  • 1. Data: 2013-08-19 21:30:27
    Temat: Sieci neuronowe a OCR [cross]
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Standardową metodą rozpoznawania znaków jest sieć neuronowa. Na CodeProject
    jest artykuł z przykładowym programem w C#:
    http://www.codeproject.com/Articles/15304/Unicode-Op
    tical-Character-Recognition
    Jak sprawdzałem, daje sobie radę na foncie na którym został przeszkolony,
    natomiast nie za bardzo na innym. Czyli nie rozpoznaje abstrakcyjnych cech
    znaków.
    To jest właśnie problem z algorytmami które mają działać "same" a nawet nie
    wiadomo jak działają, jedynie się je uczy. Ktoś opisywał jak rozpoznawał
    odciski palców za pomocą sieci neuronowej. Algorytm radził sobie dobrze
    nawet z dość zaszumionymi danymi, ale nie rozpoznawał gdy taki odcisk był
    ustawiony pod innym kątem i w innej skali.
    Czy programy OCR sobie dobrze radzą, czy siła ich polega na przetrenowaniu
    na bardzo dużej ilości fontów a potem dopasowaniu słów ze słownika?
    Na Androidzie testowałem jakiś program OCR, który sobie zupełnie nie radził,
    za to radził sobie program Google'a. Ciekawe jakich algorytmów używają, czy
    też sieci nieuronowej?
    Gdy program OCR poradzi sobie ze zwykłym tekstem, następnym stopniem może
    być rozpoznawanie wzorów i wypluwanie kodu w LaTeXie, chyba niczego takiego
    jeszcze nie ma.

  • 2. Data: 2013-08-19 22:35:44
    Temat: Re: Sieci neuronowe a OCR [cross]
    Od: Marek Borowski <m...@x...com>

    On 8/19/2013 9:30 PM, Borneq wrote:
> [...]
    > Gdy program OCR poradzi sobie ze zwykłym tekstem, następnym stopniem
    > może być rozpoznawanie wzorów i wypluwanie kodu w LaTeXie, chyba niczego
    Nie wiem jak konkretnie z OCRem ale rozpoznawanie obiektow na obrazie
    ktore ja robilem bazowalo na tzn momentach ksztaltu, ktore sa
    niezalezne od skalowania i obrotu. Kluczem do sukcesu byly dobre filtry
    odszumiajace i (w przypadku kiedy obraz nie jest B/W) algorytmy
    separacji analizujace przynaleznosci pixeli do grup.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 3. Data: 2013-08-19 22:46:35
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "Marek Borowski" <m...@x...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > odszumiajace i (w przypadku kiedy obraz nie jest B/W) algorytmy
    > separacji analizujace przynaleznosci pixeli do grup.

    Co do momentów kształtu to przynajmniej po polsku Google nie jest bardzo
    pomocne

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2013-08-19 23:06:17
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <s...@s...pl>

    W dniu 19.08.2013 o 21:30 Borneq <b...@a...hidden.pl> pisze:
    > Gdy program OCR poradzi sobie ze zwykłym tekstem, następnym stopniem
    > może być rozpoznawanie wzorów i wypluwanie kodu w LaTeXie, chyba niczego
    > takiego jeszcze nie ma.

    Nie, ale jest już rozpoznawanie wzorów z pisma odręcznego (co nawiasem
    jest chyba nawet trudniejsze?)

    https://www.youtube.com/watch?v=26opB8DRf3c
    https://www.youtube.com/watch?v=167MVQDr2kA

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 5. Data: 2013-08-19 23:17:44
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "Wojciech "Spook" Sura" <s...@s...pl> napisał w
    wiadomości news:op.w120wvvbb4s3y1@ultrabook...
    > Nie, ale jest już rozpoznawanie wzorów z pisma odręcznego (co nawiasem
    > jest chyba nawet trudniejsze?)

    > https://www.youtube.com/watch?v=26opB8DRf3c
    > https://www.youtube.com/watch?v=167MVQDr2kA

    Niesamowite.
    Choć to trochę inny program, Rysując na żywo mamy współrzędne x,y zależne od
    czasu, natomiast w skanie występują tylko piksele. Nie wiem jednak czy w tym
    jest problem: pismo ręczne jest częśto trudno odczytywane nawet dla
    człowieka, mimo że może wydedukować nieraz jak linia przebiega, to problem
    jest co zygzak przedstawia.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2013-08-20 01:28:39
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 19 Aug 2013 21:30:27 +0200, "Borneq"
    <b...@a...hidden.pl> wrote:

    >Standardową metodą rozpoznawania znaków jest sieć neuronowa.

    Nie, nie jest standardowa metoda

> [...]
    >natomiast nie za bardzo na innym. Czyli nie rozpoznaje abstrakcyjnych cech

    Co to sa "abstrakcyjne cechy znakow" i jak ewentualnei NN mialby je
    rozpoznawac? Ogolnie, cecha algorytmow uczacych sie jest dosyc slaba
    zdolnosc do generalizacji.

    >To jest właśnie problem z algorytmami które mają działać "same" a nawet nie
    >wiadomo jak działają, jedynie się je uczy.

    Doskonale wiadomo jak dzialaja NN. A zeby uzywac NN, tzreba miec
    chociaz zgrubne pojecie jak one dzialaja. Chocby po to zeby nie
    wypisywac bzdur jak wyzej.

> [...]
    >nawet z dość zaszumionymi danymi, ale nie rozpoznawał gdy taki odcisk był
    >ustawiony pod innym kątem i w innej skali.

