  • 1. Data: 2009-02-01 18:29:42
    Temat: FreeRTOS, SAM7, tryby pracy jądra ARM7.
    Od: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Popędzam SAM7 używając FreeRTOS. FreeRTOS wymusza na mnie wejście do
    głównej pętli schedulera w trybie Sypervisor.

    Większość startupów do SAM7 (od groma na sieci) ustawia na koniec przed
    wskoczeniem do main tryb User.

    Teraz pytanie #1:

    a) Czy ARM7 umożliwia wejście w tryb User, ustawienie stosu i powrót do
    Supervisor? A może ->User to bilet w jedną stronę? Próba ustawienia z
    powrotem trybu Supervisor będąc w User nie powiodła się (co wydaje się
    logiczne).

    b) Czy w ogóle we FreeRTOS powinienem przejmować się stosem w trybie
    User czy może jądro FreeRTOS go prawidłowo przydzieli? Bo jeśli ustawie
    ten stos to nie wrócę do Supervisor i nie mogę poprawnie uruchmić
    schedulera. Z drugiej strony olanie przeze mnie stosu w trybie User nic
    nie popsuło, scheduler działa, wątki się kręcą.

  • 2. Data: 2009-02-02 13:06:16
    Temat: Re: FreeRTOS, SAM7, tryby pracy jądra ARM7.
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > Supervisor? A może ->User to bilet w jedną stronę? Próba ustawienia z
    > powrotem trybu Supervisor będąc w User nie powiodła się (co wydaje się

    Przechodzenie z trybu User do Supervisor jest niemożliwe wprost...
    możliwe przez przerwania ;)... programowe ;>..

    Pozdrawiam
    Konop

  • 3. Data: 2009-02-02 13:49:58
    Od: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>

    Konop wrote:
    > Przechodzenie z trybu User do Supervisor jest niemożliwe wprost...

    OK, tak myślałem. Czyli większość startupów do SAM7 nie nadaje się do
    pracy z FreeRTOS ;)

    > możliwe przez przerwania ;)... programowe ;>..

    Nie chodzi o hackowanie, po prostu wywaliłem kod ustawiający stos w
    trybie usera w startupie i wchodzę od razu jako Supervisor do main(). I
    działa poprawnie choć nie mam 100% pewności że robię to poprawnie.

  • 4. Data: 2009-02-02 17:36:09
    Od: AK <a...@g...pl>

    Sebastian Bialy pisze:

> [...]
    > trybie usera w startupie i wchodzę od razu jako Supervisor do main(). I
    > działa poprawnie choć nie mam 100% pewności że robię to poprawnie.
    Jest to OK, jak nie uzywasz trybu "user" to nie musisz ustawiac stosu.

    Pozdr
    AK

  • 5. Data: 2009-02-02 17:37:31
    Od: AK <a...@g...pl>

    Sebastian Bialy pisze:
    > Konop wrote:
    > OK, tak myślałem. Czyli większość startupów do SAM7 nie nadaje się do
    > pracy z FreeRTOS ;)

    A propos RTOS-a na ARM-y i podobne - ostatnio trafilem na cos takieg:
    http://chibios.sourceforge.net/
    moze sie koms przyda.

    Pozdr
    AK

  • 6. Data: 2009-02-02 17:40:25
    Od: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>

    AK wrote:
    > Jest to OK, jak nie uzywasz trybu "user" to nie musisz ustawiac stosu.

    FreeRTOS używa chyba w moich wątkach. I nie wiem na ile jest w tym moja
    odpowiedzialność, na razie po cichu zakładam, że odpalam go jako
    Supervisor i reszta nie należy do mnie.

  • 7. Data: 2009-02-02 17:42:43
    Od: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>

    AK wrote:
    > A propos RTOS-a na ARM-y i podobne - ostatnio trafilem na cos takieg:
    > http://chibios.sourceforge.net/
    > moze sie koms przyda.

    Znalazłeś już jakieś zalety nad FreeRTOS? Jestem na etapie w którym mogę
    podjąć dowolne decyzje co mam mieć do obsługi wątków i może warto a
    doświadczenia mam nieduże żeby to samodzielnie ocenić.

  • 8. Data: 2009-02-03 01:09:56
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Sebastian Bialy pisze:

> [...]
    > Supervisor? A może ->User to bilet w jedną stronę? Próba ustawienia z
    > powrotem trybu Supervisor będąc w User nie powiodła się (co wydaje się

    Nie. Supervisor może wszystko a więc może też przejść w tryb User.
    W drugą stronę natomiast powrót jest możliwy tylko przez reset
    procesora, przerwanie lub SWI.

    > b) Czy w ogóle we FreeRTOS powinienem przejmować się stosem w trybie
    > User czy może jądro FreeRTOS go prawidłowo przydzieli?

    BTW: Polecam przyjrzenie się systemowi Nut/OS. Ma podobne możliwości jak
    FreeRTOS (semafory, kolejki komunikatów itd) ale za to naspawane od
    groma gotowych sterowników - od UARTu przez SPI, Ethernet, obsługę kart
    MMC aż do systemu plików FAT. Ma też stos sieciowy TCP/IP (z którego
    oczywiście nie trzeba korzystać). Natomiast podobnie jak FreeRTOS cały
    czas pracuje w trybie supervisor.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 9. Data: 2009-02-03 18:10:19
    Od: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>

    Adam Dybkowski wrote:
> [...]
    > MMC aż do systemu plików FAT. Ma też stos sieciowy TCP/IP (z którego
    > oczywiście nie trzeba korzystać). Natomiast podobnie jak FreeRTOS cały

    Supervisor czy user w sumie żadna różnica zapewne, natomiast od Nut/OS
    odrzucał mnie zawsze ten głupi konfigurator. Czy jest nadal potrzebny
    czy można konfigurować całość za pomocą jakiś plików? Jestem konsolowcem
    i wole mieć całość w plikach źródłowych w SVN niż wyklikaną. I czy ma
    port na Linux/Win32 (w celu debugowania kodu). FreeRTOS chyba nie ma
    czym mnie negatywnie zaskoczył i zastanawiam się czy jednak z niego nie
    zrezygnować.

  • 10. Data: 2009-02-03 18:22:56
    Od: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>

    Adam Dybkowski wrote:
    > BTW: Polecam przyjrzenie się systemowi Nut/OS.

    O teraz zauważyłem dopiero - NutOS jest tylko cooperative (?). A ja
    potrzebuje pre-emptive (taka natura aplikacji docelowej).