  • 1. Data: 2010-01-26 19:30:05
    Temat: do telefonistów
    Od: rrrrrrrrrrr <...@...com>

    Witam.
    usiłuję znaleźć przyczynę problemów z moim telefonem.
    Mam pytanie, jak centrala wykrywa fakt podniesienia słuchawki w aparacie ?
    Przez wykrycie spadku napięcia po podniesieniu słuchawki czy przez
    pomiar prądu w linii telefonicznej ?
    Pozdrawiam
    gary

  • 2. Data: 2010-01-26 19:40:30
    Temat: Re: do telefonistĂłw
    Od: r...@m...com

> [...]
    > Mam pytanie, jak centrala wykrywa fakt podniesienia słuchawki w aparacie ?
    > Przez wykrycie spadku napięcia po podniesieniu słuchawki czy przez

    Podnosząc słuchawkę obciążasz linię oporem rzędu kilkuset ohm,
    znikoma wydajność prądowa linii telefonicznej powoduje że napięcie drastycznie
    spada i centrala to wykrywa jako zajętość (podniesiona słuchawka)

  • 3. Data: 2010-01-26 20:08:03
    Temat: Re: do telefonistów
    Od: rrrrrrrrrrr <...@...com>

    W dniu 2010-01-26 20:30, rrrrrrrrrrr pisze:
> [...]
    > Mam pytanie, jak centrala wykrywa fakt podniesienia słuchawki w aparacie ?
    > Przez wykrycie spadku napięcia po podniesieniu słuchawki czy przez
    Hmmm.
    Problem polega na tym że na linii są 2 telefony i neostrada (sagem 800)
    modem nie wpływa na obciążenie linii, ale dołączenie 2 aparatu (z
    odłożona słuchawką) powoduje spadek napięcia z 50 do 40 V.
    podniesienie słuchawki dodatkowo obniża napięcie do 12 V.
    Niestety obniżenie napięcia drugim telefonem jest interpretowane jako
    podniesiona słuchawka( po kilkunastu sekundach sygnał przerywany a po
    następnych kilkunastu całkowita cisza (szum linii).
    W takim stanie nie da się dodzwonić na ten numer.
    Odłączenie telefonu na moment i podłączenie z powrotem przywraca linię
    do działania.
    Myślałem że walnięty jest telefon (Alcatel)
    przyniosłem z pracy inny (Panasonic) i wszystko działa OK
    spadek napięcia ( do 12 V) wywołuje dopiero po podniesieniu słuchawki, a
    nie po samym podłączeniu aparatu, więc odłączyłem mojego alcatela i
    zostałem z jednym aparatem.
    Wczoraj linia padła całkowicie (brak sygnału, brak szumu, 0 volt na
    linii i uwaga DZIAŁA DALEJ NEOSTRADA )
    TPSA przyjęła zgłoszenie, przyjechał monter, przełączył przyłącz do domu
    na inna parę przewodów (mam 2 pary) i wszystko ruszyło.
    Wyciągnąłem z szafy alkatela uznanego za uszkodzonego i po podłączeniu
    NIE POWODUJE SPADKU NAPIĘCIA.
    Jest git pomyślałem, pewnie linia już była słaba i w końcu padła całkiem
    teraz będzie dobrze.
    Rano podnoszę słuchawkę: szum i brak sygnału
    odpiąłem na moment aparat, jest sygnał.
    dopiąłem aparat i poszedłem do pracy.
    Jestem w punkcie wyjścia :|

    Zanim wyrzucę aparat wolałbym sie upewnić że to on jest przyczyną tego
    wszystkiego, tym bardziej że nie chcę przerabiać mocowania
    (haczyki wkręcone do paneli ściennych, dziury zrobione w plecach
    telefonu, domofon "dokręcony" do obudowy telefonu żeby nie wkręcać
    kolejnych haczyków do ściany, no i najważniejsze :) kolor domofonu
    dobrany specjalnie przez żonę do koloru telefonu.

    Pozdrawiam
    gary

  • 4. Data: 2010-01-26 20:16:30
    Od: "kk" <...@...pl>

    >Przez wykrycie spadku napięcia po podniesieniu słuchawki czy przez
    > pomiar prądu w linii telefonicznej ?

    Na jedno wychodzi.
    Stare centrale wykrywały prąd w linii za pomocą przekaźników.
    Nowe - spadek napięcia na rezystorze i dalej przez układ optoizolatora.

