  • 1. Data: 2010-02-08 14:14:56
    Temat: Vista x64 na dwóch dyskach?
    Od: Michał <m...@o...pl>

    Witam

    Mam dwa dyski twarde w komputerze, mają takie parametry wg SiSoft Sandra:

    Systemowy:
    750 GB
    16 MB Cache
    14 ms
    SATA
    odczyt: 69,8 MB

    Zapasowy:
    250 GB
    8 MB Cache
    15 ms
    ATA 100
    odczyt 58,3 MB/s

    Komputera ma 5 GB RAM, procesor E2160 podkręcony do 2,4GHz.

    Przeniosłem plik wymiany na pierwszą partycję tego drugiego dysku ale
    nadal to nie chodzi tak jakbym chciał. Szczerze mówiąc nie odczyłem różnicy.

    Co zrobić by poprawić wydajność przy uruchamianiu programów, żeby
    szybciej ładowały się strony z localhosta (tworzę dość skomplikowane
    serwisy), czyli wydajność bazy MySQL. Żeby szybciej otwierać grafikę i
    żeby płynniej chodził przy przeglądaniu jednej strony na 5ciu
    przeglądarkach.

    Czy dałaby mi coś wymiana procesora na takiego z nieobciętym cache, np
    E7300?

    Czy dałaby coś zmiana dysków na RAID 0?

    Co jeszcze innego można zrobić?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-02-08 14:45:43
    Temat: Re: Vista x64 na dwóch dyskach?
    Od: Michał <m...@o...pl>

    Aha i jeszcze jedno pytanie. Dlaczego RAID 0 miałby przyśpieszać pracę
    systemu tak jak to piszą tutaj na grupach? Czasu dostępu nie zmniejszy,
    nawet ciut zwiększy; szybkość odczytu - zapisu zwiększy znacznie, prawie
    dwa razy ale jak mają się procentowo czasowo czasy dostępu do czasu
    czasu odczytu na dysku dla systemu i jakim narzędziem można to zmierzyć?
    Chodzi mi o statystykę typu:

    ze 100 sekund pracy dysku:

    80 sekund to czas dostępu
    20 sekund to czas odczytu

    wiadomo że współczesne systemy dużo buforują ale czy aż tak?

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2010-02-08 19:59:58
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Michał pisze:
    > Przeniosłem plik wymiany na pierwszą partycję tego drugiego dysku ale
    > nadal to nie chodzi tak jakbym chciał. Szczerze mówiąc nie odczyłem
    > różnicy.

    I nic dziwnego, bo przy takim RAMie plik wymiany będzie uży-
    wany bardzo oszczędnie i raczej "w tle". Do "thrashingu" nie
    będzie dochodziło, poza sytuacjami ekstremalnymi.

    > Co zrobić by poprawić wydajność przy uruchamianiu programów, żeby

    Stosować oszczędniejsze programy.

    > szybciej ładowały się strony z localhosta (tworzę dość skomplikowane
    > serwisy), czyli wydajność bazy MySQL. Żeby szybciej otwierać grafikę i

    MySQL jest dobre do prostych baz danych z kilkuset rekordami.
    Ja na problemy z jego wydajnością natknąłem się już przy ta-
    beli z dwoma tysiącami rekordów i zapytaniu z jednym scale-
    niem z zapytaniem zagnieżdżonym. Jestem w trakcie migracji
    do PostgreSQLa ;)

    > żeby płynniej chodził przy przeglądaniu jednej strony na 5ciu
    > przeglądarkach.

    To raczej nie zależy od dysków.

    Poza tym to, o czym piszesz, nie wydaje się szczególnie skom-
    plikowane. Niemały serwis WWW uruchamiam na Duronie 1000 MHz
    z 768 MiB pamięci, a web-mastering (nie profesjonalny, przy-
    znaję, ale też nie totalną amatorszczyznę) robiłem długo na
    jednordzeniowym Athlonie XP. Dziwne, że masz takie problemy
    z wydajnością na całkiem porządnym, wydawałoby się, kompute-
    rze.

    > Czy dałaby mi coś wymiana procesora na takiego z nieobciętym cache, np
    > E7300?

    Raczej nie.

    > Co jeszcze innego można zrobić?

    *Zbadać* gdzie jest wąskie gardło. Masz perfmon.msc w syste-
    mie, możesz dokładnie sprawdzić, czy RAM jest mocno obciążo-
    ny, czy kolejki operacji dyskowych są długie, czy liczba wąt-
    ków nie jest za wysoka...

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 4. Data: 2010-02-08 20:01:24
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Michał pisze:
> [...]
    > dwa razy ale jak mają się procentowo czasowo czasy dostępu do czasu
    > czasu odczytu na dysku dla systemu i jakim narzędziem można to zmierzyć?

    Przy normalnej pracy RAID 0 przyspiesza nieznacznie. To, co
    czytasz na grupach, to zazwyczaj rozentuzjazmowane opisy
    tych, którzy zapuścili HD Tacha i są przekonani, że dysk im
    od teraz działa 2x szybciej.

    Natomiast przy *sekwencyjnej* obróbce wielkich zbiorów da-
    nych (plików wideo, dźwiękowych, grafiki) RAID 0 daje napraw-
    dę bardzo wiele.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 5. Data: 2010-02-08 23:02:22
    Od: MAR <m...@s...org>

    W dniu 2010.02.08 15:14, Michał pisze:

    > Przeniosłem plik wymiany na pierwszą partycję tego drugiego dysku ale
    > nadal to nie chodzi tak jakbym chciał. Szczerze mówiąc nie odczyłem
    > różnicy.

    Nic dziwnego.

> [...]
    > serwisy), czyli wydajność bazy MySQL. Żeby szybciej otwierać grafikę i
    > żeby płynniej chodził przy przeglądaniu jednej strony na 5ciu

    Ramdysk.

    > Czy dałaby mi coś wymiana procesora na takiego z nieobciętym cache, np
    > E7300?

    Coś by dała. Nie wiadomo tylko jako duże coś.

    > Co jeszcze innego można zrobić?

    Np. wyłączyć antywirusa.

    --
    Mar

  • 6. Data: 2010-02-09 06:27:46
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Mon, 08 Feb 2010 20:59:58 +0100, Radosław Sokół napisał(a):

    > Michał pisze:
    [...]
> [...]
    > beli z dwoma tysiącami rekordów i zapytaniu z jednym scale-
    > niem z zapytaniem zagnieżdżonym. Jestem w trakcie migracji

    Facebook, Wikipedia, Amazon, YouTube, Twitter, Flickr... faktycznie,
    same proste bazy z kilkuset rekordami.

    http://highscalability.com/blog/category/mysql

    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 7. Data: 2010-02-09 09:05:03
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Michal Kawecki pisze:
    > Facebook, Wikipedia, Amazon, YouTube, Twitter, Flickr... faktycznie,
    > same proste bazy z kilkuset rekordami.

    Może zdenormalizowali swoje bazy tak, że działają szybko.
    Wybacz, ale jeżeli SELECT z dwoma zagnieżdżonymi SELECTami
    na 2000 rekordów zajmuje *5 sekund* przy prawidłowo zindek-
    sowanych tabelach, to coś jest jednak nie tak. A przy wybo-
    rze między denormalizacją bazy a zmianą bazy na taką, która
    optymalizuje takie zapytania, wybiorę raczej tę drugą opcję.

    Rozpoznawałem zresztą potem temat i znalazłem w Sieci infor-
    mację, że MySQL świetnie sobie radzi przy prostych zapyta-
    niach (w testach wychodził czasem szybciej od MS SQL Server
    i Oracle), ale przy skomplikowanych scaleniach bardzo traci
    na wydajności i wtedy już lepiej MS SQL Server, Oracle czy
    darmowego PostgreSQLa właśnie używać.

    Sam kiedyś polecałem MySQLa, ale od kiedy naciąłem się na
    te problemy wydajnościowe nie jestem już do niego aż tak
    przekonany. Pomijam już to, że teraz MySQLa bodajże Oracle
    przejęło i trudno powiedzieć, jaka będzie jego przyszłość.

    PS. Czytałem wtedy dokumentację MySQLa w poszukiwaniu meto-
    dy zoptymalizowania tego zapytania i niestety natknąłem
    się na zapis "nie obsługiwane" przy opcji zapisania wy-
    niku wewnętrznego zapytania w zmiennej :/ W efekcie przy
    każdym kolejnym rekordzie wewnętrzne zapytanie było rea-
    lizowane od nowa, bo optymalizator MySQL nie był w sta-
    nie "wyciągnąć" go na zewnątrz na własną rękę.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |