  • 11. Data: 2012-11-28 00:39:25
    Temat: Re: Uziemienie oscyloskopu
    Od: ZeNek <p...@p...pl>

    "> To pomieszanie TI z TN-S wynika bezpośrednio z nieuctwa i głupoty
    > ówczesnych monterów."

    Cos w tym jest tym bardziej ze przez 5 lat mowili mi ze nie ma
    praktycznego znaczenia czy ten bolec podlacze do masy czy do ziemi.

  • 12. Data: 2012-11-28 23:04:53
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 27 Nov 2012 22:17:33 +0100, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

    > Burdel się zrobił po wprowadzeniu instalacji TN-S, dlatego że TN-S, po
    > eliminacji przewodu ochronnego, nie jest instalacją klasy TN-C, tylko
    > TT! A to dlatego, że od przewodu N w TN-S nie wymaga się takiej klasy
    > bezpieczeństwa jak od PEN w TN-C.

    Czysty układ TN-S rzadko jest spotykany - patrząc od strony dolnego
    uzwojenia transformatora SN/nN aż do urządzenia końcowego to nie ma tak,
    by po całości leciał osobny przewód PE. Najczęściej ze stacji trafo
    wychodzi PEN i gdzieś dalej jest dzielone. Niemniej masz rację - takie
    kombinowanie ze stykiem ochronnym w TN-S, gdzie nie jest doprowadzone do
    gniazda PE, to niestety niezbyt eleganckie jest ale co innego zrobić?
    Pruć ściany?
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 13. Data: 2012-11-28 23:07:17
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 27 Nov 2012 19:49:19 +0100, Andy Niwinski napisał(a):

    > Koledze najpierw polecam okulary: "W pomieszczeniu nie mam gniazd z bolcem
    > uziemiającym"

    Niezauważywszy ;) Niemniej - czy przy obecności w oscyloskopie filtra na
    wejściu zasilacza (składającego się m.in. z dwóch kondensatorów
    spinających L i N do PE) nie będzie tych ~110V na masie niezależnie od
    położenia wtyczki?
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 14. Data: 2012-11-28 23:53:13
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@g...away.com>

    W dniu 2012-11-28 23:04, badworm pisze:

> [...]
    > by po całości leciał osobny przewód PE. Najczęściej ze stacji trafo
    > wychodzi PEN i gdzieś dalej jest dzielone.

    Dokładnie. Wg moich obserwacji, na czysty TN-S można trafić jedynie w
    takich budynkach, gdzie podstacja znajduje się w pomieszczeniu tego
    budynku, bo wtedy podstacja z budynkiem mają wspólne uziemienie.
    Natomiast tam, gdzie podstacja jest osobno, wyprowadza się sieć TN-C.
    Następnie w skrzynce przyłącza rozgałęzia się PEN na PE i N i dostajemy
    TN-S. Oczywiście punkt rozgałęzienia musi być lokalnie uziemiony. Jeśli
    nie jest, dostajemy sieć TN-C-S, która ma poziom bezpieczeństwa jak
    TN-C, a jedyną zaletą jest to, że różnicówki prawidłowo działają.

    Można natomiast zrobić w budynku PE i nie łączyć go z PEN w skrzynce
    przyłącza. Wówczas dostajemy instalację TT przyłączoną do sieci TN-C.
    Jest to legalne, o ile ktoś jest masochistą lubiącym TT, nielegalne jest
    w drugą stronę - instalacja TN-C i sieć TT.

    > Niemniej masz rację - takie
    > kombinowanie ze stykiem ochronnym w TN-S, gdzie nie jest doprowadzone do
    > gniazda PE, to niestety niezbyt eleganckie jest ale co innego zrobić?
    > Pruć ściany?

    Zastanawia mnie inna rzecz - otóż dr Musiał radzi, żeby przy podłączaniu
    instalacji TN-C do sieci TN-S, przewód PEN części TN-C przyłączyć nie do
    N, tylko do PE. To jest sensowne z punktu widzenia TN-C, choć upośledza
    trochę sens TN-S, tak naprawdę narzucając mu reżim TN-C. Gdyby tak
    zrobić w tych mieszkaniach, gdzie w pokojach jest TI, to można by
    uzyskać pełnoprawne TN-C w pokojach. Z tym że ja tego nie zrobię, bo
    taka przeróbka (przełożenie jednego kabelka w rozdzielnicy
    mieszkaniowej) wymaga uprawnień budowlanych, których nie mam.

    Problemy z uziemieniem w dwuprzewodowych instalacjach rozwiązałby
    element, który wymyśliłem w dzieciństwie - dioda na prąd przemienny.
    Tzn. taka dioda, że w jedną stronę przepuszcza pełnookresowy prąd
    przemienny, a w drugą wcale. Wtedy można by bolec uziemienia podłączyć
    przez tą diodę nawet do fazy i nic by się nie stało, tylko psia mać,
    żaden z tych uczonych doktorów i plofesoluf nie chce takie diody wynaleźć!

  • 15. Data: 2012-12-07 12:29:39
    Od: michal <m...@g...com>

    On Wednesday, November 28, 2012 11:07:17 PM UTC+1, badworm wrote:
    > Dnia Tue, 27 Nov 2012 19:49:19 +0100, Andy Niwinski napisaďż˝(a):

    > Niezauwa�ywszy ;) Niemniej - czy przy obecno�ci w oscyloskopie filtra na
    >
    > wej�ciu zasilacza (sk�adaj�cego si� m.in. z dw�ch kondensator�w
    >
    > spinaj�cych L i N do PE) nie b�dzie tych ~110V na masie niezale�nie od
    >
    > po�o�enia wtyczki?

    Podłączyłem, pomierzyłem i wyszło mi 110V na masie niezależnie od orientacji wtyku
    sieciowego. Czyli gniazdo koniecznie trzeba będzie wymienić na takie z bolcem.

  • 16. Data: 2012-12-08 15:58:44
    Od: michal <m...@g...com>

    On Friday, December 7, 2012 12:29:39 PM UTC+1, michal wrote:
    > Podłączyłem, pomierzyłem i wyszło mi 110V na masie niezależnie od orientacji wtyku
    sieciowego. Czyli gniazdo koniecznie trzeba będzie wymienić na takie z bolcem.

    Niestety, z wyzerowanym bolcem widzę tętnienia 50Hz o amplitudzie 20mV na "wiszących"
    sondach. Próbówka mi mówi, że jest około 36V na masie.

    Nie wiem co na to poradzić. Jest na to jakiś ratunek (oprócz przeprowadzki do kuchni
    z poprawnym uziemieniem)?

  • 17. Data: 2012-12-10 01:11:26
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "michal" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]

    "wiszących" sondach. Próbówka mi mówi, że jest około 36V na masie.

    Nie wiem co na to poradzić. Jest na to jakiś ratunek (oprócz przeprowadzki

    Kabelek uziemiający do kuchni.
    Zasilać oscyloskop przez transformator 1:1 o odpowiedniej mocy.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 18. Data: 2012-12-10 17:39:37
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik michal napisał:
> [...]
    "wiszących" sondach. Próbówka mi mówi, że jest około 36V na masie.

    > Nie wiem co na to poradzić. Jest na to jakiś ratunek (oprócz przeprowadzki do

    Lokalna ekwipotencjalizacja stanowiska pomiarowego. Wszystko w okolicy
    przypinasz do tego bolca łącznie z blacha na podłodze.

    --
    Darek