  • 31. Data: 2024-03-04 16:31:27
    Temat: Re: Trafo sieciowe 5 V minimum 5 VA
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Mar 2024 10:11:39 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Pan Arnold Ziffel szuka czegoś takiego i znaleźć nie może:
    >
    > W okresie słusznie minionym, gdy w wieku pacholęcym byłem, miałem
    > Transformator Dzwonkowy, który dawał na wyjściu napięcia 3, 5 i 8V.
    > Nie ma już takich? No to może faktycznie, kiedyś było lepiej, a ta
    > cała transformacja nic dobrego nam nie przyniosła.

    Dzwonki na małe napięcie juz chyba nie występują, to i transformatorów
    nie trzeba. Ale jeszcze są
    https://www.elektrykasklep.pl/towar/we-w-iwe-td-230-
    zm-pl-zamel-transformator-dzwonkowy/

    Cena jak widać wybitnie promocyjna

    Są tez inne
    https://allegro.pl/oferta/transformator-dzwonkowy-mo
    dulowy-na-dzwonek-na-szyne-230v-8v-12v-24v-152021062
    65
    ale juz nie 5V

    Tylko:
    -na te 5V nalezy patrzec z duzym przymróżeniem oka - to nie przyrząd
    pomiarowy,

    -tr. dzwonkowe były strasznie kiepskie, i na stabilności napięcia tez
    się to odbijało,

    -mocy chyba nie miały określonej, prąd bodajże 0.5A,

    -rodzaj pracy tez nie okreslony - dzwonek dzwoni pare sekund, a potem
    długa przerwa. Moc nie musi byc stała. Z drugiej strony - chyba znosi
    stałe podłączenie do 220V.

    -cos mi się obiło o uszy, ze z kiepskości wynikała jedna zaleta - prąd
    zwarcia był ograniczony, i czy przypadkiem nie mozna ich było zewrzeć
    na stałe ...

    J.

  • 32. Data: 2024-03-04 16:59:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Mar 2024 02:57:14 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:
    > Szukam czegoś takiego i znaleźć nie mogę.
    > Są transformatory z 6 V na wyjściu, ale takiego z 5 V nie mogę znaleźć.
    >
    > Istniejący transformator ma bez obciążenia 6,8 V, a wydajność (napisaną na
    > obudowie zasilacza, z którego pochodzi) 500 mA. Potrzebuję trochę więcej
    > prądu (nie wiem jeszcze ile dokładnie, ale na pewno nie przekroczę
    > ampera).

    Ale po co to?

    Bo transformator nie apteka. W sieci napięcie mocno zmienne,
    i te +/- 10% zawsze może być. A to przeciez nie wszystko.
    Impedancja wewnętrzna też jest, i bez obciązenia np 6.8V, a pod
    obciązeniem ... mniej.

    Zazwyczaj chce się z tego napięcie stałe zrobic, wiec znów - duży
    rozrzut napięcia, albo stabilizator. A jak stabilizator, to nadmiar
    napięcia trzeba.
    Innymi słowy - jak jest dostepny "6V", to bierz, i moze tylko
    sprawdzic gdzie zaszkodzi :-)

    > Da się coś takiego znaleźć fabrycznego, czy trzeba rzeźbić, odwijać zwoje,
    > robić jakiś autotransformator przed nim, dorzucać jakieś diody
    > przeciwsobnie w szereg za nim, itd.?

    Diody to może być dobry pomysł i godny zapamiętania na wypadek
    potrzeby :-)

    Tak w ogole, to mam wrazenie, ze przetwornice wyparły transformatory
    małej mocy, więc podaż juz ograniczona.
    A w sumie zawsze - albo się wpasowałeś w to, co robią, albo zamawiałeś
    dużą partie, albo pytałes czy jeden mozna na zamówienie,
    albo nawijałes sam.

    J.

  • 33. Data: 2024-03-04 17:41:28
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Da się coś takiego znaleźć fabrycznego, czy trzeba rzeźbić, odwijać zwoje,
    > robić jakiś autotransformator przed nim, dorzucać jakieś diody

    Tak mi się przypomniało z dzieciństwa :D:D:D

    https://allegro.pl/oferta/kolejka-piko-zasilacz-spra
    wny-15251067626
    wywalić tylko prostownik :D
    https://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=FZ%201

    ZTCP to tam się przełączało na odczepach napięcie

    https://images.app.goo.gl/2XtK6w3h37R2f7t4A
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 34. Data: 2024-03-04 19:27:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Dzwonki na małe napięcie juz chyba nie występują

    A na jakie? Mieszkam w miejscu, gdzie każdy sam sobie dzwonek
    organizuje. Te nowe przeważnie bezprzewodowe na bateryjkę 1,5V.
    Chyba że o kościelne chodzi, co to teraz też na prund, bo nie
    chce się kościelnemu za sznur ciągnąć.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2024-03-04 20:25:39
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > Te nowe przeważnie bezprzewodowe na bateryjkę 1,5V.
    > Chyba że o kościelne chodzi, co to teraz też na prund, bo nie
    > chce się kościelnemu za sznur ciągnąć.

    Zwłaszcza, gdy parafia nie ma kościelnego, a takich coraz więcej.

  • 36. Data: 2024-03-04 20:55:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    stary grzyb napisał:

    > Zwłaszcza, gdy parafia nie ma kościelnego, a takich coraz więcej.

