  • 1. Data: 2014-07-10 09:13:34
    Temat: Zdjęcie legitymacyjne 35x45 mm [DIY]
    Od: Konspirator <x...@g...com>

    Potrzebuję. Najprościej byłoby iść do fotografa, ale znając życie,
    byłbym z niego niezadowolony, a w domu mam wszystko co potrzebne do
    samodzielnego wykonania.
    W sieci widziałem jakieś poradniki, ale może ktoś coś z doświadczenia?
    Formalne wymagania jak do zdjęcia do D.O.: 35 x 45 mm, jasne tło, bez
    nakrycia głowy.
    Jak już je zrobię, to będę wiedział jak podretuszować, żeby dobrze
    wyglądało (docelowo druk na plastiku, więc wypada podciągnąć ostrość i
    kontrast). No ale właśnie - najpierw trzeba zrobić, a nie jestem
    mistrzem samojebek. ;)

    --
    ?(??_?)? ? ???

  • 2. Data: 2014-07-10 10:09:51
    Temat: Re: Zdjęcie legitymacyjne 35x45 mm [DIY]
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    W dniu 2014-07-10 09:13, Konspirator pisze:

    > W sieci widziałem jakieś poradniki, ale może ktoś coś z doświadczenia

    Naprawdę poradnik do tego potrzebny?: ) Stajesz na tle jasnej ściany,
    ustawiasz głowę jak należy i albo statyw, albo druga osoba i już. Wg
    potrzeb rozjaśniasz tło i tyle. Robiłem tak zdjęcia do dowodu i do
    paszportu. Dla siebie i kobiety. Nikt nie robił problemów.

    marcin

  • 3. Data: 2014-07-10 10:22:38
    Temat: Re: Zdj?cie legitymacyjne 35x45 mm [DIY]
    Od: Konspirator <x...@g...com>

    W dniu 2014-07-10 10:09, Chocobo pisze:
    > Naprawdę poradnik do tego potrzebny?: )

    Jasne, że nie. Liczyłem raczej na jakieś 'protipy' z doświadczenia. Np.
    odnośnie światła. Dzienne + lampa na minimalną wartość czy noc i tylko
    sztuczne?

    > Stajesz na tle jasnej ściany, ustawiasz głowę jak należy i albo statyw, albo druga
    osoba i już.

    Ja nawet mam zdjęcia, tak od fotografa, jak robione (w tym samym celu)
    przez starszą siostrę. Tylko na pierwszym mam beznadziejną fryzurę, a na
    drugim minę jak na zdjęciu do policyjnej kartoteki. ;)

    > Robiłem tak zdjęcia do dowodu i do
    > paszportu. Dla siebie i kobiety. Nikt nie robił problemów.

    Tak, wiem że nikt nie będzie robił problemów w tym przypadku, bo nie o
    paszportowe chodzi, ale w sumie właśnie dlatego pytam o wskazówki, żeby
    zrobić jakieś fajne, bo ono po zeskanowaniu ląduje też w systemowej,
    publicznej wizytówce online (niby jest opcja ukrycia, ale jak wyjdzie
    fajne, to lepiej by się wyświetlała).

    --
    ?(??_?)? ? ???

  • 4. Data: 2014-07-10 10:35:57
    Od: XX YY <f...@g...com>

    No ale właśnie - najpierw trzeba zrobić, a nie jestem

    > mistrzem samojebek. ;)

    na tle gladkiej sciany - kolor nie gra roli , mozna go potem dowolnie rozjasnic ,
    sciemnic , jak sie chce .
    raczej jasna, gladka , niekoniecznie biala.
    wystarcza jedna lampa blyskowa skierowana nie wprost ale na sciane boczna.
    i ustawic sie niedaleko od tej sciany , zeby swiatlo sie odbilo i oswietlio takze z
    boku.
    czyli ustawic sie w poblizu rogu pokoju.
    obiektyw - ekwiwalent ok 100 mm. ostrzyc na oczy.
    potem to obrobka - mozna osiagnac co sie chce.
    Na ogol trzeba zastosowac jakies wygladzenie skory.
    taki typowo portertowo-kiczowaty retusz.

