  • 1. Data: 2009-09-23 12:09:35
    Temat: co zamiast diody zenera
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    Witam.
    Mam taki problem.
    Chciałem mierzyć napięcie do 50VDC na przetworniku A/C AVR.
    Dałem dzielnik Rwe=100k R2=10k i równolegle do R2 diodę zenera żeby 5,1V
    żeby zabezpieczyć układ.
    Napięcie zmierzone na przetworniku mnoże przez 11 i mam napięcie na
    dzielniku.
    Problem jest tego typu że nie mogę osiągnąć na wejściu ADC 5V. Dopiero jak
    dam na dzielnik jakieś 60V to
    na wejściu przetwornika mam 5V. Oznaczenie diody u sprzedawcy to SOD27.
    Czego mam użyć zamiast tej diody?

    Dziękuję za pomoc
    Paweł

  • 2. Data: 2009-09-23 12:12:50
    Temat: Re: co zamiast diody zenera
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pawel" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dam na dzielnik jakieś 60V to
    > na wejściu przetwornika mam 5V. Oznaczenie diody u sprzedawcy to SOD27.

    proponuję ogrnaicznik na opampie - dużo lepiej niż na samej zenerce

  • 3. Data: 2009-09-23 12:31:18
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > proponuję ogrnaicznik na opampie - dużo lepiej niż na samej zenerce
    Dałem większy dzielnik tzn: 200k i 10k nieliniowość zaczyna się przy
    napięciu większym niż 50V.
    Zależało mi na zakresie do 50V więc chyba będzie dobrze.
    A na przyszłość to jakie diody montuje się w takim przypadku. Jakie mają
    bardziej stromią charakterystykę?

    Paweł

  • 4. Data: 2009-09-23 12:34:00
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > dam na dzielnik jakieś 60V to
    > na wejściu przetwornika mam 5V. Oznaczenie diody u sprzedawcy to SOD27.

    Jako zabezpieczenie można dać zamiast diody zenera, impulsową 4148 anoda do
    wejścia, katoda do +5V zasilania jakim dysponujesz. W drugą stronę katoda do
    wejścia, anoda do masy. Dioda zenera zaczyna przewodzić cokolwiek znacznie
    poniżej napięcia podawanego, impulsowa będzie przewodzic na pewno powyżej
    5V.
    Równolegle do wejścia jest też potrzebny kondensatorek, jeśli impedancja
    źródła jest większa niż jakieś pojedyncze kohmy. To też potrafi wpłynąć na
    końcowy wynik.
    --
    Pozdr
    EM

  • 5. Data: 2009-09-23 12:39:28
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Jako zabezpieczenie można dać zamiast diody zenera, impulsową 4148
    Mam taką diodę ale to chyba prostownicza?

    Paweł

  • 6. Data: 2009-09-23 12:46:40
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Równolegle do wejścia jest też potrzebny kondensatorek, jeśli impedancja
    > źródła jest większa niż jakieś pojedyncze kohmy. To też potrafi wpłynąć na
    > końcowy wynik.

    Ale kondensatorek przed dzilnikiem czy za?
    W jaki sposób pomoże oprócz oczywiście odfiltrowania zakłóceń?

    Paweł

  • 7. Data: 2009-09-23 12:47:13
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    pawel pisze:
> [...]
    > Zależało mi na zakresie do 50V więc chyba będzie dobrze.

    > A na przyszłość to jakie diody montuje się w takim przypadku. Jakie mają

    Diody schottky'ego :-). Tak naprawdę to mógłbyś tą zenerkę całkowicie
    wyrzucić. Przy zbyt dużym napięciu mierzonym prąd popłynie przez diodę
    klampującą w procesorze. Górny rezystor w dzielniku ograniczy ci ten
    prąd do co najwyżej pojedynczych mA (no chyba, że zaraz wyskoczysz z
    napięciem pomiarowym 10kV).

  • 8. Data: 2009-09-23 15:52:20
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    > Ale kondensatorek przed dzilnikiem czy za?
    Za
    > W jaki sposób pomoże oprócz oczywiście odfiltrowania zakłóceń?
    Była o tym kiedyś dyskusja
    Przetwornik sample&hold polega na tym, że najpierw robi sample - włącza
    się tranzystor i ładuje nieduża pojemność - bardzo mała, ale jednak. I
    to ładowanie pojemności jeśli jest przez rezystancję, powoduje że w tym
    momencie jest tąpnięcie napięcia i mierzymy nieco niższe napięcie, w
    zależności od rezystancji źródła. Da się to zaobserwować na oscyloskopie.

    Co do diody to jakaś impulsowa, ponieważ ma mały prąd upływu, który
    mógłby zafałszować pomiar. Jak ktoś wspomniał można próbować nawet nie
    dawać tej diody, w normalnych warunkach nie powinno się nic złego dziać.
    --
    Pozdr
    EM

  • 9. Data: 2009-09-23 19:25:22
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > do co najwyżej pojedynczych mA (no chyba, że zaraz wyskoczysz z napięciem

    Rozumiem że chodzi o diodę podłączoną do zasilania w samym porcie która
    uchroni
    mnie przed zbyt wysokim napięciem.
    A jest może w tym porcie druga dioda zabezpieczająca przed podłączeniem
    odwrotnej polaryzacji?

    Paweł

  • 10. Data: 2009-09-23 19:33:29
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    pawel pisze:

> [...]
    > uchroni
    > mnie przed zbyt wysokim napięciem.
    > A jest może w tym porcie druga dioda zabezpieczająca przed podłączeniem

    Ogólnie porty w AVRach są nieźle zabezpieczone. Można spróbować nie
    dawać nic zabezpieczającego, jeśli jest stosunkowo duży rezystor - a
    taki jest.
    --
    Pozdr
    EM