  • 1. Data: 2009-06-17 20:22:52
    Temat: Skąd te odbicia?
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    Witam,

    czy ktoś już rozgryzł, z czego biorą się odbicia we współczesnej
    telefonii? Dzwonię z komórki w orange na normalny numer stacjonarny
    (POTS, żaden voip) i oprócz rozmówcy słyszę siebie. Telefonia xhejn
    cyfrowa.

    Czemu tak jest?

  • 2. Data: 2009-06-17 21:52:49
    Temat: Re: Skąd te odbicia?
    Od: Ircys <i...@p...pl>

    On 17 Cze, 22:22, Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam> wrote:
> [...]
    > telefonii? Dzwonię z komórki w orange na normalny numer stacjonarny
    > (POTS, żaden voip) i oprócz rozmówcy słyszę siebie. Telefonia xhejn

    odwieczne prawa teletransmisji...

    Ircys

  • 3. Data: 2009-06-17 22:20:28
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Ircys <i...@p...pl> writes:

    > odwieczne prawa teletransmisji...

    W jakim sensie? Przy pelnym dupleksie na calej trasie (a tak przeciez
    normalnie jest, czasem nie ma tylko przezroczystosci przy przekodowaniu
    z/na GSM i/lub VoIP) echo moze powstawac tylko na koncach (akustyczne).
    Teletransmisja ma sie do tego dokladnie nijak - tzn. oczywiscie
    w teletransmisji z full dupleksem na miedzi (np. typowe 2B1Q) mamy do
    czynienia z echem, ale to jest zupelnie inne echo, i nie da sie go
    uslyszec, nawet gdyby urzadzenia na koncach sobie z nim nie poradzily.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 4. Data: 2009-06-17 22:36:11
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    Ircys pisze:

    > odwieczne prawa teletransmisji...

    Problem w tym, że te odbicia są tylko czasami, kiedy dzwonię na ten sam
    numer. Zastanawia mnie to tyle, że cały trakt od mojej komórki aż do
    karty abonenckiej na centrali powinien być cyfrowy, więc odbicia
    akustyczne powstać tam nie mogą. Czyżby zatem jakiś port koncentratora
    na centrali był walnięty i odbicia pojawiałyby się tylko, kiedy się na
    ten port trafi?

  • 5. Data: 2009-06-18 06:02:32
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

> [...]
    > był walnięty i odbicia pojawiałyby się tylko, kiedy się na ten port trafi?

    Tak w zasadzie to chyba największe odbicia są wtedy, gdy aparaty są bardzo
    kiepskie. Ich układ antylokalny powinien eliminować przesłuch w
    mikrotelefonie pomiędzy mikrofonem a słuchawką i NIE WPROWADZAĆ żadnych
    opóźnień sygnału, który BY SIĘ COFAŁ na linię.
    Opóźnienia już bardzo małe (nie zauważalne jako echo) powodują to, że na
    linii dla portu PSTN ten opóźniony sygnał nie jest już własnym sygnałem a
    sygnałem od abonenta, który należy przenieść.
    Czyli opóźnienia spowodowane sporym niedopasowaniem impedancyjnym aparatu do
    linii (lub odwrotnie jeśli linia ma usterki) WRAZ z przesuwaniem fazy
    odbieranego z linii sygnału przez aparat, mogą powodować POCZĄTEK problemu.
    Gdy podobny problem jest po stronie drugiego abonenta to echo już jest
    wyraźne.
    Często spotykam ten problem, gdy dzwonię z komórki GSM na takiego abonenta
    PSTN.
    Tu dokłada się do tego spore opóźnienie samej technologii komórkowej.
    To, że zjawisko występuje czasami (na określonym numerze) próbuję sobie
    tłumaczyć rozmaicie.
    A to ktoryś z operatorów przesyła sygnał inną drogą wyboru, gdzie parametry
    (zwłaszcza opóźneinie sygnału) są nieco gorsze i przy opisanej sytuacji
    UJAWNIA SIĘ to jako echo.
    Czasem periodyczność zjawiska może być spowodowana zmiennymi parametrami
    takiej kiepskiej linii lub aparatu.
    Co do problemów z łączami to ja pamiętam jedno uszkodzone łącze pomiędzy
    ACMM na ul. Św. Barbary a CA Broniewski I (zdaje się była też tu radiolinia
    wóczas w użyciu).
    Raz na wiele połączeń (zawsze przychodzących i zawsze z ACMM) miałem na
    koresponencie starszny pisk połączony z szumem i zniekształcenia nielinowe
    gosu korespondenta. On mnie słyszał normanie.
    Trwało to kilka lat i ja w takiej sytuacji prosiłem o powtórne połączenie.
    Dwutorowość transmisji była wyraźna i raczej ona właśnie wyklucza aby to tam
    powstawało takie echo, no chyba że opóźnienie transmisji w jednym kierunku
    jest inne niż w drugim - wtedy takie łącze może generować echo właśnie gdy
    połączenie jest z udziałem PSTN gdzie oba sygnały się spotykają.
    vari

