  • 1. Data: 2016-01-29 08:22:35
    Temat: czym zastąpić dekoder kwadraturowy, liczniki, sumator
    Od: ww <w...@o...pl>

    Witam. Ma ktoś pomysł jak zrealizować taki układ ?

    Dwa liczniki 10 bitów z czego jeden napędzany sygnałem typu step/dir a
    drugi sygnałem kwadraturowym. Potem kolejny blok liczy różnicę między
    licznikami i wyrzuca na wyjście. Liczniki w stanie początkowym są
    ustawione dokładnie w środku i taki stan jest też na wyjściu. Dodatkowo
    układ musi mieć wejście reset ustawiające liczniki znowu na środku.
    Częstotliwości sygnałów powiedzmy do 400-500kHz (wydaje mi się, że to
    stosunkowo niewiele jak na współczesną elektronikę).

    Ma ktoś jakiś pomysł jak to zrealizować ? Chodzi o jakieś bardzo proste
    programowalne układy logiczne. Dla utrudnienia całość chodzi na 5V.

    To ma być wyłącznie sztuka dla sztuki więc w grę nie wchodzą żadne
    kontrolery ani inne popularne rozwiązania. Chciałbym po prostu
    pobawić się czymś nowoczesnym (ale nie ZBYT nowoczesnym bo nie mam
    ani tyle wiedzy ani możliwości technicznych).

    Ktoś coś doradzi ? Już sporo o tym czytałem i mam wrażenie, że w miarę
    prosto się nie da.

  • 2. Data: 2016-01-29 08:28:59
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-01-29 o 08:22, ww pisze:
> [...]
    > ani tyle wiedzy ani możliwości technicznych).
    >
    > Ktoś coś doradzi ? Już sporo o tym czytałem i mam wrażenie, że w miarę

    Altera MAX7000S działa na 5V i jest programowalny w układzie. I bardzo
    tani. I różne wielkości są dostępne. I w wygodnej obudowie PLCC
    występuje :)
    Do tego tani programator z alledrogo albo od Chińczyka i darmowy soft od
    producenta, pozwalający na narysowanie schematu blokowego i
    zaprogramowanie nim układu. Dla początkujących - chyba lepiej się nie da.

    a.

  • 3. Data: 2016-01-29 09:06:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ww" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >się, że to
    >stosunkowo niewiele jak na współczesną elektronikę).

    Ale niekoniecznie niewiele jak na wspolczesne enkodery ... choc jak
    czytam ze tanie serwo ma w standardzie enkoder 32k, to znow
    przeoczylem jakas r/ewolucje :-)

    Przy okazji wniosek - 10 bit to za malo :-)

> [...]
    >pobawić się czymś nowoczesnym (ale nie ZBYT nowoczesnym bo nie mam
    >ani tyle wiedzy ani możliwości technicznych).

    IMO - sa do tego gotowe kosci.
    Ale jak sie chcesz pobawic, to w jakims FPGA zajmie to drobny %, a i w
    CPLD sie zmiesci.
    Jak wieksze FPGA, to zmiesci sie i regulator i procesor sterujacy,
    choc prawde mowiac to odczuwam wewnetrzny opor w robieniu procesora z
    FPGA - normalnie bym rzekl "po co przeplacac", ale teraz przeplacanie
    to moze byc osobny uP :-)

    Rada - daj duzy zegar i realizuj to jako automat synchroniczny.

    J.

  • 4. Data: 2016-01-29 09:32:31
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-01-29 o 09:06, J.F. pisze:
    > Użytkownik "ww" napisał w wiadomości grup
    >
    > Ale niekoniecznie niewiele jak na wspolczesne enkodery ... choc jak
    > czytam ze tanie serwo ma w standardzie enkoder 32k, to znow przeoczylem
    > jakas r/ewolucje :-)

    Mogłem przesadzić. Chciałem po prostu zaznaczyć, że nie potrzebuje
    dziesiątek, setek czy tysięcy Mhz.

    > Przy okazji wniosek - 10 bit to za malo :-)

    To co robię to podobno jakiś klon sterownika gecko g320. Tam są liczniki
    8 bit i max błąd to 128 (w praktyce przy 120 już jest error). W sumie
    serwo któremu zdarza się przekraczać taką odchyłkę to złe serwo. Ale oni
    też w którejś wersji zwiększyli to do 9 czy 10 bit. Dalej już nie ma
    sensu iść.

    > IMO - sa do tego gotowe kosci.
    > Ale jak sie chcesz pobawic, to w jakims FPGA zajmie to drobny %, a i w
    > CPLD sie zmiesci.
    > Jak wieksze FPGA, to zmiesci sie i regulator i procesor sterujacy,

    Ale ja potrzebuje to co napisałem i nic więcej. Regulator jest
    zrealizowany na wzmacniaczach operacyjnych.

    > Rada - daj duzy zegar i realizuj to jako automat synchroniczny.

    Czyli ?

  • 5. Data: 2016-01-29 09:39:28
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-01-29 o 08:28, Artur Miller pisze:

    > Altera MAX7000S działa na 5V i jest programowalny w układzie. I bardzo
    > tani. I różne wielkości są dostępne. I w wygodnej obudowie PLCC
    > występuje :)

    No super obudowa.

    > Do tego tani programator z alledrogo albo od Chińczyka i darmowy soft od
    > producenta, pozwalający na narysowanie schematu blokowego i
    > zaprogramowanie nim układu. Dla początkujących - chyba lepiej się nie da.

    Ale to się da gdzieś kupić w Polsce ? Na razie najbliżej znalazłem na
    ebayu.

  • 6. Data: 2016-01-29 09:40:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ww" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >oni
    >też w którejś wersji zwiększyli to do 9 czy 10 bit. Dalej już nie ma

    Niekoniecznie - serwa rozne sa i zastosowania tez.
    10 bit przy enkoderze 15bit to 10 stopni obrotu. Ulamek milimetra na
    srubie pociagowej, o ile nie ma przekladni.
    Do jakiegos szybkiego przestawienia narzedzia akceptowalne - i
    chcialoby sie, aby sterownik nie zwariowal.

    >Ale ja potrzebuje to co napisałem i nic więcej. Regulator jest
    >zrealizowany na wzmacniaczach operacyjnych.

    Hm, mieszac technologie ... i po co, skoro wszystko wejscie i wyjscie
    cyfrowe :-)

    >Czyli ?

    nie patrz po artykulach dla amatorow jak to _prosto_ zrobic, np na
    dwoch przerzutnikach typu D,
    tylko zaprojektuj automat/blok, ktory bedzie w cyklu zegara analizowal
    sygnaly kwadraturowe i generowal sygnal +/-1 do licznikow.

    J.

  • 7. Data: 2016-01-29 09:55:01
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-01-29 o 09:39, ww pisze:

    > No super obudowa.

    No w DIPie nie znajdziesz :)

    > Ale to się da gdzieś kupić w Polsce ? Na razie najbliżej znalazłem na
    > ebayu.

    Farnel ma, ale chyba traktują to jako "rare vintage" sądząc po cenach :)
    jak potrzebne detaliczne ilości, to sprawdzę w zasobach, mam cos w PLCC
    tylko nie paamiętam czy to MAX7000 czy 3000A (3.3V).

    a.

  • 8. Data: 2016-01-29 10:03:48
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-01-29 o 09:40, J.F. pisze:
> [...]
    > srubie pociagowej, o ile nie ma przekladni.
    > Do jakiegos szybkiego przestawienia narzedzia akceptowalne - i chcialoby

    No ale ja nie mam enkoderów 15 bit. Przy 11 bit to już pół obrotu czyli
    w cholere dużo. Ale tak ogólnie to oczywiście masz rację i lepiej by
    było zrobić więcej bitów. Pomyśle o tym.

    > Hm, mieszac technologie ... i po co, skoro wszystko wejscie i wyjscie
    > cyfrowe :-)

    Mam już chyba z 4 różne konstrukcje w pełny cyfrowe więc dla odmiany
    testuje inne rozwiązanie. O tych gecko zawsze słyszałem dużo dobrego
    więc postanowiłem zbudować sterownik oparty o te same rozwiązania.

> [...]
    > tylko zaprojektuj automat/blok, ktory bedzie w cyklu zegara analizowal
    > sygnaly kwadraturowe i generowal sygnal +/-1 do licznikow.

    Co to konkretnie da ? Bo coś takiego w tej chwili mam zrealizowane na
    kontrolerze. Tylko jak przejdę z liczb 8 bit na 16 to już mi się to na
    pewno przestanie wyrabiać. Chociaż co do tego "na pewno" nie jestem
    pewny.

  • 9. Data: 2016-01-29 10:08:33
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-01-29 o 09:55, Artur Miller pisze:

    > No w DIPie nie znajdziesz :)

    Niestety. Żeby to chociaż miało mniej nóg. Taki układ na płytce
    jednowarstwowej to jednak spory problem.

    > Farnel ma, ale chyba traktują to jako "rare vintage" sądząc po cenach :)
    > jak potrzebne detaliczne ilości, to sprawdzę w zasobach, mam cos w PLCC
    > tylko nie paamiętam czy to MAX7000 czy 3000A (3.3V).

    No zdecydowanie detaliczne. A 3.3V też bym chętnie przetestował.
    Zwłaszcza jeśli IO ma 5V tolerant.

  • 10. Data: 2016-01-29 10:22:42
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-01-29 08:22, ww wrote:
> [...]
    > pobawić się czymś nowoczesnym (ale nie ZBYT nowoczesnym bo nie mam
    > ani tyle wiedzy ani możliwości technicznych).
    To powinno być orajt:
    https://kamami.pl/cpld-xilinx/463-xc9536xl-10pcg44c.
    html. Ewentualnie
    9572. Nie są zbyt nowoczesne. :-)
    Są zasilane z 3,3 V, ale wejścia mają "5 V tolerant". W każdym razie
    raczej ciężko będzie znaleźć CPLD zasilane z 5V - chyba już nikt tego
    nie produkuje. Na serwisach aukcyjnych trzeba szukać, np.:
    http://www.ebay.pl/sch/i.html?_odkw=ispLSI2032&_osac
    at=0&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=ispLSI2032&_s
    acat=0