    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Szybkośc przelaczenia threadu przy rurce
    Date: Tue, 20 Mar 2018 22:25:53 +0100

    Cześć.

    Jest sobie proces A.

    W środku procesu A działają threads: T1 i T2.

    Załóżmy że maszyna nie jest niczym zajęta i ma 2 fizyczne rdzenie.

    T1 pisze do rury.

    T2 czyta z rury.

    W tej chwili T2 jest zablokowany na read na rurze.

    T1 wkłada bajt do rury.

    Jak szybko T2 zostanie wznowiony? Sa to dwa pytania: jak szybko
    informacja w rurze wyleci na zewnatrz i jak szybko wątek T2 ruszy.

    Pytanie jest z gatunku ogolnych ponieważ chce wiedziec jak szybko moge
    się spodziewać wznowienia we współczesnych systemach operacyjnych. Tu i
    tam pobąkują że np. Windows jets w stanie przełaczyć kilkaset razy na
    sekunde kontekst wątku. Tylko że to dotyczy chyba ich ciaglej pracy. A u
    mnie t1 wsadził do rurki i, jesli moje urojenia są prawdziwe, T2
    powinien zostać wznowiony natychmiast (np. na drugim core). Chciałbym
    wiedziec jak oszacować to "natychmiast".

    Moge napisac przykład. Ale może ktoś wie od ręki jak dziala OS (Win/Lin)
    w takiej sytuacji.

    Opcja ekspercka: a co jeśli T1 jest w procesie A a T2 w procesie B?
    Procesor ma 2 cory, w systemie cisza. Czy strace czas na jakiś switch
    contextu? Urojenie jest takie że OS mógłby trzymac w gotowości Proces B
    ja wolnym core i nie powinno być spowolnień vs dwa wątki w jednym procesie.