  • 1. Data: 2015-05-08 10:15:25
    Temat: Wyświetlacz, znikający obraz pod wpływem zakłóceń
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Witam uprzejmie

    W układzie zastosowałem wyświetlacz 192x64 LCD-AG-192064G-BIW W/B-E6 PBF.
    Pod wpływem zakłóceń (na przykład spowodowanych zapalarką piezoelektryczną)
    grafika potrafi zniknąć z ekranu wyświetlacza; podświetlenie nadal jest.
    Wystarczy w programie wywołać funkcję displayOn(), aby grafika ponownie
    pojawiła się na ekranie (nie trzeba ponownie odrysowywać grafiki). Byłbym
    wdzięczny, gdyby ktoś na podstawie przedstawionych objawów mógł wyjaśnić, co
    takiego może dziać się z wyświetlaczem pod wpływem zakłócenia, że znika
    grafika i ponownie pojawia się po przesłaniu odpowiednich poleceń. W jaki
    sposób zakłócenie może w tym przypadku oddziaływać na wyświetlacz (przez
    linie sygnałowe, przez powietrze, przez zasilanie)?

    Pozdrawiam
    Robbo

    Postać funkcji displayOn():

    #define DISPLAY_TURN_ON_OFF 0x3E
    #define DISPLAY_SET_Z_ADDRESS 0xC0

    void displayOn() {
    cbi(RS_OUTPUT_PORT, RS_OUTPUT_PIN);
    cbi(RW_OUTPUT_PORT, RW_OUTPUT_PIN);

    cbi(CSA_OUTPUT_PORT, CSA_OUTPUT_PIN);
    cbi(CSB_OUTPUT_PORT, CSB_OUTPUT_PIN);

    writeCommand(DISPLAY_TURN_ON_OFF | 0x01);
    writeCommand(DISPLAY_SET_Z_ADDRESS | 0x00);

    sbi(CSA_OUTPUT_PORT, CSA_OUTPUT_PIN);
    cbi(CSB_OUTPUT_PORT, CSB_OUTPUT_PIN);
    writeCommand(DISPLAY_TURN_ON_OFF | 0x01);
    writeCommand(DISPLAY_SET_Z_ADDRESS | 0x00);

    sbi(CSB_OUTPUT_PORT, CSB_OUTPUT_PIN);
    cbi(CSA_OUTPUT_PORT, CSA_OUTPUT_PIN);
    writeCommand(DISPLAY_TURN_ON_OFF | 0x01);
    writeCommand(DISPLAY_SET_Z_ADDRESS | 0x00);
    }

    void writeCommand(uint8_t cmd) {
    busyWait();
    cbi(RS_OUTPUT_PORT, RS_OUTPUT_PIN);
    cbi(RW_OUTPUT_PORT, RW_OUTPUT_PIN);
    DATA_OUTPUT_PORT = cmd;
    sbi(EN_OUTPUT_PORT, EN_OUTPUT_PIN);
    delay();
    cbi(EN_OUTPUT_PORT, EN_OUTPUT_PIN);
    }

  • 2. Data: 2015-05-19 20:44:37
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Tu jest film: https://www.youtube.com/watch?v=ZD_wyllutGk

    Na filmie wyświetlacz jest bez obudowy. Zamknięcie metalowej obudowy nieco
    poprawia sytuację, ale niewiele.
    Na ogół obraz znika z trzech segmentów (wyświetlacz 192x64 ma trzy segmenty
    po 64x64 piksele), ale czasem tylko z jednego albo z dwóch.

    R.

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 3. Data: 2015-05-22 13:50:48
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Mam jeszcze jedną, może istotną obserwację. Mój wyświetlacz ma kontroler
    KS0108. W nieskończonej pętli robię nieustannie odczyt statusu wyświetlacza.
    Normalnie piąty bit odczytanego bajtu ma wartość 0 - oznacza to DISPLAY ON.
    Na skutek zakłóceń, gdy obraz znika z wyświetlacza, na pewien krótki czas
    piąty bit zmienia się na wartość 1 - oznacza to DISPLAY OFF. Co to może
    oznaczać?

