  • 61. Data: 2023-11-03 00:49:13
    Temat: Re: czy i jak reperowac te wtyczke do lamki ledowej?
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 02.11.2023 o 22:28, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > tyłu (manetka na ramie) i 'Kobuz' - to samo, ale bez przerzutki.
    >
    > Za młody byłem, aby rozumieć skąd i gdzie i jakim cudem, ale skądś tata
    > się dowiedział, że w jakimś sklepie w Sopocie rzucili rowery.
    > Pojechaliśmy (ja, brat i tata) do Sopotu. Były 3 sztuki Albatrosów. W
    > każdym można się było o coś przyczepić, ale sprzedawca nie marudził (nie
    > wiem, czy tata coś tam musiał za to...) i pozwolił nam z tych 3 złożyć
    > sobie dwa. Kupowaliśmy chyba ze 2 godziny przekładając różne części (nie
    > tylko koła) wielokrotnie. Ja dostałem z zieloną ramą, a brat z niebieską.

    Tak, chodzenie po sklepach elektronicznych bo może jakieś nie
    niepełnowartościowe części rzucili. Albo za jakimś sprzętem AV. Za
    meblami. U kresu tej "powszechnej szczęśliwości" rodzice stali 3 doby za
    miernym telewizorem.

> [...]
    > później - 79 rok (liczę według tego na którym roku studiów to było).
    > Mieliśmy kupić Tatry (za 3000), ale w jednaj parze kapeć był
    > zmasakrowany, że nie dało się nogi włożyć, a w drugiej przy próbie
    > zapięcia sprzączka wystrzeliła o mało nie tłukąc szyby. Wtedy gość
    > powiedział, że mają jakieś sprowadzone dla sportowców buty 'Dynafit' i
    > oni sobie powybierali a te co zostały trafiły do sklepu.
    > Pasowały jak ulał (ale kosztowały 4300).
    > Tatry po 3..4 latach pękały (brakowało jakiegoś importowanego dodatku do
    > plastiku), a ja w tych Dynafitach jeździłem jeszcze w 2005 roku (czyli

    Sam widzisz, dziadostwo.

    > Pamiętam jak na krzesełkach w Małym Cichym jakaś kobieta tłumaczyła
    > córce, że teraz to ona najpierw musi sobie kupić buty, bo te mają już 16
    > lat. Nic nie mówiłem, ale jak sobie wtedy policzyłem to mi wyszło, że
    > mam na nogach buty 26 letnie. Czy to był ich ostatni rok - nie jestem
    > pewien, ale możliwe.

    No tak, budynki też jakoś dalej stoją to chyba nie były takie
    dziadowskie. Tylko ściana w kuchni jest przechylona na pomieszczenie o 15cm.

    > Masz rację. Mówię o tanim. Ale z kupieniem dobrego miałbym problem. Bo
    > cena nie koniecznie musi świadczyć o jakości, a wszystkie wyglądają na
    > oko ładnie.

    Ale dla kogo to jest. Mechanik samochodowy nie kupuje zestawu za 100zł.

  • 62. Data: 2023-11-03 00:51:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-31, Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:
    > Kiedyś wszystko się naprawiało i według mnie to jest dobre 'dla Planety'
    > podejście. Więc jak najbardziej pochwalam to co zrobiłeś.

    Ja mam jeszcze taki problem, że bym wszystko chciał naprawić, a jak się
    ma pewną krytyczną ilośc gratów w chałupie i nie jest się jeszcze
    emerytem to akcja "dla Planety" wygląda często tak: W chałupie piętrzą
    się stosy popsutych gratów, z cześciami do ich naprawy, a potem człowiek
    i tak kupi nowe, a stare, razem z częściami lądują na smietniku przy
    pierwszej wiekszej akcji typu przeprowadzka, porządki milenijne lub atak
    małżonki. To samo zresztą dotyczy gromadznia starych, ale nadal
    sprawnych urządzeń. Świetnie jak się ma na to miejsce, ale sens tego
    (poza sprawieniem sobie frajdy/oszczędzeniem rozterk) jest na ogół
    żaden.

    20 lat zajęło mi nauczenie się wyrzucania na śmietnik rzeczy
    funkcjonalnie sprawnych lub naprawialnych i nadal mnie boli jak to
    robię. Rozwiązaniem jest znalezienie kogoś, komu sie to przyda, ale nie
    zawsze się daje.

    --
    Marcin

  • 63. Data: 2023-11-03 01:07:58
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Rozwiązaniem jest znalezienie kogoś, komu sie to przyda, ale nie
    > zawsze się daje.

    Ja wystawiam na OLX z zaznaczeniem "za darmo". Znika wszystko w ciągu
    mniej niż godzina.

    Robert

  • 64. Data: 2023-11-03 03:02:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-03, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Ja wystawiam na OLX z zaznaczeniem "za darmo". Znika wszystko w ciągu
    > mniej niż godzina.

    Nie mam ani sił ani czasu uzerać się z banda roszczeniowych suwerenów.

    --
    Marcin

  • 65. Data: 2023-11-03 16:30:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-11-03 o 00:36, io pisze:

    > No tak coś mówią, ale rzeki jakoś tak dalej sobie płyną i jak wyżej.
    > Morze jakoś podmywa brzegi a nie cofa się.

    Nie każde morze:

    https://szwendamsie.pl/blog/ciekawostki/jak-z-morza-
    zrobiono-kaluze

    P.G.

  • 66. Data: 2023-11-03 22:44:39
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Wednesday, November 1, 2023 at 1:35:25 p.m. UTC-5, io wrote:

    > Powszechne dziadostwo. Sprzęt był słaby. Wkładano do magnetofonu
    > dziadowskie głowice i dziadowskie mechanizmy. Dziadowskie taśmy były.

    Eeee bez przesady.
    Glowice w magnetofonach byly lepsze niz dzis sie da kupic.
    Mechanizmy byly riobione na licencji jakiegos tomsona czy innego grundiga i czesto po
    prostu byly takie bo zachod takie robil.
    I na zachodzie tez tandete robili.
    U nas jak juz robili to jakosc raczej nie opadala dramatycznie. To zachod robil coraz
    lepsze.
    I wtedy jak i dzis 5 lat to byl kawal czasu. Wiec i postep byl a u nas tlukli bo
    licencja nadal byla wiec sie kontynuowalo.

    Nie pamietam aby elektronika z prl byla dramatycznie dziadowska. Byla relatywnie
    droga, nieco toporna, byly pewne komponenty ktore zdychaly (lampy w rubinach czy ich
    alumionowe transformatory czy powielacze do kineskopow. Ale reszta zazwyczaj
    dzialala.
    Sporo zestawow audio z diory dzialalo ok. No, czasem koncowki mocy gdzies tam padly
    ale jakby porownac do padajacych ukladow zasilania we wspolczesnych laptokach to
    czestotliwosc awarii nie byla taka dramatyczna.

    > Dobrze znane wady nie były eliminowane. Pralki naprawiano bo się psuły i
    > było to konieczne a nie dlatego, że można było. Samochodopodobnego

    To troche tak. Ale dzis jest nieco podobnie. Apple ma poronione pomysly trwajace pare
    generacji laptopow.
    IMHO problemem w prl bylo to ze nie dalo sie czesci dostac aby sprzety naprawiac.

    I co ciekawe wracamy do tego no pomaly sporo sprzetu da sie naprawic tylko z plyt
    dawcow a nie z scalaka z digikeja.

    > malucha nie dało się nie naprawiać i nie konserwować. Tak samo rowery.

    Maluch to byla konstrukcja z lat 70tych. Uwczesne auta takie byly. Pozniejsze maluchy
    juz lepsze byly. Jakis postep tam byl. Moim zrobilem 120kkm bez remontow.
    A grzebniecie w nim zeby naprawic do stanu ok to 2-3 dni roboty maks (hamulce,
    sprzeglo, zwrotnice jakis amortyzator i gotowe).
    A ze gnily? Kazde gnije. Nie chce brzmeiec jakbym idolizowal ale nieco w autach
    grzebalem i nawet dzis moge znalezc kiepsciaki takie ze maluchowi by wstyd nie bylo.

    Mam akurat porownanie do nowki sztuki auta i starego forda. Forda naprawiam za
    trzypisiont a nowego to nawet nie wiem jak rozkrecic bo wszystko ciasne i trudno
    dostepne.
    W starszym fordzie w przestrzeni silnika w pilke grac mozna. Wyjecie maglownicy to
    bylo 2h i doslownie 6 srob (ale nieco zapieczonych wiec szlo dluzej).
    W nowszym fokusie tego bym nie zrobil.
    W innym fordzie za doslownie 1200pln wymienilem prawie cale tylne zawieszenie. Duzo
    tam tego nie bylo wiec dlatego latwo. Ale malacz podobny w tym zakresie...

    > Winda regularnie stawała między piętrami. Telewizor nie miał pilota a
    > jego kineskop po 3 latach zgubił kolory. Nie kojarzę by cokolwiek było
    > naprawdę dobre i trwałe. Może poza ruską lodówką. No ale to ruską.

    Eee no. Rubin dosyc dlugo dzialal i kolory mial. No, jak mu lampa nie padla.
    Kineskopy nie nawalaly. Powielacz trza bylo czasem wymienic.
    Ale odkurzacze zelmera czy inne ich miksery byly niedozajebania. Podobnie wiertarka
    celma.

    > Dzisiaj przede wszystkim ludzie nie chcą naprawiać. Bo mogą kupić coś
    > współcześniejszego. Nie muszą jeździć 40-letnim maluchem i jubilatem.

    Nie chca naprawiac bo naprawa kosztuje 2/3 kosztu nowego a podejrzenie jest ze jak
    sie naprawi za 2/3 kosztu to nie podziala dlugo bo co innego jest juz zuzyte.
    Albo ktos wprowadzi nowy standard i naprawione i tak nie bedzie dzialac bo nie ma
    jak.

    Demonizujesz nieco.

  • 67. Data: 2023-11-05 16:18:19
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 03.11.2023 o 22:44, ptoki (ptoki) pisze:

    > Eeee bez przesady.
    > Glowice w magnetofonach byly lepsze niz dzis sie da kupic.

    Jakich? Głowica w kasetowym deck'u starła się od taśmy w pół roku od
    zakupu. Głowice stożkowe nie ścierały się, ale ich nie wkładano do tych
    deck'ów. Podobnież głowice w Arii jak na wysoką klasę toru akustycznego
    to jakiś żart był.

> [...]
    ale jakby porownac do padajacych ukladow zasilania we wspolczesnych laptokach to
    czestotliwosc awarii nie byla taka dramatyczna.

    Jasne, szuflady z Diory nie byłem w stanie dorwać i mógłbym ją sobie
    dopiero dzisiaj kupić jak już do niczego nie jest mi potrzebna.

> [...]
    >
    > I co ciekawe wracamy do tego no pomaly sporo sprzetu da sie naprawic tylko z plyt

    Ale to znowu teoretyzowanie. Ludzie nie po to kupują sprzęt by go
    naprawiać. Uszkodzony można po prostu wyrzucić.

    > Maluch to byla konstrukcja z lat 70tych. Uwczesne auta takie byly. Pozniejsze
    maluchy juz lepsze byly. Jakis postep tam byl. Moim zrobilem 120kkm bez remontow.

    No tak, u schyłku ich produkcji już chyba tak awaryjne nie były.

> [...]
    grzebalem i nawet dzis moge znalezc kiepsciaki takie ze maluchowi by wstyd nie bylo.

    Tak, tak, ostatnio w garażu znalazłem worek ze wszystkim częściami jakie
    przez lata padły w maluchu.

    > Mam akurat porownanie do nowki sztuki auta i starego forda. Forda naprawiam za
    trzypisiont a nowego to nawet nie wiem jak rozkrecic bo wszystko ciasne i trudno
    dostepne.

    A fordy w Polsce produkowano? Ja tu raczej widzę problem polskiego
    dziadostwa a nie że na całym świecie.

> [...]
    Kineskopy nie nawalaly. Powielacz trza bylo czasem wymienic.
    > Ale odkurzacze zelmera czy inne ich miksery byly niedozajebania. Podobnie wiertarka

    Tutaj nie będę zaprzeczał, ale to moim zdaniem nie oddaje całokształtu.

> [...]
    > Albo ktos wprowadzi nowy standard i naprawione i tak nie bedzie dzialac bo nie ma

    Tak, rower mam z PRL :-) Do sokowirówki nie było już części.

  • 68. Data: 2023-11-05 16:20:17
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 03.11.2023 o 16:30, Piotr Gałka pisze:

    > Nie każde morze:
    >
    > https://szwendamsie.pl/blog/ciekawostki/jak-z-morza-
    zrobiono-kaluze

    Lokalnie to u mnie staw wysechł i żaby nie kumkają :-)

  • 69. Data: 2023-11-13 23:11:55
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 30.10.2023 17:43, J.F wrote:

    > Ja potrafie odczuwać "mrowienie" na sprzężeniu pojemnosciowym.

    Macbook podłączony do ładowarki - jak się po nim delikatnie przejedzie
    palcem to czuć taką jakby śliskość czy drganie powierzchni. Jak się
    dotknie go jednocześnie drugą ręką albo odłączy od ładowarki to ten
    efekt znika - zaczyna normalnie szurać palec po obudowie.

    --
    Mirek.

  • 70. Data: 2023-11-14 10:58:08
    Od: vamastah <s...@w...pl>

    mam to samo z moim Lenovo G580 z metalowa obudowa - taki juz urok
    urzadzen z uziemiona obudowa i starych instalacji elektrycznych