  • 1. Data: 2010-11-08 21:41:23
    Temat: dla wyznawców cenników
    Od: " " <s...@g...pl>

    i liczenia kasy po pare tysi od sztuki, bo tak ktoś gdzieś napisał

    http://media2.pl/media/70915-uokik:-kara-za-cennik-f
    otoreporterow.html

    na zachętę "Uwagę UOKiK zwróciła praktyka polegająca na ustaleniu przez kilku
    członków Klubu cen na szereg usług świadczonych zarówno przez fotoreporterów
    prasowych (np. publikację zdjęć w dziennikach, obsługę konferencji prasowej),
    jak i fotografów (np. sesje zdjęciowe), co zgodnie z prawem antymonopolowym
    jest zakazane i zawsze, również w przypadku stowarzyszeń i izb jest traktowane
    jako nielegalne porozumienie. "

  • 2. Data: 2010-11-08 21:49:34
    Temat: Re: dla wyznawców cenników
    Od: "Stan.Matyska" <k...@y...com>

    On 8 Lis, 22:41, " " <s...@g...pl> wrote:
    > i liczenia kasy po pare tysi od sztuki, bo tak ktoś gdzieś napisał

    ...a ja sobie licze kilkanascie tys. od sztuki.;)
    StaM

  • 3. Data: 2010-11-08 22:06:43
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik <s...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > antymonopolowym
    > jest zakazane i zawsze, również w przypadku stowarzyszeń i izb jest

    No to teraz powinni zabrać się za notariuszy, tłumaczy i innych...

  • 4. Data: 2010-11-08 22:19:42
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-11-08 23:06:43 +0100, "Marcin [3M]" <m...@g...pl> said:

    > No to teraz powinni zabrać się za notariuszy, tłumaczy i innych...

    Notariusze są za mądrzy. Nie mają narzuconego cennika. Za to wiedzą jak
    żyć i pozwalać żyć innym. (notariuszom)
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-11-08 22:22:59
    Od: " " <s...@g...pl>

    Marcin [3M] <m...@g...pl> napisał(a):
    > No to teraz powinni zabrać się za notariuszy, tłumaczy i innych...

    Za notariuszy się wzięto inaczej

    Jako że coponiktórym zdarzało sie NIE BRAĆ kasy za sporzadzanie umów - kilku
    zaprotestowało

    Sąd Najwyższy uznał, że istnieje wolny rynek i - cytuję bo gdzieś
    przeczytałem " swoboda zawierania umów"
    Nikt nie zmusza, by brac całą stawkę. A że taniej...

  • 6. Data: 2010-11-09 05:46:28
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    napisa?(a):

    > Sąd Najwyższy uznał, że istnieje wolny rynek i - cytuję bo gdzieś
    > przeczytałem " swoboda zawierania umów"
    > Nikt nie zmusza, by brac całą stawkę. A że taniej...

    A to nie jest tak, ze ustawa zobowiazuje notariuszy do pobrania "nie
    mniej niż"? ;)

    j.

    --
    http://www.predkosczabija.pl/
    "Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

  • 7. Data: 2010-11-09 06:54:03
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > zgodnie z prawem antymonopolowym jest zakazane i zawsze, również w
    > przypadku stowarzyszeń i izb jest traktowane jako nielegalne

    No niemozebyc! Co na to ZPAF?
    http://www.zpaf.pl/pl/content/prawa_aut/tabele.php

    J.

  • 8. Data: 2010-11-09 07:19:31
    Od: "...:::Tomek:::..." <t...@s...pl>

    januszek wrote:
    > A to nie jest tak, ze ustawa zobowiazuje notariuszy do pobrania "nie
    > mniej niż"? ;)

    Nie, ustawa przewiduje stawki maksymalne.

    Tomek

  • 9. Data: 2010-11-09 08:31:47
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 09 Nov 2010 07:54:03 +0100, Jakub Jewuła napisał(a):

    > No niemozebyc! Co na to ZPAF?
    > http://www.zpaf.pl/pl/content/prawa_aut/tabele.php

    ZPAF tą stroną od lat wprowadza w błąd ludzi, przywołane tam przepisy
    zostały *dawno temu* uchylone przez Trybunał Konstytucyjny.

    (Nb. niedawno weszła w życie nowelizacja prawa autorskiego naprawiająca
    stare błędy, i teraz w ogóle ten ZPAF się ośmiesza kompletnie.)

    --
    :-) Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 10. Data: 2010-11-09 13:31:19
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

> [...]
    >
    > (Nb. niedawno weszła w życie nowelizacja prawa autorskiego naprawiająca
    > stare błędy, i teraz w ogóle ten ZPAF się ośmiesza kompletnie.)

    No to proszę bardzo:
    http://www.legeo.pl/prawo/dziennik-ustaw-2010/152/10
    16/?on=2010-10-21
    Nowela jeszcze ciepła.

    Pojawiają się w niej nowe tabele, ustalane przez organizacje zbiorowego
    zarządzania prawem autorskim.
    Czyli firmy działające jak ruski bank (przynajmniej w naszym,
    fotograficznym, przypadku).

    Tabele ustalane są przy udziale m. in. wnioskodawcy - którym może być (i był
    przy poprzednich tabelach) ZPAF. I zapewne będzie.

    Jest coś w tym, że ZPAF się ośmiesza. Ale jedynie w kontekście bałaganu
    panującego w polskich realiach. Niestety, w przypadku fotografii jest
    inaczej niż w przypadku innej działalności plastycznej, gdzie coraz częściej
    narzucane są "warunki minimalne" w postaci uprawnień zawodowych. Członkostwo
    w ZPAF potwierdzało takowe uprawnienia, podobnie jak ukończenie szkół
    plastycznych. Poza poletkiem fotograficznym, konkursy na projekty
    plastyczne, rozpisywane n.p. przez gminy takowych uprawnień wymagają. Może
    się narażę, ale moim skromnym zdaniem to dobrze.

    Radość z unieważnienia cenników - poza zwolennikami konstytucyjnego ładu,
    którymi jak wiemy są wszyscy - głównie czerpią ci, którzy żyją z
    eksploatacji praw autorskich - tyle, że nie twórcy. Standardowym
    postępowaniem jest np. oferowanie 10 zł za publikację zdjęć w prasie.
    Publikacja takich cenników nie była przeszkodą dla takich praktyk, ale
    spełniała pozytywną rolę. Zawsze, kiedy powoływałem się na tabele ZPAF i
    zapis mówiący o 3-krotności honorarium, wydawca używający bez zgody zdjęć
    dziwnie miękł, i był skłonny do racjonalnych negocjacji.

    Generalnie uważam, że prawo autorskie - podobnie jak i prawo patentowe -
    niekoniecznie jest czymś szczególnie dobrym. Ale sam wydaję ponad tysiąc
    złotych rocznie na oprogramowanie, którego twórcy narzucili kształt
    regulacji prawnych. Godzę się na to, świadomie rezygnując z korzystania z
    darmowego softu - i mam pewną rekompensatę "wbijając" się z moją pracą
    fotograficzną w ustalone przez możnych tego świata regulacje prawne.