  • 1. Data: 2010-11-07 15:29:32
    Temat: Zdjecia HDR
    Od: adaster <a...@t...pl>

    mam pytanko czy sa juz jakies proby przeniesienia/wspierania tej
    techniki robienia zdjec wewnatrz aparatow ? skoro sa aparaty, ktore na
    podstawie porownania paru zdjec potrafia wyeliminowac poruszajace sie
    obiekty i zrobic jedno, gdzie np. jest caly plener a nie ma ludzi lub
    pojazdow, ktore sie przemieszczaly przeszkadzajac w zrobieniu zdjecia ...

  • 2. Data: 2010-11-07 15:42:28
    Temat: Re: Zdjecia HDR
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2010-11-07 16:29, adaster pisze:

> [...]
    > obiekty i zrobic jedno, gdzie np. jest caly plener a nie ma ludzi lub
    > pojazdow, ktore sie przemieszczaly przeszkadzajac w zrobieniu zdjecia ...

    Nie tylko próby. Są już produkowane aparaty wykonujące zdjęcia w
    technice HDR - daleko nie szukając choćby Pentax KX.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 3. Data: 2010-11-07 19:14:55
    Od: Sławek Drogosz <s...@w...pl>

> [...]
    > obiekty i zrobic jedno, gdzie np. jest caly plener a nie ma ludzi lub
    > pojazdow, ktore sie przemieszczaly przeszkadzajac w zrobieniu zdjecia ...

    Pentax K-x, K-r, K5, K7
    Sony Alpha 33, 55, 450, 500, 550, 560, 580

    Pzdr, Slawek

  • 4. Data: 2010-11-07 20:31:59
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    adaster wrote:
    > mam pytanko czy sa juz jakies proby przeniesienia/wspierania tej techniki
    > robienia zdjec wewnatrz aparatow ?

    Próby są, ale jak na razie z marnym skutkiem.
    Po pierwsze, obrazy nie są wyrównywane, co wyklucza robienie zdjęć HDR bez
    statywu.
    Po drugie, szerszy zakres dynamiki jest kompresowany najprostszym z
    możliwych sposobów, co w efekcie sprawia, że obrazy HDR albo cierpią na brak
    lokalnego kontrastu, albo pojawiają się na obrazach niepożądane skazy.
    Po trzecie, nie ma możliwości odczytu z aparatu poszczególnych ujęć a to
    umożliwiłoby obejście dwóch pierwszych wad.

    O wiele więcej w temacie HDR oferują aparaty Fuji z matrycami Super CCD, bo
    choć same nie generują obrazów HDR, mają możliwość rejestrowania w jednym
    strzale dwóch obrazów, przy czym drugi rejestrowany jest z korektą -3EV.
    Dzięki takiemu trybowi pracy pozwalają uzyskać prawdziwy, stabilny obraz HDR
    z jednego pliku RAW.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 5. Data: 2010-11-07 20:39:46
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-11-07 21:31, Sebastian Nibisz pisze:

    > Próby są, ale jak na razie z marnym skutkiem.
    > Po pierwsze, obrazy nie są wyrównywane, co wyklucza robienie zdjęć HDR
    > bez statywu.

    Po części prawda, a właściwie to w większości nieprawda. Spośród
    aparatów oferujących HDR brak działającej w tym trybie stabilizacji i
    brak możliwości wyrównywania zdjęć charakteryzuje tylko Pentaksa K-7 -
    prekursora HDR w aparacie. Ale w trybie normalnym z bracketingiem
    ekspozycji stabilizacja+wyrównywanie horyzontu działa.

> [...]
    > jednym strzale dwóch obrazów, przy czym drugi rejestrowany jest z
    > korektą -3EV. Dzięki takiemu trybowi pracy pozwalają uzyskać prawdziwy,

    Nie wiem, co masz na myśli pisząc "stabilny". Jedyna ogromna zaleta
    SuperCCD nad składanym z kilku ekspozycji HDRem to to, że nie ma ryzyka
    pojawienia się "duszków" i możliwość fotografowania dynamicznych scen.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Ona mówi, ze chce tu uczynić Magiczne Królestwo, krainę pokoju i
    szczęśliwości, a kiedy kto chce tego dokonać, trzeba uważać na szpiegów

  • 6. Data: 2010-11-07 21:26:14
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    > mam pytanko czy sa juz jakies proby przeniesienia/wspierania tej
    > techniki robienia zdjec wewnatrz aparatow ?

