  • 11. Data: 2023-01-13 11:35:52
    Temat: Re: Zastosowanie ChatGPT tutaj
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 12/01/2023 07:51, Marek wrote:
    > Ktoś testował pod względem rysowania schematów albo jako baza wiedzy o
    > elektronice? Jakie wrażenia? Rysowanie ma trochę ubogie... ale podnosi
    > rzuconą rękawicę.
    > Czy w tematach około elektronicznych też Sam często zmyśla odpowiedzi
    > ale przyciśnięta do muru w końcu przeprasza i generuje prawidłową
    > odpowiedź?

    ChatGPT jeszcze chyba nie obsługuje grafiki...

  • 12. Data: 2023-01-13 12:00:33
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/01/2023 22:51, Marek wrote:
    > Jak zwykle  przesadzasz. Kilka kwerend z różnych dziedzin wiedzy zwraca
    > całkiem sensowne odpowiedzi. A jak kłamkoli wystarczy mu zwrócić uwagę i
    > już się poprawia.

    A skad wiesz, że kłamie?

    U mnie, po prośbie o wskazanie najszybszej furmanki świata, wyjasnił, że
    cieżko to zrobić, bo zależy jaki ma silnik.

    Choć liczyłem na adres pewnej firmy w Bytomiu.

    > Co do zakresu IT. Błędnie zakładasz, że będzie pisał w jezyku poziomu,
    > który znasz.

    Zakładam poprawnie. Prosiłem o Veriloga, dostałem sieczkę wyglądającą
    jak pospinane różne śmieci ze stackoverflow, z oczywistymi błedami.
    Ludzie zakładają, że chat wie, jak to działa, ale nie wygląda na to. Nie
    rozumie problemu, ale potrafi doprowadzić do stanu w którym *wydaje* Ci
    się, że rozumie.

    > No właściwe po co mu to?

    Ja tego chcę, bo to do tego powstało: odpowiadanie na pytania ludzi.

    Jeśli chcesz automat do pisania kodu, to jesteśmy daleko za tym punktem:
    narzędzia refaktoryzujące kod i piszące proste gotowce są dostępne w
    większości IDE od dziesięcioleci i migrują w kierunku AI od dawna.
    Zwyczajowo wybijają sobie zęby na pierwszym lepszym problemie. Jeśli
    widzę gdzieś zastosowanie AI to właśnie tu: "wyodrębnij abstrakcyjny
    interfejs i stwórz bibliotkę .so ze śmieci, z tego katalogu" jest
    czynnością, którą mogło by ogarnąć AI. Ale "odpowiedz na pytanie
    dlaczego z tych śmieci nalezy zrobić biblitekę" raczej jest poza zasięgiem.

    > Skoro to maszyna to nie potrzebuje
    > poziomu abstrakcji zrozumiałego dla ludzi, niech pisze od razu dla
    > maszyny. Tylko trzeba dać szansę się rozwinąć poza to wstrząśnięcie i
    > zmieszanie.

    To nie jest rola ChatGPT. On ma odpowiadać na *moje* pytania. Odpowiada
    w dokładnie taki sposób, jaki odpowiedziałby ktoś z rozwiniętymi
    możliwościami ogarniania składni i łaczenia rónych fragmentów, szybkim
    API do googla i zerowym pojęciem o sensie bardziej abstrakcyjnych
    rzeczy. Czyli przeciętny prawnik, bredzący na 40 stronach apelacji o niczym.

    > Graficy już nie są tacy pewni.

    Graficy nie byli pewni w czasach, kiedy pojawiły się pierwsze programy
    potrafiące rysować z 24 bitami głebi koloru. Pamiętam, jak straszny był
    ból dupy o to, że można coś poprawić bezstratnie na ekranie. Ale że jak,
    toż to nie wolno tak! To oszustwo! Pozbawia nas pracy!

    Graficy będą musiali się postarać inaczej. I tyle. Podobnie jak operator
    łopaty zastapiony przez koparkę. I kiedyś programista. Mam nadzieję, że
    wyrobię się przed emeryturą, ale kilka godzin z ChatGPT utwierdza mnie w
    przekonaniu, że powinienem dać radę.

    > Studenci czego? Wyższego Stosowania Copy & Paste? Referaty czego?

    Uniwerek, coś z okolicy filozofii.

    > Znajomy jest kim?

    Doktorantem.

    > Bo ze świata dochodzą całkiem przeciwne oceny.

    Bo są różne. Trudno się dziwić, że sprzeczne, w końcu niektóre dziedziny
    nie są trudne do prawidłowego ogarnięcia wklejkami z googla. Referat o
    "wpływie czyjejś myśli na czyjeś zachowania w konteście czegośtam" są
    trudne do odnalezienia od strzału, wymagają wielopoziomowej wiedzy i są
    widoczne w ChatGPT w postaci prawniczego lania wody w apelacji. I
    najwidoczniej je widać. Podobnie, jak ja widzę lanie wody w
    wygenerowanym kodzie.

  • 13. Data: 2023-01-13 13:27:25
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

    > Jak chodziło Ci o płytkę, to przetestuj - daj schemat kontrolera do
    > stacji dyskietek Apple ][, i każ zrobić płytkę - która też oczywiście
    > będzie pasować do slotu w Apple ][, tylko koniecznie musi być
    > jednostronna.
    >
    > Historia tego, jak to robił Steve Woźniak powinna by obowiązkowa dla
    > każdego, nie tylko elektronika.

    Przybliżysz?

    --
    - Czy to prawda, że będzie mnie operował pan ordynator?
    - Tak, lubię sprawdzić przynajmniej raz na rok, czy coś jeszcze pamiętam.

