  • 1. Data: 2014-02-08 12:54:21
    Temat: Synchronizacja oświetlenia
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Oglądałem wczoraj otwarcie Olimpiady (w TV...) Były tam wyświetlane
    na widowni różnokolorowe wzorki, głównie animowana flaga Rosji.
    Sądziłem, że są to zainstalowane na siedzeniach światła. Ale
    okazało się, że świecą zawieszone na szyjach zawodników (i chyba
    nie tylko zawodników) dosyć duże lampy - płaskie, okrągłe
    (może udawały medale).

    Czy ktoś wie, jak to było synchronizowane? Świecących "medali" było
    bardzo dużo (kilkadziesiąt tysięcy?), a błędów w położeniu "pikseli"
    nie było widać. Kłopotliwa byłaby zarówno synchronizacja czasowa
    (zapisany w każdym urządzeniu program włączania kolorów),
    jak i bezprzewodowa (za dużo "pikseli", konieczność lokalizacji
    poszczególnych urządzeń na stadionie).

    Dwa obrazki poglądowe:
    Widok ogólny: http://piotrne.republika.pl/otwsoczi01.jpg
    Widok z bliska: http://piotrne.republika.pl/otwsoczi02.jpg

    P.

  • 2. Data: 2014-02-08 13:09:54
    Temat: Re: Synchronizacja oświetlenia
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-02-08 12:54, Piotrne pisze:
> [...]
    > bardzo dużo (kilkadziesiąt tysięcy?), a błędów w położeniu "pikseli"
    > nie było widać.(...) konieczność lokalizacji
    Nic nie trzeba lokalizować, po prostu kategoryczny zakaz zmieniania
    miejsc, i do każdego biletu-miejsca przyporządkowany odpowiedni medalion
    z sn-numer. W eter nadawany po kolei pixel-za-pixelem obraz oraz
    broadcast do wszystkich "pixeli" "teraz wyświetl/zmiana koloru na ten co
    go chwile temu dostałeś" - i nie ma problemu z synchronizacja zmiany itp.
    Pixeli dużo wcale nie ma - ile tam było ludzi? Milion ludzi nie było
    napewno, a to już by była pełna rozdzielczość HD 720 ;)

    Skoro zmiany koloru/obrazu nie muszą być 24fps (im wolniej, tym lepiej,
    bo nie będzie problemu z synchronizacją/interferencją z kamerami tv), to
    przesłanie np 16bit adres + 8+8+8 bit rgb kolor+ jakas suma kontrolna
    8bit = 48bit per pixel = jakieś 45Mbit jeden obraz, przy 1fps (bo po co
    więcej?) to całkiem osiągalne.
    Na upartego i do wykonania w moment - każdy na szyi tablet z wifi i
    aplikacją wyświetlającą full-screen odpowiedni kolor

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2014-02-08 13:21:38
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Kłopotliwa byłaby zarówno synchronizacja czasowa
    > (zapisany w każdym urządzeniu program włączania kolorów),

    Wydaje mi się, że z tym nie byłoby jakichś nadzwyczajnych problemów, jeśli z
    góry wiadomo do którego miejsca przypisany jest dany piksel.

    > jak i bezprzewodowa (za dużo "pikseli", konieczność lokalizacji
    > poszczególnych urządzeń na stadionie).

    Nie widziałem czy to były raczej stałe obrazy, czy dynamiczne (płynące po
    widowni).
    Jeśli statyczne to by można zrealizować nawet bez wiedzy, gdzie który piksel
    będzie.
    Wystarczyło by zadbać, żeby w danym obszarze najsilniejszy był kod
    informujący, ze ma być taki a taki kolor (a urządzenia tylko odbierają).
    P.G.

  • 4. Data: 2014-02-08 13:34:33
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-02-08 13:09, BartekK pisze:

    > Nic nie trzeba lokalizować, po prostu kategoryczny zakaz zmieniania miejsc,

    Zakaz zmiany miejsc rzeczywiście znacznie pomaga. Ale z jednoczesnym
    używaniem WiFi przez tysiące (nie wiem dokładnie, ile) urządzeń
    skupionych w jednym miejscu może być duży problem. Raczej jakaś
    komunikacja jednokierunkowa mogłaby się sprawdzić. Takie rozwiązanie
    może być trochę drogie.

    Kolory zmieniały się częściej niż 1fps. Przynajmniej na nagraniu 25fps
    każdy obraz ma inny układ kolorów. Ale wzorki były proste. Może jednak
    jakaś komunikacja radiowa o krótkim zasięgu? Ale takim ograniczonym
    do jednego krzesła i niezakłócająca sąsiadów?

    P.

  • 5. Data: 2014-02-08 13:39:17
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-02-08 13:21, Piotr Gałka pisze:

    > Nie widziałem czy to były raczej stałe obrazy, czy dynamiczne (płynące po widowni).

    Były dynamiczne, ale głównie pasy biało-niebiesko-czerwone przesuwające się
    poziomo albo pionowo. Przesuwały się płynnie, granica między pasami na pewno
    nie wolniej niż 25 fps.

    Szukałem filmiku na YT, ale wygląda na tajny. Same sfałszowane nagrania
    (tzn. tytuł obiecuje otwarcie olimpiady, a w środku jakieś śmieci).
    Nagrywałem to, ale widocznie ktoś skutecznie usuwa te filmiki z YT...

    P.

  • 6. Data: 2014-02-08 13:40:53
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-02-08 13:34, Piotrne pisze:

    > Zakaz zmiany miejsc rzeczywiście znacznie pomaga. Ale z jednoczesnym
    > używaniem WiFi przez tysiące (nie wiem dokładnie, ile) urządzeń
    > skupionych w jednym miejscu może być duży problem.

    Ale jaki problem? karty wifi w tabletach nie w trybie ap-client, tylko w
    trybie otwartym, promisculus czy jak to się tam zwie - odbierają
    wszystko, co leci na danym kanale, bez potwierdzania odebranych pakietow
    czy jakiejkolwiek kontroli przeplywu, tak samo jak się używa do
    wardrivingu i skanowania sieci dostępnych. A baza "nadaje w ciemno" w
    eter stream z kodami pixeli. Przy obecnych 150/300Mbit technologiach i
    bez potwierdzania odebrania - da się zrobic.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2014-02-08 18:54:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 08 Feb 2014 13:09:54 +0100, BartekK napisał(a):
    > Nic nie trzeba lokalizować, po prostu kategoryczny zakaz zmieniania
    > miejsc, i do każdego biletu-miejsca przyporządkowany odpowiedni medalion
    > z sn-numer.

    A miejsca przeciez numerowane i bilety tez.

> [...]
    > przesłanie np 16bit adres + 8+8+8 bit rgb kolor+ jakas suma kontrolna
    > 8bit = 48bit per pixel = jakieś 45Mbit jeden obraz, przy 1fps (bo po co

    Do zrobienia, choc troche upierdliwe. I wcale nie trzeba adresowac -
    sygnal nadajesz jak w TV, a kazdy odbiornik wybiera sobie swoj pixel.

    Ale innych pomyslow bym nie wykluczal - ani stalego programu - kwarce
    teraz dokladne, przez pare godzin sekunde utrzymaja, a mozna dodatkowo
    synchronizowac, albo jakies sektorowe sterowanie - czy petla
    indukcyjna w betonie, czy promiennikami podczerwieni.

    > Na upartego i do wykonania w moment - każdy na szyi tablet z wifi i
    > aplikacją wyświetlającą full-screen odpowiedni kolor

    No i kto wie czy tak nie najtaniej - 40 tys telefonow chinczyki
    dostarcza taniej niz koszt zaprojektowania od podstaw :-)

    J.

  • 8. Data: 2014-02-08 18:59:17
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-02-08 18:54, J.F. pisze:

    > No i kto wie czy tak nie najtaniej - 40 tys telefonow chinczyki
    > dostarcza taniej niz koszt zaprojektowania od podstaw :-)
    Zdecydowanie najtaniej - jak jakieś tablety z biedronki do klienta idą
    za ~199zł, to pewnie u chińczyka da się w bardzo-grupowym zamówieniu
    zrobić pół ceny. A cena biletu na takie otwarcie - zapewne była
    kilkukrotnie wyższa - więc klienci sami jeszcze za to zapłacą ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2014-02-08 19:07:49
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    jest gdzieś filmik pokazujący to o czym Wy mówicie?