    From: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Spalony silnik AC ze szczotkami -- z pralki
    Date: Wed, 21 Dec 2022 16:38:11 +0100

    Czy złe szczotki (krótkie, zużyte; może zbyt dużej oporności) mogły
    przyczynić się do przegrzania stojana? (na oko tylko/głównie stojan
    jest przegrzany) Nie mam pojęcia o budowie takiego silnika, dlatego
    wymyśliłem scenariusz: wirnik nie dostaje stosownego napięcia, więc
    nie obraca się, ale stojan otrzymuje pełne napięcie, chłonąc bardzo
    duży prąd z uwagi na zatrzymany wirnik...

    Izolacja uzwojenia stojana ma kolor bardzo ciemny; temperatura obudowy
    silnika miewa więcej niż 100°C, co łatwo sprawdzić mokrym palcem;
    bywało, że pralka niespodziewanie ,,odpoczywała'' (zapewne włączało
    się termiczne zabezpieczenie) a z wirowaniem (w tym 1200 rpm) nie
    ma widocznych problemów...

    Na starych szczotkach dość często widziałem trudności z ruszaniem.
    Bywało, że bęben lekko (5°) obrócił się, zatrzymał, cofnął... ;)

    -=-

    Stare szczotki zawiesiły się, więc je przeczyściłem, odwiesiłem
    a później wymieniłem na nowe -- razem ze szczotkotrzymakami,
    kupione w połowie sierpnia w Shopee za kilka (9 z groszami) złotych
    z uwagi na skumulowane opusty... (normalnie te szczotki, wraz
    z szczotkotrzymakami, kosztowały tam około 35 złotych) Po wymianie
    szczotek wielokrotnie prałem bez przeciążania (wkładałem do pralki
    mało brudów) by dać sposobność dopasowania/dotarcia szczotek do
    komutatora...

    Nowe szczotki były równie lewe (czy równie prawe -- nie pamiętam)
    co stare -- nie zmieniałem ich położenia... (i lewe, i prawe można
    zamontować)

    Nowe mają wg mnie tę samą rezystancję co stare, tzn. moim
    miernikiem nie wyłapałem żadnej różnicy. Tuż po wymianie
    szczotek pralka pracowała bardzo ładnie, bez ,,zamyśleń''... ;)
    Po jakimś czasie (trudno zgadnąć po jakim -- może po
    100 praniach, może wcześniej) jednak poczułem smród.

    -=-

    Pytam, bo dostałem informację, iż przegrzewający się silnik szybko
    zużywa szczotki zbyt wysokim prądem, co stawia pod znakiem zapytania
    sensowność wymieniania szczotek bez przewijania silnika...

    Nowe szczotki na oko (więc pewności nie mam -- nie mierzyłem ich,
    gdy były nowe) rzeczywiście szybko skróciły się i lekko wygięły. :)
    Nie są dokładnie proste, lecz lekko wygięte -- nadal bez trudu
    przesuwają się, ale na obu widać wyraźny łuk. (szczotki są
    schowane/wsunięte i obie są podobnie wygięte -- więc wg mnie
    owe łuki raczej wpływu na trafność ;) nie mają, tzn. szczotki
    wg mnie trafiają w te miejsc komutatora, w które trafiać powinny)

    Przed wstawieniem nowych szczotek wyczyściłem komutator suchą
    szczoteczką do zębów. Komutator na oko wygląda dobrze.

    -=-

    Wymiana silnika w tej pralce trwa około jednej minuty po odkręceniu
    tylnej osłony/blachy. :) Wymiana szczotek trwa znacznie ;) dłużej;
    w pięć minut chyba bym nie zdążył -- zaczynając od zdjęcia blachy
    i kończąc na założeniu tejże blachy... (blacha to kilka wkrętów)

    Z jakiegoś powodu wymiana szczotek kosztuje od 150 zł (w jednym
    miejscu) poprzez 200 złotych (w wielu miejscach) do 500 złotych... ;)

    -=-

    Czy podwyższona o 10°C temperatura w łazience mogła przyczynić
    się do spalenia silnika? Jeśli nie -- jaka temperatura wokoło
    pralki podczas prania może przyczynić się do spalenia silnika?

    -=-

    Silnik (nie jest skręcany -- jest nitowany) obraca się (na moje
    wyczucie) bez oporów. (jedynie trzeszczy ;) uzwojenie stojana)

    Podobnie bębnem -- bardzo lekko zakręcony bez wieloklinowego
    paska zatrzymuje się dopiero po kilku pełnych obrotach.

    -=-

    Pralki mi nie żal -- pracowała wytrwale (często piorę a po praniu
    dodatkowo płuczę i wiruję na 1200 rpm) ponad 12 lat, choć producent
    zaplanował ją na 7 lat, ale trawi/zżera ;) mnie ciekawość.

    Gdybym do 100 zł znalazł dobry silnik -- pokusiłbym się
    o kolejną ;) naprawę. [czego to człowiek z nudów wymieszanych
    z ciekawością nie uczyni?]

    -=-

    Uwagi typu: >>grozi pożarem<< mnie niezbyt mocno interesują. :)
    [pralka nie wykazuje agresji -- co miałoby się żreć i z czym?]

    --