  • 1. Data: 2022-12-21 16:38:11
    Temat: Spalony silnik AC ze szczotkami -- z pralki
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    Czy złe szczotki (krótkie, zużyte; może zbyt dużej oporności) mogły
    przyczynić się do przegrzania stojana? (na oko tylko/głównie stojan
    jest przegrzany) Nie mam pojęcia o budowie takiego silnika, dlatego
    wymyśliłem scenariusz: wirnik nie dostaje stosownego napięcia, więc
    nie obraca się, ale stojan otrzymuje pełne napięcie, chłonąc bardzo
    duży prąd z uwagi na zatrzymany wirnik...

    Izolacja uzwojenia stojana ma kolor bardzo ciemny; temperatura obudowy
    silnika miewa więcej niż 100°C, co łatwo sprawdzić mokrym palcem;
    bywało, że pralka niespodziewanie ,,odpoczywała'' (zapewne włączało
    się termiczne zabezpieczenie) a z wirowaniem (w tym 1200 rpm) nie
    ma widocznych problemów...

    Na starych szczotkach dość często widziałem trudności z ruszaniem.
    Bywało, że bęben lekko (5°) obrócił się, zatrzymał, cofnął... ;)

    -=-

    Stare szczotki zawiesiły się, więc je przeczyściłem, odwiesiłem
    a później wymieniłem na nowe -- razem ze szczotkotrzymakami,
    kupione w połowie sierpnia w Shopee za kilka (9 z groszami) złotych
    z uwagi na skumulowane opusty... (normalnie te szczotki, wraz
    z szczotkotrzymakami, kosztowały tam około 35 złotych) Po wymianie
    szczotek wielokrotnie prałem bez przeciążania (wkładałem do pralki
    mało brudów) by dać sposobność dopasowania/dotarcia szczotek do
    komutatora...

    Nowe szczotki były równie lewe (czy równie prawe -- nie pamiętam)
    co stare -- nie zmieniałem ich położenia... (i lewe, i prawe można
    zamontować)

    Nowe mają wg mnie tę samą rezystancję co stare, tzn. moim
    miernikiem nie wyłapałem żadnej różnicy. Tuż po wymianie
    szczotek pralka pracowała bardzo ładnie, bez ,,zamyśleń''... ;)
    Po jakimś czasie (trudno zgadnąć po jakim -- może po
    100 praniach, może wcześniej) jednak poczułem smród.

    -=-

    Pytam, bo dostałem informację, iż przegrzewający się silnik szybko
    zużywa szczotki zbyt wysokim prądem, co stawia pod znakiem zapytania
    sensowność wymieniania szczotek bez przewijania silnika...

    Nowe szczotki na oko (więc pewności nie mam -- nie mierzyłem ich,
    gdy były nowe) rzeczywiście szybko skróciły się i lekko wygięły. :)
    Nie są dokładnie proste, lecz lekko wygięte -- nadal bez trudu
    przesuwają się, ale na obu widać wyraźny łuk. (szczotki są
    schowane/wsunięte i obie są podobnie wygięte -- więc wg mnie
    owe łuki raczej wpływu na trafność ;) nie mają, tzn. szczotki
    wg mnie trafiają w te miejsc komutatora, w które trafiać powinny)

    Przed wstawieniem nowych szczotek wyczyściłem komutator suchą
    szczoteczką do zębów. Komutator na oko wygląda dobrze.

    -=-

    Wymiana silnika w tej pralce trwa około jednej minuty po odkręceniu
    tylnej osłony/blachy. :) Wymiana szczotek trwa znacznie ;) dłużej;
    w pięć minut chyba bym nie zdążył -- zaczynając od zdjęcia blachy
    i kończąc na założeniu tejże blachy... (blacha to kilka wkrętów)

    Z jakiegoś powodu wymiana szczotek kosztuje od 150 zł (w jednym
    miejscu) poprzez 200 złotych (w wielu miejscach) do 500 złotych... ;)

    -=-

    Czy podwyższona o 10°C temperatura w łazience mogła przyczynić
    się do spalenia silnika? Jeśli nie -- jaka temperatura wokoło
    pralki podczas prania może przyczynić się do spalenia silnika?

    -=-

    Silnik (nie jest skręcany -- jest nitowany) obraca się (na moje
    wyczucie) bez oporów. (jedynie trzeszczy ;) uzwojenie stojana)

    Podobnie bębnem -- bardzo lekko zakręcony bez wieloklinowego
    paska zatrzymuje się dopiero po kilku pełnych obrotach.

