  • 1. Data: 2014-01-12 21:32:18
    Temat: XTAL2 w AVR-ach taktowanych z zewnętrznego generatora
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Czy w ATMegach można używać pinu XTAL2 jako normalnego pinu GPIO, gdy
    MCU ustawiony jest na taktowanie z zewnętrznego generatora?

    W Sieci widzę sprzeczne informacje na ten temat. Jedni piszą, że można,
    inni wprost przeciwnie. Widziałem też projekty urządzeń, w których ten
    pin nie był wykorzystywany. Nie wiem, może był to przypadek, ale z tego
    powodu wbiłem sobie do głowy, że pewnie coś jest na rzeczy.

    To zwykły mit czy faktycznie z jakiegoś powodu nie można użyć tego pinu,
    chociaż taktowanie z zewnętrznego generatora wymaga tylko podania
    sygnału na XTAL1?

  • 2. Data: 2014-01-13 02:09:44
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > To zwykły mit czy faktycznie z jakiegoś powodu nie można użyć tego pinu,
    > chociaż taktowanie z zewnętrznego generatora wymaga tylko podania

    Jak chcesz go używać jako GPIO, skoro nie jest podłączony do żadnego portu,
    a jedynie do bloku oscylatora?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2014-01-13 02:17:09
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > To zwykły mit czy faktycznie z jakiegoś powodu nie można użyć tego pinu,
    > chociaż taktowanie z zewnętrznego generatora wymaga tylko podania

    Wszystko masz napisane w dokumentacji, trzeba do niej najpierw spojrzeć
    zamiast googlać po jakichś dziwnych miejscach. I nie wrzucaj wszystkich
    ATmeg do jednego worka. Przykładowo w ATmega32 XTAL2 podłączony jest tylko i
    wyłącznie do wewnętrznego oscylatora, nie jest związany z żadnym portem.
    Dlatego nie można używać go jako GPIO. Natomiast w takiej ATmedze8, która ma
    mało nóg, XTAL2 jest współdzielone z PB7. Rola pinu zależy od wybranego
    źródła sygnału zegarowego. Jest o tym wspomniane w kilku miejscach, np. w
    rozdziale Alternate Functions of Port B.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/