  • 41. Data: 2016-09-20 10:20:41
    Temat: Re: Wężyki do instalacji wodnej
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:e961abd2-9db9-4b58-9265-2558aab8bbdb@go
    oglegroups.com...
    W dniu poniedziałek, 19 września 2016 22:03:18 UTC+9 użytkownik J.F.
    napisał:

    >A mógłbyś powiedzieć kto Ciebie przekonał do tej bzdury tak
    >skutecznie że powtarzasz ją publicznie?
    >Nawet w porównaniu ze Stanami jesteśmy w czarnej dupie.
    >Tam żeby ktoś dał Ci UL, to musisz narobić badań, papierów.
    >A w Europie sam sobie dajesz CE. Moduły oceny zgodności w naszych
    >dyrektywach
    >są tak napisane że nie potrzebujesz żadnej JN nawet do całkiem
    >poważnych produktów, potencjalnie niebezpiecznych.

    Ale do niektorych potrzebujesz. Nawet potencjalnie bezpiecznych.

    Nawet jak nie potrzebujesz, to jednak trzeba wyszukac normy, wpisac do
    papieru, moze ktos sie zainteresuje co w tych normach pisze ?

    >A jak potrzebujesz, to ich rola sprowadza się do obserwatora co Ty
    >tam spartoliłeś.
    >Choćby ten durny wężyk: nie wolałbyś żeby ktoś jednak musiał wykazać
    >że jest z dobrego materiału, zanim wprowadzi to na rynek?
    >Bo w tej chwili to z byle kupy można to zrobić i sprzedać ludziom
    >jako super duper produkt.
    >A gdyby tu było nagle przedszkole w przyłości, znaczy gdybyś miał po
    >podłodze przedłużacze jakieś porozkładane
    >i brodząc w wodzie wylanej z wężyka poraziłby Cię prąd, to dalej
    >byłby to głupi wężyk, czy już raczej coś odpowiedzialnego za
> [...]

    Niby dobrze piszesz ... ale w USA na taki wezyk do kranu, to jakie
    papiery i badania musisz zrobic ?

    UL to prywatna organizacja, nawet nie jest obowiazkowa ...

    >Pamiętasz jeszcze jakie brednie wypisywałeś niedawno o uregulowaniach
    >wodnych?

    Czy takie brednie ...

    >Kilka dni później okazało się że Unia nie doczekała się od Polski
    >porządnych przepisów,
    >więc przysłała Polsce swoje przepisy i użyła mechanizmów przymusu.
    >Teraz już nie musimy niczego pisać: skoro sami nie potrafiliśmy, to
    >będziemy mieli gotowe, z Brukseli.

    A mozna prosic o konkrety ? Bo jesli sie nie myle, to jednak nie tak
    dziala.

    >No więc jest nadzieja że któregoś dnia ktoś za nas napisze przepisy
    >na plastikowy wężyk, skoro my nie umiemy.

    Alez sa napisane. Wszystkie materialy budowlane podpadaja pod CE, wiec
    nawet glupi wezyk musi miec.

    Oczywiscie Chinczyk nie bedzie mial oporu przylepic gdzies tam znaczek
    .... China Export.

    >Amerykanie chcieli wejść na rynek europejski, zobaczyli jaka tu jest
    >somalia, zaproponowali swoje uregulowania i zaczęła się histeria,
    >bo co to będzie jak okaże się że my tu mozolnie przekonywaliśmy
    >siebie samych że tacy super jesteśmy
    >(Anglików i Walijczyków nawet za bardzo przekonaliśmy),
    >a tu nagle wuj Sam przychodzi i mówi że my nie mamy porządnych
    >przepisów, więc on nam da swoje!

    Ale odnosnie czego ? Bo na wezyki do kranow to on nie ma nawet swoich
    przepisow :-)

    >A czemu miałaby być?

    Chocby w cenie, a takze w parametrach - szuka czegos na wieksze
    cisnienie, i juz podlega pod inne przepisy.

    >Fabryka ma inżyniera, który dobiera sobie materiały do instalacji
    >którą sam buduje, a ludziska w blokach kupują to co im cwaniaczek w
    >Ciastoramie wywiesi na regale. To tam są potrzebne przepisy.
    >Przemysł nie potrzebuje żadnych przepisów, przemysł sobie sam
    >poradzi.

    Tak sobie poradzil, ze mu narzucili mase przepisow.
    BHP, teraz czesciowo CE.

    J.

  • 42. Data: 2016-09-20 10:29:10
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 20 września 2016 10:20:45 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > UL to prywatna organizacja, nawet nie jest obowiazkowa ...

    Tylko spróbuj coś sprzedać bez ich papierka :]

    L.

  • 43. Data: 2016-09-21 06:16:43
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 20 września 2016 17:20:45 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    >
    > Nawet jak nie potrzebujesz, to jednak trzeba wyszukac normy, wpisac do
    > papieru, moze ktos sie zainteresuje co w tych normach pisze ?

    Może. Ale co mnie obchodzi co kto może? Jak Challengera odpalali to też mogli się
    zastanowić czy uszczelka na mrozie będzie działać. Tak się złożyło że się nie
    zastanowili, bo mogli, ale nie musieli. Rozumiesz różnicę, prawda?

    > Niby dobrze piszesz ... ale w USA na taki wezyk do kranu, to jakie
    > papiery i badania musisz zrobic ?

    tiny.pl/gwddl

    > UL to prywatna organizacja, nawet nie jest obowiazkowa ...

    W Stanach prawie wszystkie organizacje piszące przepisy są prywatne. UL podpada pod
    antitrustowe przepisy. Jak Cię wyroluje i coś tam stracisz na tym, to bulą
    trzykrotność zasądzonego odszkodowania. Spróbuj podskoczyć w Polsce UDT-owi,
    hahahaha!

    > Czy takie brednie ...

    > A mozna prosic o konkrety ? Bo jesli sie nie myle, to jednak nie tak
    > dziala.

    Działa, działa. Nie mam czasu szukać, cały dzień trąbili o tym w radiu.

    > Alez sa napisane. Wszystkie materialy budowlane podpadaja pod CE, wiec
    > nawet glupi wezyk musi miec.

    Musi to na rusi. Jak nie jest instalacją wodociągową, kanalizacyjną albo pożarową, to
    to jest tylko element wystroju wnętrza.

    > Oczywiscie Chinczyk nie bedzie mial oporu przylepic gdzies tam znaczek
    > .... China Export.

    Chyba nie rozumiesz jak działa handel z Chinami. To Europejczyk inicjuje wymianę.
    Pisze zamówienie, do niego specyfikację, czyli dokładnie określa co na wyrobie ma być
    przyklejone i wprowadza na rynek, czyli bierze odpowiedzialność za zgodność z
    wymaganiami.

    > Ale odnosnie czego ? Bo na wezyki do kranow to on nie ma nawet swoich
    > przepisow :-)

    Jak nie ma jak ma.

    > Chocby w cenie, a takze w parametrach - szuka czegos na wieksze
    > cisnienie, i juz podlega pod inne przepisy.

    > Tak sobie poradzil, ze mu narzucili mase przepisow.
    > BHP, teraz czesciowo CE.

    Nic nie narzucili, przemysł sam sobie te przepisy napisał. To działa tak: jest jakiś
    krajowy regulator i jest przemysł. Przemysł coś wyprodukuje, a regulator mówi: jak
    chcecie to sprzedawać, to musi być zgodne z przepisami. Na to przemysł: ale nie ma
    żadnych przepisów. A regulator: No to napiszcie, ja je opublikuję i będę sprawdzał
    zgodność waszego produktu z tymi wymaganiami. I tu się zaczyna patologia, bo jak
    podobny wyrób produkują firma A i firma B, a przepisy napisze firma A, bo firma B
    przegapiła i nie przysłała swojego człowieka do regulatora na rozmowy, to ta firma A
    napisze te przepisy tak, że ich wyrób spełni ich wymagania, a wyrób firmy B- nie
    spełni.

  • 44. Data: 2016-09-21 15:16:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:

> [...]
    >też mogli się zastanowić czy uszczelka na mrozie będzie działać.
    >Tak się złożyło że się nie zastanowili, bo mogli, ale nie musieli.

    Ale na co to ma byc dowod - ze UL, ASME i inni nie pomogli ?
    Musisz normy spelniac. Ale jak widac ... teoretycznie musisz, bo w
    praktyce roznie bywa :-)
    Zaloze sie, ze w USA podobnie jest.
    Tylko nie ma formalnego wymogu spelniania.

    >tiny.pl/gwddl

    Jesli sie nie myle, to sa normy na weze gumowe. No to zaloze sie, ze i
    w Europie takie sa.
    I jak bedziesz kupowal 10 ton weza do kopalni, to bedziesz sie mogl
    wymagac zgodnosci norma, deklaracji, atestu niezaleznego laboratorium
    itp.

    A my mowimy o wezyku do kranu. Takim np
    http://www.leroymerlin.pl/hydraulika/akcesoria-dopro
    wadzenia-wody/wezyki/wezyk-zasilajacy-1-2-x-1-2,p156
    305,l559.html

    no to teraz powiedz jaka norma stawia wymagania dla takiego wezyka.

    Nie wiem gdzie to sie w USA kupuje ... w Walmarcie widze np takie do
    podlewania ogrodu
    https://www.walmart.com/ip/Expert-Gardener-50-Light-
    Duty-Garden-Hose/15914139

    Jak myslisz - zgodnie z jaka norma zrobiony ?

> [...]
    >zasądzonego odszkodowania.
    >Spróbuj podskoczyć w Polsce UDT-owi, hahahaha!

    Teoretycznie mamy niezawisle sady, UDT nie jest wyjatkiem.
    Ale jak to w sadzie - po 10 latach byc moze wygrasz.
    W USA tez tak jest :-)

    >Działa, działa. Nie mam czasu szukać, cały dzień trąbili o tym w
    >radiu.

    A moze choc czesc konkretow ?
    Bo na ile wiem, to jednak nie tak w Unii dziala.

    >Musi to na rusi. Jak nie jest instalacją wodociągową, kanalizacyjną
    >albo pożarową, to to jest tylko element wystroju wnętrza.

    jesli napiszesz "dekoracja" to owszem.
    Ale chcesz napisac "wezyk do instalacji wodnej".

    Zdecydowanie prosciej dogadac sie z Chiczykiem, zeby przyslal kopie
    deklaracji.
    Nawet mozna wyslac jak ma wygladac, niech on tylko podpisze ...

> [...]
    >na wyrobie ma
    >być przyklejone i wprowadza na rynek, czyli bierze odpowiedzialność

    Jesli wystawi deklaracje jako importer, to owszem.
    A jak deklaracje wystawi producent ?

    Ale chyba juz przestali straszyc wiezieniem za deklaracje z sufitu,
    wiec nawet wystawic w kraju mozna :-)

> [...]
    >przysłała swojego człowieka do regulatora na rozmowy, to ta firma A
    >napisze te przepisy tak, że ich wyrób spełni ich wymagania, a wyrób

    Ta czesc rozumiem, ale czemu w 90% firma A nie napisala tak, aby sama
    nie miala problemow w przyszlosci ?

    No i ... to jak sie nazywa ten regulator w USA ? Bo przeciez nie UL
    ani nie ASME.

    J.

  • 45. Data: 2016-09-22 06:34:33
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 21 września 2016 22:16:30 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > praktyce roznie bywa :-)
    > Zaloze sie, ze w USA podobnie jest.
    > Tylko nie ma formalnego wymogu spelniania.

    Nie dowód, tylko ilustracja różnicy między móc a musieć. Bo odniosłem wrażenie że
    mieszasz jedno z drugim.

> [...]
    > https://www.walmart.com/ip/Expert-Gardener-50-Light-
    Duty-Garden-Hose/15914139

    > Jak myslisz - zgodnie z jaka norma zrobiony ?

    Konsekwentnie brniesz w swój niezawodny skrypt "a u was Murzynów biją", a mi się nie
    chce. Możesz wierzyć że gdzieś indziej te wężyki są słabsze, mimo że sam się
    przekonałeś że te w Polsce są z szajsu. Mi to wisi.

    > Teoretycznie mamy niezawisle sady, UDT nie jest wyjatkiem.
    > Ale jak to w sadzie - po 10 latach byc moze wygrasz.
    > W USA tez tak jest :-)

    Hydrolevel vs ASME 3.5 roku plus rok na apelację w sądzie najwyższym.

    > A moze choc czesc konkretow ?
    > Bo na ile wiem, to jednak nie tak w Unii dziala.

    Jasne, na ile Ty wiesz, to ja mam coś Ci udowadniać, a potem Ty i tak powiesz że nie
    wierzysz.