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 4. Data: 2015-05-22 17:58:54
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-05-22 o 13:50, Robbo pisze:
> [...]
    > Ta wiadomość e-mail jest wolna od wirusów i złośliwego oprogramowania,
    > ponieważ ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

    że należy wypierd...ć to całe sprawdzanie stausu bo chińskie
    wyświetlacze chodzą jak chcą, też z tym walczyłem, przeszedłem na metodę
    czasową i mam spokój a nie że mi program wisi na busy wyświetlacza.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 5. Data: 2015-05-30 16:15:35
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Dziś wykonałem następujący eksperyment.
    Początkowo wyświetlacz był podłączony do układu z mikrokontrolerem.
    Mikrokontroler przesłał grafikę do wyświetlacza. Następnie wyświetlacz
    został całkowicie odłączony od mikrokontrolera - zasilanie wyświetlacza
    zostało uprzednio podłączone z baterii. Z tyłu wyświetlacza założyłem
    wcześniej płytkę, która zawiera rezystory założone między liniami
    sygnałowymi wyświetlacza a masą, kondensator na zasilaniu, kondensator na
    RST, rezystor ustawiający właściwy kontrast obrazu, podłączenie do baterii
    zasilającej wyświetlacz. Po tych operacjach wyświetlacz był całkowicie
    odseparowany galwanicznie od jakiegokolwiek układu.
    Następnie zacząłem generować zakłócenia. Jeden biegun zapalarki
    piezoelektrycznej, przedłużony kawałkiem granatowego przewodu, został na
    stałe podłączony krokodylkiem do kombinerek; drugi biegun trzymałem w
    niewielkiej odległości od kombinerek i ściskając zapalarkę uzyskiwałem
    przeskakującą do kombinerek iskrę. Granatowy przewód zacząłem zbliżać do
    wyświetlacza. Grafika z wyświetlacza zaczęła znikać z tych segmentów, do
    których zbliżałem granatowy przewód - wyświetlacz ma rozdzielczość 192x64;
    na PCB wyświetlacza są układy scalone kompatybilne z KS0108, z czego każdy
    odpowiada za segment grafiki o wymiarach 64x64 piksele.

    Oto film z eksperymentu: https://youtu.be/BI6yHHnOMIU

    Oto filmo-zdjęcie przedstawiające tył wyświetlacza:
    https://youtu.be/RJFNKu8pqLY

    Czy na podstawie tego eksperymentu ktoś mógłby coś więcej powiedzieć o
    przyczynie zakłóceń i jak sobie z tym radzić?

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 6. Data: 2015-05-30 16:59:24
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 30.05.2015 16:15, Robbo wrote:
    > Dziś wykonałem następujący eksperyment.

    Według mnie nic z tym nie zrobisz, chińczyk zrobił taki byle jaki
    wyświetlacz i raczej już mu nie pomożesz. Ale skoro pisałeś, że jesteś w
    stanie wykryć nieprawidłowość w działaniu poprzez odczyt jakiegoś tam
    bitu to po prostu inicjalizuj/restartuj wyświetlacz od nowa po wykryciu
    błędu. Tylko jeśli to urządzenie ma przejść jakieś badania EMC to
    sprawdź w odpowiednich dla niego normach jakie masz kryteria oceny przy
    odporności na zaburzenia promieniowane i ESD (bo podejrzewam że strzał z
    palca w obudowę albo LCD też spowoduje takie zachowanie).

    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2015-05-30 17:06:29
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx>

    On 2015-05-22 13:50, Robbo wrote:
> [...]
    > wyświetlacza, na pewien krótki czas piąty bit zmienia się na wartość 1 -
    > oznacza to DISPLAY OFF. Co to może oznaczać?

    Może to oznaczać że robi się wewnętrzny reset któregoś IC, a jak
    widziałem na tyle jest ich kilka.

    Taka iskierka to widmo ma że ho ho. Moim zdaniem RF się gdzieś indukuje
    ( co nie jest specjalnym odkryciem ) bo z tego co widzę to nawet nie
    dotykasz tym kabelkiem wyświetlacza.

    Jak długie kable masz do tej baterii ?
    Czy to metalowe obramowanie wyświetlacza jest do czegoś podłączone ?
    Jakiś poliwęglan między wyświetlaczem a otworem ?
    Czy metalowe w/w ma kontakt z obudową ?

    Jeżeli nic nie pomoże zawsze możesz dodać :
    http://www.dacpol.eu/pl/folia-ekranujaca-serii-9000/
    product/przewodzace-folie-transparentne-serii-9000

    no ale to ostateczność.

    Adam

  • 8. Data: 2015-05-30 17:36:17
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    Spróbuj dorzucić na zasilaniu, możliwie blisko logiki wyświetlacza,
    kondensator, ale ceramiczny. Możliwie duży kondensator ceramiczny.
    Elektrolity mogą mieć za dużą impedancję żeby reagować na takie szpilki.

  • 9. Data: 2015-05-31 14:13:16
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    > Jak długie kable masz do tej baterii ?

    Kabel będzie miał z kilkanaście centymetrów. Wiem, że powinien być krótszy.
    Wydaje mi się jednak, że to nie ma wpływu w tym przypadku na wynik
    eksperymentu. Robiłem też próby przy zamkniętej obudowie. Zamiast baterii
    był podłączany także zasilacz. Wszystko to dało ten sam efekt.

    > Czy to metalowe obramowanie wyświetlacza jest do czegoś podłączone ?

    Obramowanie leży na stole. Nie jest do niczego podłączone. Robiłem także
    eksperymenty z gołym wyświetlaczem (nie zamontowanym w obudowie) podłączonym
    tylko do baterii Ten sam efekt.

    > Jakiś poliwęglan między wyświetlaczem a otworem ?

    Między wyświetlaczem a obudową jest przekładka, która powoduje, że nie ma
    galwanicznego połączenia między obudową urządzenia a wyświetlaczem.
    Przy czym eksperyment robiłem też z gołym wyświetlaczem, nie włożonym do
    obudowy.

    > Jeżeli nic nie pomoże zawsze możesz dodać :
    > http://www.dacpol.eu/pl/folia-ekranujaca-serii-9000/
    product/przewodzace-folie-transparentne-serii-9000

    Taka folia o wymiarach 100 x 50mm kosztuje w Dacpolu 90 funtów brytyjskich
    za sztukę. Trochę drogo (żeby nie napisać, że bardzo drogo) :)
    W firmie holenderskiej, która sprzedaje to samo (albo bardzo podobne) koszt
    to ok 40 euro za sztukę.
    Spróbuję wykonać do eksperymentu taką folię samodzielnie - tzn. siatka z
    drucików wyjętych z ekranu jakiegoś kabla umieszczona między dwiema
    samoprzylepnymi foliami przezroczystymi.

    Robbo

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 10. Data: 2015-06-01 11:10:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Robbo" <n...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > na PCB wyświetlacza są układy scalone kompatybilne z KS0108, z czego każdy
    > odpowiada za segment grafiki o wymiarach 64x64 piksele.

    Może to coś pomoże.
    W czasach przed CE walczyliśmy z wrażliwością urządzenia na telefon
    komórkowy (przyłożony do niego na kilka cm).
    Kupiłem wtedy zapalarkę, ale jeszcze nie wiedziałem jak się robi testy ESD -
    więc nie miałem wyprowadzonego "granatowego" przewodu.
    Wydłużyłem jedynie i zaizolowałem środkowy biegun. Odpowiednie ułożenie
    zapalarki powodowało, że skakały jednocześnie dwie iskry - od obudowy do
    pincety i od pincety do bieguna środkowego. Uważam, że około 20cm pinceta
    była anteną nadającą. Stan początkowy był taki, że przy odległości
    (pinceta - PCB) około 5cm iskra do pincety zawieszała procesor. Na płytce
    był zewnętrzny brown-out (w Atmelach jeszcze go nie było) i ścieżka do
    resetu była dość długa. Przyjąłem hipotezę, że jak ona coś łapie to może
    dostawać reset, ale za krótki aby był w pełni skuteczny i to może go
    wieszać. Dołączyłem do pinu reset procesora drucik (antenę) też około 20cm.
    Wtedy "zasięg" działania pincety wzrósł do jakichś 25cm. Dołączenie 1nF
    bezpośrednio na pin reset zmniejszało ten zasięg do około 3mm (pinceta
    ułożona równolegle do tego drucika anteny). Po odłączeniu tej anteny płytka
    już nie była wrażliwa ani na ESD do pincety ani na telefon komórkowy nawet
    leżący na płytce.
    Przypuszczam, że odpowiednio podłączone kilka kondensatorów na tej płytce
    wyświetlacza załatwiło by problem.

    Dawno czytałem o ekranowaniu. Nie chce mi się szukać więc mogę nieco mylić.
    Z tego co pamiętam to pełny ekran daje około 80dB tłumienia zakłóceń. Otwór
    o najdłuższym wymiarze ileś tam (ważny jest najdłuższy wymiar - np. szpara w
    drzwiczkach bez grzebienia kontaktów to wielki otwór) powoduje, że fala o
    porównywalnej długości wnika bez problemów - tłumienie około 0dB. Nachylenie
    chyba typowe 20dB/dek czyli pogorszenie ekranowania zaczyna się około 4
    dekady wcześniej.
    3GHz mają długość fali około 10cm. 4 dekady niżej to 300kHz. Ekran z otworem
    10cm zaczynając od 300kHz stopniowo traci swoje właściwości ekranujące.
    Laboratoryjne ESD ma czas narastania 1ns - czyli rejon 1GHz. Na moje to
    oznacza, że obudowa z otworem (po przekątnej) 10cm nie daje absolutnie
    żadnego zabezpieczenia przed ESD. Urządzenie czy w obudowie, czy bez niej
    powinno być mniej więcej tak samo wrażliwe.
    P.G.