  • 21. Data: 2024-03-02 21:31:27
    Temat: Re: Trafo sieciowe 5 V minimum 5 VA
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 02.03.2024 o 19:00, PeJot pisze:

    > Chyba do chalogenów :)

    ...to spuścizna po haloganach :D...znaczy te trafa kiedyś zasilały
    halogeny a teraz zasilają LED :)...oczywiście mój skrót myślowy to był
    :) Ciekawa sprawa jednak, że są "wieczne" a nie jak obecne przetwornice,
    zdychające 1 dzień po gwarancji.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 22. Data: 2024-03-02 23:24:17
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > halogeny a teraz zasilają LED :)...oczywiście mój skrót myślowy to był
    > :) Ciekawa sprawa jednak, że są "wieczne" a nie jak obecne przetwornice,

    Muszę dopisać. Kiedyś w Biedaronce kupiłem taki zestaw LED, znaczy taśma
    i zasilacz pod szafki w kuchni. Ledy w ciągu 5 lat zrobiły się
    megażółte/były wodoodporne/nalewka plastiku i ściemniały bo zrobił się
    "filtr" z "nalewki" plastikowej... Zastąpiłem je nowymi LED, które są
    bardziej wydajne i źrą wincyj...ale przetwornica ich nie polubiła.
    Zaczęła zdychać po miesiącu. Wymieniłem kondzie na lepsze i po miesiącu
    to samo. Trafo byłby cieplejszy :) Tak, zmieniłem przetwornicę z 2A na
    3A i działa...ale oczekuję padu tej nowej przetwornicy. Jak się wkurwię,
    to dam trafo/graetz 5A i mogę spokojnie umierać :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 23. Data: 2024-03-03 04:05:01
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > i zasilacz pod szafki w kuchni. Ledy w ciągu 5 lat zrobiły się
    > megażółte/były wodoodporne/nalewka plastiku i ściemniały bo zrobił się

    Po gwarancji to się robią :)

    Ja nadal stosuję klasyczne żarówki gdzie się da i gdzie to jest tylko
    praktyczne. Nie lubię światła LEDów.

    --
    - Czy to prawda, że będzie mnie operował pan ordynator?
    - Tak, lubię sprawdzić przynajmniej raz na rok, czy coś jeszcze pamiętam.

  • 24. Data: 2024-03-03 08:44:49
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 2.03.2024 o 19:00, PeJot pisze:

    > Chyba do chalogenów :)

    A ja od halogenów :)))

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 25. Data: 2024-03-03 09:00:01
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Ja nadal stosuję klasyczne żarówki gdzie się da i gdzie to jest tylko
    > praktyczne. Nie lubię światła LEDów.

    Ślepą próbę robiłeś?

    Robert

  • 26. Data: 2024-03-03 10:27:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > Ślepą próbę robiłeś?

    Aż tak radykalne testy to przesada, ale z zamkniętymi oczami
    warto porównać.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2024-03-03 20:17:49
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Ja nadal stosuję klasyczne żarówki gdzie się da i gdzie to jest tylko
    > praktyczne. Nie lubię światła LEDów.

    Problematyczne. Dotąd miałem w kuchni halogeny w suficie, 10 szt ale ich
    MOC świetlna była ograniczona do 30W i zastosowałem LED. Mam 200% jaśniej :)

    Inne lampy w domu, też są problematyczne, bo nie można stosować większej
    mocy niż "dopuszczalna". Chodzi o ciepło. LED ma na to wyjebane i świeci
    z 10W jak 70W żarówa i się nie grzeje.

    Ja wiem, że wszystko idzie od pierwszej lampy Łukasiewicza:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Lampa_naftowa ale teraz możemy doświetlać
    się lepiej, z mniejszą mocą :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 28. Data: 2024-03-04 14:02:57
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Ślepą próbę robiłeś?

    Ciężko zrobić ślepą próbę jak dokładnie widać różnicę...

    --
    Leci sobie nietoperz, leci, leci, leci i nagle sruuu... przypierdzielił
    w drzewo. Osunął się na dół po konarach, otrzepał swoje skrzydełka i

  • 29. Data: 2024-03-04 14:21:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Arnold Ziffel napisał:

    > Ciężko zrobić ślepą próbę jak dokładnie widać różnicę...

    Ale ślepa próba, chociaż w tym kontekscie brzmi dziwnie, również ma sens.
    Klasyczne żarówki cenię sobie głównie za to, że poza światłem widzialnym
    emitują dużo podczerwieni. Lubię zimową porą czuć na twarzy i rękach
    ciepło powodowane lampą do czytania. Z zamkietymi oczami odróżnię żarówkę
    wolframową od półprzewodnikowego leda. Z otwartymi też odróżniam światło,
    choć czasem z trudem. W każdym razie technologia się tak rozwinęła, że
    nie mogę już powiedzieć, że "nie lubię".