    -=-

    Pralki mi nie żal -- pracowała wytrwale (często piorę a po praniu
    dodatkowo płuczę i wiruję na 1200 rpm) ponad 12 lat, choć producent
    zaplanował ją na 7 lat, ale trawi/zżera ;) mnie ciekawość.

    Gdybym do 100 zł znalazł dobry silnik -- pokusiłbym się
    o kolejną ;) naprawę. [czego to człowiek z nudów wymieszanych
    z ciekawością nie uczyni?]

    -=-

    Uwagi typu: >>grozi pożarem<< mnie niezbyt mocno interesują. :)
    [pralka nie wykazuje agresji -- co miałoby się żreć i z czym?]

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 2. Data: 2022-12-21 18:23:47
    Temat: Re: Spalony silnik AC ze szczotkami -- z pralki
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

> [...]
    >
    > Gdybym do 100 zł znalazł dobry silnik -- pokusiłbym się
    > o kolejną ;) naprawę. [czego to człowiek z nudów wymieszanych

    Nie znam tej pralki ale zwykle są tam silniki szeregowe. Oznacza to, że
    wirnik i stojan są połączone szeregowo.
    Zużyte szczotki w takim wypadku mogłyby wypalać komutator, ale na stojan
    nie mają wpływu.
    Prawdopodobnie silnik był przeciążony i stąd spalenizna stojana, albo
    też uszkodziła się izolacja między zwojami stojana.

    Do stu złotych to ja bym się porozglądał po śmietnikach i skupach złomu.

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 3. Data: 2022-12-21 19:31:50
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 21 gru 2022 o 18:23, Wiesiaczek pisze:

    > Nie znam tej pralki

    Taki:
    C.E.SET.MCA 52/64-148 CY41
    w tej pralce ponoć jest.

    Na Allegro otrzymałem numer:
    41026818
    zamiennika.

    > ale zwykle są tam silniki szeregowe.

    Pojmuję.

    > Oznacza to, że
    > wirnik i stojan są połączone szeregowo.

    > Zużyte szczotki w takim wypadku mogłyby wypalać komutator,

    Nie wygląda na wypalony.

    > ale na stojan nie mają wpływu.

    Być może wirnik też jest już przegrzany, ale początkowo widziałem
    śliczną izolację na wirniku i niemal czarną na stojanie. Oczywiście
    tak wyglądały uzwojenia na zewnątrz -- wewnątrz zapewne jest gorzej.

    Teraz *chyba* część uzwojeń wirnika też jest zbyt ciemna.
    (choć daleko tej ciemności do koloru stojana!!!)
    Prałem kilkanaście razy od czasu, gdy poczułem smród.
    Początkowo nie wiedziałem, że to śmierdzi silnik, bo
    sprawdziłem, że pełny cykl bez ubrań nie daje smrodu...

    > Prawdopodobnie silnik był przeciążony

    Pralka wg producenta łyka 7 kg bawełny, ale mieści znacznie
    mniej -- slim, 40 cm głębokości. Tyle tylko, że prałem z dodatkową
    ilością wody. (można tak ustawić, by zużywała więcej wody)

    Więc z mej strony przeciążeń raczej nie było.

    Pamiętam jednak, że bęben czasami startował z ogromnym trudem.
    (być może z powodu kurczących się szczotek)

    > i stąd spalenizna stojana, albo
    > też uszkodziła się izolacja między zwojami stojana.

    Uszkodziła się -- czyli spaliła się?
    Jak inaczej mogła zostać uszkodzona?

    > Do stu złotych to ja bym się porozglądał po śmietnikach i skupach złomu.

    Allegro oferuje podobne silniki po kilka dych -- ale nie takie same.

    -=-

    Czy jednak warto nawet za 5 dych kupić używany?
    Jak długo by pociągnął? -- to raczej pytania retoryczne...

    Izolacja starzeją się -- niezależnie od używania...

    -=-

    BTW złomu -- zastanowiłem się nad złomowaniem miedzi, ale
    uznałem, że dostałbym co najwyżej kilkanaście pln... Co
    najwyżej zaspokoiłbym swą ciekawość co do stanu wewnętrznych
    uzwojeń...

