  • 1. Data: 2012-11-27 14:11:51
    Temat: Uziemienie oscyloskopu
    Od: michal <m...@g...com>

    Witam,

    Przymierzam się do kupna pierwszego oscyloskopu (Rigol DS1052E). Z instrukcji obsługi
    wynika, że urządzenie musi być uziemione, w przeciwnym przypadku masy sond mogą
    "kopać".

    W pomieszczeniu nie mam gniazd z bolcem uziemiającym. Jeżeli wymienię je na takie z
    bolcem i do bolca podłączę przewód neutralny, to czy to załatwi sprawę i oscyloskop
    będzie bezpieczny do używania?

  • 2. Data: 2012-11-27 16:01:14
    Temat: Re: Uziemienie oscyloskopu
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 27 Nov 2012 05:11:51 -0800 (PST), michal napisał(a):

    > W pomieszczeniu nie mam gniazd z bolcem uziemiającym. Jeżeli wymienię je na takie z
    bolcem i do bolca podłączę przewód neutralny, to czy to załatwi sprawę i oscyloskop
    będzie bezpieczny do używania?

    Załatwi. Całkiem wystarczające w typowym mieszkaniu. O ile w pozostałych
    pomieszczeniach są gniazda z taką właśnie aranżacją.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2012-11-27 16:46:56
    Od: shg <s...@g...com>

    On Nov 27, 2:11 pm, michal <m...@g...com> wrote:
    > Przymierzam się do kupna pierwszego oscyloskopu (Rigol DS1052E). Z instrukcji
    obsługi wynika, że urządzenie musi być uziemione, w przeciwnym przypadku masy sond
    mogą "kopać".

    Mój jest podłączony do gniazdka bez uziemienia i nie kopie, czego nie
    mogę powiedzieć o wszystkich sprzętach, ale mimo wszystko warto
    przynajmniej wyzerować.
    Brzydkie rzeczy mogą się dziać po podłączeniu takiego kopiącego
    oscyloskopu do badanego układu, choć zazwyczaj prądy są małe, więc
    szanse uszkodzenia raczej też, ale kilka razy miałem już problem z
    pomiarami.

  • 4. Data: 2012-11-27 16:58:31
    Od: michal <m...@g...com>

    On Tuesday, November 27, 2012 4:01:08 PM UTC+1, Jacek Maciejewski wrote:
    > Dnia Tue, 27 Nov 2012 05:11:51 -0800 (PST), michal napisaďż˝(a):

    takie z bolcem i do bolca pod��cz� przew�d neutralny, to czy to za�atwi
    spraw� i oscyloskop b�dzie bezpieczny do u�ywania?

    > Za�atwi. Ca�kiem wystarczaj�ce w typowym mieszkaniu. O ile w pozosta�ych
    >
    > pomieszczeniach s� gniazda z tak� w�a�nie aran�acj�.

    Sprawdziłem gniazdo w łazience i tam bolec jest podłączony do przewodu ochronnego.
    Czyli wychodzi, że podłączenie pod przewód neutralny nie wchodzi w grę.

  • 5. Data: 2012-11-27 17:00:03
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2012-11-27 14:11, michal pisze:
> [...]
    bolcem i do bolca podłączę przewód neutralny, to czy to załatwi sprawę i oscyloskop

    Zobacz, przy pomocy wskaźnika neonówkowego, czy na masie sondy nie ma
    napięcia sieci. Jeśli jest, włącz wtyczkę zasilania po obróceniu jej o 180°.
    K.

  • 6. Data: 2012-11-27 17:24:24
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 27 Nov 2012 07:58:31 -0800 (PST), michal napisał(a):

    > Sprawdziłem gniazdo w łazience i tam bolec jest podłączony do przewodu ochronnego.
    Czyli wychodzi, że podłączenie pod przewód neutralny nie wchodzi w grę.

    A to już by było nieładnie, tak mieszać TT z TN. Ale, w domu elektryka, nie
    takie dziwne rzeczy się dzieją :)
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2012-11-27 18:33:45
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 27 Nov 2012 17:00:03 +0100, John Smith napisał(a):

    > Zobacz, przy pomocy wskaźnika neonówkowego, czy na masie sondy nie ma
    > napięcia sieci. Jeśli jest, włącz wtyczkę zasilania po obróceniu jej o 180°.

    Jak obrócić wtyczkę ze stykiem uziemiającym?
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 8. Data: 2012-11-27 19:49:19
    Od: "Andy Niwinski" <a...@i...pl>

    "badworm" <n...@p...pl> schrieb im Newsbeitrag

    > Jak obrócić wtyczkę ze stykiem uziemiającym?

    Koledze najpierw polecam okulary: "W pomieszczeniu nie mam gniazd z bolcem
    uziemiającym"

  • 9. Data: 2012-11-27 20:01:08
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-11-27 19:49, Andy Niwinski pisze:
    > Koledze najpierw polecam okulary: "W pomieszczeniu nie mam gniazd z
    > bolcem uziemiającym"
    Najlepiej okulary z bolcem uziemiającym ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2012-11-27 22:17:33
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@g...away.com>

    Czyli wychodzi, że podłączenie pod przewód neutralny nie wchodzi w grę.

    > A to już by było nieładnie, tak mieszać TT z TN. Ale, w domu elektryka, nie
    > takie dziwne rzeczy się dzieją :)

    To nie jest mieszanie TT z TN. To jest instalacja TN, ale bez przewodu
    ochronnego w pokojach. To jest zmora mieszkań z pierwszej połowy lat
    90., nim uszczelniono przepisy. Ja nazywam taką instalację TI, co
    oznacza, że przewód neutralny jest uziemiony (T) ale brak przewodu
    ochronnego (I).

    Dawniej, kiedy obowiązywała instalacja TN-C (czyli popularne
    "zerowanie") nie było z tym problemu. Po prostu wymieniało się gniazdko
    bez bolca na gniazdko z bolcem. Wszystko było w zgodzie z obowiązującymi
    (do dziś) przepisami dotyczącymi TN-C.

    Burdel się zrobił po wprowadzeniu instalacji TN-S, dlatego że TN-S, po
    eliminacji przewodu ochronnego, nie jest instalacją klasy TN-C, tylko
    TT! A to dlatego, że od przewodu N w TN-S nie wymaga się takiej klasy
    bezpieczeństwa jak od PEN w TN-C.

    To pomieszanie TI z TN-S wynika bezpośrednio z nieuctwa i głupoty
    ówczesnych monterów. Z jednej strony nawtykali im do głowy na
    szkoleniach, że TN-S jest lepsiejsze od TN-C, ale z drugiej wciąż we
    łbie tkwiły nawyki z przeszłości. W takich Kielcach są całe osiedla
    bloków z pierwszej połowy lat 90. z taką aranżacją - TN-S w łazience i
    kuchni, TI w pokojach, bo panie, jedna żyła miedziana to kurna majątek.
    I ja w takim mieszkaniu musiałem założyć gniazdko z bolcem w pokoju. Co
    miałem zrobić? Podłączyłem do N, choć wiem doskonale, że to taki błąd w
    sztuce jak przyłączenie TN-C do sieci TT. Pocieszam się tylko tym, że w
    pokoju podłoga jest drewniana, a kaloryfer ma plastikowe rurki, więc w
    razie upalenia N, może nie będzie którędy iść do ziemi.