  • 11. Data: 2010-04-02 16:09:46
    Temat: Re: Statecznik elektroniczny T8 i zapłon rury
    Od: "Papa5merf" <P...@w...pl>

    Órzytkownik "kogutek" napisał:
    > Wpływu książek na żywotność świetlówek nie znam. Ale zimny zapłon, nawet
    > jak Ci
    > się to nie podoba, skraca żywotność świetlówek. Z jakiego powodu,
    > znajdziesz
    > sobie w Internecie. Jak sam znajdziesz to na dłużej zapamiętasz.

    czy mnie się o podoba czy nie to nie ma tutaj znaczenia, szkoda tylko że ty
    wypowiadasz się na temat o kturym zielonego pojęcia nie masz i zasłaniasz
    się mądrością głupcuf, czyli internetem:O)

  • 12. Data: 2010-04-02 19:15:12
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    Papa5merf wrote:

    > jeśli tak to ośfieć nieczytających i wyjaśnij owy wpłyf na żywotnosć?:O)

    Napisz to poprawnie ortograficznie, to Ci napiszę, co i dlaczego ze
    świetlówkami.

    --
    Marek Lewandowski

  • 13. Data: 2010-04-02 21:44:50
    Od: "Papa5merf" <P...@w...pl>

    Órzytkownik "Marek Lewandowski" napisał :

    > Napisz to poprawnie ortograficznie, to Ci napiszę, co i dlaczego ze
    > świetlówkami.

    mnie łaski nie robisz, a ja nic ci poprawnie nie muszę pisać, jesli masz coś
    do powiedzenia to powiec to osobie o to pytającej w wątku:O)

  • 14. Data: 2010-04-03 07:50:17
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    Papa5merf wrote:

    > mnie łaski nie robisz, a ja nic ci poprawnie nie muszę pisać, jesli masz coś
    > do powiedzenia to powiec to osobie o to pytającej w wątku:O)

    Ty pytałeś, dlaczego zimny zapłon niszczy rurę, nie starter wątku. Na
    jego pytanie (o dobry soft start) nie mam odpowiedzi. Ale widzę, że jak
    chcesz, to umiesz poprawnie pisać...

    A zapalanie rury z żarzonymi katodami bez ich wstępnego podgrzania
    skutkuje wyrwaniem materiału z powierzchni elektrod i rozpyleniem go po
    luminoforze (dlatego końce starych rur są ciemne - to zjawisko zachodzi
    zawsze, tylko przy poprawnie żarzonych elektrodach bardzo powoli). W
    efekcie dość szybko rura jest od środka ciemna, traci na jasności, a jak
    się elektrody "skończą" to przestaje się zapalać w ogóle, albo świeci
    słabo (bo emisyjność kawałka stalowego drutu zatopionego w szkło jest
    taka sobie i sporo napięcia idzie na w ogóle uwolnienie elektronu,
    zamiast na jego przyspieszanie i pobudzanie rtęci do świecenia).

    --
    Marek Lewandowski

  • 15. Data: 2010-04-03 15:19:43
    Od: "Papa5merf" <debilu@hój.ci.w.dupe.cioto>

    Órzytkownik "Marek Lewandowski" napisał:
    > Ale widzę, że jak chcesz, to umiesz poprawnie pisać...

    czysty pszypadek:O)

> [...]
    > taka sobie i sporo napięcia idzie na w ogóle uwolnienie elektronu,
    > zamiast na jego przyspieszanie i pobudzanie rtęci do świecenia).

    wypalanie się elktrod to zjawisko normalne w każdej lampie wyładowczej,
    elektrody w świetlufkach wyaplają się zarówno przy odpalaniu na "ciepło" jak
    i na "zimno", po prostu na ciepło napięce powodujące jonizację jest znacznie
    mniejsze, a co do ciemnego nalotu i trwałości to uwierz że ja potrafię
    świetlufkę zapalić na ciepło tak że pszeżyje zaledwie kilka sekund i pojawi
    się ciemny nalot na końcach:O)

    nie wiem jaki cel przyśfiecał konstruktorom śfiertluwek z takim udziwnieniem
    żarników, domyślam się że chodziło o to żeby poradzić sobie z zapłonem bez
    wysokiego napięcia, a może chodziło dokładnie o to żeby te rury szybko się
    paliły i żeby biznes się kręcił?:O)

  • 16. Data: 2010-04-04 09:48:32
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > taka sobie i sporo napięcia idzie na w ogóle uwolnienie elektronu,
    > zamiast na jego przyspieszanie i pobudzanie rtęci do świecenia).

