  • 1. Data: 2016-01-03 08:46:21
    Temat: Zasady symulacji układu
    Od: Ignacy <n...@s...ignacy>

    Symulacja na poziomie bramek jest oczywista, dla cewek i kondensatorów
    wprowadza sinusy, różniczkowanie i całkowanie,więc ograniczmy się do
    sieci tranzystorów.

    Na http://www.falstad.com/circuit/ wybieram Circuits->Logic Families i CMOS.
    Inverter działa i pokazuje co się dzieje.
    Dla NAND jak to jest? jeśli mamy połączone przewody, to niezależnie czy
    na bazie tranzystora jest napięcie czy nie, to po drugiej stronie
    (kolektor,emiter) tranzystora jest również napięcie, jeśli tylko któryś
    z tranzystorów na to pozwala?
    Dla NOR mamy jeszcze coś - gdy mamy po lewo HH to po prawej stronie jest
    napięcie na zielono, ale tak połowicznie; jeśli H zmienimy na L to wtedy
    mamy większe.

    Ile układów da się zrobić z n tranzystorów np, n=4 czy 5?

  • 2. Data: 2016-01-03 19:56:35
    Temat: Re: Zasady symulacji układu
    Od: Ignacy <n...@s...ignacy>

    W dniu 03.01.2016 o 08:46, Ignacy pisze:
    > Na http://www.falstad.com/circuit/ wybieram Circuits->Logic Families i

    Znalazłem
    http://www3.imperial.ac.uk/pls/portallive/docs/1/729
    2571.PDF
    http://www.simetrix.co.uk/site/support/kb/How%20Spic
    e%20Works.pdf

    ale nie rozumiem dobrze równań,
    dla pierwszego V1 czy V2 to napięcia, w których punktach? Liczymy z
    prawa Kirchoffa dla napięć czy prądów? W drugim tak samo nie rozumiem.

  • 3. Data: 2016-01-03 20:18:00
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-01-03 o 19:56, Ignacy pisze:

> [...]
    e%20Works.pdf

    > ale nie rozumiem dobrze równań,
    > dla pierwszego V1 czy V2 to napięcia, w których punktach? Liczymy z

    Patrz na schemat i tam masz to dokładnie napisane. n0 to węzeł
    odniesienia (masa) - 0V.

    > prawa Kirchoffa dla napięć czy prądów? W drugim tak samo nie rozumiem.

    Tylko wiesz, łatwo to się liczy układy liniowe. Jak wchodzą
    nieliniowości, to zaczyna być "ciekawie".
    Żeby cokolwiek tłumaczyć to trzeba wiedzieć co wiesz.
    Ogólnie lecisz według algorytmu i wychodzi. Robótka dla studenta
    elektroniki nietrudna, ale nie na pierwszym roku - trzeba trochę podstaw
    liznąć.
    Dodanie nieliniowosci znacząco komplikuje algorytm, chyba, że chcesz
    tylko policzyć "na piechotę" i wiesz co można uprościć i jak.
    Pytanie do czego Ci ta wiedza potrzebna?

    Pozdrawiam

    DD

  • 4. Data: 2016-01-03 20:33:45
    Od: Ignacy <n...@s...ignacy>

    W dniu 03.01.2016 o 20:18, Dariusz Dorochowicz pisze:
    > Dodanie nieliniowosci znacząco komplikuje algorytm, chyba, że chcesz
    > tylko policzyć "na piechotę" i wiesz co można uprościć i jak.
    > Pytanie do czego Ci ta wiedza potrzebna?

    Można zrobić symulator, coś w stylu http://www.falstad.com/circuit/
    tylko nie online. Dostawał by układ, podawał prądy i napięcia.
    W pierwszym mam punkty n1,n2,n3 na górze, i w tych punktach liczę
    napięcia V1,V2,v3. A dlaczego nie mam punktów na dole sieci, jak to
    wytłumaczyć komputerowi, bo nie tylko ma rozwiązywać równania ale je
    automatycznie tworzyć.
    Nieliniowe: mam exp(V1/vt), zależne od czasu? czy też opór nieliniowo od
    napięcia? Może cewki i kondensatory odpuścić, zależy mi na grupach
    tranzystorów.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2016-01-03 22:41:33
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-01-03 o 20:33, Ignacy pisze:

    > Można zrobić symulator, coś w stylu http://www.falstad.com/circuit/
    > tylko nie online. Dostawał by układ, podawał prądy i napięcia.

    Tylko wiesz, taki symulator już dawno temu powstał. Nazywa się spice (z
    odmianami nazwy). Rozwiązuje układy bardzo efektywnie, choć w przypadku
    pewnych elementów ma problemy wynikające z nienajlepszych modeli, ale
    jeżeli z czymś takim się spotkasz, to daje się zwykle wrzucić swój model
    elementu.

