  • 1. Data: 2013-07-30 10:05:13
    Temat: Woda morska jednak nie służy elektronice... jak się zabezpieczyć?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Niestety wylądowałem modelem w wodzie morskiej: z ESC poszedł dym, po
    rozebraniu go 2 mosfety mają dziurę, która żarzy się na czerwono i
    skwierczy po włączeniu zasilania :-). Odbiornik chyba przetrwał, ale
    jak po umyciu i osuszeniu podłączyłem go do 6.6V (zamiast max 6)
    strzelił jeden tantal. Szlag.
    Niestety jestem w warunkach "polowych" co trochę ogranicza moje
    możliwości, ale chce jakoś zabezpieczyć nowy ESC i odbiornik (płytki)
    przed ewenytualnym kolejnym wodowaniem. Mam pomysł aby pomalować
    płytki bezbarwnym lakierem do paznokci, tylko do takiej chemii mam
    tylko dostęp ;) - chyba to pomoże, nie?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2013-07-30 16:29:57
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > Mam pomysł aby pomalować płytki
    > bezbarwnym lakierem do paznokci

    To bardzo zly pomysl, pisalem juz kiedys jak taki lakier skorodowal na
    pyl nozki dosyc drogawego FT232R. Chyba tydzien mu wystarczyl. Nie wiem,
    moze wazelina ubabrac elektronike. Nie wiem czy aby wlasnie wazelina nie
    jest w kablach UTP do zakopywania pod ziemia.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2013-07-30 19:54:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 30 Jul 2013 16:29:57 +0200, Pawel O'Pajak <o...@i...pl>
    wrote:
> [...]
    > moze wazelina ubabrac elektronike. Nie wiem czy aby wlasnie
    wazelina nie
    > jest w kablach UTP do zakopywania pod ziemia.

    Miałem kiedyś korozję po użyciu "plastiku w płynie" (taki specyfik w
    sprayu do zabezpieczania płytek) na niedokładnie wysuszoną plytkę po
    myciu, ale jak płytka jest prawidłowo osuszona i nie zawiera
    pozostałości fluxa to nie ma korozji, jest ładna warstwa ochronna.
    Niestety nie mam teraz tego specyfiku przy sobie.
    Małżonka ma jeszcze jakiś lakier "utwardzany" UV, on po utwardzeniu
    jest trochę elastyczny. Może nie będzie korozji, ryzyk-fizyk.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2013-07-30 19:54:46
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Marek napisał:
    [..]
> [...]
    > przed ewenytualnym kolejnym wodowaniem. Mam pomysł aby pomalować płytki
    > bezbarwnym lakierem do paznokci, tylko do takiej chemii mam tylko dostęp

    Dokładnie takim sposobem zabezpieczyłem telefon kilka lat temu, do tej
    pory działa mimo iż złącze ładowania skorodowało (od zewnątrz tam gdzie
    nie malowałem). Jak mnie natchnie to go rozbiorę i sprawdzę jak wygląda
    w środku.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 5. Data: 2013-07-30 21:17:50
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 30-07-2013 10:05, Marek wrote:
> [...]
    > przed ewenytualnym kolejnym wodowaniem. Mam pomysł aby pomalować płytki
    > bezbarwnym lakierem do paznokci, tylko do takiej chemii mam tylko dostęp

    Niestety, znane mi lakiery nie pokrywają dobrze ostrych krawędzi metalu,
    np. uciętej końcówki po montażu THT.
    Jeżeli elektronika ma pracować lub zasilana przetrwać pod wodą to musi
    być od początku odpowiednio skonstruowana. Na taką okoliczność nadają
    się zalewy.
    Należy uwzględnić też inne ciekawe zjawiska, np. przedostawanie się
    wilgoci przewodami w izolacji igielitowej pomiędzy izolacją a przewodem.
    Metodą "na łapu-capu" nie wróżę sukcesów.
    K.

  • 6. Data: 2013-07-30 22:26:03
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    Uretolux swietnie sie do tego nadaje, co prawda jest niby do drewna ale
    swietnie wspolpracuje z elektronika po wyschnieciu.

  • 7. Data: 2013-07-31 20:03:00
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 30.07.2013 16:29, Pawel O'Pajak pisze:
> [...]
    > moze wazelina ubabrac elektronike. Nie wiem czy aby wlasnie wazelina nie
    > jest w kablach UTP do zakopywania pod ziemia.

    Dzisiaj widziałem kostkę elektryczną z jakąś mazią (chyba silikon).

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 8. Data: 2013-07-31 23:44:56
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

> [...]
    > przed ewenytualnym kolejnym wodowaniem. Mam pomysł aby pomalować płytki
    > bezbarwnym lakierem do paznokci, tylko do takiej chemii mam tylko dostęp

    W warunkach polowych zalałbym ustrojstwo parafiną. Świeczki czy znicze
    kupisz wszędzie, tylko to może być parafina tylko z nazwy. Dość dobrze do
    tego nadawały się kredki woskowe, tylko mniejsza wydajność. I nie palisz
    kredki tylko podgrzewasz lutownicą :). Wada jest taka, że ciężar wzrośnie.
    Wojtek

    --
    Bo my, Polacy tak mamy,
    że we wszystkim przesadzamy :(