  • 1. Data: 2009-04-21 14:16:59
    Temat: Wybor malpy w kieszen
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    Jak chyba kazdy uwieczniam czasem smieszne billboardy, wlasne odbicia w
    szybach i samochody przy drodze. Do tej pory z powodzeniem robilem zdjecia
    przyzwoitym aparatem w telefonie, niestety zmiana na PDA pociagnela za soba
    koniecznosc dokupienia jakiegos malego pstrykadla. Mam juz 30D, EOSa 3 i
    komplet obiektywow, jednak nie przepadam za dzwiganiem kilogramow sprzetu na
    kazdy spacer, a w mysl zasady "najlepsze zdjecia robi aparat, ktory ma sie
    przy sobie" , rozgladam sie za kieszonkowa malpka ze sredniej polki do
    codziennego uzytku.

    W zasadzie do takich zastosowan jakosc nokiopodobna wystarczy wiec wybor
    bylby prosty (pierwszy z brzegu w sklepie), jednak cala rzecz w tym, ze przy
    okazji dobrze bylo by, gdyby nagrywal przyzwoite filmy, zeby czasem
    dzieciaka w parku nakrecic i wyslac klip rodzinie. Tak wiec niech juz bedzie
    cos przyzwoitego, zebym nie zmienial za pol roku. Wiec systematyzujac:

    - rozdzielczosc nieistotna, w zasadzie im mniej tym lepiej, bo i tak
    plakatow drukowac z tego nie bede a wiecej wejdzie na archiwalne plyty

    - jak najszerszy kat, krotnosc zooma mniej istotna

    - producent w zasadzie tez, chociaz Canon nie wymagal by instalowania
    kolejnych gigabajtow smieci do obslugi aparatu, ale to nie najwazniejsze

    - wierne oddanie kolorow, szczegolnie na zewnatrz (skora, trawa w parku itp)

    - zasilanie obojetnie jakie (dedykowana bateria czy paluszki), byle dalo sie
    ladowac w aparacie z gniazdka badz przez USB.

    - najchetniej karty CF bo takich mam w szufladzie zapas

    - idealnie tryb RAW + JPG badz sam RAW, jesli nie ma to pkt nizej

    - koniecznie korekta ekspozycji i ustawianie balansu bieli "na kartke", bo z
    JPGow juz pozniej niewiele wyciagne

    - poreczna i solidna obudowa (kilka lat temu mialem pancernego Ixusa V3 i
    cos takiego jak najbardziej mi odpowiada.

    Domyslam sie, ze korekte ekspozycji I temu podobne drobiazgi ma dzis kazda
    malpka, wiec nawet nie wymieniam.

    Budzet na aparat powiedzmy "zdroworozsadkowy", czy to bedzie 500 czy 700zl
    jakiejs wielkiej roznicy nie robi, o ile cena uzasadni wybor dozbieram ten
    miesiac dluzej, ale nie chce placic za wodotryski ktorych w takim
    okazjonalnym pstrykadle I tak nie wykorzystam.

    Bede wdzieczny za polecenie modeli wartych uwagi!

    Pozdrawiam

    Kamil

  • 2. Data: 2009-04-21 14:22:18
    Temat: Re: Wybor malpy w kieszen
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "kamil" <k...@s...com> wrote in message

    Do tej listy dodam jeszcze przyzwoicie szybki AF, wiem ze lustrzanka to
    nigdy nie bedzie, ale dwuletnia bestia potrafi skutecznie zmylic systemy
    namierzania rakiet mysliwcow, wiec im szybciej ostrosc zlapie tym lepiej.
    :-)

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 3. Data: 2009-04-21 14:48:13
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    Ze sie tak wtrace:

    > - idealnie tryb RAW + JPG badz sam RAW, jesli nie ma to pkt nizej
    > (...)
    > Domyslam sie, ze korekte ekspozycji I temu podobne drobiazgi ma
    > dzis kazda malpka, wiec nawet nie wymieniam.

    Tendencja jest dokladnie odwrotna. RAW i tryby manualne sa
    teraz "profi". Trzeba (czasem sporo) doplacic, zeby je miec.
    Ot - taki sposob na dywersyfikacje rynku ;)

    > Budzet na aparat powiedzmy "zdroworozsadkowy",
    > czy to bedzie 500 czy 700zl (...)

    RAW, priorytet przyslony czy migawki, i szeroki kat
    (28mm) ma na przyklad Panasonic DMC-LX2 za jedyne 1300,-

    Maja je takze Canon SX1 oraz G10, ale one sa jakby mniej
    kompaktowe i znacznie drozsze.

    I to chyba tyle.

    Albo zrezygnuj z RAW, albo pozostaje Ci "ruski" soft do
    Canonow: http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK

    Ja bym wybral mydelniczkowego A590 (bo tani),
    ale jesli wolisz cos mniejszego, to bierz jakegos Ixusa.
    Lista obslugiwanych przez CHDK modeli jest na stronie,
    ktora podalem.

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 4. Data: 2009-04-21 14:53:05
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Vituniu" <v...@p...fm> wrote in message

    > Ja bym wybral mydelniczkowego A590 (bo tani),
    > ale jesli wolisz cos mniejszego, to bierz jakegos Ixusa.
    > Lista obslugiwanych przez CHDK modeli jest na stronie,
    > ktora podalem.

    Dzieki, poczytam o tym. RAW to zaden priorytet, do zabawy mam 30D a to ma
    byc do zastosowan albumowych, tyle ze nie lubie kiedy rodzina wypada na
    zdjeciach jakby zoltaczke miala.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 5. Data: 2009-04-21 19:10:57
    Od: "see_you" <c...@e...trzy>

    "kamil" <k...@s...com> wrote
    > Dzieki, poczytam o tym. RAW to zaden priorytet, do zabawy mam 30D a to ma
    > byc do zastosowan albumowych, tyle ze nie lubie kiedy rodzina wypada na
    > zdjeciach jakby zoltaczke miala.

    Osobiscie mam ten sam problem
    bo wiele tematow ucieklo mi tylko dlatego,
    ze moglem sobie popstrykac wylacznie do pamieci - wlasnej...
    Nawet zdecydowalem sie na Lumixa LX3, bo ma krotki, jasny obiektyw
    i calkiem niezle pracuje w wyzszych rozdzielczosciach,
    ale zmagam sie jeszcze z mysla o kasie jaka trzeba za niego wylozyc.
    Nic lepszego od tego panasa nie udalo mi sie znalezc.
    http://www.dpreview.com/reviews/Q408enthusiastgroup/
    page2.asp
    --
    see_you

  • 6. Data: 2009-04-22 05:02:45
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Vituniu wrote:
    > RAW, priorytet przyslony czy migawki, i szeroki kat
    > (28mm) ma na przyklad Panasonic DMC-LX2 za jedyne 1300,-

    LX2 ma panoramiczna matryce, to moim zdaniem spore ograniczenie.

    Jak zwykle polecam uwadze FX150. :) Male, metalowe, z manualem, RAW-em i
    bardzo ostrym szklem. Tylko WB ma taki sobie.

    k,

  • 7. Data: 2009-04-22 09:55:21
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    see_you wrote:
> [...]
    > ale zmagam sie jeszcze z mysla o kasie jaka trzeba za niego wylozyc.
    > Nic lepszego od tego panasa nie udalo mi sie znalezc.

    Nie ma ekwiwalentu za mniejszą kasę, przerabiałem to. Co najwyżej można się
    zastanawiać czy wziąć G10 czy LX3, ale to ta sama kasa.

  • 8. Data: 2009-04-22 12:39:19
    Od: "gietrzy" <c...@g...pl>

    > - jak najszerszy kat, krotnosc zooma mniej istotna

    Panasonic LX3 - 24mm f/2.0 - cena kosmiczna

    > - wierne oddanie kolorow, szczegolnie na zewnatrz (skora, trawa w parku itp)

    W tej klasie aparatów rządzi vivid. W Canonach (w innych pewnie też) jest profil
    neutral i/lub custom...

    > - najchetniej karty CF bo takich mam w szufladzie zapas

    Tera to tylko w pro - rozmiar rozmiar rozmiar

    > - idealnie tryb RAW + JPG badz sam RAW, jesli nie ma to pkt nizej

    LX3

> [...]

    > - poreczna i solidna obudowa (kilka lat temu mialem pancernego Ixusa V3 i
    > cos takiego jak najbardziej mi odpowiada.

    Generalnie to se ne vrati. Ixusem II mogłem gwoździe wbijać...
    Przymierzam się niedługo do Olka "taf guy" albo "rybki zwanej wandą aka
    batyskaf" czyli Canona D10 tylko do zdjęć na basenie czy w łazience.
    Olek w macalni sprawia wrażenie prawdziwego twardziela. Zdjęć nie robiłem...
    jeszcze ;)

    > Budzet na aparat powiedzmy "zdroworozsadkowy", czy to bedzie 500 czy 700zl
    > Bede wdzieczny za polecenie modeli wartych uwagi!

    Tu cisza... Poluj na stare kompakty Canona i koniecznie daj znać z czego
    zrezygnowałeś (co wybrałeś)

    pozdrawiam,
    gietrzy

  • 9. Data: 2009-04-22 18:42:10
    Od: zibis <z...@W...pl>

    W dniu 22/04/2009 7:02, KILu pisze:

    > LX2 ma panoramiczna matryce, to moim zdaniem spore ograniczenie.

    dlaczego uważasz to za ograniczenie?

    > Jak zwykle polecam uwadze FX150. :) Male, metalowe, z manualem, RAW-em i
    > bardzo ostrym szklem. Tylko WB ma taki sobie.

    ciągle polecasz tego FX150 jako alternatywę dla LX3..
    dlaczego?
    przecież już bardziej sensownym wyborem jest FX550
    ma szeroki kąt 25, a nie 28, no i on ma manual w przeciwieństwie do 150 :)

  • 10. Data: 2009-04-22 19:10:15
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    zibis wrote:
    > dlaczego uważasz to za ograniczenie?

    Nie kazdemu odpowiada format 16:9, a po przelaczeniu na 4:3 szeroki kat
    zaweza sie do 34 mm. Tymczasem autorowi zalezalo, by krotki koniec byl jak
    najszerszy.

> [...]
    > przecież już bardziej sensownym wyborem jest FX550
    > ma szeroki kąt 25, a nie 28, no i on ma manual w przeciwieństwie do 150

    Tzn czego nie ma FX150, poza A i S?
    FX-550 ma szerszy kat, za to ma mniejsza matryce (co zapewne odbija sie na
    jakosci zdjec) i nie robi zdjec w RAW (co jest moim zdaniem duzo wieksza
    bolaczka, niz brak priorytetow A/S). Moje obawy wzbudza tez dotykowy
    ekran - widzialem pare aparatow z dotykowym interfejsem, moim zdaniem jest
    to rozwiazanie wyjatkowo malo ergonomiczne (choc bajeranckie).

    Polecam 150, bo moim zdaniem to dobra, acz niedoceniona alternatywa dla
    paru podobnych, duzo bardziej popularnych aparatow.

    k,