  • 5. Data: 2014-07-10 10:38:31
    Od: XX YY <f...@g...com>

    no i jseczcze jedno
    w eu jesli robisz zdjecie do oficjalnego dokumentu , to zdjecia ( kadr ) sa
    znormalizowane.
    znajdz w siecie jakie sa proporcje ile ma byc widac uszu a ile glowy.
    jest to dokladnie opisane.

  • 6. Data: 2014-07-10 14:07:36
    Od: Konspirator <x...@g...com>

    W dniu 2014-07-10 10:38, XX YY pisze:
    > w eu jesli robisz zdjecie do oficjalnego dokumentu , to zdjecia ( kadr ) sa
    znormalizowane.
    > znajdz w siecie jakie sa proporcje ile ma byc widac uszu a ile glowy.
    > jest to dokladnie opisane.

    Dzięki, będę próbował. Chodziło mi właśnie o takie wskazówki, gotowe do
    wdrożenia od razu, by uniknąć kombinowania i robienia totalną metodą
    prób i błędów.
    Zdjęcie potrzebuję do plastikowej legitymacji, ale niedługo DO będzie
    trzeba wymienić, paszport już dawno mam nieważny (ale w sumie nie
    wybieram się poza UE) i kto wie, gdzie się jeszcze mogą przydać takie
    zdjęcia (jakaś nowa kat. PJ) w najbliższym czasie, a że mam papier Kodak
    Premium Glossy A4, to mogę tych zdjęć nadrukować duży zapas. Może
    poświęcę na to kilka godzin niedzieli.
    Próbować będę oczywiście na ustawieniach półautomatycznych, ale
    przypomniałem sobie, że w swoim aparacie mam w "sceneriach" portret.
    A do finalnego retuszu ściągnę jakiś trial. Kiedyś się takim bawiłem i
    efekty były fajne. Skóra gładka, białka oczu nieprzekrwione itd. ;)

    --
    ?(??_?)? ? ???

  • 7. Data: 2014-07-10 14:38:57
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Donnerstag, 10. Juli 2014 14:07:36 UTC+2 schrieb Konspirator:

> [...]
    >
    > A do finalnego retuszu ściągnę jakiś trial. Kiedyś się takim bawiłem i
    >
    > efekty były fajne. Skóra gładka, białka oczu nieprzekrwione itd. ;)

    w sumie robilem sporo takich zdjec w roznych celach - poczawszy od karty plywackiej ,
    roznego rodzaju legitymacje, do powazniejszych aplikacji na przyjecie na b
    odpowiedzialne stanowiska, czy jakies tam dokumenty.

    najwazniejsza jest obrobka .
    Prefesjonalny wyglad zdjeciu nadaje wlasnie obrobka.
    brzydka , chropowata sciane bez najmniejszego problemu udaje sie zastapic gladka ,
    podswietlona plaszczyzna tla.
    osobie starajacej sie na stanowiska w biurze z latwoscia dodaje sie urody , usuwa
    zmarszczki , nadaje wyglad "intelektualisty".
    punkt ciezkosci lezy w obrobce.
    przy oswietleniu nalezy unikac kontrastowego oswietlenia wprost do oczu.
    lekkie odbocie od sciany w zasadzie zalatwia sprawe , cienie sa delikatne a reszte to
    sie wyciaga w programie obrobczym. Tak, masz racje - sa triale do obrobki portretow ,
    nie znam wszystkich , ale tego typu programy winny dac dobry wynik koncowy - wlasnie
    taki "profesjonalny"

  • 8. Data: 2014-07-10 20:19:26
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-07-10 09:13, Konspirator wrote:
    > Potrzebuję. Najprościej byłoby iść do fotografa, ale znając życie,
    > byłbym z niego niezadowolony, a w domu mam wszystko co potrzebne do
    > samodzielnego wykonania.

    Można też iść do dobrego fotografa i być zadowolonym.
    Np. w Warszawie zdjęcie do legitki można sobie zrobić pewnie w 1000
    punktów: wliczając jakieś Empiki, Fotojokery i tak dalej.
    Ale w każdej dzielnicy (czyli średnio na 100k mieszkańców) naprawdę
    dobrą renomę ma tylko kilka miejsc.

