  • 1. Data: 2009-08-25 23:06:37
    Temat: Rysa na obiektywie - Powershot G9
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Nie dopilnowałem aparatu i zrobiła mi się rysa na obiektywie.
    Ponieważ nie pamiętam abym uszkodził go w czasie używania
    i ze względu na położenie i kierunek rysy zgaduję że powstała
    gdy obiektyw był zamknięty i coś musiało nacisnąć/przesunąć
    te ochronne drzwiczki po soczewce: rysa jest pod krawędzią
    tej blaszki osłaniającej obiektyw...

    Czy takie rzeczy są naprawialne? Czy coś się da z tym zrobić?
    Czy aparat nadaje się wyłącznie do wymiany obiektywu?

  • 2. Data: 2009-08-26 06:42:13
    Temat: Re: Rysa na obiektywie - Powershot G9
    Od: Piotr <p...@w...pl>

    Dnia Tue, 25 Aug 2009 18:06:37 -0500, Pszemol napisał(a):

    > Czy takie rzeczy są naprawialne? Czy coś się da z tym zrobić?
    > Czy aparat nadaje się wyłącznie do wymiany obiektywu?

    A na zdjęciach coś jest nie tak? Rysy na przedniej soczewce
    najbardziej ranią serce właściciela, później dopiero zdjęcia.
    Piotr

  • 3. Data: 2009-08-26 08:37:11
    Od: "Matt " <m...@g...pl>

    Piotr <p...@w...pl> napisał(a):

    > A na zdjęciach coś jest nie tak? Rysy na przedniej soczewce
    > najbardziej ranią serce właściciela, później dopiero zdjęcia.
    > Piotr

    Miałem 'rysę' na przedniej soczewce w Canonie A95. Przynajmniej wyglądała jak
    rysa. Po kilkukrotnym silnym przetarciu bibułką optyczną i środkiem do
    czyszczenia szkieł rysa znikła - okazała się śladem na powłoce obiektywu. Spróbuj

    Maciej

  • 4. Data: 2009-08-26 12:26:15
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Piotr" <p...@w...pl> wrote in message

    > A na zdjęciach coś jest nie tak? Rysy na przedniej soczewce
    > najbardziej ranią serce właściciela, później dopiero zdjęcia.

    Efekty widać nawet na LCD zanim się zdjęcie zrobi...
    Zwłaszcza gdy jest bardzo jasno przed aparatem i światło
    wpada bezpośrednie do obiektywu - robią się odblaski.

  • 5. Data: 2009-08-26 12:28:12
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Matt " <m...@g...pl> wrote in message

> [...]
    > rysa. Po kilkukrotnym silnym przetarciu bibułką optyczną i środkiem do
    > czyszczenia szkieł rysa znikła - okazała się śladem na powłoce obiektywu.

    Niestety moja rysa jest biała i ma ostre, chropowate krawędzie... dosyć
    głęboka.
    Prosta kreska długości może 2-3mm, wyglądająca jakbyś przejechał się
    po szkle diamentem do cięcia szyb :-(

    Spróbuję zrobić zdjęcie przez lustro - może coś będzie widać.

  • 6. Data: 2009-08-26 12:59:06
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Pszemol pisze:
    > "Piotr" <p...@w...pl> wrote in message

    > Efekty widać nawet na LCD zanim się zdjęcie zrobi...
    > Zwłaszcza gdy jest bardzo jasno przed aparatem i światło
    > wpada bezpośrednie do obiektywu - robią się odblaski.

    Miałem podobny problem w lornetce - odprysk około 0.5cm2.
    Zamalowałem go czarną farbą, po tym zabiegu obraz wrócił
    niemal do normy, a co najważniejsze, zniknęły odblaski.

    Proszę nie rozumieć że polecam to samo w odniesieniu
    do obiektywu aparatu :) Wszelkie eksperymenty na własne
    ryzyko :)

  • 7. Data: 2009-08-26 14:36:41
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> napisał:

> [...]
    >
    > Proszę nie rozumieć że polecam to samo w odniesieniu
    > do obiektywu aparatu :) Wszelkie eksperymenty na własne

    Nie bój się - dobrze radzisz. Technologia zamalowywania rys i odprysków na
    przedniej soczewce obiektywu jest znana od co najmniej kilkudziesięciu lat i
    była wielokrotnie opisywana w literaturze przedmiotu. Osobiście spróbowałbym
    użyć czarnego wodoodpornego flamastra - ewentualny nadmiar powinien dać się
    łatwo zetrzeć z przedniej soczewki patyczkiem kosmetycznym lekko zwilżonym
    spirytusem (o ile przednia soczewka nie jest plastikowa - do plastikowych
    alkoholu etylowego lepiej nie używać, gdyż mogą pod jego wpływem zmatowieć).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 8. Data: 2009-08-27 07:57:57
    Od: Piotr <p...@w...pl>

    Dnia Wed, 26 Aug 2009 07:26:15 -0500, Pszemol napisał(a):

    > Efekty widać nawet na LCD zanim się zdjęcie zrobi...
    > Zwłaszcza gdy jest bardzo jasno przed aparatem i światło
    > wpada bezpośrednie do obiektywu - robią się odblaski.

    No to ryska jest solidna, ja miałem kiedyś trochę posiekany obiektyw
    do Olympusa, ale to nie skutkowało widocznymi śladami na kliszy. Tyle,
    że to analog i ciężko tam było zobaczyć 1:1.
    Piotr
    PS. Faktycznie spróbuj zaczernić, nigdy tego nie robilem, ale brzmi
    bardzo sensownie, bo to nie ryskę widać tylko bliki.

  • 9. Data: 2009-08-29 23:06:29
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Piotr" <p...@w...pl> wrote in message

> [...]
    > PS. Faktycznie spróbuj zaczernić, nigdy tego nie robilem, ale brzmi
    > bardzo sensownie, bo to nie ryskę widać tylko bliki.

    Problem rysy nagle i niespodziewanie przestał być istotny...
    Aż mi się śmiać chce że się tą rysą przejmowałem :-)

    Aparat mi wypadł z ręki włączony i już nie działa: obiektyw
    nie może się schować i na wyświetlaczu jest "lens error"... :-(
    A więc po zabawie. Zawiozłem go dziś do naprawiacza do
    wyceny, pewnie trzeba wymienić obiektyw :-(

  • 10. Data: 2009-08-29 23:14:34
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Pszemol pisze:
> [...]
    > A więc po zabawie. Zawiozłem go dziś do naprawiacza do
    > wyceny, pewnie trzeba wymienić obiektyw :-(

    Czasem to nas wiozą do naprawiacza i wtedy śmiejemy się i z lens error...

    A tak a propos, starym zwyczajem naprawiaczy jest pewny chwyt tutki
    obiektywowej i zgrabne wykręcenie tejże aż do nieprzyjemnego chrzęstu.
    Trochę jak ze zwichniętą nóżką :)
    Osobom o słabych nerwach polecam nie uczestniczyć przy takiej ''naprawie''.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl