  • 11. Data: 2024-03-02 02:50:08
    Temat: Re: Trafo sieciowe 5 V minimum 5 VA
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > W okresie słusznie minionym, gdy w wieku pacholęcym byłem, miałem
    > Transformator Dzwonkowy, który dawał na wyjściu napięcia 3, 5 i 8V.
    > Nie ma już takich? No to może faktycznie, kiedyś było lepiej, a ta
    > cała transformacja nic dobrego nam nie przyniosła.

    Mam nawet w szufladzie. Konstrukcja z tamtych czasów. Teraz pewnie daje
    więcej ze względu na 230 V a nie 220 V w gniazdku. Ale moc za mała.

    --
    Słoń i mrówka przechodzą przez most.. Most się zerwał..
    Mrówka mówi do słonia: A mówiłam żebyśmy przechodzili osobno..

  • 12. Data: 2024-03-02 02:51:39
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > Krakowskim targiem, przy 5V powinien być ciepły, ale nie zagotowany.

    Krakowskim targiem to ja i ten mój mogę przeciążyć :) Ale to ma chodzić
    bez nadzoru w drewnianym domku, więc jak się zacznie smażyć, to będzie
    katastrofa. Dlatego nie chcę przeciążać, a nawet lekko niedociążyć.
    Przewiduję pobór ok. 800 mA (może 700, może 900), ale chcę mieć zapas.

    --
    Zając dowiedział się że jego synowi ktoś w knajpie wybił wszystkie
    zęby. Wchodzi do knajpy i mówi:

  • 13. Data: 2024-03-02 02:54:29
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > Dodam jeszcze że były 'miękkie' prądowo coby ich nie spalić przypadkowym
    > zwarciem, a autorowi zapewne nie o to chodzi.

    Pytanie jak bardzo miękkie. Chyba każdy jest miękki?

    Mi chodzi o ok. 5 V pod obciążeniem bliskim nominalnemu (czyli te 800 mA).

    > Chciałem zajrzeć do TME ale widzę że się popsuło, 'katalog dostępny
    > tylko dla klientów firmowych' :(

    U mnie działa...

    https://www.tme.eu/pl/katalog/transformatory-do-pcb_
    112514/?params=449:1445084;445:1445082;456:1445361,1
    445376

    Tylko te są 6-woltowe. Za to z cenami to ich...

    --
    Dzwoni jegomosc do akademika:
    - Czy mozna z Maryska?

  • 14. Data: 2024-03-02 03:04:59
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > Coś tam zawsze się znajdzie. Na przykład to:
    >
    > https://pl.rs-online.com/web/p/transformatory-nascie
    nne/0504694

    > Ale fakt, dużo ofert nie ma. Widać mało komu potrzebne.

    Oszaleli z ceną...

    > Ta też nie wiem po co to pytającemu, ale zakładam, że nie chodzi mu
    > o źródło dziwacznie odkształconiego przebiegu o napięciu skutecznym
    > (być może) zbliżonym do 5V, tylko o sinus z elektrowni.

    Musi być piękny, czysty sinus bez harmonicznych. To jedno z założeń.

    Prąd z tego transformatora rozchodzi się na kilkanaście metrów po działce,
    a obok jest czuły odbiornik VLF i transceiver KF. Temu pierwszemu nawet
    lampki choinkowe (takie sterowane malutkimi tyrystorami) przeszkadzają
    (tzn. sieją tak, że całkowicie przykrywają odbiór).

    Transformator zasila lampki na drzewie (drzewa owinięte lampkami),
    świecące czosnki, siatkę z LEDów na bluszczu, itd. Bardzo ładnie to
    wygląda. Ale musi być AC, bo niektóre lampki są połączone przeciwsobnie
    (fabrycznie mają jakieś tryby, żeby co druga migała), a tu mają świecić
    wszystkie cały czas.

    I świecą, rezystory są już dobrane pod istniejący transformator, ale ta
    instalacja jest cały czas rozbudowywana i już prawie dobiłem do limitu
    obecnego transformatora (500 mA).

    Pewnie z 6 V też będzie OK (i pewnie taki w końcu kupię), ale chciałbym
    najpierw zrobić dokładnie tak, jak jest teraz. Bo jest idealnie.

    > Można zsyntezować 50Hz w mikrokontrolerze i wysterować tym wzmacniacz
    > w klasie D. Może wyjść najtaniej.

    Piękny, czysty sinus bez harmonicznych... :)

    --
    Słonia obleciały komary. On chcąc się uwolnić wlazł do rzeki. Wszystkie
    komary poleciały do góry, poza jednym.

  • 15. Data: 2024-03-02 10:22:04
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]
    >
    > Pewnie z 6 V też będzie OK (i pewnie taki w końcu kupię), ale chciałbym
    > najpierw zrobić dokładnie tak, jak jest teraz. Bo jest idealnie.

    To może podziel instalację i daj drugie trafo?
    Pamiętaj że transformatory o takich mocach generalnie są "miękkie" i
    napięcie potrafi im się sporo zmieniać w zależności od obciążenia. Lepsi
    producenci w katalogach podają napięcie z pełnym obciążeniem i bez
    obciążenia, ale u nas to tak dobrze nie ma.

    Pozdrawiam

    DD

  • 16. Data: 2024-03-02 13:21:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Arnold Ziffel napisał:

    > Pewnie z 6 V też będzie OK (i pewnie taki w końcu kupię), ale chciałbym
    > najpierw zrobić dokładnie tak, jak jest teraz. Bo jest idealnie.

    W ostateczności można się podeprzeć na wejściu autotransformatorem
    obniżającym napięcie. Takim zrobionym z toroidu 230 na kilkadziesiąt
    woltów. Jest tego dużo, w normalnych cenach.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2024-03-02 14:39:28
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    > Mam nawet w szufladzie. Konstrukcja z tamtych czasów. Teraz pewnie daje
    > więcej ze względu na 230 V a nie 220 V w gniazdku. Ale moc za mała.

    Daj dwa równolegle.

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 18. Data: 2024-03-02 14:47:47
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Szukam czegoś takiego i znaleźć nie mogę.
    >
    > Są transformatory z 6 V na wyjściu, ale takiego z 5 V nie mogę znaleźć.
    >
    > Istniejący transformator ma bez obciążenia 6,8 V, a wydajność (napisaną na
    > obudowie zasilacza, z którego pochodzi) 500 mA. Potrzebuję trochę więcej
    > prądu (nie wiem jeszcze ile dokładnie, ale na pewno nie przekroczę
    > ampera).
    >
    > Da się coś takiego znaleźć fabrycznego, czy trzeba rzeźbić, odwijać zwoje,
    > robić jakiś autotransformator przed nim, dorzucać jakieś diody
    > przeciwsobnie w szereg za nim, itd.?

    Ja bym wziął jakiś toroidalny od LED i wlutowałbym się w któryś zwój,
    wcześniej dokonując pomiaru w który. Budowa tego trafa pozwala na takie
    zabiegi i nie jest to żadna trudność :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 19. Data: 2024-03-02 19:00:53
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Ja bym wziął jakiś toroidalny od LED

    Chyba do chalogenów :)

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 20. Data: 2024-03-02 19:07:19
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Wiesiaczek <c...@v...pl> wrote:

    > Daj dwa równolegle.

    Jeden w szufladzie mam :)

    --
    Siedzą dwie małpy na palmie i jedna je banana. Druga pyta się:
    - Co robisz?