    Od dobrego oświetlenia ważniejsze jest dobre ustawienie głowy i ew.
    pomoc w ułożeniu włosów i koszuli. Za to się płaci dobremu fotografowi,
    a nie za posiadanie aparatu i parasola...

    Technicznie to jest dosyć proste. Musisz równomiernie oświetlić
    twarz, więc jeśli nie masz normalnego sprzętu studyjnego, to odbijasz
    światło od jasnej ściany i po krzyku.
    Oczywiście odbijasz nie od ściany bocznej (:/), tylko korzystając z
    inteligencji (lub metodą prób i błędów). Za dużo zależy od kształtu
    pomieszczenia, żeby dało się coś ot tak poradzić. Przypominam, że poza
    "ścianą z boku" zapewne istnieją też: sufit i ściana za aparatem...

    Oczywiście nie patrzy się w obiektyw ani w źródło światła. Poza tym
    chcesz uniknąć cieni na twarzy (od włosów, nosa, łuków brwiowych itp.

    I nie przesadzaj z obróbką.

    Wymogi zależą od rodzaju legitymacji.
    Legitymacje służb, legitymacje firmowe itp. są zazwyczaj mocno
    kontrolowane, więc wymagania do zdjęć są większe.
    Legitymacje studenckie, biblioteczne i tak dalej są tak luźne, że
    możesz zanieść fotkę kogoś podobnego i pewnie nie zauważą...

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 9. Data: 2014-07-10 21:05:44
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Od dobrego oświetlenia ważniejsze jest dobre ustawienie głowy i ew.
    >
    > pomoc w ułożeniu włosów i koszuli. Za to się płaci dobremu fotografowi,
    >
    > a nie za posiadanie aparatu i parasola...

    qrde co wypisujesz - koszula , ustawienie glowy.
    gdybys choc w zyciu zrobil jedno zdjecie do dokumentu ..

    ale fora maja to do siebie, ze nie wiadomo kto odpowiada , a czesto odpowiedzi sa
    g..warte.

    jest wyraznie okreslone.
    wielkosc twarzy 70-80% powierzchni zdjecia.
    zdjecia na wprost ( en face)

    koszula?

    70-80% wielkosci twarzy oznacza , ze odejmujac pare procent powierzchni nad glowa
    zdjecie zaczyna sie pod kolnierzykiem , w okolicach nasady szyi.

    Fakt , nie kazde zdjecie musi byc biometryczne , ale jesli jest, to w zasadzie musi
    zostac przyjete przez kazdego.

    tutaj ladnie wyjasnione :

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Zdj%C4%99cie_paszportow

    robiac aparatem amatorskim w duzej rozdzielczosci masz na zdjeciu czestio
    dermatologie- wygladzenie twarzy jest niemal ze obligatoryjne ,ujednolicenie tla
    przez obrobke . zero problemu -jest obligatoryjne.
    syfki , itd itp - tez warto usunac.

    ach zeby nie bylo ze fantazjuje :
    dwa rozne zdjecia do dokumntzow robione znajomym w ... pizamie

    odmladzajaco - intelektualizujace- do aplikacji o prace

    brutalizujace , biometryczne do dokumentu wojskowego:

    ach zreszta nie chc mi sie ani zamieszczac , ani mazac.

  • 10. Data: 2014-07-10 23:04:51
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-07-10 21:05, XX YY pisze:

> [...]
    > gdybys choc w zyciu zrobil jedno zdjecie do dokumentu ..
    >
    > ale fora maja to do siebie, ze nie wiadomo kto odpowiada , a czesto odpowiedzi sa

    Ale co się tak nasrożyłeś? ;)

    Bywałem już u różnych fotografów po zdjęcia "legitymacyjne". W
    zdecydowanej większości przypadków przygotowanie do zdjęcia trwało dość
    długo. Polegało na ustawianiu światła głównego, świateł bocznych, kontry
    a także ustawianiu modela, w tym poprawienie fryzury i ubrania.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam