  • 1. Data: 2022-07-18 00:21:13
    Temat: Starzeję się
    Od: ii <i...@o...invalid>

    Zatrzymali mnie za ... +17km/h.

    Pojechałem do knajpy, zjadłem obiad ... i odjeżdżając zupełnie nie
    zwróciłem uwagi, że jestem na terenie zabudowanym. Jedno depnięcie :-)

    Ale nie o tym chciałem. Tak tylko prowokuję do głębszych wynurzeń :-)

    Byłem na odludziu. A właściwie to ... odludziu i odkomórku :-)

    Drzewa, plaża, jagody, sztorm ... tylko GSMu brak. Ale zabrałem moduliki
    LoRa te co to do monitorowania napięcia akumulatora można używać czy tam
    innych monitoringów. Zasięg w całej okolicy. Gdybym miał monitoring na
    GSM to byłby bezużyteczny. A tak to łażę sobie po plaży albo po lesie za
    jagodami a kontakt ciągle jest. GSMu nie ma tam od wielu wielu lat.

    A byłem RSem. I okazało się ... że jak zimą zmieniłem opony, to dopiero
    po powrocie z urlopu mogę je zmienić na letnie. I właściwie nie widzę
    sensu bo ani nimi zimą nie pojeździłem ani może latem nie będzie za dużo
    okazji. Jeszce się zastanowię bo zależy ile będę jeździł a ile np pociąg
    będzie. Ale jak tak pojeździłem po dziurach to mam prawą oponę
    pouszkadzaną na rancie ochronnym. Podłużne pęknięcia. Myślałem, że do
    wyrzucenia, ale chyba jednak nie. Bo to jest blisko rantu a nie wyżej.
    No i koszty .. Nie znając aktualnych cen zatankowałem na chyba
    najdroższej stacji w Polsce 8,29zł. Drugi raz się to nie powtórzy.
    Chyba, że zdrożeje.

    Przed wyjazdem okazało się, że nie działa klima. Wymiana chodnicy,
    930zł. Wcześniej wyświetlało się już ostrzeżenie o konieczności
    zrobienia przeglądu. Potem dodatkowo kontrolka zaświeciła. Do teraz
    świeci. Kolejny wydatek.

    Najbardziej jednak na urlopie brakowało mi ... Twizy oczywiście :-) Nie
    o to chodzi, że cudowny czy tam coś, ale po prostu adekwatny do
    charakteru mojego istnienia na urlopie. Mieszkałem w lesie zaraz za
    wałem nadmorskim w prl'owskim domku campingowym. Obok tylko ośrodek
    lasów państwowych, raczej niepotrzebnie drogi. Poza tym nic. Cisza,
    spokój. Koniec świata. Trzeba było niekiedy jechać po coś do zrobienia
    sobie posiłku lub na sam posiłek. Odpalanie RSa by sobie przejechać
    lasem kilka km było naprawdę nieprzyzwoite. Ćwiczyłem szybką jazdę w
    zakrętach, ale nie miało to większego sensu. Trzyma się dobrze, jak
    wszędzie. Pobiegałem trochę dłużej niż zwykle. Ale i tak utyłem od
    nicnierobienia. Jak raz pojechałem do miasta na obiad to 2h parkowanie
    kosztowało coś pod 8zł. Myślałem czy by nie jechać hulajnogą miejską,
    ale musiałaby się na tym zadupiu jakoś znaleźć i wcale nie jest pewne,
    że można ją tam zostawić i ... sam to może i bym zajechał za te 8zł, ale
    we dwoje już by było drożej. Tak, że ... no Twizy. Darmowe parkowanie na
    głównej alei spacerowej, gdzie niczego więcej niż Twizy nie da się
    zmieścić. A w lesie, cicho i bez spalin.

    A mandatu nie dostałem :-)

  • 2. Data: 2022-07-18 20:34:32
    Temat: Re: Starzeję się
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    On 17.07.2022 23:21, ii wrote:

> [...]
    > GSM to byłby bezużyteczny. A tak to łażę sobie po plaży albo po lesie za
    > jagodami a kontakt ciągle jest. GSMu nie ma tam od wielu wielu lat.

    Zaciekawiłeś mnie.
    Jaki to moduł / gdzie zakupiony i do pracy w jakiej sieci to
    konfigurujesz? Jakiś konkretny dostawca? Jedyne co mi przychodzi do
    głowy to Helium, ale może to działa w jednej wspólnej sieci do której
    różni dostawcy się dołączają?

    Lukasz

  • 3. Data: 2022-07-18 23:31:16
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 18.07.2022 o 20:34, ddddddddddddd pisze:

    > Zaciekawiłeś mnie.
    > Jaki to moduł / gdzie zakupiony

    Moduł ... LoRa. Masz taki czip do tego z którym buduje się moduły. Np
    takie z wyświetlaczem, procesorem ESP realizującym WiFi.

    > i do pracy w jakiej sieci to
    > konfigurujesz?

    W siec ... wodociągowej?

    > Jakiś konkretny dostawca? Jedyne co mi przychodzi do
    > głowy to Helium, ale może to działa w jednej wspólnej sieci do której
    > różni dostawcy się dołączają?

    LoRa, taki sposób transmisji radiowej. Nadajnik nadaje a odbiornik
    odbiera. Potem się mogą zamienić rolami.

    Można na tym zrobić np. cyfrowe CB radio zupełnie bez potrzeby
    podłączania się do internetu.

  • 4. Data: 2022-07-19 08:09:56
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    On 18.07.2022 22:31, ii wrote:

    > Moduł ... LoRa. Masz taki czip do tego z którym buduje się moduły. Np
    > takie z wyświetlaczem, procesorem ESP realizującym WiFi.

    > W siec ... wodociągowej?

    i z tej sieci wodociągowej ;) miałeś sygnał, czy po prostu komunikujesz
    się z własną bramką? Myślałem, że skoro jesteś na odludziu i
    monitorujesz swój czujnik, to nie nosisz przy sobie bramki tylko
    odbiornik. Za bramę może służyć twój własny gateway, albo istniejący
    wpięty do WAN. Jak dobrze rozumiem na te potrzeby budowana jest sieć
    Helium (tu masz mapkę pokrycia tej sieci, ale takich sieci jest więcej -
    tylko nie wiem czy się komunikują: https://explorer.helium.com/ ) i
    wiele innych - nie wiem czy współpracują ze sobą czy nie. Coś na
    zasadzie sieci GSM, tylko np. przy Helium to użytkownicy budują sieć.
    Myślałem, że korzystasz z dostępnej na tym terenie sieci i do niej
    wpiąłeś swoje urządzenia, ale jeśli po prostu miałeś własną bramkę, to
    pytań nie mam.

    > LoRa, taki sposób transmisji radiowej. Nadajnik nadaje a odbiornik
    > odbiera. Potem się mogą zamienić rolami.

    raczej nadajnik rozsyła sygnał a odbiorniki je odbierają. To chyba nie
    jest komunikacja P2P, stąd moje pytanie o sieć do jakiej byłeś wpięty.

    Likassz

  • 5. Data: 2022-07-19 11:50:33
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 19.07.2022 o 08:09, ddddddddddddd pisze:

> [...]
    > Myślałem, że korzystasz z dostępnej na tym terenie sieci i do niej
    > wpiąłeś swoje urządzenia, ale jeśli po prostu miałeś własną bramkę, to

    Ale nie miałem własnej bramy. Po prostu dwa moduły, jeden leżał w
    punkcie centralnym a z drugim chodziłem po okolicy. I niczego naprawdę
    nie monitorowałem poza aktywnością samych modułów, które wzajemnie
    informują o swoim istnieniu. Takie sprawdzenie zdolności. Jakiś tam
    pomiar temp jeszcze był przygotowany, ale nie uruchomiony. Moduły mają
    wiele interfejsów i mogą służyć za bramy do innych sieci, ale idea jest
    raczej taka, by były węzłami mesh.

    Jeśli chodzi o Helium to ... tak czytam i czytam, i jakoś nie mogę
    ogarnąć jak proste urządzenie w rodzaju opartego o ESP32 może stać się
    węzłem tej sieci. Bo z modułami LoRa jakie mam da się zrobić relatywnie
    rozległą sieć bez żadnego problemu. I tak już w temacie zasięgu ... w
    lokalizacji o której mowa oczywiście nie ma pokrycia Helium. Budowanie
    własnego węzła .. jak wyżej.

    > raczej nadajnik rozsyła sygnał a odbiorniki je odbierają.

    Możliwe, że ktoś mnie podsłuchiwał.

    > To chyba nie
    > jest komunikacja P2P, stąd moje pytanie o sieć do jakiej byłeś wpięty.

    No jest, do komunikacji dwóch urządzeń nie potrzeba niczego więcej. Do
    większej ilości zresztą też nie potrzeba sieci takiej jak Helium. Można
    zrobić proste rozwiązanie meshowe. Żaby Helium miało sens musiałoby dać
    się prosto zrobić węzeł takiej sieci. A jakoś nie mogę znaleźć na
    witrynie tak oczywistej informacji.

  • 6. Data: 2022-07-19 19:05:01
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    On 19.07.2022 10:50, ii wrote:

> [...]
    > pomiar temp jeszcze był przygotowany, ale nie uruchomiony. Moduły mają
    > wiele interfejsów i mogą służyć za bramy do innych sieci, ale idea jest

    ok, przy porównaniu do sieci komórkowej błędnie założyłem, że wpiąłeś
    się w jakąś zewnętrzną sieć

    > Jeśli chodzi o Helium to ... tak czytam i czytam, i jakoś nie mogę
    > ogarnąć jak proste urządzenie w rodzaju opartego o ESP32 może stać się
    > węzłem tej sieci.

    ja się na tym nie znam, dlatego pytam. Helium dostarcza moduły pracujące
    jako gateway dla LoraWan, a użytkownicy chętnie je wpinają do sieci, bo
    przy niskim zużyciu energii "kopią" kryptowalutę HNT. Nie zużywa to ani
    kart graficznych, ani za dużo prądu, ani łącza internetowego. Dostają
    wynagrodzenie za to, że mają pokrycie sieci na danym terenie (przy czym
    chyba żeby zarabiać muszą się widzieć z innym AP, żeby nawzajem
    potwierdzały swoją obecność)

    > Możliwe, że ktoś mnie podsłuchiwał.

    możliwe, że nawet nie znając się na tym komunikacja jest szyfrowana ;)

> [...]
    > zrobić proste rozwiązanie meshowe. Żaby Helium miało sens musiałoby dać
    > się prosto zrobić węzeł takiej sieci. A jakoś nie mogę znaleźć na

    tutaj masz info: https://www.helium.com/mine
    W UK jest to dość popularne, antena swego czasu kosztowała ok. $500, a
    nawet na dzień dzisiejszy (czyli przy niskich wycenach krypto) gateway'e
    w mojej okolicy generują $30 miesięcznie (a teraz jest dobry czas na
    zakup sprzętu, bo są spadki, więc ci co liczyli na Lambo po miesiącu
    używania zaczynają sprzedawać to w promocyjnych cenach).
    O Helium słyszałem wcześniej, ale wszyscy mówili o tym, że to koparka do
    kryptowalut więc nie specjalnie widziałem w tym sens (bo nie widziałem
    użyteczności) dopiero twój wpis połączył kropki i ich biznesplan może
    mieć sens. Chyba faktycznie trochę dziwnie to opisują - bo
    zainteresowanym krypto nie tłumaczą w prosty sposób jaką to ma
    użyteczność (a może tłumaczą, tylko nigdy się na tyle tym nie
    zainteresowałem), a zainteresowanym stroną techniczną, w jaki sposób
    sieć się rozwija i jak jej użyć (ale może na to przyjdzie czas później,
    przy większym pokryciu)
    Temat mnie zaciekawił, bo w zasadzie to taka alternatywa dla GSM.
    Wyobraź sobie, że możesz swoje Twizy monitorować będąc na wakacjach w
    USA, gdy jest zaparkowany w parkingu podziemnym przy lotnisku, gdzie nie
    ma sygnału gsm albo startując z JFK zdalnie włączyć ładowanie twojego
    Twizy czekającego nad jeziorem w buszu, żeby był gotowy na twój przyjazd ;)
    Przy kolejnej hossie krypto tego typu tematy mogą się rozrosnąć, a co
    za tym idzie pokrycie terenu znacznie wzrośnie. Dlatego też pytałem czy
    obydwa urządzenia w takim wypadku musiałbym mieć wpięte do jednej sieci
    (np Helium) czy może mogę skorzystać z przekaźnika dowolnej firmy po obu
    stronach, bo standard przesyłu ten sam, a i tak wszystko leci przez
    internet - choć zgaduję, że każda firma będzie pracować tylko w swoim
    obrębie.

    Lukasz

  • 7. Data: 2022-07-20 14:16:48
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 19.07.2022 o 19:05, ddddddddddddd pisze:

    > ok, przy porównaniu do sieci komórkowej błędnie założyłem, że wpiąłeś
    > się w jakąś zewnętrzną sieć

    Akurat nacisk był na sprawdzenia funkcjonowania komunikacji LoRa w nieco
    innych warunkach niż dotąd. Tutaj mam np. antenę wysoko ale dużo
    budynków. A tam była nisko, budynków brak, tylko drzewa. I wyszło bardzo
    dobrze. Mógłbym sobie monitorować pozostawione domek i samochód.

> [...]
    > wynagrodzenie za to, że mają pokrycie sieci na danym terenie (przy czym
    > chyba żeby zarabiać muszą się widzieć z innym AP, żeby nawzajem

    Tak też to rozumiem.

    > możliwe, że nawet nie znając się na tym komunikacja jest szyfrowana ;)

    Właśnie niczego nie szyfrowałem.

> [...]
    > zakup sprzętu, bo są spadki, więc ci co liczyli na Lambo po miesiącu
    > używania zaczynają sprzedawać to w promocyjnych cenach).

    Mam wydać 500$ zamiast np 70zł za moduł gateway LoRa? Nie widzę tego.

    Teraz to czas zwrotu z paneli skraca się. Jeszcze pszenicę trzeba było
    na wiosnę zasiać bo zdrożała o 100% :-)

> [...]
    > zainteresowałem), a zainteresowanym stroną techniczną, w jaki sposób
    > sieć się rozwija i jak jej użyć (ale może na to przyjdzie czas później,

    Wygląda tak, jak napisałeś, że można wykorzystać jak LoRaWAN. Trzeba się
    rejestrować i zasadniczo to jest wyłącznie do czujników, które
    zasypiają, ale działają latami na jednej baterii.

    > Temat mnie zaciekawił, bo w zasadzie to taka alternatywa dla GSM.

    No właśnie nie bardzo. Jeśli jest tak, jak wyżej napisaliśmy, to tylko
    proste powiadomienia tym prześlesz. Nie wiem zresztą jak dużo tych
    powiadomień w czasie jest zdolną obsłużyć ta sieć.

> [...]
    > ma sygnału gsm albo startując z JFK zdalnie włączyć ładowanie twojego
    > Twizy czekającego nad jeziorem w buszu, żeby był gotowy na twój przyjazd ;)

    Głównym problemem załączenia ładowania Twizy jest konieczność
    podjechania nim pod gniazdko i włączenia wtyczki. Jak już to zrobisz to
    po prostu ładuje się. Pod blokiem gniazdka nie ma. Na wsi jest. Patrz
    moje artykuły o dużej użyteczności elektryków na wsi i mniejszej w mieście.

    A teraz wyobraź sobie, że jakoś dojechałem Twizy na to wspaniałe zadupię
    tuż przy morzu, gdzie byłem na urlopie, ale gdzie nie ma zasięgu sieci
    komórkowych. Co mi z tego, że porobię jakieś interfejsy do Helium jak
    nikt tam nie postawi hotspota Helium i nie będzie osiągalny.

    >  Przy kolejnej hossie krypto tego typu tematy mogą się rozrosnąć, a co
    > za tym idzie pokrycie terenu znacznie wzrośnie.

    Ja rozumiem, że ludzie robią to dla kopania kryptowalut, że bez nich by
    pokrycia nie uzupełniali, ale ... ten wydatek 500$ ... trzeba wierzyć,
    że to się kiedyś zwróci. Może prędzej znajdziemy zastosowania dla
    gatewaya LoRa za 70zł które ludzi zainteresują.

> [...]
    > stronach, bo standard przesyłu ten sam, a i tak wszystko leci przez
    > internet - choć zgaduję, że każda firma będzie pracować tylko w swoim

    Chyba się gubię.

    Moduły którymi się bawię mają:
    - procesor ESP
    * realizujący transmisję WiFi
    * wejścia i wyjścia cyfrowe i analogowe sterowalne programowo
    - moduł LoRa realizujący transmiasję LoRa
    - moduły zintegrowane mają jeszcze
    * wyświetlacz LED
    * możliwość podpięcia akumulatora

    Na potrzeby wykorzystania tego stworzyłem projekt "NetworkNode", który
    jak sama nazwa wskazuje, ma mieć potencjał węzła komunikacyjnego z
    obsługą wejść/wyjść i wyświetlacza.

    Jeden taki węzeł może użyć połączenia LoRa do bezpośredniej komunikacji
    z innymi węzłami które widzi. Może też przekazywać komunikaty między
    węzłami, które się nie widzą.

    Może też użyć interfejsu Wifi. Obecnie interfejs ten jest wykorzystywany
    do raportowania pracy oraz przekazywania danych o temperaturach do sieci
    termometrów które mam w niektórych lokalizacjach.

    Można sobie wyobrazić, że mogłyby realizować inteligentne cyfrowe CB
    radio. Dawno temu pytałem tutaj o takie rozwiązanie.