  • 1. Data: 2017-04-11 09:51:47
    Temat: Ścieżki na starych pcb...
    Od: Marek <f...@f...com>

    Z czego wynikało, że kształty ścieżek na pcb z lat 80 u.w. i
    wcześniejszych były takie "wężykowe" z dużymi łukami i częstą zmianą
    szerokości w stylu łezki? Skoro to rysowano ręcznie to nie szybciej i
    taniej byłoby prowadzić ścieżki proste o prostokątnym przekroju i
    "pod linijkę" jak się robi teraz?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2017-04-11 10:18:45
    Temat: Re: Ścieżki na starych pcb...
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

> [...]
    > szerokości w stylu łezki? Skoro to rysowano ręcznie to nie szybciej i
    > taniej byłoby prowadzić ścieżki proste o prostokątnym przekroju i "pod

    Mam teorię, że w ten sposób starali się uzyskać możliwie dużą (lokalnie)
    szerokość ścieżki (mała rezystancja, więc lepiej),
    a przy okazji minimalizowali zużycie wytrawiacza.

    Prowadzenie ścieżek "pod linijkę" może jest i szybsze, ale niekoniecznie
    lepsze:

    https://en.wikipedia.org/wiki/TopoR

    Pozdrawiam, Piotr

  • 3. Data: 2017-04-11 10:53:04
    Od: Marek <t...@f...pl>

    W dniu 2017-04-11 o 09:51, Marek pisze:
> [...]
    > szerokości w stylu łezki? Skoro to rysowano ręcznie to nie szybciej i
    > taniej byłoby prowadzić ścieżki proste o prostokątnym przekroju i "pod

    Po to się tak robiło, aby szybko płynącemu prądowi łatwiej było wyrobić
    na zakrętach ;)

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 4. Data: 2017-04-11 10:55:53
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Po to się tak robiło, aby szybko płynącemu prądowi łatwiej było wyrobić
    > na zakrętach ;)

    Żarty żartami, ale dokładnie tak jest. Gwałtowne nieciągłości
    kierunku ścieżki są źródłem zakłóceń w.cz.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2017-04-11 10:58:55
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 11 Apr 2017 09:51:47 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > szerokości w stylu łezki? Skoro to rysowano ręcznie to nie szybciej i
    > taniej byłoby prowadzić ścieżki proste o prostokątnym przekroju i

    "pod linijkę" robiło się z krzywika. Pady i pola lutownicze robiło sie
    maksymalnie duże bo miedź łatwo się odklejała, zwłaszcza w serwisie -
    kleje i laminat były marne. Oszczędzało się na wytrawiaczu a cyna była
    tania.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2017-04-11 10:59:45
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

> [...]
    > szerokości w stylu łezki? Skoro to rysowano ręcznie to nie szybciej i
    > taniej byłoby prowadzić ścieżki proste o prostokątnym przekroju i "pod

    Chodzi mi po głowie, że projekty robiono wyklejkami, które odklejały się
    przy ostrych kątach. Ale to było dawno temu, więc mogę mieć luki w
    pamięci :-)

    P.P.

  • 7. Data: 2017-04-11 11:00:18
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 11.04.2017 o 10:18, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > a przy okazji minimalizowali zużycie wytrawiacza.
    >
    > Prowadzenie ścieżek "pod linijkę" może jest i szybsze, ale niekoniecznie

    Były też proste ścieżki, prowadzone równolegle do krawędzi płytki lub
    pod kątem 45 stopni (jak wyszło). To się robiło tak, konstruktor
    rysował na kalce w kratkę projekt płytki, jednym kolorem jedną stronę,
    innym drugą jak to była płytka dwustronna. Potem dawał to do kreślarzy,
    oni mieli takie czarne taśmy klejące (można było kupić w Skali) i
    wyklejali na czystej kalce spiętej z tą w kratkę. Potem z tego kliszę i
    nmormalne jak teraz się robi pewnie. Były jeszcze oczka, całe obudowy
    DIL, okrągłe itp.
    W produkcji jednostkowej taki sposób chyba najczęściej stosowano, w
    seryjnej te zaokrąglone. Sam tworzyłem rysunki płytek w 1 robocie ;)

  • 8. Data: 2017-04-11 11:12:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Chodzi mi po głowie, że projekty robiono wyklejkami, które odklejały
    >się przy ostrych kątach. Ale to było dawno temu, więc mogę mieć luki
    >w pamięci :-)

    Nie wiem, jakie plytki mial Marek na mysli.

    W telewizorach, w radiach - tam bylo "plynnie". Sciezki sie dowolnie
    krecily, zmienialy grubosc, w modzie byl dosc duzy obszar masy.

    Automatycy jak uzywali wyklejek, to juz mieli ladne, rowne sciezki,
    choc nie zawsze calkiem proste.

    Lagodne zakrzywienie wychodzilo, i moglo byc mniej pracochlonne niz
    "ostre" skrety.

    J.

  • 9. Data: 2017-04-11 11:19:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 11 Apr 2017 10:55:53 +0200, Piotr Wyderski
    > Żarty żartami, ale dokładnie tak jest. Gwałtowne nieciągłości
    > kierunku ścieżki są źródłem zakłóceń w.cz.

    Jednak teraz takich łuków się nie robi jedynie ścieżki-wielokąty.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2017-04-11 11:25:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Tue, 11 Apr 2017 10:55:53 +0200, Piotr Wyderski

    >Jednak teraz takich łuków się nie robi jedynie ścieżki-wielokąty.

    Bo komputery sobie z lukami nie radzily :-)

    J.