    -=-

    Jako małe dziecko dowiedziałem się, że silnik jest do przewiniecie,
    gdy choć jeden raz uruchomi się termiczne zabezpieczenie... Na moje
    pytanie o sens takiego zabezpieczenia nie dostałem odpowiedzi...
    Kilkadziesiąt lat temu przewijano silniki bardzo często i bardzo
    chętnie... Wówczas traktowałem to jako babranie się w odchodach...
    Dziś -- jako pasję, hobby, desperację... Alternator w samochodzie
    mam ,,zregenerowany''...

    -=-

    Dzięki za info o szeregowości.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 4. Data: 2022-12-21 20:27:43
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 21 gru 2022 o 16:38, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Czy podwyższona o 10°C temperatura w łazience mogła przyczynić
    > się do spalenia silnika? Jeśli nie -- jaka temperatura wokoło
    > pralki podczas prania może przyczynić się do spalenia silnika?
    Czy stojące obok pralki kilkulitrowe, niemal płaskie puste
    butelki po płynie do prania mogły przyczynić się do spalenia
    silnika? -- trochę izolowały cieplnie wnętrze pralki... Nad
    pralką jest blat -- utrudniający wentylację a jest to
    wolnostojąca pralka...

    Czy chłodzenie wnętrza pralki zimną wodą dałoby jakiś efekt?
    Woda jest czerpana z góry i wpływa chyba najkrótszą drogą do
    bębna; mogłaby być puszczona wieloma rureczkami, by odbierać
    ciepełko i zarazem grzać się. Pranie zaczynałoby się zimną
    wodą (bo wnętrze pralki jest wówczas zimne) a płukanie nie
    byłoby straszliwym szokiem termicznym... Koszt takiej
    chłodnicy chyba nie byłby duży -- ale czy zyski byłyby
    zauważalne? Na pewno brak tego szoku jest istotny...
    Oszczędności energii (na grzałce) chyba też...

    Obok termicznego zabezpieczenia w silniku -- mogłoby być
    też termiczne zabezpieczenie we wnętrzu pralki. Włączałoby
    się wtedy, gdy temperatura wewnątrz pralki nadmiarowo wzrastałaby...

    -=-

    Rzadko prałem w temperaturze 60°C i niemal nigdy w temperaturze 90°C...

    Ale niedaleko pralki jest wlot gorącego (dochodzącego do 60°C)
    powietrza i czasami (raczej rzadko) ten nawiew mógł być włączony
    podczas pracy pralki...

    Zazwyczaj prałem długo -- przeciętne moje pranie to około 4 godzin.
    (pranie, dodatkowe płukanie i wirowanie)

    Dlaczego pralka jest tak skrzętnie zabudowywana od tyłu i od dołu?
    Nawet zaślepiane są otwory powstałe po okołotransportowych blokadach
    bębna... Może warto te otwory zostawiać bez zaślepień, by ułatwić
    wentylację? Może nie warto zakładać z tyłu pralki osłonowej blachy?...
    Teraz ją zdjąłem, by nieco pomóc... Może nie warto wkładać na dno
    stosownego plastyku?...

    [może warto mieć duży dom i pralkę umieścić w piwnicy? -- chłodnej
    tak zimą, jak i latem... nie musiałby być slimowata, mogłaby by
    stać daleko od ścian, nawet w przeciągu... można by ją orurkować
    chłodnicą z zewnątrz na własną rękę?... zaś suszarkę mieć nie
    w pralce, lecz daleko od niej... pojemnik na wyjmowane pranie
    mógłby mieć kółeczka, by bez trudu transportować wyprane ubrania
    z pralki do suszarki...]

    Może te wszystkie zabiegi na nic -- bo izolacja zestarzeje się
    i straci na swej atrakcyjności bez względu na ,,opiekę''?...

    -=-

    Na oko pralka wygląda jak nowa. Wewnątrz rur odpływowych ma
    trochę szlamu, na zewnątrz lekko ją zarysowałem, ale nie aż
    do samej/czystej blachy, bęben od początku (taką niestety
    kupiłem) jest lekko wgnieciony...

    Aż żal... :) Tylko silnika nie żal. :)

    Tak samo żałowałem poprzedniczki -- której
    dziś nie chciałbym już uruchomić...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 5. Data: 2022-12-21 21:33:19
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 21.12.2022 18:23, Wiesiaczek wrote:

> [...]
    > wirnik i stojan są połączone szeregowo.
    > Zużyte szczotki w takim wypadku mogłyby wypalać komutator, ale na stojan

    No nie wiem - ja miałem do czynienia z pralką, która czasami wywalała z
    hukiem bezpieczniki.
    Cudem udało mi się ją przyłapać jak zapalił się łuk wzdłuż komutatora -
    ŁUP!!! i wywaliło.
    Wyczyściłem komutator (nie był specjalnie brudny ani szczotki nie
    zużyte), pomierzyłem, sprawdzałem też elementy obok triaka i przekaźnika
    sterującego silnikiem - wszystko wydawało się być w porządku, ale nadal
    działo się to samo.

    --
    Mirek.

  • 6. Data: 2022-12-21 23:55:07
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 21 gru 2022 o 21:33, Mirek pisze:

    > zapalił się łuk wzdłuż komutatora -
    Co znaczy 'wzdłuż'?

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/...

  • 7. Data: 2022-12-22 00:05:42
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > Co znaczy 'wzdłuż'?

    Inaczej: ogień kołowy lub okrężny.

  • 8. Data: 2022-12-22 00:41:31
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 21 grudnia 2022 o 20:27:46 UTC+1 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
> [...]
    > (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
    > `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'.`\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
    Z chłodzeniem wieloma rurkami super pomysł. Zrób to i daj zdjęcia żeby inni też mogli
    zrobić.

  • 9. Data: 2022-12-22 01:29:18
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 22 gru 2022 o 00:41, Zenek Kapelinder pisze:

    > Z chłodzeniem wieloma rurkami super pomysł.
    > Zrób to i daj zdjęcia żeby inni też mogli zrobić.

    Przeciętna chłodnica samochodowa...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/...

  • 10. Data: 2022-12-22 05:06:44
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 21 gru 2022 o 18:23, Wiesiaczek pisze:

    > Nie znam tej pralki ale zwykle są tam silniki szeregowe.

    Wg Jutuby zwykle są oddzielne wyprowadzenia szczotek i stojana,
    więc same silniki nie są szeregowe, ale istotnie są uruchamiane
    poza pralkami (w celu ich sprawdzenia) jako szeregowe.

    > Oznacza to, że
    > wirnik i stojan są połączone szeregowo.

    Tak je podłączają Jutuberzy.

    -=-

    Ogólnie te silniki są wstydliwe -- nie są rozbieralne, są
    nitowane. Nie roznituję, gdyż brak mi wiertarki, ale BTW...
    Wiertarce skończyły się szczotki, więc wymieniłem je, choć
    nie miałem na to ochoty... wkrótce wiertarka zdechła, gdyż
    spalił się jej silnik...

    -=-

    Czy w ogóle warto wymieniać szczotki?...

    Czy bezszczotkowe silniki rzeczywiście pracują bezawaryjnie
    ćwierć wieku? Pierwszy taki zobaczyłem, mając mniej niż pięć
    lat -- potrafił pracować dziesiątki lat... Silniki w dyskach
    też nie psują się zbyt chętnie...

    Jeśli bezkomutatorowe mogą -- dlaczego szczotkowe miałyby nie móc?...
    W sklepie wyjaśniono mi fenomen dziesięcioletnich (czy nawet
    dwudziestoletnich) gwarancji -- zwykle inna część pralki ulega
    awarii i nie ma potrzeby naprawiania czy wymieniania silnika... ;)

    -=-

    Nowa pralka (zwłaszcza pralko-suszarka) to fajna rzecz, ale nowe
    zwykle budzi lęki... ;) Czy zmieści się? Czy nie zepsuje w tydzień
    po gwarancji? Czy będzie współpracowała z WiFi? Czy nie będzie zbyt
    cicha -- nie chcę co jakiś czas (; łazić do łazienki ;) -- ażeby
    sprawdzać, czy pracuje...

    Inna sprawa, że razem z pralką kupuję słuchawki (bo wówczas mam
    lepszą cenę kompletu) więc nie będzie łatwo... ;) Chciałem kupić
    z ANC i AAC, ale wyszło inaczej... Za to mają CVC... Kolejne być
    może kupię i z CVC (lub czymś podobnym), i AAC, i z ANC,
    i z innymi drobiazgami...

    Dobre słuchawki odkrywają zupełni nowy świat -- choć mam mocno
    zrąbany słuch... Ciekawe, jakie będą te, które właśnie kupuję...

    --