  • 1. Data: 2020-04-22 20:03:59
    Temat: Stepstick A4988 i radiator
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    Czy klejenie tego radiatora ma jakikolwiek sens?
    https://abc-rc.pl/product-pol-6332-Sterownik-silnika
    -krokowego-A4988-stepstick-Drukarki-3D-Reprap-CNC.ht
    ml
    Kostka ma na dole pad do odprowadzania ciepła, na płytce powinno być
    chyba więcej przelotek pod nim?
    U góry jest plastik i do tego ten radiatorek ma grubą taśmę przylepną.
    Może lepiej go przykleić od spodu płytki?
    Trzeba by się popastwić nad nim i sprawdzić, ale uwaliłem już dwa i nie
    wiem dlaczego - nie chcę już dotykać póki działa.

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2020-04-24 10:02:23
    Temat: Re: Stepstick A4988 i radiator
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 22.04.2020 o 20:03, Mirek pisze:
> [...]
    > Trzeba by się popastwić nad nim i sprawdzić, ale uwaliłem już dwa i nie
    > wiem dlaczego - nie chcę już dotykać póki działa.

    Trudno strasznie od spodu dać jakiś radiator w tych chińskich
    stepstickach i pytanie dokąd on miałby to ciepło odprowadzać?
    Do laminatu głównego PCB?
    Stopień komplikacji takiego rozwiązania jest na tyle znaczący że
    niweluje wszystkie możliwe zyski.
    Tak, zrobiłem to kiedyś. Stepstick w wydrukowanej ramce pozycjonującej z
    aluminiowym sześcianikiem bezpośrednio pod scalakiem dokręcany do
    aluminiowej ramy frezarki CNC, wyprowadzenia do góry. Działać działało
    dokładnie tak samo jak z przyklejanym radiatorem....

    Jak uwaliłeś ta dwa? Jesteś pewien, że termicznie a nie przepięciami,
    podpinaniem pod napięciem silników albo innymi takimi?

    --
    AWa.

  • 3. Data: 2020-04-24 19:58:48
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 24.04.2020 10:02, Andrzej W. wrote:

    > Jak uwaliłeś ta dwa? Jesteś pewien, że termicznie a nie przepięciami,
    > podpinaniem pod napięciem silników albo innymi takimi?

    Na 95% elektrostatyka. Prąd ustawiłem wcześniej dość niewielki (nie
    mierzyłem) - chodziło mi żeby nie grzały się za bardzo silniki, bo są na
    uchwytach z PLA. Potem palcem badałem czy nie grzeją się kostki i za
    którymś razem stwierdziłem, że dwa mi nie działają - zachowują się tak,
    jakby były w stanie wyłączenia silników. Zastanawiam się, czy nie
    przyczyniło się do tego wiszące wejście enable, ale wejścia uszkodzonych
    sztuk nie różnią się elektrycznie niczym od dobrych.
    Stepsticki oczywiście wymieniłem i przykleiłem radiatory (choć bez
    przekonania) i dodatkowo jeszcze dmucham na nie wentylatorkiem. Jak coś
    znowu padnie to trzeba będzie wznowić śledztwo.

    --
    Mirek.