  • 6. Data: 2009-06-18 06:25:49
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Też to zauwazyłem i to ostatnio, mam subiektywne wrażenie, jakby druciani operatorzy
    na voip (lub satelitę ;)) przechodzili.

    Sprawę BARDZO pogarszają bezprzewodowe aparaty telefoniczne - ostatnio coraz trudniej
    poznać znajomy głos na drugim końcu telefonu.
    JaC

    -----

  • 7. Data: 2009-06-18 06:33:36
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    vari pisze:

> [...]
    > linii (lub odwrotnie jeśli linia ma usterki) WRAZ z przesuwaniem fazy
    > odbieranego z linii sygnału przez aparat, mogą powodować POCZĄTEK problemu.

    Tam gdzie dzwonię, jest dość nowoczesny telefon Panasonica, więc raczej
    nie powinien mieć problemu z ukł. antylokalnym. Natomiast na linii jest
    też Neostrada. Rzecz w tym, że te odbicia pojawiają się tylko czasami,
    więc szukał bym winy raczej w połączeniu między moją komórką w orange, a
    centralą w tpsa. Tyle że cały ten tor powinien być cyfrowy, więc to mnie
    zdumiewa, skąd odbicia (akustyczne) w torze cyfrowym. A może są jeszcze
    gdzieś analogowe trakty międzycentralowe?

  • 8. Data: 2009-06-18 07:07:03
    Od: Ircys <i...@p...pl>

    On 18 Cze, 00:20, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> pisze...

    > W jakim sensie?

    tak mówią teletransmici (ja tylko powtarzam), ja akurat w tej
    dziedzinie mam małą wiedzę więc
    tu nie podyskutujemy ale jeżeli potrzeba to mogę zapytać o wykładnię
    naukową
    i jeżeli nie będzie miała grubości trylogii to ją tu przedstawić

    Ircys

  • 9. Data: 2009-06-18 07:44:36
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@t...much.spam> napisał w wiadomości
    > centralą w tpsa. Tyle że cały ten tor powinien być cyfrowy, więc to
    > mnie zdumiewa, skąd odbicia (akustyczne) w torze cyfrowym. A może są
    > jeszcze gdzieś analogowe trakty międzycentralowe?

    Nie mogę wykluczyć, że...

    1. Jednak po drodze załapuje jakiegoś VoIP-a w sposób "przezroczysty dla
    połączenia, znaczy się, punkt A i punkt B nie wiedzą, że coś zostało
    wtrącone do toru, może jak brakowało łączy w traktach, to obejściem?
    2. Przelogowało komórę do innego BTS-a, a ten BTS może mieć inne
    sprzężenie z siecią publiczną... (na początku, jeszcze w latach 90.
    dostawałem takie sygnały)
    3. 1+2...

    Też mi się czasem zdarza, zwłaszcza jak jestem na mieście, że echo w
    trakcie rozmowy potrafi pojawiać się i znikać.

  • 10. Data: 2009-06-18 09:48:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > W jakim sensie? Przy pelnym dupleksie na calej trasie (a tak
    > przeciez

    Ale po drodze masz POTS. Duplex w jednej parze drutow.
    Np musi tam byc eliminator echa, a nawet dwa.

    Inna sprawa ze na tych paru km drutow echo nie moze byc duzo
    opoznione. Ale GSM dolozy swoje i to spore.

    A tak z drugiej beczki to przy dzwonieniu MM przez Tele2 na
    niektore kierunki w TP echo bylo spore.
    Ki czort ? lacza powinny byc cyfrowe, kompresji zajmujacej czas
    raczej nie ma, TP daje kanal czysty, opoznienie bylo spore.

    J.