  • 1. Data: 2015-05-07 21:05:05
    Temat: Samodzielne lutowanie ESP8266?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Z tego co widzę, to Chińczycy sprzedają na Aliexpress nie tylko
    kilkanaście wersji modułu z układem ESP8266, ale również sam chip.
    Zastanawiam się na ile wykonalne jest samodzielne zaprojektowanie układu
    z tym elementem na własnej płytce. Lutowanie QFN/MLF specjalnie mnie nie
    przeraża, aplikacja do skomplikowanych nie należy (zewnętrzny flash +
    kilka elementów pasywnych). Jedyne co mnie zastanawia, to część RF.
    Bardzo łatwo byłoby coś zepsuć przy tych 2,4 GHz? Gdyby tak możliwie
    blisko układu przylutować gniazdko do podłączenia zewnętrznej anteny?

    Z drugiej strony niektóre z modułów również mają jedynie wyprowadzone
    pole lutownicze, pozostawiając użytkownikowi samodzielną implementację
    obwodu antenowego.

  • 2. Data: 2015-05-07 23:58:58
    Temat: Re: Samodzielne lutowanie ESP8266?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 07 May 2015 21:05:05 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Bardzo łatwo byłoby coś zepsuć przy tych 2,4 GHz? Gdyby tak możliwie
    > blisko układu przylutować gniazdko do podłączenia zewnętrznej
    anteny?

    A po co? Nie prościej narysować F-antenkę na płytce? Sa gotowce,
    wymiary itp.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2015-05-08 08:23:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-05-07 o 23:58, Marek pisze:

    > A po co? Nie prościej narysować F-antenkę na płytce? Sa gotowce, wymiary
    > itp.

    A czy przypadkiem projekt takiej antenki nie jest uzależniony od innych
    czynników? Czy przypadkiem nie muszę znać parametrów użytego laminatu,
    żeby zachowywała się ona właściwie? Tutaj chyba nie mogę po prostu
    wykorzystać gotowej biblioteki Eagle i wrzucić element do swojego
    projektu? A może się mylę?
    No i czy przypadkiem pocynowanie płytki nie zmieni mocno parametrów
    całej "instalacji" antenowej?

  • 4. Data: 2015-05-08 09:01:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 08 May 2015 08:23:30 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > projektu? A może się mylę?
    > No i czy przypadkiem pocynowanie płytki nie zmieni mocno parametrów

    Nie na tyle byś mógł to wykryć w amatorskich warunkach. Swoją drogą o
    co chodzi z tym namiętnym przez wszystkich cynowaniem?? Psika się
    plastikiem i miedź zabezpieczona. Nie wspominając, że chce Ci się
    bawić w wytrawianie. Taka mała płyteczka zrobiona w fabryce z
    soldermaską to koszt ~20-30pln.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2015-05-08 09:24:56
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-05-08 o 09:01, Marek pisze:

> [...]
    > plastikiem i miedź zabezpieczona. Nie wspominając, że chce Ci się bawić
    > w wytrawianie. Taka mała płyteczka zrobiona w fabryce z soldermaską to

    Cynowanie stopem Lichtenberga zajmuje krótką chwilę. Efekt wygląda
    bardzo profesjonalnie i płytkę potem bardzo fajnie się lutuje. W dodatku
    można taki projekt rozłożyć w czasie nie martwiąc się, że za parę
    tygodni ścieżki pokryją się nalotem. Wytrawioną płytkę można potem
    spokojnie przechowywać i po miesiącach (a pewnie nawet latach) nie
    będzie stwarzała problemów podczas montażu.

    Co do samodzielnego wytrawiania to cóż... Na płytkę z fabryki trzeba
    czekać, produkcja jednej sztuki nie zawsze jest opłacalna, a w przypadku
    popełnienia błędu wyłożona kwota ląduje w błocie. W przypadku
    samodzielnego wytrawiania tracę tylko trochę wolnego czasu. Bynajmniej
    nie wykluczam skorzystanie z tej możliwości, ale na razie spokojnie
    mieszczę się na jednej warstwie. Co najwyżej czasem muszę (z umiarem)
    zastosować mostki z drutu. Gdybym musiał zaprojektować coś dwustronnego,
    to pewnie już bym się nie męczył, tylko zamówił w fabryce, z metalizacją
    otworów.

  • 6. Data: 2015-05-11 10:21:42
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Psika się plastikiem i miedź zabezpieczona.

    Jest, no chyba, że nie jest. Zrób testy rezystancji izolacji, zwłaszcza
    przy ostrzejszych krawędziach elementów, to się nieprzyjemnie zdziwisz.
    A wiem to, bo sam się zdziwiłem...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2015-05-11 11:11:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 11 May 2015 10:21:42 +0200, Piotr Wyderski
> [...]
    zwłaszcza
    > przy ostrzejszych krawędziach elementów, to się nieprzyjemnie

    To wiadomo, lakier spływa z takich krawędzi ale moim zdaniem to nie
    problem. Lakier ma tyko zabezpieczać miedź przed korozją i tutaj (o
    ile się dobrze powierzchnię wysuszy i oczyści) spełnia swoją ochronną
    rolę. Oczywiście w kategoriach wyrobów amatorskich. Osobiście jednak
    wolę nawet w amatorskich, jednorazowych konstrukcjach płytki
    "fabryczne".

    --
    Marek

  • 8. Data: 2015-05-11 16:31:41
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > To wiadomo, lakier spływa z takich krawędzi ale moim zdaniem to nie
    > problem.

    Ja chciałem zabezpieczyć płytkę przed kurzem i (bardzo umiarkowaną)
    wilgocią. Niestety, pomimo dwukrotnego pomalowania dotknięcie miernikiem
    do nóżki np. MOSFETa wskazywało na dobry kontakt. To ja dziękuję za taki
    conformal coating. :-/

    > Osobiście jednak wolę nawet w amatorskich, jednorazowych
    > konstrukcjach płytki "fabryczne".

    A gdzie robisz? Może się w końcu przełamię... Wymagam jednostronnych
    i dwustronnych, ale wtedy z metalizacją elektrochemiczną, a nie jakimiś
    nitami. Wiem, że jest dużo ofert, ale chciałbym coś sprawdzonego do
    celów hobbystycznych.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2015-05-11 17:37:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, May 11, 2015, 4:31:41 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > i dwustronnych, ale wtedy z metalizacją elektrochemiczną, a nie jakimiś
    > nitami. Wiem, że jest dużo ofert, ale chciałbym coś sprawdzonego do

    Zamawiam w Satlandzie i jestem zadowolony.
    http://www.prototypy.com/sites_pcbplugins/pcborder/

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2015-05-11 19:41:07
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 11 May 2015 16:31:41 +0200, Piotr Wyderski
> [...]
    jakimiś
    > nitami. Wiem, że jest dużo ofert, ale chciałbym coś sprawdzonego do

    Hobbystyczne rzeczy w Satlandzie, a jak chce bardziej profesjonalne
    to w Technoservice. Satlandowi nie wychodzą w osi otwory w via, w
    padach itp.

    --
    Marek