    > jesli napiszesz "dekoracja" to owszem.
    > Ale chcesz napisac "wezyk do instalacji wodnej".

    Akurat w kombinowaniu z nazewnictwem to Polska ma czym się pochwalić. Ja już kiedyś
    kupowałem parapety jako blaty, bo VAT i atesty były lepsze na blaty. A że ten blat
    pasował pod okno, to czysty przypadek.

    > Zdecydowanie prosciej dogadac sie z Chiczykiem, zeby przyslal kopie
    > deklaracji.
    > Nawet mozna wyslac jak ma wygladac, niech on tylko podpisze ...

    Ba! nawet samemu można podpisać.

    > Jesli wystawi deklaracje jako importer, to owszem.
    > A jak deklaracje wystawi producent ?

    Nie może.

> [...]
    > nie miala problemow w przyszlosci ?
    >
    > No i ... to jak sie nazywa ten regulator w USA ? Bo przeciez nie UL

    Głupoty piszesz. Nie chce mi się Ci tołkować, ale przyjmij do wiadomości że ja od lat
    piszę fragmenty przepisów którymi posługuję się na codzień i je podsyłam komitetowi
    do wprowadzenia w tekst. Większość przechodzi. Teraz piszę cały rozdział, to już nie
    będą jakieś tam drobne zmiany.

  • 46. Data: 2016-09-22 10:25:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

    >Nie dowód, tylko ilustracja różnicy między móc a musieć. Bo odniosłem
    >wrażenie że mieszasz jedno z drugim.

    Jest moc, musiec - w sensie byc zobowiazanym, musiec w sensie byc
    sprawdzanym, i musiec w sensie "nie da sie inaczej".
    Niestety - zycie pomieszalo :-)

> [...]

    >Możesz wierzyć że gdzieś indziej te wężyki są słabsze, mimo że sam
    >się przekonałeś że te w Polsce są z szajsu. Mi to wisi.

    Jednak poprosze o norme, bo to co innego.

    Czy w Polsce sa z szajsu ... no coz, miliony sie ich instaluje, a
    pekaja co najwyzej tysiace.
    I to w wiekszosci po wielu latach, "ze starosci".

    Niestety - nie mam porownania jak to wyglada w USA czy w Korei, wiec
    ciekaw jestem czy lepsze wezyki, czy np "zaleca sie wymiane przed
    uplywem 5 lat".

    >Hydrolevel vs ASME 3.5 roku plus rok na apelację w sądzie najwyższym.

    U nas tez sa sprawy, ktore sie zdarzylo wygrac w 3 miesiace.
    Musialbys jakas srednia podac, albo np kwantyl 75% ...

    >Jasne, na ile Ty wiesz, to ja mam coś Ci udowadniać, a potem Ty i tak
    >powiesz że nie wierzysz.

    Bo ogolna zasada w Unii wyglada tak, ze Unia uchwala Dyrektywe, w
    ktorej mowi co chce osiagnac.
    Zazwyczaj osiaga to przez zobowiazanie krajow czlonkowskich do zmiany
    swoich przepisow tak, aby cel dyrektywy byl zrealizowany, choc sa i
    inne metody.
    Jesli jakis kraj w zadanym czasie nie zmieni swoich przepisow, to Unia
    ... bynajmniej nie wprowadza mu swoich przepisow, tylko naklada ....
    kare finansowa :-)

    Gdzies na to naklada sie sie prawo obywateli do skarzenia panstwa za
    niewprowadzenie przepisow i uzystkania odszkodowania, jesli poniosl w
    wyniku tego jakas szkode.

> [...]
    >Ja już kiedyś kupowałem parapety jako blaty, bo VAT i atesty były
    >lepsze na >blaty. A że ten blat pasował pod okno, to czysty

    Nie mowie nie. Nie tylko zreszta Polska. "kule grzewcze" czy kondomy
    na zarowki to nie nasz pomysl.
    Ale to dowodzi, ze odpowiednie przepisy sa i nawet dzialaja :-)

    >Ba! nawet samemu można podpisać.

    Samemu to jest ryzykowne. Lepiej jak jakis Lee podpisze. Jeszcze
    lepiej jak mieszka gdzies w Chinach.

    >Nie może.

    W przepisach napisano ze producent lub importer moze.