    Zasada działania niezmienna od stu lat ( dla zwykłych aparatów).
    W stanie spoczynku aparat kończy linię kondensatorem (zwykle 1uF) i układem
    odbioru sygnału dzwonienia (kiedyś zwyły dzwonek na prąd zmienny).
    Nie przepuszcza prądu stałego, ale po pobudzeniu napięciem zmiennym (25Hz,
    około100V) dzwonek dzwoni - centrala też wie, że dzwoni - testuje obecność
    prądu zmiennego.

    Po podniesieniu słuchawki aparat kończy linię obciążeniem ok 400 om - płynie
    prąd stały - centrala odbiera to jako podniesienie słuchawki. A czy mierzy
    prąd czy spadek napięcia to już nie istotne.

  • 5. Data: 2010-01-26 20:25:26
    Od: "kk" <...@...pl>

    Podłączenie aparatu do linii nie powinno jej obciążąć w stanie spoczynku.
    Jeżeli tak jest to znaczy, że ma upływność - trzeba go albo wysuszyć (żart)
    albo wymienić kondensator w układzie dzwonienia.

    Chyba, że ...
    w aparacie jest sporo elektroniki. To sprawa się komplikuje, bo w zasadzie
    nie waidomo co jest do czego.
    Czasami też trafia się jakaś bateria która doładowywana jst w stanie
    spoczynku z linii tlf. Czyli aparat mimo wyszystko stara się pobrać z
    centrali taki prąd którym się doładuje, a który nie spowoduje aktywności
    centrali.

    I tu mogą się robić cuda zawłaszcza po podłaczeniu drugiego aparatu i słabej
    linii tlf.

  • 7. Data: 2010-01-26 20:42:15
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik rrrrrrrrrrr napisał:
> [...]
    > W takim stanie nie da się dodzwonić na ten numer.
    > Odłączenie telefonu na moment i podłączenie z powrotem przywraca linię

    Cześć!
    Nie wiem, czy telefon jest zepsuty ale tak na odległość, to po prostu
    dwa aparaty zbyt mocno obciążają linię telefoniczną w stanie czuwania.
    Pewnie oba mają wyświetlacz i ciągną prąd z linii a nie z baterii.
    Gdybyś podłączył dwa zwykłe, proste telefony, to nie powinno być
    najmniejszego problemu.
    Jeżeli masz trochę zacięcia do czytania dokumentacji, to ściągnij
    Wymagania Techniczne Operatora:
    http://www.tp.pl/prt/pl/operatorzy/oferta_krajowa/wy
    m_tech/
    Nawet jeżeli nie masz telefonu w TP, to w Polsce i tak wszystkie
    centrale miejskie muszą spełniać idetyczne wymagania. W WTO są konkretne
    informacje ile może pobrać prądu bez zmiany stanu linii.
    Maciek

  • 8. Data: 2010-01-26 20:50:30
    Od: rrrrrrrrrrr <...@...com>

    W dniu 2010-01-26 21:42, Maciek pisze:

> [...]
    > centrale miejskie muszą spełniać idetyczne wymagania. W WTO są konkretne
    > informacje ile może pobrać prądu bez zmiany stanu linii.

    Tylko że te 2 telefony (identyczne ) pracowały razem na tej linii przez
    około 10 lat i wszystko było OK a neostrada wisi na tej linii od 3 lat
    ???
    Może niepotrzebnie skojażyłem problemy z tym telefonem i konieczność
    wizyty montera (błękitna linia od razu potwierdziła uszkodzenie linii)

  • 9. Data: 2010-01-26 21:13:09
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    rrrrrrrrrrr wrote:

    > Zanim wyrzucę aparat wolałbym sie upewnić że to on jest przyczyną tego
    > wszystkiego,

    Zadzwoń do tych s.. siwej lini i upieraj się, żeby zadzwonił do ciebie
    technik w celu zrobienia pomiaru. Jak zadzwoni (zwykle normalny, miły
    człowiek) to opisz mu ten problem i zadzwoń do niego na z komórki (może
    nawet to on zadzwoni) i zrobicie pomiary z odłączonymi telefonami i
    podłączonym tym trefnym - powinno się wszystko wyjaśnić.

    Mirek.

  • 10. Data: 2010-01-26 21:25:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    kk napisało:

> [...]
    > spoczynku z linii tlf. Czyli aparat mimo wyszystko stara się pobrać z
    > centrali taki prąd którym się doładuje, a który nie spowoduje aktywności

    A jak się dobrze postara, to może całkiem sporo z tego wyciągnąć --
    http://www.pablik.pl/index.php/7484/lampka-led-zasil
    ana-z-gniazdka-telefonicznego.html

    --
    Jarek