    Starosta kałuski uderzył się ręką po kolanie, ale nie odrzekł
    ni słowa, jeno Zagłoba szepnął:

    -- Diabeł się w ornat ubrał i ogonem na mszę dzwoni.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2024-03-04 21:08:42
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale po co to?

    Do transformacji wysokiego napięcia na niskie :)

    A poważnie, napisałem już w innej odnodze wątku.

    > Bo transformator nie apteka. W sieci napięcie mocno zmienne,
    > i te +/- 10% zawsze może być. A to przeciez nie wszystko.
    > Impedancja wewnętrzna też jest, i bez obciązenia np 6.8V, a pod
    > obciązeniem ... mniej.

    Zmierzyłem ten mój pod obecnym obciążeniem, jest 6,4 V.

    Zaryzykowałem, wziąłem to:

    https://allegro.pl/oferta/transformator-12va-zalewan
    y-230vac-6v-2a-13714838343

    Zobaczymy jak się sprawdzi.

    > Zazwyczaj chce się z tego napięcie stałe zrobic,

    Tu się nie chce. Ma być AC. Jakbym chciał DC to bym wziął dowolny zasilacz
    i nawet lepiej by było, bo mam panel słoneczny na dachu, który się nudzi.

    > wiec znów - duży rozrzut napięcia, albo stabilizator.

    Tu się też stabilizować nie chce :) Tzn. nie zaszkodziłoby, o ile dałoby
    się wytworzyć stabilizowane AC bez cudowania z konwersją na DC po drodze.

    W sumie były takie stabilizatory do telewizorów, konstrukcja zaskakująco
    prosta. Ale chyba nie ma sensu, obecny rozrzut jest OK.

    > Tak w ogole, to mam wrazenie, ze przetwornice wyparły transformatory
    > małej mocy, więc podaż juz ograniczona.

    Tak, to prawda. Co ma swoje zalety i wady. Tu chcę konkretnie AC 50 Hz,
    sinus (ze względu na emisję zakłóceń). Transformator jest do tego idealny.

    --
    - Dlaczego słoń nie może mieć dzieci z zebrą?
    - Bo nie potrafi z niej zdjąć tej cholernej piżamy w paski!

  • 38. Data: 2024-03-04 21:11:31
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Tak mi się przypomniało z dzieciństwa :D:D:D
    >
    > https://allegro.pl/oferta/kolejka-piko-zasilacz-spra
    wny-15251067626

    Chyba nawet miałem taki zasilacz. Tylko kolejki nie kojarzę. Ale to nawet
    lepiej, bo mnie zawsze interesowały zasilacze a nie kolejki (czy ogólnie:
    elektronika, a nie typowe zabawy innych dzieci).

    Dałbyś mi za dzieciaka kolejkę, to pierwsze co bym zrobił, to rozebrałbym
    lokomotywę i zasilacz żeby zobaczyć, co jest w środku i jak działa :)

    Nie żeby mi się to szczególnie zmieniło z wiekiem.

    --
    Rozmawia dwoch kolegow:
    - Podobno przestales pic?

  • 39. Data: 2024-03-04 23:19:06
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Starosta kałuski uderzył się ręką po kolanie, ale nie odrzekł
    > ni słowa, jeno Zagłoba szepnął:
    >
    > -- Diabeł się w ornat ubrał i ogonem na mszę dzwoni.

    Kiedyś nie było zegarków i dzwonili. Dzisiaj są zegarki a oni nadal
    dzwonią, zgodnie z DOGMATEM. Sądzę że mają jakąś misję do wkurwiania...i
    zbierają teraz karmę :) Karma wraca :)

    https://zielona.interia.pl/eko-niezbednik/news-gdy-k
    oscielne-dzwony-bija-za-glosno-gdzie-zglosic-halas-z
    -ko,nId,6575203
    (przykład) :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 40. Data: 2024-03-05 14:50:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 4 Mar 2024 19:27:39 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > A na jakie? Mieszkam w miejscu, gdzie każdy sam sobie dzwonek
    > organizuje. Te nowe przeważnie bezprzewodowe na bateryjkę 1,5V.

    https://www.castorama.pl/search?term=dzwonek

    faktycznie, napiecia od 1.5 do 250 :-)
    Ale jak sobie wyselekcjonowałem te do 12V, to same bezprzewodowe
    lub przyciski wyskoczyly :-)

    "przewodowych" wyselekcjonowac nie potrafie, ale chyba wszyskie na
    230. Gdzies jeszcze są gongi.

    Ale ... taki np przycisk otwierania drzwi, podswietlany
    https://www.castorama.pl/elektryczny-przycisk-do-otw
    ierania-drzwi-blyss-d2-c/3663602631804_CAPL.prd

    napięcie 8V. Bateryjne. Głośność 78dB :-)

    Ciekawe, czy styki tez ma do 8V, czy 230 też może.

    > Chyba że o kościelne chodzi, co to teraz też na prund, bo nie
    > chce się kościelnemu za sznur ciągnąć.

    Jakos tak ... ale czy jeszcze są dzwony, czy juz "elektroniczne
    symulatory dzwonów"?

    Dzwon drogi, tradycyjny, no i jest na co zbierać :-)
    Za to trwałość duża :-)

    są chyba jedne i drugie
    https://www.rduch.pl/oferta/kuranty/dzwony-elektroni
    czne
    https://www.rduch.pl/oferta/dzwony/dzwony-koscielne

    cen nie podają, ale 100kg brązu musi swoje kosztować :-)
    ale są i takie po 20kg ...

    J.