> [...]
    >się na codzień i je podsyłam komitetowi do wprowadzenia w tekst.
    >Większość przechodzi. Teraz piszę cały rozdział, to już nie będą

    Ale piszesz tam takie rzeczy, zeby eliminowaly inne firmy, czy takie
    co to wynikaja z dobrej inzynierskiej praktyki, wiec je komitet
    aprobuje ?
    Komitet ... przedstawiciele roznych firm tam zasiadaja.

    Ale ja w sumie nie o tym - tylko jak sie nazywa ten regulator, ktory
    zmusil przemysl do powolania tego komitetu ?

    J.

  • 47. Data: 2016-09-23 02:45:29
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 22 września 2016 17:25:44 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > Jest moc, musiec - w sensie byc zobowiazanym, musiec w sensie byc
    > sprawdzanym, i musiec w sensie "nie da sie inaczej".
    > Niestety - zycie pomieszalo :-)

    Tobie się pomieszało.

    wadzenia-wody/wezyki/wezyk-zasilajacy-1-2-x-1-2,p156
    305,l559.html

    Duty-Garden-Hose/15914139

    > Jednak poprosze o norme, bo to co innego.

    Poszukaj sobie. Jakieś dwa lata temu inżynierowałem w projekcie PureCell dla UTC, tam
    tych wężyków jest mnóstwo bo wysokie ciśnienia i temperatury powodują dość duże
    odkształcenia rur i problemy zmęczeniowe. Miałem certyfikaty tych węży, była lista
    standardów. Już w tym nie siedzę, nie chce mi się szukać.

> [...]
    >
    > Niestety - nie mam porownania jak to wyglada w USA czy w Korei, wiec
    > ciekaw jestem czy lepsze wezyki, czy np "zaleca sie wymiane przed

    W Korei nie ma marketów budowlanych, nikt sam nie robi remontu. Wzywa się ekipę, do
    prostej roboty ekipa może być jednoosobowa, robią to co mieli zrobić, a w materiały
    zaoptarują się w firmach, coś w rodzaju hurtowni.

    > U nas tez sa sprawy, ktore sie zdarzylo wygrac w 3 miesiace.
    > Musialbys jakas srednia podac, albo np kwantyl 75% ...

    Dałem Ci przykład największej sprawy przeciwko ASME w historii. Byłeś zbyt leniwy
    żeby wkleić to do googla i sobie sprawdzić.

> [...]
    > Jesli jakis kraj w zadanym czasie nie zmieni swoich przepisow, to Unia
    > ... bynajmniej nie wprowadza mu swoich przepisow, tylko naklada ....

    Przysłali przepisy wykonawcze.

> [...]
    > lepiej jak mieszka gdzies w Chinach.

    > W przepisach napisano ze producent lub importer moze.

    Chcesz powiedzieć że podmiotem odpowiedzialnym może być ktoś spoza EU?

    > Ale piszesz tam takie rzeczy, zeby eliminowaly inne firmy, czy takie
    > co to wynikaja z dobrej inzynierskiej praktyki, wiec je komitet
    > aprobuje ?

    Jak będzie gotowe i opublikują, to będziesz mógł się zapoznać.

    > Komitet ... przedstawiciele roznych firm tam zasiadaja.
    >
    > Ale ja w sumie nie o tym - tylko jak sie nazywa ten regulator, ktory
    > zmusil przemysl do powolania tego komitetu ?

    Tu masz historię powstania ASME: tiny.pl/gwf2l

  • 48. Data: 2016-09-23 12:42:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:
    >Tobie się pomieszało.

    Smiem twierdzic, ze Tobie sie pomieszalo, jesli tego nie widzisz :-)

    A kto opisywal podobne "musi" z praktyki wlasnej ?

    wadzenia-wody/wezyki/wezyk-zasilajacy-1-2-x-1-2,p156
    305,l559.html
    [...]

> [...]
    >zmęczeniowe. Miałem certyfikaty tych węży, była lista standardów. Już
    >w tym nie siedzę, nie chce mi się >szukać.

    Konradzie, my sie ciagle nie rozumiemy.
    Sa wysokie cisnienia i temperatury, to szukasz wezyka adekwatnego do
    wysokich cisnien i temperatur.
    A ja szukam wezyka do kranu czy do sracza, i bardzo jestem ciekaw, czy
    jak pojde do amerykanskiego sklepu, to zobacze na nim "UL certified" ?

