  • 1. Data: 2011-08-28 15:35:21
    Temat: Skąd się biorą tak obszerne erraty do obecnych uC??
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam

    W miniony weekend przez 2 dni siedziałem i szukałem, czemu mi I2C
    nie działa w STM32. Na googlu wyszukałem, że wiele osób miało takie
    problemy, ale mieli złą inicjalizację itp... Próbowałem wszystkiego. Ich
    przykłady działały u mnie, ale po "wklejeniu" w projekt przestawały.
    Okazało się, że w Erracie napisano, że I2C ma konflikt z kontrolerem
    pamięci zewnętrznej i nie mogą działać jednocześnie.... No to pięknie!
    Kiedyś większe problemy miałem z LPC23xx, tam to errata była sporo
    większa i nie działał na przykład kontroler pamięci w ogóle (w pierwszej
    rewizji), brał parę mA z baterii podtrzymującej zegarek (jeśli włożyło
    się ją przy wyłączonym zasilaniu głównym) itp.
    I tak się zastanawiam, czemu te mikrokontrolery dziś są takie
    "wadliwe"?? Czemu tak duże są do nich erraty?? Ja rozumiem, że koszty
    uruchomienia produkcji takiego układu scalonego są potężne, dlatego nie
    wykonuje się krótkich serii prototypowych... Ale skąd w ogóle ten
    problem się bierze??
    Czy to efekt pośpiechu? Braku testów? Zwykłych błędów?? Czy może
    jakiś efektów, które ciężko przewidzieć? Intryguje mnie zwłaszcza nazwa
    "Silicion Limitations" użyta w Erracie do STMa, która sugeruje, że oni
    zrobili wszystko OK, tylko po przelaniu na krzem przestało działać ;)...
    Jak tego typu błędy wyglądają w innych układach?? Mniej lub bardziej
    skomplikowanych?? FPGA, uP do PCtów na przykład (pewien Intel źle
    dzielił, ale poza tym nie słyszałem, żeby miały jakieś wady tego typu),
    a jak to wygląda w układach analogowych, prostych cyfrowych? Czy był
    kiedyś wzmacniacz operacyjny poczwórny, w którym można było na raz
    korzystać tylko z trzech wzmacniaczy?? ;)...
    I to, co mnie interesuje najbardziej. Układ został wyprodukowany, to
    chyba można wtedy sprawdzić jak działa, ewentualne ograniczenia wpisać
    do oficjalnej dokumentacji (w odpowiednich rozdziałach) i tyle, a nie
    wypuszczać jakieś erraty. Czy to nie jest efekt pośpiechu przy
    wypuszczaniu na rynek nowego układu??

    Taki niedzielny temat na luźną dyskusję.

    Konop

  • 2. Data: 2011-08-28 15:41:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-08-28 17:35, Konop wrote:
    > Okazało się, że w Erracie napisano

    Chyba najbardziej denerwującym zjawiskiem jest zwykle skurw... pisanie
    że działa tak-a-tak, a 300 ston niżej ze jednak nie działa w ogóle,
    sorry. Jak by nie można było mieć dokumentacji z erratą wplecioną w
    tekst tam gdzie opisują funkcjonalność. Zapewne to ta sama choroba
    psychiatryczna co tworców ustaw i poprawek - tekst jednolity jest
    wygodny, ale niedostepny. Bo nie.

  • 3. Data: 2011-08-28 17:51:27
    Od: philips <p...@o...pl>

> [...]
    > tekst tam gdzie opisują funkcjonalność. Zapewne to ta sama choroba
    > psychiatryczna co tworców ustaw i poprawek - tekst jednolity jest
    A widzisz, też się kiedyś nad tym zastanawiałem. Doszedłem do wniosku,
    że erraty i wspomniane przez Ciebie poprawki do ustaw są dla ludzi,
    którzy w tym "siedzą". Prawnik zna ustawę na pamięć i w razie jej
    zmiany, to one go interesują. Byłoby bez sensu, żeby dać mu nowy tekst
    jednolity i powiedzieć "wskaż 320 różnic, których dokonaliśmy" - on
    potrzebuje tylko tych różnic. Podobnie z ludźmi znającymi dokumentacje -
    ich interesują różnice. Dla Ciebie czy dla mnie - ludzi po raz pierwszy
    czytających te papiery lepszy byłby "tekst jednolity" dokumentacji.
    Dlaczego oprócz erraty go nie udostępniają? Nie wiem. Może to kwestia
    jakichś mechanizmów w firmie, takiej, a nie innej polityki. Każda zmiana
    firmowych papierów, to nie tylko umieszczenie ich na serwerze. Dla
    przykładu, jeżeli dokonujesz certyfikacji urządzenia, to musisz
    przekazać do odpowiedniego urzędu jego dokumentację. Po uzyskaniu
    certyfikatu nie wolno Ci zmienić ani literki w dokumentach. Każda zmiana
    wymaga zwrócenia się do urzędu, a to kosztuje. Może podobny mechanizm
    działa w przypadku dokumentacji procesorów?
    Brak "tekstu jednolitego" dokumentacji aż tak mi nie przeszkadza.
    Pobieram dokumentację "bazową", pobieram erraty, najpierw zapoznaję się
    czego erraty dotyczą i potem, czytając interesujące mnie fragmenty
    dokumentacji bazowej uwzględniam to, co było w erratach. Wymaga to
    oczywiście więcej "wysiłku" niż przy czytaniu "tekstu jednolitego", ale
    nie jest aż tak źle :-)

  • 4. Data: 2011-08-28 18:08:48
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Użytkownik "philips" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > bazowej uwzględniam to, co było w erratach. Wymaga to oczywiście więcej
    > "wysiłku" niż przy czytaniu "tekstu jednolitego", ale nie jest aż tak źle

    Czytając erratę można od razu dokonać selekcji układów :) Należy pamiętać,
    że errata nie musi uwzględniać wszystkich błędów. Mam na to jeden przykład,
    od dwóch lat producent (przez dystrybutora) zlewa ewidentną nieprawidłowość.
    Poradziłem sobie zmieniając koncepcję urządzenia.

