  • 1. Data: 2010-01-08 20:18:47
    Temat: Świece irydowe
    Od: Maciej Litwiniuk <m...@l...net>

    Witam,

    tak przeglądam sklepy moto, trafiłem na świece i mnie uderzyła różnica
    cenowa pomiędzy zwykłymi, a irydowymi (irydowe są jakieś 4x droższe).

    Pytanie brzmi - w czym irydowe są lepsze (bo ponoć są). I czy w ogóle
    jest sens kupować takowe. Pytanie raczej teoretyczne (nie mam zamiaru
    przepłacać), ale trochę mnie to intryguje. W marketingowych przekazach
    można znaleźć informacje, że polepszają spalanie, a zatem
    przyspieszenie, moc, itd. Bullshit, wiem. Ale wciąż ta różnica cenowa
    nie daje mi spokoju.

    Gdyby ktoś mógłby wytłumaczyć, byłbym wdzięczny :)

    Pozdrawiam,
    Maciej

  • 2. Data: 2010-01-08 20:58:50
    Temat: Re: Świece irydowe
    Od: Vir <a...@o...pl>

    > Gdyby ktoś mógłby wytłumaczyć, byłbym wdzięczny :)
    >
    > Pozdrawiam,

    za skutery.net:

    "Za pojazd testowy posłużyła moja Suzuki GSX600F. Motocykl nie pierwszej
    młodości, szczególnie wrażliwy na jakość świec i problemy związane z
    nieosiąganiem właściwej temperatury świec.
    Po wymianie świec na irydowe co ciekawe obrotomierz wskazywał obroty
    biegu jałowego równe o 0,1 tys/min. Niby niewielka różnica, ale jednak
    słyszalnie wpływająca na kulturę pracy silnika. Ponadto wskazówka
    obrotomierza nawet nie drgnęła podczas pracy na biegu jałowym.
    Rewelacyjnie świece sprawowały się także podczas uruchomienia zimnego
    silnika. Nie tylko silnik zaskakuje za dotknięciem rozrusznika nawet po
    zimnej nocy, ale drastycznie skrócił się potrzebny czas pracy silnika na
    ssaniu do unormowania się obrotów. Według naszych pomiarów Suzuki
    potrzebowała na fabrycznych świecach (standardowa świeca NGK
    dwuelektrodowa) około 3:30 min pracy silnika na ssaniu do osiągnięcia
    równej pracy silnika i wyeliminowania problemów przygasania. Po wymianie
    na świece irydowe, przy takich samych warunkach termicznych otoczenia
    silnik wyrównywał pracę na biegu jałowym po zaledwie 30 sekundach pracy
    na włączonym ssaniu. Silnik nie miał także skłonności do duszenia się
    przy szybszym dodaniu gazu na pierwszych metrach jazdy.
    Testowy pomiar wykonaliśmy na odcinku równym 1.000 km. Najbardziej
    interesowała nas różnica w spalaniu i wpływ ,,kosmicznych" świec na
    dynamikę motocykla.
    O ile podczas ubiegłorocznego testowania magnetyzerów różnica w spalaniu
    była na granicy błędu statystycznego, to w przypadku świec irydowych
    różnica wystąpiła całkiem spora.
    Uśredniając wyliczenia spalanie spadło o 9% (wyniki spalania:
    5,4l-100km, 5,2l-100km, 5,6l-100km; przeciętny poziom spalania na
    standardowych świecach 6l-100km) - czyli więcej niż obiecywał producent!
    Rozczarował nas jednak wpływ ,,irydówek" na dynamikę motocykla. Pomiar
    przyspieszenia od 0 - 100 km wyniósł praktycznie tyle samo co przy
    standardowych świecach (5,8s do 100km/h - irydowe; 5,9s do 100km/h -
    fabryczne). Odczuwalna poprawa dynamiki występowała dopiero w górnym
    zakresie obrotów (od 8 tys obrotów).
    Na koniec, po przejechaniu testowego dystansu 1.000 km oceniliśmy stan
    świecy. Elektroda pozostała idealnie czysta, bez żadnych śladów
    okopcenia, nagaru czy innych zanieczyszczeń.
    Czy warto zainwestować w NGK Iridium?
    Odpowiadając sobie na to pytanie musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim
    to jak używasz jednośladu i czy zależy Ci nawet na drobnej poprawie
    osiągów. Świece nie należą do tanich i mimo ich dłuższej żywotności
    stanowią większy wydatek. Na pewno nie można kwestionować ich
    pozytywnego wpływu na kulturę pracy silnika, zmierzoną mniejszą
    konsumpcję paliwa i nieco lepszą dynamikę w górnym zakresie obrotów. Czy
    w takim razie stosować je tylko do maszyn po ekstremalnych
    modernizacjach? Nie - praktyka pokazuje, że na Zachodzie świece te
    stosowane są z dużym powodzeniem jako podstawowe wyposażenie fabrycznych
    pojazdów. W standardowym skuterze przynią się dużo lepiej do poprawy
    osiągów niż np. filtr stożkowy, a cenowo stanowią podobny wydatek.
    Zadbajmy więc o to, aby cylinder naszego jednośladu miał zdrowe i
    nowoczesne ,,serce zapłonu"."

    --
    Vir
    Duża czarna bawarka i mała czarna japonka

  • 3. Data: 2010-01-08 21:09:20
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 8 Sty, 21:18, Maciej Litwiniuk <m...@l...net> wrote:
    > Witam,
    >
    > tak przeglądam sklepy moto, trafiłem na świece i mnie uderzyła różnica
    > cenowa pomiędzy zwykłymi, a irydowymi (irydowe są jakieś 4x droższe).

