  • 1. Data: 2013-01-06 15:16:03
    Temat: Żarówkowi ściemniacze
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello,

    Właśnie na Planete+ leci film dokumentalny o tytule jak w tytule.

    Ciekawa liczba: w UE DZIENNIE trzeba będzie utylizować milion
    świetlówek. A utylizuje się jedynie 20% - reszta trafia do śmietników
    i na normalne wysypiska...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 2. Data: 2013-01-06 15:56:18
    Temat: Re: Żarówkowi ściemniacze
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 6 Jan 2013 15:16:03 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Właśnie na Planete+ leci film dokumentalny o tytule jak w tytule.
    > Ciekawa liczba: w UE DZIENNIE trzeba będzie utylizować milion
    > świetlówek.

    Tylko tyle ?
    Miliard ludzi, na kazdego po kilka swietlowek w domu, kilka w pracy, i moze
    kilka w sklepie, trwalosc teoretyczna kila lat - to mi wychodzi kilka
    milionow dziennie. Do kilkudziesieciu.

    > A utylizuje się jedynie 20% - reszta trafia do śmietników
    > i na normalne wysypiska...

    Ale wiesz - jedna swietlowka emituje mniej rteci niz zarowka wraz z
    elektrownia. Przynajmniej w Polsce, bo Francji i Norwegii nie, ale Norwegia
    to wyjatek bez znaczenia.

    Poza tym, milion swietlowek ... kilogram rteci.

    J.

  • 3. Data: 2013-01-06 16:14:25
    Od: m...@w...pl

    Z programami w telewizji jest troche tak, ze nie zawsze patrza na calosc tematu.
    Ludzie ktorzy te programy robia nie maja odpowiedniej wiedzy i podpieraja sie
    przypadkowymi fachowcami. A troche nie chca dązyc do pelnego zrozumienia tematu bo
    nie bylo by sensacji.

    Klasyczna zarowka zasilana elektrownia węglową wyemituje wielokrotnie więcej rteci w
    spalinach z wegla niz rtec zawarta w kompaktowej swietlowce.

    To jest dopiero dramat.

  • 4. Data: 2013-01-06 16:17:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Sunday, January 6, 2013, 3:56:18 PM, you wrote:

> [...]
    > to wyjatek bez znaczenia.
    > Poza tym, milion swietlowek ... kilogram rteci.

    Nowoczesna świetlówka 2.3mg rtęci. Klasyczna świetłówka (nie zakazano
    ich produkcji!) - kilkadziesiąt mg rtręci. Nie gra ta arytmetyka...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2013-01-06 16:19:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mysiur,

    Sunday, January 6, 2013, 4:14:25 PM, you wrote:

> [...]
    > Klasyczna zarowka zasilana elektrownia węglową wyemituje
    > wielokrotnie więcej rteci w spalinach z wegla

    Jasne - a ile jest rtęci w węglu spalanym w gospodarstwach domowych?

    > niz rtec zawarta w kompaktowej swietlowce.

    Dlatego najwyższy czas postawić na najczystszą energię - atomową.

    > To jest dopiero dramat.

    Ano właśnie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2013-01-06 16:22:01
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 6 Jan 2013 15:16:03 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > A utylizuje się jedynie 20% - reszta trafia do śmietników
    > i na normalne wysypiska...

