  • 1. Data: 2013-08-14 23:04:53
    Temat: Algol68
    Od: A.L. <a...@a...com>

    Poniewaz napomknieto w innym poscie Algol68, chcialem doniesc, ze
    Algol68 ma sie, dziekuje, dobrze. Zgadzam sie z przedmowca ze Algol68
    to jak dotad najlepszy z nie-obiektowych jezykow programowania. Z
    obiektowych - najlepszy to Simula-67 (A wlasciwie Simula II)

    Swego czasu Algol68 uchodzil za "niemozliwy do zaimplementowania" ze
    wzgledu na zlozonosc gramatyki jak i formalizmu uzytego do opisu
    gramatyki. Okazalo sie jednak ze jak najbardziej do zaimplementowania;
    powstalo calkiem sporo implementacji.

    Niestety, Algol68 padl na skutek manipulacji ideologicno politycznych
    w IFIP, miedzy innymi na skutek schizmy kierowanej przez Wirtha. Na
    dobre to nie wyszlo... Wirth cierpial ze to nei on jest najwazniejszy

    Wiedza o budowie kompilatorow posunela sie tak daleko ze kompilator
    Algolu68 jest w zasiegu hobbysty. Oto kompilator pelnego Algolu68
    zaimplementowany przez facia ktory na codzien jest inzynierem
    chemikiem

    http://jmvdveer.home.xs4all.nl/

    Tamze kompilator Algolu68 na wszelkie mozliwe platformy plus gruba
    ksiazka do sciagniecia (na temat Algolu68, oczywiscie) i inne
    materialy.

    Kompilator jest DOSKONALY. Uzywam namietnie jako "kalkulatora" gdy
    musze dokonac szybkich obliczen. Dziala doskonale, bez bledow i
    szybko.

    Rekomenduje wszystkim sadzacym ze pzred C++ zadnych jezykow nie bylo.
    I w ogole niczego nie bylo

    A.L.

  • 2. Data: 2013-08-14 23:29:12
    Temat: Re: Algol68
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-08-14, A.L <a...@a...com> wrote:
> [...]
    > wzgledu na zlozonosc gramatyki jak i formalizmu uzytego do opisu
    > gramatyki. Okazalo sie jednak ze jak najbardziej do zaimplementowania;
    [...]
> [...]
    > Algolu68 jest w zasiegu hobbysty. Oto kompilator pelnego Algolu68
    > zaimplementowany przez facia ktory na codzien jest inzynierem

    W sumie mnie to specjalnie nie dziwi. Niedawno jako sysadmin (czyli na
    potrzeby zawodowe) chyba trzeci czy czwarty raz wyprodukowałem sobie
    parser w oparciu o gramatykę (tym razem to był parser formatowania
    wiki). Jeśli ja sobie radzę z takimi rzeczami, to to nie może być
    trudne.

    > Kompilator jest DOSKONALY. Uzywam namietnie jako "kalkulatora" gdy
    > musze dokonac szybkich obliczen. Dziala doskonale, bez bledow i
    > szybko.

    Prawdę mówiąc wolę bc, Perla albo GAP (http://www.gap-system.org/),
    w zależności od kalibru problemu. Zwłaszcza GAP mi się podobał, bo
    dzięki niemu niemal na palcach uprawiałem kryptografię na zajęcia.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 3. Data: 2013-08-14 23:36:34
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 14 Aug 2013 21:29:12 +0000 (UTC), "Stachu 'Dozzie' K."
    <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> wrote:

> [...]
    >parser w oparciu o gramatykę (tym razem to był parser formatowania
    >wiki). Jeśli ja sobie radzę z takimi rzeczami, to to nie może być

    Tak. Tylko ze Algol68 opisany jest nei w BNF, a w jezyku gramatyk
    wielopoziomowych Wijngaardena. To w niczym nie przypomina notacji BNF;
    to jest zupelnie inne zwierze. Nei znajdzie sie tego w popularnych
    ksiazkach na temat kompilatorow. Kawalek gramatyki Algolu60 ponizej.

    Gramatyka vW to, w skrocie mowiac, gramatyka ktora moze byc uzyta do
    definiowania nieskonczonej ilosci gramatyk przy pomocy skonczonej
    ilosci regul

    A.L.

    kawaleh Algolu68

    a) program text : STYLE begin token, new LAYER1 preludes,
    parallel token, new LAYER1 tasks PACK,
    STYLE end token.
    b) NEST1 preludes : NEST1 standard prelude with DECS1,
    NEST1 library prelude with DECSETY2,
    NEST1 system prelude with DECSETY3, where (NEST1) is
    (new EMPTY new DECS1 DECSETY2 DECSETY3).
    c) NEST1 EXTERNAL prelude with DECSETY1 :
    strong void NEST1 series with DECSETY1, go on token ;
    where (DECSETY1) is (EMPTY), EMPTY.
    d) NEST1 tasks : NEST1 system task list, and also token,
    NEST1 user task PACK list.
    e) NEST1 system task : strong void NEST1 unit.
    f) NEST1 user task : NEST2 particular prelude with DECS,
    NEST2 particular program PACK, go on token,
    NEST2 particular postlude,
    where (NEST2) is (NEST1 new DECS STOP).
    g) NEST2 particular program :
    NEST2 new LABSETY3 joined label definition
    of LABSETY3, strong void NEST2 new LABSETY3
    ENCLOSED clause.
    h) NEST joined label definition of LABSETY :
    where (LABSETY) is (EMPTY), EMPTY ;
    where (LABSETY) is (LAB1 LABSETY1),
    NEST label definition of LAB1,
    NEST joined label definition of$ LABSETY1.
    i) NEST2 particular postlude :
    strong void NEST2 series with STOP.