    Michał

  • 5. Data: 2011-08-28 18:14:15
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > skomplikowanych?? FPGA, uP do PCtów na przykład (pewien Intel źle dzielił,
    > ale poza tym nie słyszałem, żeby miały jakieś wady tego typu),

    W erratach mikrokontrolerów z rdzeniami ARM widać chyba tylko błędy
    działania peryferów, natomiast nie ma nic o rdzeniu. Coś przez mgłę kojarzę
    jeden przypadek złego działania jakiegoś rozkazu, ale nie pamiętam w jakim
    uC (ST, NXP lub Atmel). Daje to do myślenia.

    Michał

  • 6. Data: 2011-08-28 18:23:02
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 28.08.2011 20:14, Michał Lankosz wrote:
> [...]
    > kojarzę jeden przypadek złego działania jakiegoś rozkazu, ale nie
    > pamiętam w jakim uC (ST, NXP lub Atmel). Daje to do myślenia.

    Nie wiem, czy chodzi o to samo, ale ST miał, w którejś rewizji testowej
    STM32 błąd w rdzeniu. Oczywiście nie przyznali się do tego, a w erracie
    było napisane, że kompilatory gcc i iar są niekompatybilne z rdzeniami
    starszymi niż "xyz".

  • 7. Data: 2011-08-28 19:11:29
    Od: "Artur Miller" <b...@m...com>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Witam

    [...]

    mam przyjemność tworzyć oprogramowanie na sporego SoCa (TMS320TCI6618) i po
    natrafieniu na kolejną minę sprzętową postanowiłem dowiedzieć się nieco o
    jego historii ... okazało się, ze większość errat do spadek po niedokładnej
    specyfikacji albo po założeniach wykonawcy poczynionych bez konsultacji z
    projektantem (oczywiste rzeczy nie zawsze są oczywiste dla wszystkich). do
    tego dochodzi jeszcze presja czasowa, nieścisłości językowe (twórcy
    specyfikacji bywają niezbyt biegli w angielskim pisanym) i tym podobne
    ludzkie czynniki.

    @

  • 8. Data: 2011-08-28 19:52:22
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-08-28 19:51, philips wrote:
> [...]
    > że erraty i wspomniane przez Ciebie poprawki do ustaw są dla ludzi,
    > którzy w tym "siedzą". Prawnik zna ustawę na pamięć i w razie jej

    Działa to tak: masz tekst jednolity, a poniżej historię z uwzględnieniem
    zmian. I to powinno być bardziej użyteczne niż oczopląs z czytaniem
    erraty do erraty i bawianiem się w system kontroli wersjii z robieniem w
    głowie diffa na tekście.

    > Byłoby bez sensu, żeby dać mu nowy tekst
    > jednolity i powiedzieć "wskaż 320 różnic, których dokonaliśmy"

    Chodzi o to żeby obie wersjie były dostepne, teks jednolity przede
    wszystkim.

    > Po uzyskaniu
    > certyfikatu nie wolno Ci zmienić ani literki w dokumentach.

    Efektem czego lądujesz z kłamliwym tekstem i poprawką tych kłamstw w
    jakims innym dokumencie (o którym możesz nie wiedzieć).

    > Pobieram dokumentację "bazową", pobieram erraty, najpierw zapoznaję się
    > czego erraty dotyczą

    Niestety to tak nie działa. To działa tak: strona 1: "Supportujemy
    pierdyliard UARTów w hardware, konkurencja klęka!", strona 300:
    "Wszystkie są zjeb..., sorki, ale możecie sobie zrobić softwareowo".

  • 9. Data: 2011-08-28 19:54:24
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Regułą jest chęć bycia "the first".
    Każdy zaś producent ,jesli wierzyć informacjom ,jest No. 1.
    Po latach już nie wierzę.
    Babole zdarzają się wszystkim.
    Dokumentacje techniczne są na coraz bardziej dennym poziomie.
    W datalach tłumaczą rzeczy nieistotne, pomijają najważniejsze.
    Około pól roku temu na skutek mojej korespondencji AD wreszcie opracowało
    porządniejszą wersję dokumentacji do jednego z DDSów. Po kilku latach
    produkcji.
    O dziwo ,że wszystkimi moimi uwagami, powstałymi na podstatwie testów i
    udokumentowanymi zrzutami ekranu oscyloskopu się zgodzili.
    To samo dotyczy firmy Cypress na której PSoC się kiedyś nabrałem.
    Never again.

  • 10. Data: 2011-08-29 00:26:28
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> wrote in message

    > Niestety to tak nie działa. To działa tak: strona 1: "Supportujemy
    > pierdyliard UARTów w hardware, konkurencja klęka!", strona 300: "Wszystkie
    > są zjeb..., sorki, ale możecie sobie zrobić softwareowo".

    Albo liczyłeś na DMAm które akurat nie działa w twoim przypadku i cała
    zabawa do piasku, bo musisz w pętli sypać dane między czymś a czymś.
    Albo okazuje się, że nie działają przerwania albo przestają działać jak coś
    tam innego zrobisz.

    Np co do kontrolerów ethernetowych to łatwiej postawić zewnętrzny niż
    kupować droższe PHY do wbudowanego MAC-endżinu :-) Bo i starszy scalak
    lepiej znasz i pewnie ma mniej błędów :-)
    Ostatnio olewam wbudowane MAC-i byle działało DMA.