    Jarek

    --
    Kłócił się żbik z dzikiem całe przedpołudnie,
    czy się mówi 'motocykiel' czy 'motocykl' również,

  • 30. Data: 2024-03-04 14:23:06
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Problematyczne.

    Wiem, niestety :(

    > Dotąd miałem w kuchni halogeny w suficie, 10 szt ale ich MOC świetlna
    > była ograniczona do 30W i zastosowałem LED. Mam 200% jaśniej :)

    U mnie to zależy.

    W miejscach, w których od czasu do czasu musi być bardzo jasno, mam LEDy,
    ale w miejscach, w których przebywam często, mam klasyczne żarówki.

    Jak przygarnąłem kota z problemem z oczami (przewlekły koci katar, te oczy
    były aż spuchnięte, leciała z nich ropa), to założyłem mu łagodniejsze
    światło w postaci 40-watowej, klasycznej żarówki ze ściemniaczem i soft
    startem (na układzie U2008). Kot przestał mrużyć oczy przy zapalaniu
    światła, a ja przy okazji też, dlatego to światło zostało nawet po
    wyleczeniu mu oczu.

    Przy biurku komputerowym mam zwykłą żarówkę 20 W, do doświetlania biurka.
    Oczy męczą mi się przy niej dużo mniej niż przy LEDach.

    Przy biurku elektronicznym mam lampę z lupą i żarówką 40 W i dodatkową
    LEDową, też z lupą, do pracy precyzyjnej. I ta LEDowa daje świetnie radę,
    ale to nadal jest doświetlenie, a nie oświetlenie.

    W pokoju mam żyrandol, cztery żarówki, jedna 100 W i trzy po 75 W. Robi
    robotę. Zwykle zapalam tylko tę 100 W.

    W łazience mam LEDy, ale rzadko zapalane, bo cały czas świeci czerwona 2 W
    LED. Nie męczy tak oczu (bo czerwona i słaba), nie rozbudza w nocy, świeci
    bardzo słabo, ale wystarczająco mocno, żeby trafić tam gdzie się chce.

    > Inne lampy w domu, też są problematyczne, bo nie można stosować większej
    > mocy niż "dopuszczalna". Chodzi o ciepło. LED ma na to wyjebane i świeci
    > z 10W jak 70W żarówa i się nie grzeje.

    Tak, tam gdzie potrzebuję zalewu światła nadal mam LEDy. Choć na działce
    mam halogeny 500 W. Jeden do doświetlenia ogródka, dwa przenośne do
    doświetlenia tego, co akurat robię, i będzie jeszcze jeden do doświetlenia
    drugiej części ogródka (pergoli z truskawkami i warzywniaka). Te halogeny
    mniej męczą mi oczy niż LEDy. LEDy też są, ale tylko w postaci punkcików
    (drzewa owinięte LEDami), do ozdoby.

    No i jest jeszcze blaszak, a w nim słabe jakościowo światło. LED w lampce
    nad biurkiem, cztery świetlówki na suficie -- ale to dlatego, że dostałem
    je za darmo. Wypadałoby zmienić na coś porządniejszego (przynajmniej to
    nad biurkiem). I w altanie plafony LED, bo były tanie, ale tam się dużo
    nie siedzi.

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Lampa_naftowa ale teraz możemy doświetlać
    > się lepiej, z mniejszą mocą :)

    Właśnie chodzi mi o to "lepiej".

    Tak naprawdę, pomijając subiektywny komfort lub dyskomfort, rozbija się to
    u mnie o światło niebieskie. Jestem przerażony tym, jak bardzo w ciągu
    ostatnich lat pogorszył mi się wzrok. Wcześniej byłem krótkowidzem, ale
    blisko widziałem bardzo ostro, a teraz powoli bez lampy z lupą przestaję
    być w stanie lutować drobnicę SMD.

    Oczy są zmysłem, który wykorzystuję najwięcej, i zbiera to żniwo...

    Białe LEDy mają silny prążek światła niebieskiego ze względu na to, w jaki
    sposób działają. Ja staram się unikać takiego światła. W Kindlu mam
    ustawiony ciepły tryb (prawie pomarańczowy), wieczorami siedzę przy
    komputerze, telewizorze, telefonie, w okularach z filtrem światła
    niebieskiego (pomarańczowe szkła) i ewidentnie czuję różnicę w tym, jak
    mniej męczą mi się oczy (choć musiałem dostosować kolory w edytorach).

    --
    Za oknem wisi kobieta, trzyma się kurczowo parapetu i
    wrzeszczy! Mezczyzna stoi w