  • 1. Data: 2015-06-13 20:03:25
    Temat: Rozdzielczość matrycy
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Witam
    Czytam grupę od jakiegoś czasu tą grupę.
    Czasami pojawia się wątki o rozdzielczości.
    Do tej pory myślałem zakładałem że im lepsza typ lepiej.
    Ale czytając te wątki zacząłem mieć mętlik w głowie.

    Pytanie czy dla typowego użytkownika (internet+ office)
    można założyć domyślnie że każda będzie równie dobra :)
    Jeśli nie to czy można to wytłumaczyć po polsku?

  • 2. Data: 2015-06-13 20:15:01
    Temat: Re: Rozdzielczość matrycy
    Od: "Wiktor S." <w...@M...fm>

> [...]
    > można założyć domyślnie że każda będzie równie dobra :)
    > Jeśli nie to czy można to wytłumaczyć po polsku?

    Jak rozdzielczość jest przesadnie za wielka w stosunku do rozmiarów
    fizycznych ekranu (czyli dpi monitora jest bardzo duże), to wszystko jest po
    prostu malutkie, i jak oczy nie domagają to nic człowiek nie widzi.

    Rozwiązaniem jest wtedy ustawienie wyższego dpi w systemie, ale z tym wiążą
    się problemy - nie wszystkie programy prawidłowo sobie radzą, zdarza się że
    tekst wyłazi z okienka na przykład, albo całe okno jest przeskalowane a
    przez to tekst jest nieostry.

    --
    Wiktor S.

  • 3. Data: 2015-06-13 20:33:13
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sat, 13 Jun 2015 11:03:25 -0700 (PDT), Bolko napisał(a):

    > Witam
    > Czytam grupę od jakiegoś czasu tą grupę.
    > Czasami pojawia się wątki o rozdzielczości.
    > Do tej pory myślałem zakładałem że im lepsza typ lepiej.

    A jaka to ta lepsza? W sensie wyższa?

    > Ale czytając te wątki zacząłem mieć mętlik w głowie.
    >
    > Pytanie czy dla typowego użytkownika (internet+ office)
    > można założyć domyślnie że każda będzie równie dobra :)
    > Jeśli nie to czy można to wytłumaczyć po polsku?

    Nie. Nie każda będzie równie dobra. Rozdzielczość warunkuje Ci, ile rzeczy
    możesz jednocześnie wyświetlić na ekranie. Ale rozdzielczość w połączeniu z
    wielkością matrycy daje jakąś informacje o tym, na ile czytelne to wszystko
    będzie. Przykładowo 1920×1080 na monitorze 23" i w laptopie z przekątną 14"
    to dwie różne bajki, choć ilość informacji wyświetlisz na nich identyczną.

    [ Nie jestem wojującym ateistą, mój ateizm jest łagodny i współczujący; ]
    [ To mój antyklerykalizm jest wściekły jak sk... (znalezione w necie) ]

  • 4. Data: 2015-06-13 22:24:56
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Pytanie czy dla typowego użytkownika (internet+ office)
    > można założyć domyślnie że każda będzie równie dobra :)
    > Jeśli nie to czy można to wytłumaczyć po polsku?

    zasadniczo, w życiu, im wyższa rozdzielczość monotora, tym lepiej. Bo
    literka "o" będzie bardziej okrągła, a nie taka jaką wyświetlał comodore
    64, albo zx spectrum. Oczywiście jeśli coś jest za małe - można
    powiększyć. Wytłumaczyć sytemowi aby używał czcionki 18 punktów zamiast
    12. ale trafiają się wyjątki. po pierwsze strony internetowe spaprane
    przez magików którzy komputery mają od 2 lat a strony robią ponad rok.
    Druga sprawa to wyskakujące okna z informacjami i błędami. to również
    dzieło programistów którzy są święcie przekonani że świat się kręci
    wokół ich monitora.
    ToMasz

  • 5. Data: 2015-06-14 01:19:43
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Bolko pisze tak:

> [...]
    > można założyć domyślnie że każda będzie równie dobra :)
    > Jeśli nie to czy można to wytłumaczyć po polsku?

    Zależy do czego.

    Jeśli mam wszystkie zdjęcia i filmy nie większe niż 1920 x 1080 to dla
    mnie dobra i wystarczająca jest właśnie ta 1920 x 1080. Jeśli chcę
    oglądać mapy to lubiłbym monitor 1920 x 1920.

    np jeśli włączałby mi się już krecik to zwiększyłbym cale monitora ale
    z rozdzielczością nie schodziłbym poniżej 1920 x 1080.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face. You have got a war face?

  • 6. Data: 2015-06-15 10:46:51
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Bolko wrote:

> [...]
    > można założyć domyślnie że każda będzie równie dobra :)
    > Jeśli nie to czy można to wytłumaczyć po polsku?

    Mam laptopa z ekranem 15,6 cala i rozdzielczością 1920×1080. Jak go
    kupowałem 5 lat temu, to mnie jarało, że mam największą rozdzielczość
    wśród laptopów na podwórku. Minął pierwszy zachwyt, to zacząłem zbierać
    kasę na monitor do tego laptopa, bo nie dało się pracować: za mały
    tekst, za małe przyciski, ikonki itp. elementy GUI. Jak tu ktoś
    optymistycznie pisze - można to przeskalować w ustawieniach systemu. W
    praktyce, w Windows efekt jest żałosny, bo niektóre elementy się
    skalują, a inne nie i powstaje wrażenie jakbyś był w świecie, gdzie
    mieszają się systemy walutowe. Teraz mam te same 1920×1080 na ekranie
    23,8 cala i jest tak, jak powinno być.