    Bo nie moze. Polecam ksiazke Minsky'ego i Papperta "Perceptrony".
    Dosyc stara, ale pokazuje sposoby anailizy NN i pokazuje dlaczego owe
    sieci pewnych rzeczy nie sa w stanie sie nauczyc.

    >Czy programy OCR sobie dobrze radzą, czy siła ich polega na przetrenowaniu
    >na bardzo dużej ilości fontów a potem dopasowaniu słów ze słownika?

    Sila OCR polega na tym ze dzialaja na zupelnie innych zasadach.

    >Na Androidzie testowałem jakiś program OCR, który sobie zupełnie nie radził,
    >za to radził sobie program Google'a. Ciekawe jakich algorytmów używają, czy
    >też sieci nieuronowej?

    Zapewnie innych niz NN

    >Gdy program OCR poradzi sobie ze zwykłym tekstem, następnym stopniem może
    >być rozpoznawanie wzorów i wypluwanie kodu w LaTeXie, chyba niczego takiego
    >jeszcze nie ma.

    Raczej watpie bo to nei jest OCR. OCR znaczy Optical CAHARACTER
    Recognition. Rozpoznawanie wzorow to deko wiecej. Ale koncptualnie,
    nie jest niemozliwe. Wymaga parsowania wzorow w oparciu o odpowiednia
    gramatyke i do pewnego stopnai "rozumienia" wzorow

    A.L.

  • 7. Data: 2013-08-20 03:52:46
    Od: A.L. <a...@a...com>

    <b...@a...hidden.pl> wrote:

    >Gdy program OCR poradzi sobie ze zwykłym tekstem, następnym stopniem może
    >być rozpoznawanie wzorów i wypluwanie kodu w LaTeXie, chyba niczego takiego
    >jeszcze nie ma.

    Cos w tym stylu mozesz znalezc tutaj

    http://www.research.ibm.com/people/n/nickmitchell/pu
    blications/jvcir.pdf

    Dosyc stare

    Soft jest tutaj

    http://www.inftyreader.org/

    Pogogluj troche. Na ocr Latex

    A.L.

  • 8. Data: 2013-08-20 07:25:54
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości
    > Cos w tym stylu mozesz znalezc tutaj
> [...]

    Dzięki, nie spodziewałem się, że już są takie algorytmy

    > Co to sa "abstrakcyjne cechy znakow" i jak ewentualnei NN mialby je
    > rozpoznawac? Ogolnie, cecha algorytmow uczacych sie jest dosyc slaba
    > zdolnosc do generalizacji.

    Cechy takie że E to kreska pionowa z trzema poziomymi, rozpoznawanie przez
    zwykłe algorytmy, nie sieć neuronową. Jednak do tego potrzebna była by
    wektoryzacja.

  • 9. Data: 2013-08-20 15:52:50
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 20 Aug 2013 07:25:54 +0200, "Borneq"
    <b...@a...hidden.pl> wrote:

> [...]
    >
    >Cechy takie że E to kreska pionowa z trzema poziomymi, rozpoznawanie przez
    >zwykłe algorytmy, nie sieć neuronową. Jednak do tego potrzebna była by

    A czy wiesz co w ogole robi NN? I jak dziala? I jakie problemy moze
    rozwiazywac a jakie nie?

    A.L>

  • 10. Data: 2013-08-22 11:33:30
    Od: Edek <e...@g...com>

    Szarym od mżawki świtem Tue, 20 Aug 2013 07:25:54 +0200, Borneq wyrzucił
    pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > Cechy takie że E to kreska pionowa z trzema poziomymi, rozpoznawanie przez
    > zwykłe algorytmy, nie sieć neuronową. Jednak do tego potrzebna była by
    > wektoryzacja.

    Ludzie wciąż używają NN, ale nie stosują podejścia brute-force. Takie
    brute-force NN polegało na tym, tak z 5-10 lat temu, że dawało się
    sieci po prostu wielkie wejście i liczyło na to, że NN magicznie coś
    "wymyśli". Od tego czasu różne rodzaje NN mają znane właściwości, od
    takich praktycznych jak "czy dobrze się uczy" do takich jak zdolność
    generalizacji czy nawet (matematycznej) gęstości informacji na neuron
    lub na axon zależnie od funkcji neuronu i struktury sieci. Matematycznych
    właściwości się nie przeskoczy.

    Używa się ich a brdziej wyrafinowany sposób: po przeanalizowaniu
    wejścia innymi metodami otrzymuje się wiele współczynników i dopiero
    na nich używa się sieci jeżeli mimo wszystko są mocno nieprzewidywalne
    a jest w nich jakiś bliżej nieokreślony porządek.

    Na samym OCR się nie znam, ale myślę, że NN wciąż mogą mieć swoje miejsce.
    Na przykład jako wejście do sieci mogłyby wejść takie współczynniki jak
    - czy w pionie literka jest wyżej czy niżej
    - czy jest pochylona w prawo czy w lewo
    - czy ma dużo prostych linii czy zgiętych
    - czy ma przecięcia linii i ile
    - itd.
    To byłyby abstakcyjne cechy znaków (lub całego tekstu, bo znaki w piśmie
    odręcznym tak z własnego doświadczenia wyróżniają się od reszty pisma
    danego osobnika a nie w oderwaniu), które nie mają być rozpoznane przez NN
    ale stanowiłyby jej wejście.

    Do OCR widziałem już podane linki, ja tylko znam przykłady użycia NN w innych
    zastosowaniach.

    --
    Edek