> [...]
    > napięcia V1,V2,v3. A dlaczego nie mam punktów na dole sieci, jak to
    > wytłumaczyć komputerowi, bo nie tylko ma rozwiązywać równania ale je

    Wiesz coś o rachunku macierzowym?
    Wiesz, co to jest masa/GND?

    > Nieliniowe: mam exp(V1/vt), zależne od czasu? czy też opór nieliniowo od
    > napięcia? Może cewki i kondensatory odpuścić, zależy mi na grupach
    > tranzystorów.

    Jak będziesz umiał zasymulować statycznie diodę, to będzie wielki krok
    do przodu.
    Jeszcze raz zapytam: do czego ta wiedza?
    Zapoznaj się ze spice (np LTSpice, chociaż ma paskudny interfejs, a
    przynajmniej ja go nie lubię).

    Pozdrawiam

    DD

  • 6. Data: 2016-01-05 23:56:44
    Od: Ignacy <n...@s...ignacy>

    W dniu 03.01.2016 o 22:41, Dariusz Dorochowicz pisze:
    > Jak będziesz umiał zasymulować statycznie diodę, to będzie wielki krok
    > do przodu.

    Na http://en.citizendium.org/wiki/Hybrid-pi_model są schematy:
    co oznacza kwadrat postawiony na wierzchołku ze strzałką do dołu?

  • 7. Data: 2016-01-06 02:02:58
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Ignacy wrote:
    > Symulacja na poziomie bramek jest oczywista

    Dopóki nie uwzględnia czasu propagacji, a ściślej jego rozkładu
    w funkcji temperatury, napięcia zasilania i IPU wie, czego jeszcze.
    Wielu mądrych ludzi osiwiało przy analizie układów asynchronicznych,
    często robiąc przy tym doktoraty. :-)

    > Ile układów da się zrobić z n tranzystorów np, n=4 czy 5?

    A co rozumiesz przez układ złożony z tranzystora? Proste
    konfiguracje z podręcznika to wspólny emiter, wspólna baza
    i wspólny kolektor, ale to nie jest pełna gama układów
    tranzystorowych. Na przykład w TTLach tranzystory wejściowe
    dla niektórych wartości wejść pracują w trybie rewersyjnym.
    Obszar przebicia lawinowego to też tryb pracy tranzystora.
    Generacja fotonów w złączu BE też zachodzi dla dziwnych
    polaryzacji, co pozwala uzyskać niewielkie napięcie ujemne
    w układzie zasilanym tylko napięciem dodatnim.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2016-01-06 02:11:12
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Dariusz Dorochowicz wrote:

    > Tylko wiesz, łatwo to się liczy układy liniowe. Jak wchodzą
    > nieliniowości, to zaczyna być "ciekawie".

    Proszę bez cudzysłowu. Układy nieliniowe są naprawdę ciekawe.

    > Ogólnie lecisz według algorytmu i wychodzi. Robótka dla studenta
    > elektroniki nietrudna, ale nie na pierwszym roku - trzeba trochę podstaw
    > liznąć.

    Mam wrażenie, że na pierwszym roku dowolnych studiów wszystkie
    problemy są proste, a rozwiązania oczywiste. Potem człowiek się
    dopiero zaczyna orientować, że świat jest znacznie ciekawszy,
    niż jego naiwne wyobrażenia i np. trywialny transformator albo
    zwykła spolaryzowana zaporowo dioda nagle staje się wzmacniaczem
    mocy, choć teoria v1.0 na nic takiego nie pozwala. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2016-01-06 02:19:08
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Ignacy wrote:

    > Nieliniowe: mam exp(V1/vt), zależne od czasu?

    Chodzi o nieliniowe równania różniczkowe opisujące układ.
    "Nieliniowy" to jest np. sinus z transformatora, choć przy
    analizie tego typu układów same równania są zazwyczaj liniowe.

    > czy też opór nieliniowo od napięcia?

    Zazwyczaj opór od napięcia, opór od prądu, pojemność
    od napięcia, indukcyjność od prądu.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2016-01-06 07:50:17
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-01-05 o 23:56, Ignacy pisze:

    > Na http://en.citizendium.org/wiki/Hybrid-pi_model są schematy:
    > co oznacza kwadrat postawiony na wierzchołku ze strzałką do dołu?

    :)
    Źródło prądowe. W tym przypadku sterowane napięciem. Tylko musisz zdawać
    sobie sprawę, że to jest model małosygnałowy, zupełnie nieprzydatny w
    symulacji pracy impulsowej.
    Bez solidnej wiedzy na te tematy nie ma co się brać za robienie programu
    do symulacji. Dużo więcej się dowiesz jak sam spróbujesz spice. Jak
    będziesz trochę tematy ogarniał, wtedy możesz się zabrać za symulacje.
    Układy liniowe są dosć proste, rozbudowanie o analizę AC też nie jest
    jakieś skomplikowane. Trochę zabawy się robi jak chcesz robic analizę
    czasową. A nieliniowości to inny świat.

    Pozdrawiam

    DD