  • 1. Data: 2009-02-01 14:41:01
    Temat: Rok w asm
    Od: "Czaq" <w...@o...pl>

    Witam,

    Może pytanie trochę NTG, ale wie ktoś jak się zapisuje rok w dacie większy
    niż 2107 w asm (hex)?

    Pozdrawiam
    czaq

  • 2. Data: 2009-02-01 14:47:29
    Temat: Re: Rok w asm
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Czaq wrote:

    > Witam,
    >
    > Może pytanie trochę NTG, ale wie ktoś jak się zapisuje rok w dacie większy
    > niż 2107 w asm (hex)?

    a dlaczemu 2107? To jakaś magiczna data?
    2107 to 83Bh, 2108 to 83Ch. Problem zaczyna sie dopiero od 65535, ale do
    tego czasu 16 bitowe procesory chyba beda historia.

    Waldek

  • 3. Data: 2009-02-01 14:51:08
    Od: "Czaq" <w...@o...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał

    > a dlaczemu 2107? To jakaś magiczna data?
    > 2107 to 83Bh, 2108 to 83Ch. Problem zaczyna sie
    > dopiero od 65535, ale do
    > tego czasu 16 bitowe procesory chyba beda historia.

    no właśnie, tak patrze i widzę, że Win XP nie pozwoli ustawić roku w
    systemie wyższego niż ten 2107, więc jak to zapisać w asm? Chodzi mi o cały
    zapis roku, miesiąca i dnia, da się zmieścić to jakiś w 16 bitach?

    Pozdrawiam
    czaq

  • 4. Data: 2009-02-01 15:06:14
    Od: Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl>

    Czaq pisze:

> [...]
    > systemie wyższego niż ten 2107, więc jak to zapisać w asm? Chodzi mi o
    > cały zapis roku, miesiąca i dnia, da się zmieścić to jakiś w 16 bitach?

    No kurcze chyba to proste, bez specjalnego pakowania
    dzień zajmie 0-32 więc 5 bitów
    miesiąc 0-16 wiec 4 bity
    na lata zostaje Ci 7 bitów i
    jak ci nie zależy na długowieczności masz te 128 lat jak w banku.
    pozdr
    Ak

  • 5. Data: 2009-02-01 15:14:57
    Od: "Czaq" <w...@o...pl>

    Użytkownik "Andrzej Kmicic" <d...@p...onet.pl> napisał

    > No kurcze chyba to proste, bez specjalnego pakowania

    wiem, ale rozpatruje przypadki nietrywialne, a chyba że czegoś nie wiem -
    dopiero się uczę.

    > dzień zajmie 0-32 więc 5 bitów
    > miesiąc 0-16 wiec 4 bity
    > na lata zostaje Ci 7 bitów i
    > jak ci nie zależy na długowieczności masz te 128 lat jak w banku.

    no ok, ale jeśli dostałbym zadanie, że mam zapisać rok 5199, to jak mam to
    zrobić?

    Już konkretnei chodzi mi o całą datę na 16 bitach.

    Podobny problem mam z zapisem czasu: jak zapisać 6.31.59?

    Wiem, że sekundy zajmują 5 bajtów (nie wiem natomiast dlaczego), minuty 6
    (tymbardziej nie wiem dlaczego:( przecież sekund jest tyle co minut - i tu i
    tu 60) a godzina zajmuje 5 bajtów.

    Znalazłem też wzór:
    Time=hours*2048+minutes*32+sec/2

    wszystko ok jak mam sekundy parzyste, a jak sa nieparzyste to co mam zrobic?
    Ani liczba mniejsza ani wikesza nie pasuje.

  • 6. Data: 2009-02-01 16:44:26
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > no ok, ale jeśli dostałbym zadanie, że mam zapisać rok 5199, to jak mam
    > to zrobić?

    A zdob to sobie jak chcesz. Myslisz, ze sa jakies odgorne wytyczne?

> [...]
    > 6 (tymbardziej nie wiem dlaczego:( przecież sekund jest tyle co minut -
    > i tu i tu 60) a godzina zajmuje 5 bajtów.

    Dlatego, ze w starych systemach Microsoftu zapisywalo sie tylko parzyste
    sekundy, czyli rozdzielczosc wynosila 2s, co pozwalalo na zaoszczedzenie
    jednego bita. BTW, rozrozniasz bity od bajtow?

    > Znalazłem też wzór:
    > Time=hours*2048+minutes*32+sec/2
    >
    > wszystko ok jak mam sekundy parzyste, a jak sa nieparzyste to co mam
    > zrobic? Ani liczba mniejsza ani wikesza nie pasuje.

    Nic, to jest ograniczenie stosowanego formatu zapisu. Jak ci to nie
    pasuje to zapisuj po swojemu, w czym problem?

  • 7. Data: 2009-02-01 16:46:46
    Od: "Czaq" <w...@o...pl>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał

    > Jak ci to nie pasuje to zapisuj po swojemu, w czym problem?

    w tym, że mam zapisać tak, jak podaje nauczyciel.

    Podobne zresztą problemy napotkałem przy zabawach hexedytorem z plikami,
    FATem itp.

    Tam nie mogę zmieniać jak mi się podoba.

    Tak, wiem, że 1 bajt=8 bitów, jakoś pokręciłem.

  • 8. Data: 2009-02-01 17:27:06
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > FATem itp.
    >
    > Tam nie mogę zmieniać jak mi się podoba.
    >
    > Tak, wiem, że 1 bajt=8 bitów, jakoś pokręciłem.

    Trzeba bylo od poczatku mowic, ze chodzi ci o zapis daty i czasu w FAT.
    Tam jest ograniczenie rozdzielczosci czasu do 2s, wlasnie po to, zeby
    czas dalo sie zapisac na 16-bitach. Gdybys chcial miec co do sekundy to
    trzebaby poswiecic dodatkowy bit, co w tym przypadku przeklada sie na
    caly dodatkowy bajt. Pewnie dlatego zrezygnowano z takiego pomyslu. W
    efekcie jesli czas ma np. 57s to mozesz zapisac 56 albo 58, jak wolisz.

  • 9. Data: 2009-02-01 17:33:06
    Od: "Czaq" <w...@o...pl>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał

    > efekcie jesli czas ma np. 57s to mozesz zapisac 56 albo 58, jak wolisz.

    i będzie to poprawne?

    A jak z rokiem większym niż 2107?

  • 10. Data: 2009-02-01 17:35:03
    Od: "Czaq" <w...@o...pl>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał

    aha, i rozumiem więc, że windows nigdy nie pokaże we właściwościach
    katalogu/pliku czasu gdzie sekundy będą nieparzyste?