    W sumie, to nawet w USA jakas norma na to powinna byc, ale czy tak
    restrykcyjnie przestrzegana, aby byly niezalezne badania, cerytfikat,
    atest partii itp ?

    A tak nawiasem mowiac - jak czasem w tym PureCell wezyk pekl, to sie
    wstawialo nowy, czy wysylalo do laboratorium i wystepowalo do dostawcy
    o odszkodowanie ?
    A gwarancja na ten wezyk jaka byla ? W latach, czy w cyklach ?

> [...]
    >się ekipę, do prostej roboty ekipa może być jednoosobowa, robią to co
    >mieli zrobić, a w materiały zaoptarują się w firmach, coś w rodzaju

    Na jedno wychodzi. Idzie taka jednoosobowa ekipa do "hurtowni" i
    kupuje wezyk, a moze nawet kilka na zapas ...
    A w hurtowni wezyki made in China, czy tylko made in Korea ? no bo te
    wszystkie przepisy, certyfikaty ...

    >Przysłali przepisy wykonawcze.

    to jednak poprosze o konkrety czy inne szczegoly.

    >Chcesz powiedzieć że podmiotem odpowiedzialnym może być ktoś spoza
    >EU?

    Ja tam nie wiem, ale w ustawie nie ma "podmiot odpowiedzialny".
    Jest za to
    Art. 8.1. Producent lub jego upowa˝niony przedstawiciel, ktory podda?
    wyrob lub proces jego wytwarzania

    ocenie zgodnoEci z zasadniczymi wymaganiami i potwierdzi? zgodnoEc,
    wystawia deklaracj?L zgodnoEci

    i umieszcza na wyrobie oznakowanie CE.

    Upowazniony przedstawieciel, owszem, musi miec siedzibe w UE.

    Ale to tekst z 2002, mozliwe, ze doszly jakies zmiany.

    Moglem tez nie zauwazyc jakiegos przepisu.

    >Tu masz historię powstania ASME: tiny.pl/gwf2l

    Taka troche dziwna ..

    "It was this catastrophe that gave Massachusetts the impetus to
    establish a five-man Board of Boiler Rules, whose charge was to write
    a boiler law for the state; this board published its boiler laws in
    1908.
    Having established the Boiler Testing Code in 1884, ASME formed a
    Boiler Code Committee in 1911 that led to the Boiler & Pressure Vessel
    Code (BPVC) being published in 1915. The BPVC was later incorporated
    into laws in most US states and territories and Canadian provinces."

    No i nie wiem - Massachussett ma inne przepisy ?

    Czy jako jedyny stan ma Boiler Board ?

    Ale to Boiler, a my tu o wezyku do kranu.

    Przy czym ... ten wezyk ma wytrzymac cisnienie ... i tu jest przydatna
    jakas norma, ktora to cisnienie okresla :-)

    Temperature dobrze by bylo, aby okreslila.

    Co i tak nie wplywa na to, ze element malo odpowiedzialny, wiec nie
    wiem czy jakies certyfikaty sa wymagane.

    Tudziez np co norma mowi o trwalosci. Albo o odpornosci na korozje ...

    J.

  • 49. Data: 2016-09-23 15:55:46
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-23 o 12:42, J.F. pisze:

> [...]
    > czy jakies certyfikaty sa wymagane.
    >
    > Tudziez np co norma mowi o trwalosci. Albo o odpornosci na korozje ...

    Użytkownika interesuje głównie czas bezawaryjnej, typowej eksploatacji.
    To powinno być gwarantowane i wyraźnie napisane na wężyku.

    WM

  • 50. Data: 2016-09-23 17:32:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości

    >Użytkownika interesuje głównie czas bezawaryjnej, typowej
    >eksploatacji.
    >To powinno być gwarantowane i wyraźnie napisane na wężyku.

    W zasadzie dobrze piszesz. To poprosze o punkt z normy, ktory
    zabezpiecza podstawowe zainteresowanie uzytkownika :-)

    Ale drazac dalej ... typowe, czy gwarantowane ?
    Typowe, bez gwarancji z zapisem "producent pokrywa koszty remontu
    mieszkania do kwoty 20 tys zl", nic nie daje :-)

    No i jeszcze kwestia, jaki ten "typowy" zadeklarowany czas bedzie - 5
    lat, 10, czy 3.
    Bo co 3 lata, to mozesz zmieniac i dzis :-)

    J.