  • 14. Data: 2023-01-13 14:13:17
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 13.01.2023 11:35, Cezar wrote:

    > ChatGPT jeszcze chyba nie obsługuje grafiki...

    Zaczął ogarniać ascii art. Ale słabo mu to raczej idzie

    Piotrek

  • 15. Data: 2023-01-13 15:33:46
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Marek napisał(a):
    > Umiejętność zbudowania odpowiedniego zapytania dla AI nie jest
    > trywialne, stanie się pożądaną zdolnością, być może nawet na rynku
    > pracy.

    Też tak sądzę. Gógiel dostanie po dupie jak S3 Trio po wejściu Nvidii.
    Rzucili na ryneczek całkiem sporą moc obliczeniową w wersji testowej.
    A duża moc obliczeniowa nie może być ciągle darmowa.

  • 16. Data: 2023-01-13 15:42:21
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 13 stycznia 2023 o 13:27:27 UTC+1 Arnold Ziffel napisał(a):

    > Przybliżysz?

    Hmm, Tobie też internetu nie dowieźli? ;P
    Ładne jest tu, wywiad z samym Mistrzem,
    zaczyna się tak: "If we have a floppy disk in two weeks, can we show it at CES?",
    a był to środek grudnia, o braciszkowie (tyle że w Kalifornii), tzn. ważniejsze że w
    1977.
    https://paleotronic.com/2018/05/19/steve-wozniak-tal
    ks-disk/

  • 17. Data: 2023-01-13 15:50:16
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    heby napisał(a):

> [...]
    > widoczne w ChatGPT w postaci prawniczego lania wody w apelacji. I
    > najwidoczniej je widać. Podobnie, jak ja widzę lanie wody w

    Spójrz na liczbę zwykłych automatów/robotów w różnych państwach:
    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Automatyzacja-znowu
    -przyspiesza-5-wykresow-ktore-warto-zobaczyc-8220837
    .html

    I połącz z tym:
    https://groups.google.com/g/pl.pregierz/c/4HINUqw_ub
    s/m/1l9So70KAQAJ

    Coby Elon Musk trzepa na tym kasiorę jego automat nie musi klepać kodu na xilinksy.
    Po mojemu nawet nie może, bo xilinxy, altery czy inne lattice odpowiadają za
    bezpieczeństwo.
    Masz za duże wymagania. To to nie może stać się narzędziem do deszyfrowania kluczy
    pisania kraków na programy.

    Gógiel od kilku lat idzie w wycinanie co niektórych treści/linków, Nvidia wprowadza
    już układy
    w których blokuje możliwość kopania kryptowalut.

  • 18. Data: 2023-01-13 16:19:12
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Dawid Rutkowski napisał(a):

    > https://paleotronic.com/2018/05/19/steve-wozniak-tal
    ks-disk/

    cyt.
    Przezroczyste kawałki mylaru i kolorowa taśma, która zaznacza, gdzie będą
    wszystkie srebrne ślady na płycie PC, i kilka układów pasujących do pinów,
    do których będą podłączone chipy, rozłożyłem to i pracowałem każdej nocy
    przez co najmniej tydzień, może dwa tygodnie.

    https://www.intertronics.co.uk/product/circuit-frame
    s-pcb-replacement-tracks-pads/

    Takie czasy. W PL też coś podobnego oferowali ze 20 lat temu.

  • 19. Data: 2023-01-13 16:52:55
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 13 stycznia 2023 o 16:19:14 UTC+1 alojzy nieborak napisał(a):

> [...]
    s-pcb-replacement-tracks-pads/

    > Takie czasy. W PL też coś podobnego oferowali ze 20 lat temu.

    Nie o to chodzi, masochisto.
    Tylko o to, że była płytka - jednostronna - i miała dużo krosów.
    To nie podobało się Mistrzowi, więc przeprojektował, że zostały tylko 3(?).
    A potem jeszcze zrobił od nowa, zmieniając kierunek shiftowania, żeby zostały tylko 2
    (choć kiedyś czytałem wersję, że w ogóle nie było).
    Oczywiście coś możliwe tylko wtedy, gdy ktoś jeden ma cały projekt w małym palcu
    i jest jego jedynym autorem od góry do dołu (no, w tym artykule się okazało, że
    Wozowi jednak pomagał
    jakiś dzieciak).

  • 20. Data: 2023-01-13 21:24:16
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 13 Jan 2023 12:00:33 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > A skad wiesz, że kłamie?

    Kontrola jest podstawą budowy zaufania.
    Po tym już teraz zawsze po pierwszej odpowiedzi zmuszam ją do
    weryfikacji pisząc "To nie prawda, postaraj się lepiej". Przeprasza i
    się poprawia. Statystycznie wychodzi, że za drugim razem już jest
    prawidłowo.

    > Zakładam poprawnie. Prosiłem o Veriloga, dostałem sieczkę
    > wyglądającą

    Ale sobie jezyk wymyśliłeś. W sieci masz tysięce filmów jak generuje
    poprawne kody realizujące zadany problem w JS czy phyton a nawet C.

    > To nie jest rola ChatGPT. On ma odpowiadać na *moje* pytania.

    Na razie.

    > Graficy nie byli pewni w czasach, kiedy pojawiły się pierwsze
    > programy
    > potrafiące rysować z 24 bitami głebi koloru.

    Żartujesz prawda? To co teraz generuje AI jest nieporównywalne do
    tych operacji z tamtych czasów. Skoro wtedy nie byli pewni to teraz
    już mogą być. Bo teraz w 3s dostaje grafikę, przepraszam obraz
    zawierający *wszystko* o co poproszę. Wraz z zachowaniem odpowiedniej
    faktury, struktury, stylu, kompozycji, kolorystyki oraz ekspresji
    (!). I to w kilku wersjach do wyboru gdybym marudził.

    --
    Marek