  • 1. Data: 2023-07-22 12:17:19
    Temat: TSMC buduje fabrykę w USA
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    Buduje a może już wybudował, mieli uruchomić produkcję na początku 2024
    i okazuje się że jak uruchomią w 2025 to będzie sukces.
    Przyczyna okazała się prozaiczna, nie ma odpowiedniej ilości fachowców w
    stanach którzy by chcieli tam pracować.
    No kto by się spodziewał :)
    Więc prezes TSMC sprowadzi 500 techników którzy będą szkolić pracowników.

    https://www.purepc.pl/tsmc-znaczaco-opoznia-rozpocze
    cie-produkcji-w-amerykanskiej-fabryce-prezes-firmy-b
    ezposrednio-mowi-o-przyczynach

    --
    Janusz

  • 2. Data: 2023-07-23 17:18:37
    Temat: Re: TSMC buduje fabrykę w USA
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 22 lipca 2023 o 12:17:23 UTC+2 Janusz napisał(a):
> [...]
    > No kto by się spodziewał :)
    > Więc prezes TSMC sprowadzi 500 techników którzy będą szkolić pracowników.

    Hmm, a co się w takiej fabryce tak wysokokwalifikowanego robi?
    Robotów nie mają?
    Cóż, Tajwan - ponad 22 mln ludzi na 35km^2 - a tak napeawdę to na jakiejś połowie
    tego, więc do pracy blisko.
    I Kińczykom nie-ludowym wydaje się, że w USA tak samo, a jeszcze se Arizonę wybrali.
    Trza było brać przykład z PRL i przytramwajowej CEMI.
    Mieszkałem obok - tzn. CEMI już tam nie było, za to doszło metro.

  • 3. Data: 2023-07-23 20:07:30
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Hmm, a co się w takiej fabryce tak wysokokwalifikowanego robi?
    Na początek ustawić maszyny i skalibrować, potem uruchomić proces,
    podobno do tego potrzebna jest wiedza ekspercka jak wyczytałem z komentarzy.

    > Robotów nie mają?
    Ale je też trzeba ustawić i skalibrować.

    To pokazuje tylko jak TSMC jest do przodu z procesem i produkcją że
    nawet USA mają problemy z kadrami, to raz, dwa pewnie też chodzi o
    koreański styl korporacji który wielu osobom nie będzie odpowiadał i
    wcale im się nie dziwię, poranne apele wychwalające prezesa to nie nasza
    kultura.

    > Cóż, Tajwan - ponad 22 mln ludzi na 35km^2 - a tak napeawdę to na jakiejś połowie
    tego, więc do pracy blisko.
    Zapewne.

    > I Kińczykom nie-ludowym wydaje się, że w USA tak samo, a jeszcze se Arizonę
    wybrali.

    Mogli jeszcze wybrać środek doliny śmierci, kogoś nieźle pogieło z
    wyborem lokalizacji.

    > Trza było brać przykład z PRL i przytramwajowej CEMI.
    Taaa, słyszałem, produkcję robili głównie w nocy jak tramwaje nie jeździły.
    W kontekście tego zastanawiam się jak to na Tajwanie rozwiązali,
    przecież to rejon sejsmiczny i mają trochę wstrząsów, to co wtedy z
    produkcją? do kosza idzie?

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2023-07-23 20:38:33
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 23 lipca 2023 o 20:07:34 UTC+2 Janusz napisał(a):

    > Na początek ustawić maszyny i skalibrować, potem uruchomić proces,
    > podobno do tego potrzebna jest wiedza ekspercka jak wyczytałem z komentarzy.

    > Ale je też trzeba ustawić i skalibrować.

    No i właśnie tego nie rozumiem.
    Po co ma "przyjechać 500 i szkolić" lokalsów, skoro mogliby przyjechać, ustawić i
    skalibrować, a resztę robią roboty?

    Chyba że tą kalibrację trzeba powtarzać.
    Kolega w czasach wczenbego GSMu pracował w erze.
    Kapował to, ale stacji nie wolno mu było ruszyć bo gwarancję szlag trafi.
    Trzeba było wynajmować Koreańczyka po 20k$ za godzinę, który miał na kartce, co tam
    trzeba wcisnąć - ale sytuacje często to przerastały...

    W dużo mniejszej skali - nowy budynek, windy kone, na gwarancji.
    Co pznacza, że trzeba płacić kone ryczałt za serwis przez 3 czy 5 lat, bo inaczej nie
    będzie gwarancji.
    Po upływie tej gwarancji zaczęliśmy płacić dwukrotnie mniejszy ryczałt innej firmie -
    windy jeździły jak dawniej.
    Nieco ponad rok temu nowa firma z jeszcze niższym ryczałtem - i nagke szlag trafił
    falownik w jednej z wind. Psipadek?

    Tak samo jak domofon przestał się psuć jak zaczęliśmy płacić ryczałt "za utrzynanie"
    zamiast za każdą naprawę osobno...

    Pytanie czy z Tajwanu tak daleko?
    Metro w DC wiercili fachowcy z Bombaju.
    Problem był w kowit jak samolkty nie latały i była na miejscu tylko połowa potrzebnej
    załogi.

> [...]
    > koreański styl korporacji który wielu osobom nie będzie odpowiadał i
    > wcale im się nie dziwię, poranne apele wychwalające prezesa to nie nasza

    To Chiny (tylko nie ludowe), nie Korea.
    Ludzie czarujący.
    Raz jeden dostawca liczył na biznes z nami i miał akurat u siebie gościa z Tajwanu z
    Axiomteka i zapytali, czy mogą do nas przyjść.
    Powiedziałem że chętnie, ale mają przynueść cukierki.
    Cukierków nie przyniósł, ale pan Chińczyk na koniec wręczył nam - oburącz i z ukłonem
    - śliczne pendrive'y w pudełeczkach.

    > Zapewne.
    > Mogli jeszcze wybrać środek doliny śmierci, kogoś nieźle pogieło z
    > wyborem lokalizacji.

    Podobno obok ma intel, więc coś w tym jest.
    Pewnie powietrze czyste.
    Ale widać intel zatrudnił już całą dostępną man-power w Arizonie ;>

    > Taaa, słyszałem, produkcję robili głównie w nocy jak tramwaje nie jeździły.

    Może to jest prawdziwa geneza braku nocnych tramwajów?

    > W kontekście tego zastanawiam się jak to na Tajwanie rozwiązali,
    > przecież to rejon sejsmiczny i mają trochę wstrząsów, to co wtedy z
    > produkcją? do kosza idzie?

    Możliwe, przecież to nie tak często jak tramwaj ;>

  • 5. Data: 2023-07-23 21:12:02
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    Wyspa Tajwan ma 35 000 km^2. Te trzy zera robią dużą różnicę

  • 6. Data: 2023-07-23 22:27:46
    Od: Ghost <g...@h...net>

    > No i właśnie tego nie rozumiem.
    > Po co ma "przyjechać 500 i szkolić" lokalsów, skoro mogliby przyjechać, ustawić i
    skalibrować, a resztę robią roboty?

    Misiek, roboty robia swoje, a ludzie swoje - tu nie chodzi o operatorow
    wozkow widlowych.

    Co do ustawiania i skalibrowania, to technologia sie ciagle tez zmienia.

  • 7. Data: 2023-07-23 22:29:02
    Od: Ghost <g...@h...net>

    > Hmm, a co się w takiej fabryce tak wysokokwalifikowanego robi?

    a nic, coz tpo takiego najnowsze technologie ukladow scalonych, toz to
    proste jak konstrukcja cepa

  • 8. Data: 2023-07-23 22:34:14
    Od: Ghost <g...@h...net>

    W dniu 23.07.2023 o 21:12, kilokitu pisze:

    > Wyspa Tajwan ma 35 000 km^2. Te trzy zera robią dużą różnicę

    i zadna z fabryk na taiwanie nie lezy w zasiegu tramwaju z taipei gdzie
    zyje zdecydowana wiekszosc z tych ponad dwudziestu milionow (pomijam, ze
    w taipei nie ma tramwaju)

  • 9. Data: 2023-07-23 22:37:12
    Od: Ghost <g...@h...net>

    W dniu 23.07.2023 o 20:07, Janusz pisze:

    > Mogli jeszcze wybrać środek doliny śmierci, kogoś nieźle pogieło z
    > wyborem lokalizacji.

    no wlasnie, przeciez powinni zapytac janusza rutkoskiego i by sie
    dowiedzieli, ze amerykanie to sa wogle niemobilni i nimaszans

  • 10. Data: 2023-07-23 23:07:10
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 23 lipca 2023 o 22:29:06 UTC+2 Ghost napisał(a):

    > a nic, coz tpo takiego najnowsze technologie ukladow scalonych, toz to
    > proste jak konstrukcja cepa

    Echh, czy trzeba dopisywać "ręcznie"?
    Dziurki się w układach scalonych dzierga?
    Bo istnieje taka sieć połączonych komputerów, nazywa się chyba internet, poza tym
    jest taka łączność, która umożliwia sterowanie samolotem latającym nad Afganistanie z
    kontenera na środku USA.

    Więc może potrzebni są właśnie odpowiedni operatorzy wózków widłowych?
    "Grona gniewu" czytałeś? Nawet owoce trzeba umieć zerwać i poukładać w skrzynkach,
    inaczej do sklepu dotrze brunatna papka.

    I czym ci pracownicy na Tajwanie dojeżdżają do tych odległych fabryk?
    Czy może obok stoją 60-piętrowe bloki, a do Taipei jeżdża tylko na weekend?