  • 1. Data: 2014-06-25 17:12:47
    Temat: Wymiana opon - dokręcanie śrub
    Od: Marek <c...@d...pl>

    Byłem u "gumiarza" wymienić opony na nowe. Zastanowiło mnie to, że do
    przykręcania kół używał klucza pneumatycznego a później "dokręcał"
    jeszcze kluczem dynamometrycznym. Mam wrażenie, że tak klientów się
    czaruje, chyba, że klucz pneumatyczny pozwala ustawić jakiś moment siły
    i późniejsze użycie klucza dynamometrycznego rzeczywiście dokręca te
    śruby. Patrząc na to dokręcanie odniosłem wrażenie, że ten klucz
    jest tylko zakładany na łeb śruby i markowane jest dokręcanie. Nie
    zauważyłem aby ramie klucza zmieniało położenie. Czy klucz dyn. po
    uzyskaniu nastawionego momentu siły wydaje jakieś dźwięki (np. terkot
    jak we wkrętarce)?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2014-06-25 17:23:36
    Temat: Re: Wymiana opon - dokręcanie śrub
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-06-25 17:12, Marek pisze:
> [...]
    > zauważyłem aby ramie klucza zmieniało położenie. Czy klucz dyn. po
    > uzyskaniu nastawionego momentu siły wydaje jakieś dźwięki (np. terkot

    klik robi

    @

  • 3. Data: 2014-06-25 18:06:02
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 25 Jun 2014 17:23:36 +0200, Artur Miller napisał(a):

    > klik robi

    Nie wszystkie typy.
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2014-06-25 18:31:32
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-06-25 17:23, Artur Miller pisze:

    > klik robi
    >
    > @

    Są jeszcze sprężynowe dźwigniowe - są bezgłośne i mają tylko wskazówkę.
    Ale nie używa się ich raczej w zakładach.
    Są jeszcze "elektroniczne" - albo piszczą po przekroczeniu zadanego
    momentu, albo mają sprzęgło - też bezgłośne.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2014-06-25 18:42:16
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Marek pisze tak:

    > chyba, że klucz pneumatyczny pozwala ustawić jakiś moment siły
    > i późniejsze użycie klucza dynamometrycznego rzeczywiście dokręca te
    > śruby.

    Codziennie dokręca tyle śrub, że ma już wyczucie kiedy przestać żeby
    nie przesadzić ponad moment a potem dociąga kluczem.

    No chyba, że jest oszustem i pożałował na klucz a rączkę owinął
    czerwoną taśmą izolacujną :)

    --
    Piter

    golf - nic nie póka nic nie stóka

  • 6. Data: 2014-06-25 19:09:03
    Od: "Leszek Kowalski" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Marek" <c...@d...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zauważyłem aby ramie klucza zmieniało położenie. Czy klucz dyn. po
    > uzyskaniu nastawionego momentu siły wydaje jakieś dźwięki (np. terkot jak

    Tam gdzie ja wymieniam opony, to wstępnie dokręcaja pneumatycznym na małej
    sile, a potem ręcznie dynamometrycznym.
    Po osiągnięciu określonej siły (90-100Nm.) słychać kliknięcia klucza. Co
    ciekawe cena usługi należy do jednej z najniższych w okolicy. Tyko ten jeden
    zakład w moim mieście używa takiego klucza. Pozostali dokręcają pneumatykiem
    ile wlezie (pewnie 300-400Nm); więc jak złapiemy gumę, to bez metrowej
    przedłużki możemy zapomnieć o wymianie koła.

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowaleki

  • 7. Data: 2014-06-25 21:48:25
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2014-06-25, Marek <c...@d...pl> wrote:
> [...]
    > czaruje, chyba, że klucz pneumatyczny pozwala ustawić jakiś moment siły
    > i późniejsze użycie klucza dynamometrycznego rzeczywiście dokręca te

    Moze mial tego pneumata ustawionego "na lekko" i po prostu wkrecal sruby
    (szybciej), a dynamometrycznym sprawdzal czy jest ok.

> [...]
    > zauważyłem aby ramie klucza zmieniało położenie. Czy klucz dyn. po
    > uzyskaniu nastawionego momentu siły wydaje jakieś dźwięki (np. terkot

    Przewaznie robi "klik" po osiagnieciu zadanego momentu, oczwyscie mozesz
    sobie wtedy krecic dalej jak normalna grzechotka.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 8. Data: 2014-06-26 09:18:07
    Od: Robson <r...@...pl>

> [...]
    > zauważyłem aby ramie klucza zmieniało położenie. Czy klucz dyn. po
    > uzyskaniu nastawionego momentu siły wydaje jakieś dźwięki (np. terkot

    Klucze te które widziałem mają przełącznik 300/75Nm, ale rzadko który
    gumiarz to przestawia. Jak dałem takiemu co widziałem, że nie przestawił
    mój klucz do kół, to po pneumatyku nie dał rady odkręcić. Dlatego trzeba
    pilnować co robią, bo na trasie można sobie kuku zrobić.
    Najczęściej poprawianie kluczem dynamometrycznym ustawionym na 90-110Nm
    to już popij wodą i czarowanie klientów. Bo nie wystarczy, żeby klucz
    zrobił "klik", najpierw trzeba nim dokręcić śrubę i dopiero ma zrobić
    "klik".

  • 9. Data: 2014-06-26 09:29:17
    Od: WS <L...@c...pl>

    W dniu czwartek, 26 czerwca 2014 09:18:07 UTC+2 użytkownik Robson napisał:
    > W dniu 2014-06-25 17:12, Marek pisze:
    > Bo nie wystarczy, �eby klucz
    > zrobi� "klik", najpierw trzeba nim dokr�ci� �rub� i dopiero ma zrobi�
    "klik".

    Dobrze jeszcze prawidlowy moment dokrecania ustawic... wg pierwszej lepszej tabelki i
    180Nm sie spotyka, 50-80 tez...
    http://www.nakole.pl/tabela-momentow.php

    WS