    Aparat w moim telefonie takie robi... ;)

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 7. Data: 2010-11-07 23:50:56
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    Paweł W. wrote:
> [...]
    > prekursora HDR w aparacie. Ale w trybie normalnym z bracketingiem
    > ekspozycji stabilizacja+wyrównywanie horyzontu działa.

    Piszesz, że większość nieprawda a odniosłeś się zaledwie do jednego punktu.
    Chcesz mi powiedzieć, że stabilizacja niweluje ruch z dokładnością do
    jednego pixela? Trudno mi w to uwierzyć, poproszę o źródło tej informacji.

    > Nie wiem, co masz na myśli pisząc "stabilny". Jedyna ogromna zaleta
    > SuperCCD nad składanym z kilku ekspozycji HDRem to to, że nie ma ryzyka
    > pojawienia się "duszków" i możliwość fotografowania dynamicznych scen.

    Dokładnie to miałem na myśli.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 8. Data: 2010-11-08 07:50:43
    Od: "KrzysztofK" <krzysztof123(usun_cyfry_z_adresu)@456travelphoto.pl>

    > Po pierwsze, obrazy nie są wyrównywane, co wyklucza robienie zdjęć
    > HDR bez statywu.

    Sony NEX-5 wyrównuje (przynajmniej na to wygląda)
    - ma też funkcję fotografowania
    w kiepskich warunkach jako robienie kilku zdjęć w serii
    i składania ich razem z analizą i korektą poruszenia.

> [...]
    > możliwych sposobów, co w efekcie sprawia, że obrazy HDR albo cierpią
    > na brak lokalnego kontrastu, albo pojawiają się na obrazach

    ???
    Wszystko zależy od warunków w jakich robione jest zdjęcie.
    albo masz trzy zdjęcia z 1/2000 sek albu z 1/30 sek...
    A kontrast zawsze można sobe poprawić w obróbce.

    > Po trzecie, nie ma możliwości odczytu z aparatu poszczególnych ujęć
    > a to umożliwiłoby obejście dwóch pierwszych wad.

    Albo HDR jako funcja aparatu i mamy jedno zdjęcie
    albo robimy xxx ujęć i sami sklejamy - zdecyduj się...

    Pzdr
    KK

  • 9. Data: 2010-11-08 08:49:36
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 08.11.2010 KrzysztofK <k...@4...pl> napisał/a:

    > Albo HDR jako funcja aparatu i mamy jedno zdjęcie
    > albo robimy xxx ujęć i sami sklejamy - zdecyduj się...

    No to ma wiele body, zwykły braketing, czasami nawet jest wspomagany
    firmware np kasowanie sekwencji 1 kasowaniem, kolejność sekwencji itp.

    Co do sklejania automatycznego to akurat nie mam body co by to
    umożliwiało, ale obecne algorytmy sobie radzą dość dobrze, przy czym
    imo szkoda prądu z acu na coś co można sobie zrobić na pc.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 10. Data: 2010-11-08 10:18:33
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-11-08 00:50, Sebastian Nibisz pisze:
    > Piszesz, że większość nieprawda a odniosłeś się zaledwie do jednego punktu.

    Odnoszę się tylko do tego fragmentu twojej wypowiedzi:"Po pierwsze,
    obrazy nie są wyrównywane, co wyklucza robienie zdjęć HDR bez statywu. "
    Większość aparatów z HDR wyrównuje zdjęcia.

    > Chcesz mi powiedzieć, że stabilizacja niweluje ruch z dokładnością do
    > jednego pixela? Trudno mi w to uwierzyć, poproszę o źródło tej informacji.

    Pewnie nie, ale tylko w K-7 mogłoby to wpłynąć na poprawę generowanych
    HDR, bo aparat sam nie wyrównuje zdjęć. Niestety nie ma aktualizacji
    usprawniającej tę funkcję.