  • 1. Data: 2010-01-26 14:18:30
    Temat: Silnik pr.stałego
    Od: "Piotrek" <z...@g...pl>

    Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
    Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko (starych już nie
    produkują) - ma pewnie większą moc lub moment. Silnik jest w zestawie z
    przekładnią. Nie ma możliwości ingerecji w soft ani w przekładnię. Mamy dwa
    przewody wpinane z modułu do silnika.
    Zastosowanie rezystorów mocy wpiętych w szereg powoduje że pod większym
    obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
    Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?

    Fox.

  • 2. Data: 2010-01-26 15:35:07
    Temat: Re: Silnik pr.stałego
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
    > Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?

    Zalezy jaka moc silnika. Jesli nie duza moc to dalbym mostek Gretza a za nim
    kondensator, TL431 z BDX54 aby wprowadzic staly spadek napiecia przez
    co zmniejszyc obroty silnika. Cos w stylu jak na schemacie:
    http://zapodaj.net/824e3234bfa4.png.html
    Maksymalny moment obrotowy nie powinien sie zmienic.
    --
    pzdr, j.r.

  • 3. Data: 2010-01-26 15:40:14
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
    > Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?

    Jeżeli rezystory coś zmieniają, to może spróbować obniżyć napięcie zasilania
    silnika.
    Generalnie potrzebny będzie raczej nowy sterownik do silnika ewentualnie
    przeróbka starego.

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2010-01-26 16:27:42
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
    > Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?

    Nie mam pojęcia o jakich mocach jest mowa (czy to wózek w urządzeniu - np. w
    ploterze, czy to jakiś Melex).
    Rezystory obniżają napięcie o ileś tam, ale pod obciążeniem wzrasta prąd
    więc spadek na R jest większy.
    Gdyby zamiast R dać diodę Zenera to zmiana obciążenia niewiele by wpływała
    na prąd.
    P.G.

  • 5. Data: 2010-01-26 18:26:52
    Od: grg12 <g...@c...at>

    Piotrek pisze:
> [...]
    > obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
    > Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?

    Przezwojenie silnika nie wchodzi w grę? Można by też zrobić prymitywną
    przetwornice impulsową obniżająca napięcie (tutaj
    http://tinyurl.com/ydyhkdw jest opis jak to działa - w twoim przypadku
    uzwojenie silnika "dostarczy" zarówno Robciazenia jak i "L"). Tyle że
    opis sugeruje zastosowanie produkcyjne a zrobienie tego tak żeby nie
    siało zakłóceniami już taki proste nie będzie.

  • 6. Data: 2010-01-26 19:46:18
    Od: r...@m...com

> [...]
    > obciązeniem silnik traci moc i nie ciągnie wózka.
    > Co zrobić aby silnik kręcił się wolniej bez spadku jego mocy?

    Sterownik tyrystorowy z regulacją obrotów.

    A w najprostszej postaci to właśnie przełączane oporniki mocy włączane w
    szereg, analogicznie jak w lokomotywach elektrycznych (tam też jest prąd stały)

  • 7. Data: 2010-01-26 23:03:23
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > szereg, analogicznie jak w lokomotywach elektrycznych (tam też jest prąd stały)

    Umiesz w sposób prosty wyłączać tyrystor przy prądzie stałym. Tam się prosi o
    regulację wypełnienia chociażby na 555 i mosfeta w końcówce mocy.

  • 8. Data: 2010-01-26 23:20:22
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    kogutek <k...@v...pl> i inni napisali :

    Może najpierw Piotrek poda moc tego silnika albo chociaż wagę lub
    przeznaczenie wózka, bo bez tych danych Wasze pomysły może są dobre na
    papierze ale z realizacją (przy dużej mocy) może być gorzej

  • 9. Data: 2010-01-27 07:46:50
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4b5f1800$1@news.home.net.pl...
> [...]
    > więc spadek na R jest większy.
    > Gdyby zamiast R dać diodę Zenera to zmiana obciążenia niewiele by wpływała

    Autokorekta: napięcie oczywiście.
    P.G.

  • 10. Data: 2010-01-28 08:36:23
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jan 26, 3:18 pm, "Piotrek" <z...@g...pl> wrote:
    > Witam. Mamy urządzenie - wózek napędzany silnikiem pr. stałego (30V DC).
    > Nowy typ silnika który tam montujemy kręci się za szybko

    Znaczy zły silnik montujecie.
    Dla silnika pr. stałego, w uproszczeniu:
    obroty *k = napięcie
    moment = k * prąd
    przy czym oba "k" to to samo "k". Jeśli silnik przy Twoich 30V kręci
    się za szybko, to ma za małe "k", czyli do osiągnięcia tego samego
    momentu obrotowego będzie potrzebował więcej prądu. To może z kolei
    przeciążyć sterownik.

    Podaj moc silnika, co to za wózek, ile waży, jak wygląda zasilanie, to
    będzie można pokombinować.

    Marek