  • 1. Data: 2013-07-14 11:38:54
    Temat: Zdjęcia robione "unplug"
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    Cześć,
    pojechałem na krótka wycieczkę z alfą 700. Przed pierwszym zdjęciem
    zauważyłem, że zgłasza mi brak prądu. Pomimo tego zrobiłem ok 10 zdjęć ale
    niestety większość nie daje się otworzyć a te, które się otwierają
    potrzebują baaaardzo dużo czasu żeby się otworzyć.
    Te które otwierają się w irfanview po wywołaniu raw mają utracone obszary
    wypełnione kolorowym szumem.
    Ponadto próba zapisania otwartego zdjęcia do nowego pliku tez trwa bardzo
    długo.

    Nic ważnego nie fotografowałem, mogę to powtórzyć ale może na przyszłość
    poradzicie jak takie zdjęcia otworzyć.

    pozdrawiam
    robert

  • 2. Data: 2013-07-14 18:28:15
    Temat: Re: Zdjęcia robione "unplug"
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "TheGuru" <t...@w...pl> wrote:

    [...]
    > niestety większość nie daje się otworzyć a te, które się otwierają
    > potrzebują baaaardzo dużo czasu żeby się otworzyć.

    Ba, żebym to ja miał takie problemy... :) (w życiu nie utraciłem
    nawet jednego cyfrowego zdjęcia, za to na wspomnienie dwóch spalonych
    negatywów wciąż mnie otrzepuje).

    W ciągu ostatniego roku-dwóch temat był na grupie mocno poruszany co
    najmniej dwa razy - chodziło właśnie o progsy próbujące naprawiać
    uszkodzone jpg-i. Ale raczej zaufałbym wyszukiwarce - ograniczyć zakres
    do ostatniego roku i wpisać odpowiednie stringi (z ewentualnym
    wykluczaniem słów, które zamulają nam listę trafień).

    Oblig.:
    test jpg best corrupted files...

    Fakultatywne:
    comparison worse poor failure recreate regenerate...

    itd., uzupełniając do wyekstrahowania samej esencji.

    Teoretycznie to prawie niemożliwe, żeby nie było progsa, który
    dawałby najlepsze wyniki (bo np. konieczne są dopiero dwa, gdyż każdy
    daje coś innego), chociaż nie! Teoretycznie nieopłacony shareware mógłby
    być najlepszy, ale nakładać np. znak wodny. :) Ale z tym już można
    działać - np. utracone obszary zaczernić, a z grupy zdjęć zrobić
    sumowanie z opcją "bierz jaśniejszy piksel" (albo odwrotnie, wycinać
    światła, bo może technika poszła już tak do przodu, że któryś potrafi
    już zwalczyć przepały? Czasem warto dać się miło zaskoczyć. ;).

    > Ponadto próba zapisania otwartego zdjęcia do nowego pliku tez trwa
    > bardzo długo.

    Zrobić PrintScreen?

    Oczywiście daj tu później znać, jak znajdziesz coś sensownego (sam
    pamiętam takie defekty z czasów starych dyskietek 1.44).

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 3. Data: 2013-07-14 18:39:12
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    TheGuru wrote:
> [...]
    >
    > Nic ważnego nie fotografowałem, mogę to powtórzyć ale może na
    > przyszłość poradzicie jak takie zdjęcia otworzyć.

    imho to coś jest nie tak z aparatem... skoro zgłasza brak zasilania to nie
    powinien zrobić żadnych zdjęć.

  • 4. Data: 2013-07-14 18:57:44
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    [...]
    > imho to coś jest nie tak z aparatem... skoro zgłasza brak zasilania
    > to nie powinien zrobić żadnych zdjęć.

    Skoro zgłasza brak zasilania, to znaczy, że aku żyje! :))

    Dla mnie scenariusz całkiem prawdopodobny i dość oczywisty:
    wyczerpany aku odrobinę "odżywa" po pewnym czasie nieużywania. Tej
    odrobiny prądu wystarczało na odpalenie aparatu, jeszcze wykonanie
    zdjęcia, ale już nie na zapisanie pliku (zasilenie karty pamięci) - w
    trakcie zapisywania napięcie siadało na tyle, że zapis był przerywany.

    Po każdym wyłączeniu aku "odżywał" i pozwalał na powtórzenie
    scenariusza (z coraz gorszym skutkiem).

    O ciekawostka! Tydzień temu testowo właśnie ładowałem aku li-ion
    niemal bezpośrednio z zapalniczki samochodowej (tzn. z pośrednictwem
    takiego kupnego najprostszego reduktora napięcia [oporniki???] z 12V na
    9V, bo w sumie nie wiem, jakim napięciem są ładowane li-iony.

    Ktoś wie?

    No i jeszcze uprzedzę, że taki system ładowania na ślepo grozi
    przeładowaniem, o co normalnie dba ładowarka. Najlepiej właśnie gdyby
    aku był rozładowany "do zera" - ja swój ładowałem ledwie pół godziny,
    więc żadnych problemów nie było.

    I znowu - jeśli ktoś ma bardziej fachową wiedzę: jak to wygląda z
    tym przeładowywaniem, gdzie są granice niszczenia aku?

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 5. Data: 2013-07-14 19:10:10
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    I od razu kolejna ciekawostka - pytanie:

    Jakiś miesiąc temu Lidl sprzedawał takie uniwersalne ładowarki m.in.
    samochodowo-litowo-ionowe:
    http://img.najdislevu.cz/letaky/lidl/letak6757/stran
    a11.jpg
    (nie kupiłem, bo w rękach sprawiało to bardzo szmelcowate wrażenie
    [ale stąd później ten test z ładowaniem aku z zapalniczki.] :)

    Ma ktoś coś podobnego? Dba to o li-iony przed przeładowaniem?
    Ładowane z zapalniczki? I w ogóle - sprawdza się?

    Mariusz [mr.]

  • 6. Data: 2013-07-14 20:02:16
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    // Skoro zgłasza brak zasilania, to znaczy, że aku żyje! :))

    po ładowaniu robię nim kilkaset zdjęć przez tydzień, bez ładowania więc
    chyba jest ok (a aku ma już swoje lata).

    //wyczerpany aku odrobinę "odżywa" po pewnym czasie nieużywania. Tej
    //odrobiny prądu wystarczało na odpalenie aparatu, jeszcze wykonanie

    pewnie właśnie tak było

  • 7. Data: 2013-07-14 20:03:08
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    // Oblig.:
    //test jpg best corrupted files...

    robiłem z rawach.

  • 8. Data: 2013-07-14 20:17:24
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "TheGuru" <t...@w...pl> wrote:

    > // Oblig.:
    > //test jpg best corrupted files...
    >
    > robiłem z rawach.

    No to gorzej (tym bardziej, że chyba Sony nie używają zawodowcy,
    którzy byliby klientami na drogie progsy odzyskujące) - jeśli coś
    istnieje, to ze znacznie mocniejszym przesunięciem w kierunku wersji
    komercyjnych, typu bez opłaty pokażemy miniaturkę... Swoją drogą - może
    miniaturka jest łatwa do odzyskania?

    Dawno, dawno temu, gdy jeszcze w aparatach paliło się drewnem, a
    karty pamięci były malutkie, w celu odzyskania miejsca na karcie po
    niepewnym backupie (zasilanie w laptopie siadło w trakcie zgrywania)
    wybrałem opcję "konwertuj do jakości e-mail". Niczego później nie
    straciłem, ale doszedłem do wniosku, że w 99% przypadków taka
    miniaturka jest warta prawie tyle, co pełnej jakości zdjęcie, powiedzmy
    w przybliżeniu, że ma jakieś ponad 90% wartości pełnowymiarowego
    zdjęcia (oczywiście gdyby to była sesja na okładkę/konkurs, to wycena
    byłaby wręcz odwrotna).

    [mr.]

  • 9. Data: 2013-07-14 23:57:30
    Od: Uncle Pete <p...@a...waw.pl>

> [...]
    >

    > Ma ktoś coś podobnego? Dba to o li-iony przed przeładowaniem?
    > Ładowane z zapalniczki? I w ogóle - sprawdza się?

    ZTCW o ochronę przed przeładowaniem dba przede wszystkim elektronika w
    akumulatorze. Koleżanka kupiła podobnie wyglądające uirządzenie w
    amarykańskim Radio Shack i u niej ładuje jak należy.

    Piotr

  • 10. Data: 2013-07-15 00:04:01
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Mariusz [mr.] wrote:

    > [...]
    >

    > Skoro zgłasza brak zasilania, to znaczy, że aku żyje! :))

    jak by był całkiem martwy to by nic nie pokazał, tylko ze komputer powinien
    mieć świadomość ile zostało prądu i że już sie nie uda nic zrobić.

    zarówno nikony w pewnym momenice blokowały robienie zdjęć jak i olek tak
    robi...

    bateria kaput zdjęcia sie już nie da zrobić.

    dla mnie opisane wyżej zachowanie jest błednym zachowaniem, być może
    akumulator jest zwalony i ma mniejszą pojemność niż nominalna albo układ
    pomiarowy źle mierzy napiecie akumulatora.