    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: "Sinus modyfikowany" a zasilacz beztransformatorowy
    Date: Tue, 4 Sep 2018 21:36:07 +0000 (UTC)

    Hej,

    Takie cwiczenie w ramach komplikowania sobie zycia i prostych rzeczy.

    Mam urzadzenie. Wentylator dokladniej. Wentylator ten zasilany jest z 12 V
    i bierze ok. 200 mA (przy starcie i po zatrzymaniu reka ok. 300 mA). Chce
    ten wentylator zasilic z sieci 230 V, ale moze to byc zarowno ladny sinus
    z elektrowni, jak tzw. sinus modyfikowany, generowany przez tania
    przetwornice i bedacy sinusem tylko z marketingowej nazwy, a faktycznie
    bedacy prostokatem z martwym czasem.

    Zalozmy, ze chce zbudowac temu wentylatorowi zasilacz beztransformatorowy,
    ktory go zasili przy obu zrodlach napiecia (prawdziwa siec i ten "sinus
    modyfikowany"). Mozliwosc porazenia nie jest problemem (wentylator nie
    jest dostepny dla lap uzytkownika, a i tak jest caly plastikowy a jedynym
    uzytkownikiem bede ja).

    Zalozmy tez, ze upieram sie, zeby skomplikowac sobie zycie, i nie chce
    wstawic wentylatora na 230 V (bo 30 zl to za duzo dla tego projektu, a
    idealny wentylator na 12 V juz mam; bo nie wiem, jak wentylator zachowa
    sie z ta przetwornica ani czy jej nie zabije, ona nie jest do obciazen
    indukcyjnych) ani gotowego zasilacza (bo to wg mnie overkill, choc pewnie
    na nim sie skonczy).

    Jak sobie mysle, to mam tylko takie opcje:

    - klasyczny zasilacz transformatorowy (nie wiem czy zadziala ale zakladam,
    byc moze mylnie (?), ze wysoka impedancja uzwojenia pierwotnego
    wygladzi ten prostokat)
    - gotowy zasilacz impulsowy (prostuje napiecie wejsciowe, wiec zadziala)

    A co beztransformatorowego? Czy widzicie jakas mozliwosc, zeby zbudowac
    prosty zasilacz na kondensatorze, ktory da w takim ukladzie rade?

    Ja nie. Wg mnie kondensator nie sprawdzi sie jako reaktancja, gdy nie ma
    sinusa, tylko jego podrobka. A szkoda, bo akurat by sie zmiescil :) Swoja
    droga ciekawe, jak ten kondensator by sie zachowal. Zakladam, ze raczej
    niewlasciwie, ale nie wiem do konca jak. Moze sie myle?

    O patencie z rezystorem i zenerka nie wspominam ze wzgledu na moc (nie
    chce miec dodatkowych 65 W do rozproszenia).

    Macie pomysly?