    Panowie, naczytaliście się w necie różnych wypowiedzi niekoniecznie
    prawdziwych.
    Po pierwsze. Rury posiadają żarniki, które wstępnie rozgrzewają rurę w celu
    ich zapłonu. Nie ma to nic wspólnego z wydłużeniem żywotności rur, bo same
    rury z racji ich konstrukcji mają żywotność bardzo dużą. Pierwszym i
    ostatnim zadaniem tych włókien jest umożliwienie zapalenia świetlówki przy
    niższym napięciu zasilającym.
    Nietety najbardziej newraligicznym elementem, który ulega uszkodzeniu w
    takiej rurze i powoduje, ze rura jest do wyrzucenia to jest właśnie to
    włókno żarzące. W przypadku tradycyjnego układu zapłonowego spalenie się
    takiego włókna powoduje, że rura jest wyrzucana.
    Co do zaczerniania rury wewnątrz to faktycznie występuje takie zjawisko, ale
    występuje ono przede wszystkim wtedy, kiedy włókno jest żarzone i rura jest
    odpalana. Zjawisko to jest o wiele mniejsze przy rurach, które nie posiadają
    wstępnego żarzenia, a odpalane są na zimno wyższym napięciem. W przypadku
    wyższego napięcia zasilającego bez potrzeby wstępnego żarzenia rury
    wytrzymują o wiele dłużej. Tu nalezy porównać czas żywotności samej rury
    (bez wstępnego żarzenia) do czasu żywotności żarnika, który ogranicza
    żywortność rury przy tradycyjnym układzie zapłonowym. Ponadto układ
    odpalający rurę bez wstępnego żarzenia potrafi pracować na rurach, które
    mają przepalone wlókna i to właśnie jest wykładnikiem żywotności rur.
    Argumentami przemawiającymi przeciwko układom elektronicznym tj.
    przetwornicom podwyższającym napięcie zasilające rury jest fakt, że układy
    te lubią się często uszkadzać, głównie za sprawą wysychających kondensatorów
    elektrolitycznych oraz wysoki koszt w stosunku do tradycyjnego układu.
    Dlatego ja osobiście jestem za układami tradycyjnymi stateczników +
    zapłonnik elektroniczny, skracający mruganie rur i powodujący, ze rury
    zostają odpalone po jednokrotnym podżarzeniu.

  • 17. Data: 2010-04-04 11:54:18
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > zapłonnik elektroniczny, skracający mruganie rur i powodujący, ze rury
    > zostają odpalone po jednokrotnym podżarzeniu.

    Czy mógłbyś uwiarygodnić swoją opowieść. Może opiszesz co się dzieje jak do
    oprawę wyposażoną w świetlówkę, statecznik i zapłonnik bimetaliczny podłączy się
    do sieci. Tylko nie pisz ze świetlówka zacznie świecić bo to oczywiste. Skoro
    napisałeś o niższym napięciu przy którym następuje zapłon świetlówki to dobrze
    by było jak byś się skupił na roli statecznika.

  • 18. Data: 2010-04-05 09:30:37
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

  • 19. Data: 2010-04-05 09:57:25
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > "Z jakiego powodu, znajdziesz sobie w Internecie. Jak sam znajdziesz to na
    > dłużej zapamiętasz"

    zapomniałeś dopisać że powinienem ciąć cytaty, czy zostawiłeś sobie taki tekst
    na później? Nie muszę szukać w necie po co jest statecznik. W przeciwieństwie do
    Ciebie wiem.

  • 20. Data: 2010-04-05 10:48:17
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > tekst
    > na później? Nie muszę szukać w necie po co jest statecznik. W

    No to mnie oświeć, bo według ciebie jestem ciemny :)
    Samemu odpowiadasz w sposób lekceważący "Z jakiego powodu, znajdziesz sobie
    w Internecie. Jak sam znajdziesz to na dłużej zapamiętasz", a oczekujesz od
    innych pełnych wypowiedzi, wręcz bym powiedział całych elaboratów.