    W moim przypadku jakieś 2x. Jakie to dokładnie świeczki?
> [...]
    > można znaleźć informacje, że polepszają spalanie, a zatem
    > przyspieszenie, moc, itd. Bullshit, wiem. Ale wciąż ta różnica cenowa

    Jednak ta różnica cenowa z nikąd się nie bierze, poczytaj co jest
    używane do produkcji tych świec.

    Co do użytkowania, bardzo ciężkie do zalania, wytrzymują ponoć 4x
    dłużej, ja założyłem na początku sezonu po bodajże 18kkm jak je
    wyciągałem wyglądały prawie jak nówki - przerwa na elektrodach taką
    jak producent ustalił. Wg. mnie dobrze wydane 240 PLN.

    --
    Artur
    Maszyna budowlana ZZR 1200

  • 4. Data: 2010-01-08 21:10:33
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 8 Sty, 22:09, AZ <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > wyciągałem wyglądały prawie jak nówki - przerwa na elektrodach taką
    > jak producent ustalił. Wg. mnie dobrze wydane 240 PLN.

    Aha no i do tego szybciej się nagrzewają także ssanie można zrzucić
    już po kilkunastu sekundach.

    --
    Artur
    Maszyna budowlana ZZR 1200

  • 5. Data: 2010-01-08 21:16:56
    Od: Don Pedro <n...@o...pl>

    AZ pisze:

    > Aha no i do tego szybciej się nagrzewają także ssanie można zrzucić
    > już po kilkunastu sekundach.

    O, to długość pracy ssania zależy od temperatury świec?

    pozdr
    DP
    TL-S

  • 6. Data: 2010-01-08 21:25:29
    Od: "Leszek Karlik" <l...@h...pl>

    On Fri, 08 Jan 2010 21:18:47 +0100, Maciej Litwiniuk
    <m...@l...net> wrote:

    [...]
    > tak przeglądam sklepy moto, trafiłem na świece i mnie uderzyła różnica
    > cenowa pomiędzy zwykłymi, a irydowymi (irydowe są jakieś 4x droższe).

    Ja kupiłem na ebayu za tyle co normalne NGK w Polsce na allegro, aczkolwiek
    to było jak dolar stał po 2,5 zł :-)

    > Pytanie brzmi - w czym irydowe są lepsze (bo ponoć są). I czy w ogóle
    > jest sens kupować takowe.

    Ja tam mam mniej problemów z odpalaniem w niskich temperaturach. Poza tym
    są podobno odporniejsze na zalanie i trwalsze.

    --
    Leszek 'Leslie' Karlik
    NTV 650

  • 7. Data: 2010-01-08 21:35:20
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 8 Sty, 22:16, Don Pedro <n...@o...pl> wrote:

    > O, to d ugo pracy ssania zale y od temperatury wiec?

    A nie?

    --
    Artur
    Maszyna budowlana ZZR 1200

  • 8. Data: 2010-01-09 07:23:11
    Od: "Tytus" <t...@g...pl>

    Siemka

    *** Gdyby ktoś mógłby wytłumaczyć, byłbym wdzięczny :)

    Moj manual wyklucza inne...podobno w duzych V nie ma opcji.

    --
    Tytus
    żółta motorynka

  • 9. Data: 2010-01-09 10:45:13
    Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>

    Dnia (Sat, 9 Jan 2010 08:23:11 +0100) ktos podajacy sie za Tytus
    wyklawiaturowal co nastepuje:

    > *** Gdyby ktoś mógłby wytłumaczyć, byłbym wdzięczny :)
    >
    > Moj manual wyklucza inne...podobno w duzych V nie ma opcji.

    A u mnie zalecaja zwykle NGK CR8EK, lub Denso U24ETR. Wlasnie
    wymienilem swiece po 12kkm zgodnie z serwisowka, przez te 12kkm
    nie zauwazylem zadnych niepokojacych objawow w pracy silnika, ale
    moze moje V jest male :)

    Piotr Klimek
    Suzuki SV1000S K3
    http://bikepics.com/members/piko/

  • 10. Data: 2010-01-09 10:48:56
    Od: "Rafał VFR" <r...@t...pl>

    Witam
    Ja tam specjalistą nie jestem ale mnie uczono, że temperatura świecy
    (właściwa temperatura) odpowiada przede wszystkim za prawidłowe
    samooczyszczanie się świecy ale nie za bardzo ma to wiele wspólnego ze
    ssaniem. W ssaniach automatycznych dane o temepraturze nie są chyba brane ze
    świec ?
    No ale najważniejsze moim zdaniem to przekanać siebie samego do dobrego
    zakupu.
    A najlepsze testy znów moim zdaniem to wziąć dość leciwe już moto i wymienić
    świece lub filtr stożkowy lub wstawić magnetyzer albo dolać coś do oleju -
    potem oceniać jak to parametry się poprawiają.
    Iryd wg mojej wiedzy jest zdecydowanie twardzszy (elektroda) i taka świeca
    wg teorii powinna być zdecydowanie trwalsza, elektorda jest mniejszej
    średnicy (to też na +) no i odstęp elektrod na odpowiednim poziomie.
    Spalanie paliwa - zdecydowanie musi pójść w dół :-) ale do tego wystarczy
    kupić na allegro magnetyzer - jest tańszy :-)
    Pzdr
    RK