  • 1. Data: 2009-09-23 11:27:24
    Temat: Zwieranie prądnicy.
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Witam,

    Staram się zrobić elektronikę współpracującą z dynamem rowerowym czyli
    prądnicą synchroniczną wzbudzaną magnesami trwałymi.
    W jednej z dyskusji pojawił się układ zwierający nieużywane dynamo z
    komentarzem, że takie dynamo stawia nawet mniejszy opór niż nieobciążone
    (prądy wirowe).
    Z pomiarów dynam z którymi się zetknąłem w sieci, wynika, że dynama mają
    swoją maksymalną wydajność prądową, której nie przekraczają a zmiana
    obciążenia wpływa jedynie na napięcie wyjściowe.
    Przy takim założeniu w czasie zwarciu moc tracona jest znikoma w
    porównaniu z mocą znamionową.

    Czy ktoś mający styczność z prądnicami mógłby się wypowiedzieć w temacie?

    Jeśli takie zwieranie jest dla dynama nieszkodliwe to znacznie uprościło
    by mi to układ. W przypadku pozostawienia rozwartego dynama muszę
    projektować układ na blisko 100V, jeśli będę je zwierał to 16V wystarczy.

    Dla zainteresowanych skąd to 100V w dynamie na 6V poniżej
    charakterystyka nieobciążonego dynama (AC):
    http://www.bpa.com.pl/pub/Dynamo%20DH-3D71.pdf

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 2. Data: 2009-09-23 11:39:31
    Temat: Re: Zwieranie prądnicy.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." <a...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:h9d0np$tru$1@mx1.internetia.pl...
    > W jednej z dyskusji pojawił się układ zwierający nieużywane
    > dynamo z komentarzem, że takie dynamo stawia nawet mniejszy opór
    > niż nieobciążone (prądy wirowe).

    Bujdy jakies, co akurat stosunkowo latwo sprawdzic - niech ten co
    tak pisze zewrze sobie i zademonstruje na dystansie 10 km :-)
    Moze tez zademonstrowac na induktorze telefonicznym, o ile gdzies
    znajdzie.

    > Z pomiarów dynam z którymi się zetknąłem w sieci, wynika, że
    > dynama mają swoją maksymalną wydajność prądową, której nie
    > przekraczają a zmiana obciążenia wpływa jedynie na napięcie
    > wyjściowe.

    Tak to jakos wychodzi. Im wieksze obroty tym wyzsze napiecie, ale
    tez i czestotliwosc i impedancja uzwojen.

    > Przy takim założeniu w czasie zwarciu moc tracona jest znikoma w
    > porównaniu z mocą znamionową.

    No, w sumie ciekawa uwaga. faktycznie straty nie powinny byc duze.
    A sa..

    J.

  • 3. Data: 2009-09-23 14:03:06
    Od: Bartosz Zaborowski <b...@...l.e.n.pl>

    On Wed, 23 Sep 2009 13:39:31 +0200, J.F. wrote:

> [...]
    > czestotliwosc i impedancja uzwojen.

    > No, w sumie ciekawa uwaga. faktycznie straty nie powinny byc duze. A

    jestem tym, ktory tak twierdzi. Stosuje zwieranie dynama i dziala to dobrze.
    W praktyce, w trakcie jazdy rowerem poprawe odczuwam minimalnie,
    nie dysponuje odpowiednimi urzadzeniami pomiarowymi zeby zmierzyc
    precyzyjnie moc mechaniczna pobierana przez dynamo, natomiast przy
    pomiarach wydajnosci dynama napedzanego wiertarka zwarcie dynama pozwalalo
    osiagac wiertarce nieco wyzsze obroty (zauwazalnie golym uchem;) ).

    Wszystko dotyczy mocy mechanicznej pobieranej przy obrotach, samo ruszenie
    dynama z miejsca i bardzo niskie obroty w oczywisty sposob ucierpia na tym
    (obroty na tyle niskie, ze dynamo nie bedzie przeciazone, w rowerze predkosc <= 5
    km/h)

    Induktor telefoniczny ktory znalazlem w domu ma chyba nieco lepszy rdzen,
    takie zjawisko w nim nie jest zauwazalne. Albo nie mam dynamometru w łapie;)

    PS. pare lat temu natknalem sie na niemiecki artykul, w ktorym porownywano
    moc mechaniczna pobierana przez tansze i drozsze dynama, sprawnosc, wydajnosci:

    http://fahrradzukunft.de/fz-0601/0601-01.htm

    chyba ostatni wykres przedstawia zwarte dynama. Nie pamietam, czy to tam napisali
    bezposrednio ze oplaca sie zwieranie, czy na stronie, ktora linkowala do tego
    artykulu ktos
    zasugerowal - nie umiem tego teraz sprawdzic, bo nie znam niemieckiego;)

    Tak czy siak, skoro wydajnosc spada wraz ze wzrostem predkosci obrotowej, to gdzies
    ta (spora)
    moc sie wydziela i nie podejrzewalbym tu lozysk;)

    --
    pozdr
    bart

  • 4. Data: 2009-09-23 15:39:24
    Temat: Re: Zwieranie pradnicy.
    Od: "Schweinchen" <k...@i...de>

    "Bartosz Zaborowski" <b...@...l.e.n.pl>

> [...]
    > to gdzies ta (spora)
    > moc sie wydziela i nie podejrzewalbym tu lozysk;)

    Konkretnie napisali, ze w przypadku dwoch dynam, ktore powodowaly najwieksze
    opory toczne, WSKAZANE jest w ciagu dnia zwierac je na krotko, aby
    zmniejszyc opory toczne.

  • 5. Data: 2009-09-23 15:57:10
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    > jestem tym, ktory tak twierdzi. Stosuje zwieranie dynama i dziala to dobrze.

    Też mogę potwierdzić taki fakt.
    Układ zabezpieczenia np. z tyrystorem wyzwalanym diodą Zenera powinien
    wystarczająco zabezpieczyć przed napięciowym 'rozbiegnięciem' się dynama.
    --
    Pozdr
    EM

  • 6. Data: 2009-09-23 17:20:42
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    ..
> [...]
    > pomiarach wydajnosci dynama napedzanego wiertarka zwarcie dynama pozwalalo
    > osiagac wiertarce nieco wyzsze obroty (zauwazalnie golym uchem;) ).

    Znaczy, że zwarte dynamo pozwala osiągnąć wiertarce większe obroty, niż
    rozwarte?
    Jaki silnik ma wiertarka?

  • 7. Data: 2009-09-23 19:33:02
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Bartosz Zaborowski pisze:

> [...]
    artykulu ktos
    > zasugerowal - nie umiem tego teraz sprawdzic, bo nie znam niemieckiego;)

    Z tego wykresu wynika, że zwarcie zwiększa obciążenie dla dobrych dynam
    a zmniejsza dla tych gorszych.
    Niestety, zwieranie dynama nie jest uniwersalnym sposobem na jego
    "wyłączenie".

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 8. Data: 2009-09-24 08:11:12
    Od: Bartosz Zaborowski <b...@...l.e.n.pl>

    On Wed, 23 Sep 2009 21:33:02 +0200, Andrzej W. wrote:

    > Z tego wykresu wynika, że zwarcie zwiększa obciążenie dla dobrych dynam
    > a zmniejsza dla tych gorszych.
    > Niestety, zwieranie dynama nie jest uniwersalnym sposobem na jego
    > "wyłączenie".

    tak, oczywiscie chodzilo mi o te tansze dynama.

  • 9. Data: 2009-09-24 08:20:11
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 23, 4:03 pm, Bartosz Zaborowski <b...@...l.e.n.pl> wrote:

    > Tak czy siak, skoro wydajnosc spada wraz ze wzrostem predkosci
    > obrotowej, to gdzies ta (spora) moc sie wydziela i nie podejrzewalbym
    > tu lozysk;)

    Podstawy elektroniki, powtórz sobie szeregowe połączenie indukcyjności
    i rezystora przy założeniu, że j?L >> R. Potem zastanów się, gdzie
    wydziela się moc bierna i dlaczego nie da się nią grzać...

    A co do zwierania dynama na krótko: mocno zależy od jego konstrukcji,
    zwłaszcza od wielkości szczeliny powietrznej i "siły" magnesów.
    Poprawnie skonstruowane klasyczne dynamo jest magnetycznie
    stabilizowanym źródłem prądowym, odpornym na zwarcie, o maksymalnym
    napięciu bez obciążenia zależnym od obrotów. Pracując na rezystywne
    obciążenie daje to stałą moc oddawaną niezależnie od obrotów. Przy
    zwarciu płynący prąd uzwojeń prowadzi do osłabienia pola magnetycznego
    wirnika przez co opory ruchu mogą spaść. Czy spadną to zależy od
    proporcji między rezystancją uzwojeń i ich indukcyjnością
    rozproszenia, grubością blach stojana oraz stosunkiem Ld do Lq dla
    tego generatora.

    Marek

  • 10. Data: 2009-09-24 09:31:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." <a...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:h9dt67$qad$1@mx1.internetia.pl...

    > Z tego wykresu wynika, że zwarcie zwiększa obciążenie dla dobrych
    > dynam a zmniejsza dla tych gorszych.
    > Niestety, zwieranie dynama nie jest uniwersalnym sposobem na jego
    > "wyłączenie".

    Ale tak mowiac szczerze to jestem troche zdziwiony - zmniejszenie
    strat w pradach wirowych poprzez zwarcie uzwojenia ? Czyli przez
    jeszcze wieksze prady wirowe ?
    Zdziwienie narasta, czy moze raczej - powstalo i nie chce oslabnac,
    jak sobie przypominam induktor telefoniczny na korbke - palec mozna
    bylo zlamac jak ktos go zwarl w czasie krecenia.
    Podobnie pare innych silnikow, czy chocby ostatnio wrzucane magnesu
    do miedzianej lub aluminiowej rurki.

    Z drugiej strony .. uzwojenie idealnym przewodnikiem faktycznie nie
    generuje strat. Czyzby wiec w obecnosci duzej indukcyjnosci
    rozproszenia prady w zwartym uzwojeniu tak sie przesuwaly w fazie,
    ze nie stanowia oporu ?
    Oj, chyba wyciagne dynamo, ale mam tylko stare polskie :-)

    P.S. Powyzej jest wykres dla 50km/h, czy przy mniejszych
    predkosciach jest podobnie ?

    J.