    I jak zwykle, usiłuje się zrobić sensację na siłę, jak to zła Unia
    perfidnie nie głosowała nad wycofaniem żarówek. Ale zauważcie, dyrektywa
    wycofała termometry rtęciowe. Stłukłem w ciągu życia jakieś 4 termometry po
    1 g rtęci (optymistycznie). Zużyję w ciągu życia jakieś 50 świetlówek po 2
    mg rtęci. Czyli 4000g dyrektywa zamieniła na 0,1g. Czysty zysk dla
    środowiska :)
    Dziadki takie jak ja noszą w zębach ładnych parę mg rtęci i jakoś żyją :)
    Ale dyrektywa wycofuje amalgamaty z stomatologii, będzie zdrowiej.
    Kolejny aspekt - świetlówki to tylko etap przejściowy. Z 10-20 lat nikt nie
    będzie ich stosował. LED-y potanieją do akceptowalnego poziomu.
    J.F wskazał na fakt że żarówka + elektrownia uwalnia więcej rtęci do
    środowiska niz tandem świetlówka + elektrownia, a ja jeszcze dopiszę że
    wraz z tą rtęcią elektrownie uwalniają całkiem sporo innych metali
    ciężkich, w tym i radioaktywnych, cholernie sporo siarki i innych
    szkodliwych produktów spalania. Szczegóły można sobie wygoglać i zapewniam
    was że włos się jeży a elektrownie atomowe zaczynają wyglądać na
    superekologiczne :)
    Wszystko to co napisałem wyżej nie znaczy wcale że rtęć w świetlówkach mi
    się podoba. Ale ja trzymam w pudle zepsute świetlówki do czasu kiedy będę
    je mógł sensownie oddać do przetworzenia.

    --
    Jacek

  • 7. Data: 2013-01-06 16:37:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jacek,

    Sunday, January 6, 2013, 4:22:01 PM, you wrote:

> [...]
    > 1 g rtęci (optymistycznie). Zużyję w ciągu życia jakieś 50 świetlówek po 2
    > mg rtęci. Czyli 4000g dyrektywa zamieniła na 0,1g. Czysty zysk dla

    W ramach demagogii do termometru wcisnąłeś kilogram rtęci?

    Ja w ciągu długiego już życia stłukłem jeden termometr i całe mnóstwo
    klasycznych swietlówek. One mają po kilkadziesiąt miligramów rtęci i
    są nadal legalne!

    [...]

    > was że włos się jeży a elektrownie atomowe zaczynają wyglądać na
    > superekologiczne :)

    Bo takie właśnie są. I właściwa drogą jest zmiana elektrowni a nie
    rtęć.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2013-01-06 19:13:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 6 Jan 2013 16:17:23 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    > Nowoczesna świetlówka 2.3mg rtęci.

    Ale taka rurowa, 40W ?

    Bo tu np jest 1.5mg
    http://www.philips.pl/c/-/tornado-15-w-70-w-zwykly-t
    rzonek-cieple-biale-swiatlo-872790092578400/prd/

    W innych faktycznie wiecej.

    > Klasyczna świetłówka (nie zakazano
    > ich produkcji!) - kilkadziesiąt mg rtręci. Nie gra ta arytmetyka...

    Jestes pewien ze nie zakazano ?
    Ewentualnie ze poldobrowolnie nie ma juz mniej ?

    Dyrektywa ograniczajaca lampy rteciowe jest, ale nie czytalem.

    J.

  • 9. Data: 2013-01-06 19:23:12
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 6 Jan 2013 16:37:11 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > W ramach demagogii do termometru wcisnąłeś kilogram rtęci?

    Literówka. Miało być mg.
    --
    Jacek

  • 10. Data: 2013-01-06 19:29:46
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    A ja mam wieczne swietlowki :)

    Kupilem kilkanascie w Liroju - padaja co kilka tygodni :)
    Gromadze partie w pudelku i jak sie uzbiera zestaw
    to ide wymienic na nowe. No bo maja 24 miesiace gwarancji.
    Co zabawniejsze te nowe, ktore dostaje w zamian tez maja
    pelne 24 miesiace gwarancji :) I w ten sposob powstala wieczna
    swietlowka ;) A ze w Liroju musze od czasu do czasu bywac to
    dla mnie zaden klopot...

    W sumie moga mi zrobic na zlosc i wyprodukowac w koncu takie,
    ktore wytrzymaja te deklarowane dwa lata - ich ruch ;)