  • 1. Data: 2017-06-01 13:18:43
    Temat: Relacje czasowe w DS3231
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Standardowy precyzyjny RTC, który umożliwia podanie na swoje
    wyjścia sygnałów 32768Hz oraz 1Hz. Spodziewałbym się, że te
    sygnały są w jakiejś ustalonej relacji fazowej (w końcu układ
    jest w pełni sprzętowy), ale okazuje się, że niekoniecznie:

    https://s30.postimg.org/61gh6fw2p/DS1_Z_Quick_Print9
    .png
    https://s12.postimg.org/nk3mb8bfh/DS1_Z_Quick_Print1
    1.png

    Co za diabeł? :-/

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2017-06-01 14:31:10
    Temat: Re: Relacje czasowe w DS3231
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-06-01 o 13:18, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > sygnały są w jakiejś ustalonej relacji fazowej (w końcu układ
    > jest w pełni sprzętowy), ale okazuje się, że niekoniecznie:

    Dzielniki asynchroniczne które sobie płyną :) tzn ich opóznienie,
    a że jest ich co najmniej 16 to się nazbiera.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 3. Data: 2017-06-01 14:37:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Dzielniki asynchroniczne które sobie płyną :) tzn ich opóznienie,
    > a że jest ich co najmniej 16 to się nazbiera.

    O 30 *mikro*sekund? Niemożliwe.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2017-06-01 14:47:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup

    .png
    1.png

    >Dzielniki asynchroniczne które sobie płyną :) tzn ich opóznienie,
    >a że jest ich co najmniej 16 to się nazbiera.

    2 us ? Pasowaloby.

    W latach 80-tych byl w Radioelektroniku projekt generatora 50Hz na
    kwarcu, do zegarow synchronizowanych siecia.

    Kwarc 1MHz, podzielnik przez 20 tys zrealizowany ukladami CMOS serii
    4000, z czego podzial przez 10tys robiony licznikiem z asynchronicznym
    resetem - tzn po pojawieniu "1" na odpowiednich wyjsciach licznik byl
    resetowany do zera.

    I komentarz - na skutek opoznien licznik dzieli przez 10001 do 10007 w
    zaleznosci od napiecia zasilania i temperatury.

    No ale ta technologie to zarzucili chyba ze 20 lat temu ... czyzby nie
    ?
    Ciagle dobra do ukladow o niskim poborze pradu ?

    J.

  • 5. Data: 2017-06-01 15:15:10
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2017-06-01 o 14:47, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > No ale ta technologie to zarzucili chyba ze 20 lat temu ... czyzby nie ?
    > Ciagle dobra do ukladow o niskim poborze pradu ?

    A pamiętacie odbiornik podnośnej 227 kHz z antena ferrytową i dzielnik
    TTL do 1kHz :)

  • 6. Data: 2017-06-01 15:17:38
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > 2 us ? Pasowaloby.

    W kilkanaście nanosekund max. uwierzę. Poza tym one są
    na tej samej płytce krzemowej, więc sprzężenie temperaturowe
    mają idealne. Nie wspominając o tym, że implementacja
    na dwóch niezależnych łańcuchach liczników wymagałaby,
    z wielu powodów, ciężkiego idioty. Tam powinien być jeden
    łańcuch i multiplekser, tym bardziej, że oni potrzebują
    tego 1Hz do wykonywania operacji wewnętrznych RTC.

    Mam hipotezę, że tu jest pies pogrzebany: ten RTC nie
    jest w pełni sprzętowy, lecz zawiera jakiś zaprogramowany
    maską mikroprocesor, może nawet 4-bitowy, a zewnętrzny
    1Hz generują programowo, po "obskoczeniu" innych zadań.
    I go chyba przyłapałem na ich wykonywaniu.

    Tak czy inaczej -- problem jest dyskwalifikujący dla
    tej kostki. Chciałem sobie zrobić z sekundowego RTC
    układ o dokładności 1/2^16 sekundy (na logice dwuzboczowej
    w Verilogu), ale w tej sytuacji sekunda może zawierać
    od 65535 do 65537 impulsów. To ostatnie przekręca licznik
    i czas przestaje być monotoniczny.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2017-06-01 15:22:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Janusz wrote:

    >O 30 *mikro*sekund? Niemożliwe.

    A czym sie roznia oba obrazki, tzn co bylo zmienione w ukladzie?
    Tylko ponownie wlaczony ?

    Jakie tam opoznienie to trudno powiedziec, bo chyba nie wiemy ktore
    zbocze wyzwala ?
    Ale rozrzut zaiste wielki.

    Szkoda, ze sie nie da podlaczyc zewnetrznego kwarcu.

    Z ciekawosci - podlaczylbym pod regulowany zasilacz, zaczal od tych
    5.5V i zobaczyl co sie dzieje po obnizaniu zasilania.

    Na pewno nie jest to wina oscyloskopu ?
    I nie programu, ktory np wlacza i wylacza to wyjscie w losowym
    momencie ?

    J.

  • 8. Data: 2017-06-01 15:27:47
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Piotr Wyderski <p...@n...mil> napisał(a):
> [...]
    > 1Hz generują programowo, po "obskoczeniu" innych zadań.
    > I go chyba przyłapałem na ich wykonywaniu.

    Niemniej schemat wewnętrzny w datasheecie wskazuje na budowę klasyczną.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 9. Data: 2017-06-01 15:32:42
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > A czym sie roznia oba obrazki, tzn co bylo zmienione w ukladzie?
    > Tylko ponownie wlaczony ?

    Lepiej. :)

    Włączony był raz, a ja sobie tylko klikałem wyzwalaczem oscyloskopu
    w trybie single-shot. I w minutę byłem w stanie wyklikać dowolną relację
    fazową między tymi sygnałami.

    > Jakie tam opoznienie to trudno powiedziec, bo chyba nie wiemy ktore
    > zbocze wyzwala ?

    Którekolwiek wyzwala, sygnał 1Hz powinien się go trzymać
    (a ja bym wprowadził korektę w Verilogu).

    > Ale rozrzut zaiste wielki.

    O trzy rzędy wielkości od spodziewanego przeze mnie, stąd pytanie.

    > Na pewno nie jest to wina oscyloskopu ?
    > I nie programu, ktory np wlacza i wylacza to wyjscie w losowym momencie ?

    Program tylko czyta RTC, do tego raz na całe włączenie urządzenia.
    Potem przechodzi na własny licznik (taktowany tym stabilnym przebiegiem
    z TCXO i dosynchronizowywanym do 1Hz w celu uwspólnienia chwili zero)
    i już do resetu RTC nie rusza.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2017-06-01 15:36:54
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Niemniej schemat wewnętrzny w datasheecie wskazuje na budowę klasyczną.

    I właśnie dlatego mamy Archiwum X. W architekturze
    klasycznej to się nie ma prawa dziać, a się dzieje. :-)

    Pozdrawiam, Piotr