  • 4. Data: 2013-08-15 00:13:04
    Od: Edek <e...@g...com>

    Szarym od mżawki świtem Wed, 14 Aug 2013 21:29:12 +0000, Stachu 'Dozzie'
    K. wyrzucił pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > Prawdę mówiąc wolę bc, Perla albo GAP (http://www.gap-system.org/),
    > w zależności od kalibru problemu. Zwłaszcza GAP mi się podobał, bo dzięki
    > niemu niemal na palcach uprawiałem kryptografię na zajęcia.

    Z kalkulatorów lubię symulowane na Androidzie.

    Czy da się zareklamować Algol w trzech zdaniach? Ciekawią mnie języki, ale
    nie widzę w Algolu nic ciekawego poza faktem, że to stary język - przez co
    mistycznie owiany otoczką tajemnicy.

    --
    Edek

  • 5. Data: 2013-08-15 00:17:36
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "Edek" <e...@g...com> napisał w wiadomości
    > Z kalkulatorów lubię symulowane na Androidzie.

    A jakie? Z tych co pobieżnie przeglądałem na Google Play widziałem tylko na
    zwykłych liczbach zmiennoprzecinkowych a nie liczbach o dowlnej precyzji

  • 6. Data: 2013-08-15 00:57:51
    Od: Edek <e...@g...com>

    Szarym od mżawki świtem Thu, 15 Aug 2013 00:17:36 +0200, Borneq wyrzucił
    pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > Użytkownik "Edek" <e...@g...com> napisał w wiadomości
    >
    > A jakie? Z tych co pobieżnie przeglądałem na Google Play widziałem tylko na
    > zwykłych liczbach zmiennoprzecinkowych a nie liczbach o dowlnej precyzji

    Mam kilka HP i jeszcze ich całych nie rozgryzłem. Wiem są też TIe.

    Liczbach o dowolnej precyzji? Jestem trochę zaskoczony pytaniem. Poszukałem
    i niektórym się chciało hackować ROM TI-84.

    Na Androida są też pakiety oparte na libach Pythona, pewnie łatwiej ich użyć
    niż programować symulowany kalkulator w tym celu :)

    --
    Edek

  • 7. Data: 2013-08-15 09:24:27
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Wednesday, August 14, 2013 11:04:53 PM UTC+2, A. L. wrote:
    > http://jmvdveer.home.xs4all.nl/
    >
    > Tamze kompilator Algolu68 na wszelkie mozliwe platformy plus gruba
    > ksiazka do sciagniecia (na temat Algolu68, oczywiscie) i inne
    > materialy.

    Dzięki, tego nie znałem. Okazało się, że ten kompilator jest
    już elegancko paczkowany w Debianie.

    > Kompilator jest DOSKONALY. Uzywam namietnie jako "kalkulatora" gdy
    > musze dokonac szybkich obliczen. Dziala doskonale, bez bledow i
    > szybko.

    Są do tego jakieś debuggery?

    w.

  • 8. Data: 2013-08-15 21:15:09
    Od: A.L. <a...@a...com>

    Nie ma

    A.L.

  • 9. Data: 2013-08-15 21:17:13
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 15 Aug 2013 00:17:36 +0200, "Borneq"
    <b...@a...hidden.pl> wrote:

    >Użytkownik "Edek" <e...@g...com> napisał w wiadomości
    >
    >A jakie? Z tych co pobieżnie przeglądałem na Google Play widziałem tylko na
    >zwykłych liczbach zmiennoprzecinkowych a nie liczbach o dowlnej precyzji

    A po co ci dowolna precyzja? Zeby obliczac "pi" z dokladnoscia do 1000
    cyfr?

    Doskonale sa emulatory kalkulatorow HP, w szczegolnosci HP12, HP15,
    HP41 i HP48

    A.L.

  • 10. Data: 2013-08-15 23:25:54
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości
    > A po co ci dowolna precyzja? Zeby obliczac "pi" z dokladnoscia do 1000
    > cyfr?

    Może nie 1000 ale przynajmniej 32 cyfry znaczące, tak jak w standardowym
    kalkulatorze Windows, choć to niepotrzebne, ale na komputerze robi dobre
    wrażenie, że się postarano zamiast po prostu dać obsługę koprocesora.