eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaUE wymyśla? Sprawność procesu otrzymywania i dystrybucji prądu › UE wymyśla? Sprawność procesu otrzymywania i dystrybucji prądu
    From: Konop <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: UE wymyśla? Sprawność procesu otrzymywania i dystrybucji prądu
    Date: Wed, 24 Feb 2010 15:54:24 +0100

    Witam!!

    Podobne tematy się przewijały czasem przez grupę, ale ja chcę
    zapytać w bardzo konkretnej sprawie... Otóż nowo budowane budynki będą
    musiały posiadać świadectwo energetyczne (czy coś takiego), w którym
    ktoś (po odpowiednim szkoleniu) wyliczy (za pomocą gotowych wzorów)
    zapotrzebowanie energetyczne budynku. Ale chodzi o tzw. Energię
    Pierwotną....
    Jeśli ktoś obliczy, że budynek potrzebuje w ciągu roku 100kWh/m2
    (uwzględniając sprawność systemu grzewczego, jakość izolacji itp), to to
    jest energia końcowa... jeśli teraz palisz węglem, gazem czy coś, to
    energia pierwotna będzie większa o 10% od energii końcowej... natomiast,
    jeśli używasz ogrzewania elektrycznego, to energia pierwotna jest
    3-krtonie większa od końcowej!! Bo zdaniem urzędników żeby do domu
    doprowadzić 100kWh, to trzeba spalić węgla tyle, że możnaby z tego
    uzyskać 300kWh :/... no nie powiem, trochę mnie zatkało...
    Czy ktoś jest w stanie wypowiedzieć się na temat prawdziwości tego
    przeliczenia?? Ja rozumiem, że jest sprawność przetwarzania ciepła na
    prąd, że są straty na przesyle... ale są też straty energii na
    pompowaniu gazu czy też jego przewożeniu... nie wiem kto tu lobbował i
    za czym :/... Najlepsze jest to, że jeśli ktoś grzeje BIOMASĄ, to nie ma
    problemu, energia pierwotna jest kilkukrotnie mniejsza od końcowej ;);)...
    Problem jest taki, że zgodnie z obowiązującym prawem praktycznie nie
    da się uzyskać odbioru budynku, który ogrzewany jest tylko i wyłącznie
    elektrycznie....

    Konop