  • 1. Data: 2022-10-28 07:54:02
    Temat: Uziemienie agregatu prądotwórczego
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Drobne pytanie. Agregat ma bolec z gwintem opisany odpowiednim symbolem
    (poziom ochrony I) do jego uziemienia. Zasadniczo urządzenia budowlane i
    różne inne elektronarzędzia mają wtyczki pomijające bolec/sucho (PE) - i
    te sobie fajnie działają.

    Ale w instrukcji jest napisane - "Nie wolno podłączać urządzeń z
    uziemieniem do nieuziemionego agregatu." - myślę o tym w kontekście
    podłączenia agregatu do budynku - poprzez I-0-II.

    1. Co może się stać jeżeli podłączyłbym bez wcześniejszego uziemienia
    agregatu?

    2. Czy ewentualny uziom agregatu, to ma być osobna szpila/drug w ziemię
    czy...np. mogę podpiąć to uziemienie do "bolca" (PE) gniazdka od strony
    domu. Tylko tak myślę, że jeżeli tak być by mogło, to przecież w
    agregacie ten bolec byłby zmostkowany z bolcem w gniazdu agregatu...

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2022-10-28 11:56:26
    Temat: Re: Uziemienie agregatu prądotwórczego
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2022 o 07:54 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

> [...]
    > uziemieniem do nieuziemionego agregatu." - myślę o tym w kontekście
    > podłączenia agregatu do budynku - poprzez I-0-II.

    Ja u siebie do agregatu podłączyłem PE 16mm2 z GSW.

> [...]
    >
    > 2. Czy ewentualny uziom agregatu, to ma być osobna szpila/drug w ziemię
    > czy...np. mogę podpiąć to uziemienie do "bolca" (PE) gniazdka od strony
    Do gniazda masz zapewne 3 x 2,5mm2. To dużo za mało aby spełniało rolę
    uziomu.

    Kup na alle szpilki (6 lub 9 m) wbij przy agregacie, podłącz to przewodem
    16mm2 do agregatu i będziesz miał tak jak powinno być.

    TG

  • 3. Data: 2022-10-29 02:00:19
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:tjfqpq$30i78$1@dont-email.me>
    user Mateusz Bogusz pisze tak:

> [...]
    > kontekście podłączenia agregatu do budynku - poprzez I-0-II.
    >
    > 1. Co może się stać jeżeli podłączyłbym bez wcześniejszego

    no może, że nastąpi np awaria urządzenia faza wystąpi na obudowie i
    przeniesie się przewodem zielono żółtym na agregat.

    Agregat jest co prawda pływający więc nie powinien porazić względem
    ziemi tylko pomiędzy L i N.

    --
    Piter

    poczekaj kawalerze! cyganka powróży przyszłość
    waszego czołgu.

  • 4. Data: 2022-10-29 03:30:10
    Temat: Re: Uziemienie agregatu pr?dotw?rczego
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Ale w instrukcji jest napisane - "Nie wolno pod??cza? urz?dze? z
    > uziemieniem do nieuziemionego agregatu." - my?l? o tym w kontek?cie
    > pod??czenia agregatu do budynku - poprzez I-0-II.
    >
    > 1. Co mo?e si? sta? je?eli pod??czy?bym bez wcze?niejszego uziemienia
    > agregatu?
    >
    > 2. Czy ewentualny uziom agregatu, to ma by? osobna szpila/drug w ziemi?
    > czy...np. mog? podpi?? to uziemienie do "bolca" (PE) gniazdka od strony
    > domu. Tylko tak my?l?, ?e je?eli tak by? by mog?o, to przecie? w
    > agregacie ten bolec by?by zmostkowany z bolcem w gniazdu agregatu...

    O ile wiem przepisy mowia ze nie wolno wtykac uzadzen z uziemieniem
    do gniazdka bez uziemienia. Czyli zeby bylo legalnie i bezpiecznie
    to bolec w gniazdku agregatu powinien byc podlaczony z uziomem.
    Ze wzgledu na prawie na pewno przepisy prawnik kazal wpisac ten
    tekst do instrukcji.

    Jesli nie ma polaczenia bolca z gniazdka agragatu z tym bolcem do
    uziomu to by bylo cos dziwnego. Wez pod uwage ze mozesz miec
    zwarcie grubym przewodem a omomierz moze pokazac przewe w obwodzie
    (miesce gdzie dajesz koncowke omomierza moze sie pokryc tlenkami,
    napiecie z omomierza jest za niskie zeby przebic warstwe tlenku).

    Jesli dopuszczalne jest uzycie agragatu bez uziemienia (podlaczajac
    urzadzenia nie wymagajace uziemienia), to ewentualne niebezpieczenstwo
    przy agragacie byloby tylko z powodu pradu plynacego do agragatu
    z urzadzen. Na zdrowy rozum, jak masz uziom w budynku, czy ogolniej
    urzadenie z wlasnym uziomem to mozesz je bezpiecznie podlaczyc do
    agregatu bez osobnego uziomu dla agregatu. Ale czy to legalne
    to nie wiem. Przy oddzielnym uziomie teoretycznie budowlaniec
    moze uciac uziom i nie zauwazyc ze cos sie stalo. Jesli uziom
    jest w poblizu podlaczenia pradu to jest mniejsza szansa na cos
    takiego i z tego typu powodow moze byc odpowiedni przepis.

    --
    Waldek Hebisch

  • 5. Data: 2022-10-30 09:10:43
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 28.10.2022 11:56, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Do gniazda masz zapewne 3 x 2,5mm2. To dużo za mało aby spełniało rolę
    > uziomu.

    Piszę o agregacie którego moc nominalna to 2,6kW i 3kW maksymalnej. On
    ma zapewnić działanie oświetlenia, lodówki i na przemiennie pompy wody w
    studni/czajnika/jednego pola w indukcji.

    Na pewno takie przekroje są mi potrzebne?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 6. Data: 2022-10-30 09:14:31
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 29.10.2022 03:30, a...@m...uni.wroc.pl wrote:
    > Jesli nie ma polaczenia bolca z gniazdka agragatu z tym bolcem do
    > uziomu to by bylo cos dziwnego.

    To jak tak dumałem. Ale z tego co piszesz, to pewnie jest połączony.

    Dzięki.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz