  • 31. Data: 2016-01-09 15:46:45
    Temat: Re: elementy grzejne do ok. 1800 oC
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 9 stycznia 2016 13:57:10 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Ale nie bedziesz przeciez palnika gazowego do elektrycznego pieca
    > wstawial, czy owijal preta drutem oporowym, zeby go podgrzac.
    > Od tego jest elektronika, zeby powoli podgrzewac, skoro tak trzeba.
    > Metod realizacji moze byc kilka.

    Kwestia jak szybko ma się piec rozgrzewać. Jeśli to proces ciągły, w którym grzałki
    mają pracować bez przerwy miesiącami, to bez znaczenia czy proces będzie się
    uruchamiał pół godziny, czy pół dnia. Natomiast w laboratorium gdzie masz proces
    trwający 10 minut, a piec rozgrzewa się 4 godziny to już potrafi osłabić.

    > Zewnetrzne ogrzewanie tez powoduje naprezenia termiczne :-)

    Ale bez sprzężenia zwrotnego.

    > Natomiast w swietle tego co juz uzgodnilismy, to sie tak zastanawiam
    > co lepsze - podgrzewanie stopniowo rosnacym napieciem, czy podanie
    > krotkiego impulsu, odczekanie, i kolejny impuls.
    > Przy ciaglym podlaczeniu ciagle mamy bardziej grzejace sie obszary,
    > tylko lagodniej, bo moc mniejsza.
    > Po impulsie mamy przerwe, w czasie ktorej cieplo moze sie rozplynac i
    > temperatura wyrownac.
    >
    > Po prawdzie, to wiele elektronicznych regulatorow bedzie zasilala
    > impulsami, choc moga byc krotkie, a i ten autotransformator zasila
    > moca zmienna (sinusoidalnie) a nie stala ...

    Mój piec zasila grzałkę prostokątem (czy może raczej sinusem 230V modulowanym
    zerojedynkowo), regulator PID zadaje tylko wypełnienie. Myślę że spokojnie dałby radę
    zasilić taką grzałkę ceramiczną, trzeba by tylko dobrać maks. prędkość narastania
    temperatury. Obawiam się jedynie że musiałoby to być bardzo powolne nagrzewanie,
    pewnie trzeba by przeprogramować kontroler, bo to jest zaprogramowane na grzałkę z
    drutu, czyli jazda na maksa.

    > No wlasnie - to dodatnie sprzezenie powstaje przy ujemnym
    > wspolczynniku temperaturowym rezystancji (obszar cieplejszy grzeje sie
    > jeszcze bardziej). Liniowosc zmian juz nieistotna.

    A skąd wiesz?

  • 32. Data: 2016-01-10 11:09:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 9 Jan 2016 11:32:20 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Czyli problem nie w tym, jak pisal poprzednik, ze maja na zimno maly
    > opor, tylko ze maja duzy, a na cieplo, srednio cieplo dokladniej
    > mowiac - maly.

    Ciekawe czy sterowanie grupowe wystarczyłoby do wstępnego rozgrzania
    takich grzałek? Czy włączenie.tylko na pełen okres już spowoduje ich
    zniszczenie?

    --
    Marek

  • 33. Data: 2016-04-01 20:22:36