  • 91. Data: 2010-06-22 22:58:42
    Temat: Re: filtr UV
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W środa, 23 czerwca 2010 00:31, d...@v...pl wyraził następujacą opinię:

    > Ale masz twarde kwity na to że ta utrata jakości przy dobrej klasy
    > filtrze jest mierzalne ?

    To już ktoś poruszał, na tani obiektyw nie ma sensu zakładać drogiego filtra
    jako zabezpieczenia przed uszkodzeniem :-) Pozostaje ewentualnie dobry
    obiektyw z dobrym filtrem, ale tu już każdy niech sobie sam rozważy czynniki
    ryzyka.

    > PS Matryca NIE JEST niewrażliwa na promieniowanie UV.
    > Jest mniej wrażliwa od kliszy.

    Mi tego nie musisz tłumaczyć, wystarczy mi "wiedza ludowa" jak to de Fresh
    nazwał ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 92. Data: 2010-06-22 23:06:49
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W niedziela, 20 czerwca 2010 17:40, rabin wyraził następujacą opinię:

    > ...Chciałbym prosić o poradę jaki filtr UV zakupić do mojej lustrzanki...

    Jak się szuka to znajdzie ;-)

    http://www.optyczne.pl/5.1-Inne_testy-Test_filtr%C3%
    B3w_UV_Wst%C4%99p.html

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 93. Data: 2010-06-22 23:22:31
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W środa, 23 czerwca 2010 00:49, d...@v...pl wyraził następujacą opinię:

    > Filtr Bayera nie odcina UV.

    No, nareszcie znalazłem :-)

    Wykres czułości widmowej krzemu jest tu:
    http://tech.wp.pl/kat,1009787,title,Czarny-krzem-rew
    olucja-w-matrycach-
    swiatloczulych,wid,10828576,wiadomosc.html?ticaid=1a
    651

    Moim zdaniem zaczyna się ok. 350 nm, może nawet bliżej 400, porównując z
    wykresami przepuszczalności z:
    http://www.optyczne.pl/5.1-Inne_testy-Test_filtr%C3%
    B3w_UV_Wst%C4%99p.html

    Można stwierdzić że filtry odcinają to na co krzemowa matryca i tak nie jest
    czuła :-)

    Masz rację, filtr Bayera nie odcina UV - nie musi bo krzemowa matryca i tak
    nie widzi tego zakresu :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 94. Data: 2010-06-23 00:37:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2010-06-22, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:
    > No i to są te skrajne przypadki :)

    Nie tylko. W ciągu ostatnich 3ch lat zajechałem już ze 2 przyzwoite
    polary i 1 UV a aparat nie spadł mi ani razu. Zwykła fotografia
    reportersko-podróżnica bez żadnych ekstremów w stylu National
    Geographic. Po prostu pył, wilgoć, skraplanie się wody na sprzęcie, te
    sprawy. Zwykle gruszka i pędzelek nie pomogą a na politycznie poprawne
    czyszczenie też często nie ma ani warunków ani czasu.

    --
    Marcin

  • 95. Data: 2010-06-23 06:11:07
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    d...@v...pl pisze:
    > No bez filtra miałbyś jedno kółeczko mniej :)

    No właśnie chodzi o to, że nie miałbym tu żadnego kółeczka.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 96. Data: 2010-06-23 07:09:15
    Od: K <podazaj_za_adresem_w_@_stopce.pl>

    In <s...@l...localdomain> lrem@localhost.
    localdomain wrote:

    > Jak Ci słoneczko w obiektyw poświeci.

    Mi zaswiecilo kilka razy:
    http://robertkresa.com/iHN.html
    Nie odczulem potrzeby zdejmowania filtra. Aczkolwiek rozumiem tych,
    ktorzy twierdza, ze dodatkowy element szklany pogarsza jakosc obiektywu.
    Zastanawiam sie czy nie byloby z korzyscia dla jakosci, gdyby wykrecac
    tez przednia soczewke.

    --
    K ______ http://robertkresa.com

  • 97. Data: 2010-06-23 07:14:17
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    K pisze:
> [...]
    > ktorzy twierdza, ze dodatkowy element szklany pogarsza jakosc obiektywu.
    > Zastanawiam sie czy nie byloby z korzyscia dla jakosci, gdyby wykrecac

    Wszystkie. Otworek i żegnaj flaro...

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /dawno nie czytałem niczego dobrego, chyba muszę coś napisać.../

  • 98. Data: 2010-06-23 07:30:05
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <d...@v...pl> napisał:

    >Nie wiem czy jest trudniej wykonać , te filtry były jakieś 10% droższe
    >niż wysokie ale płaskie serie Hoyi.

    To mogło wynikać z uwarunkowań rynkowych - aby dały się spzredać nie można
    było nadmiernie wyśrubowac ceny. Różnica w kosztach produkcji mogła być
    znacznie większa.
    Poza tym - koszt wyprodukowania elementu optycznego zależy bardzo silnie od
    precyzji wykonania. Należałoby oprócz ceny i samych powłok porównać też
    wpływ filtrów na jakość optyczną - głównie mam na myśli rozdzielczość, ale
    nie tylko - nie do końca precyzyjne odwzorowanie poowierzchni filtra może
    też wpływać na krzywiznę pola i parę jeszcze innych rzeczy. Pamiętam, ze
    gdzieś czytałem opinie, ze te filtry Hama Ghostless ustepowały pod tym
    wzgledem dobrej jakości filtrom płaskim. Z drugiej jednak strony - mam taki
    filtr, używałem i - nie stwierdziłem negatywnego wpływu na zdjęć - za
    wyjątkiem właśnie flar występujących niekiedy na zdjęciach robionych pod
    światło. Może zbyt mało dokładnie sprawdzałem - ale nie jestem zwolennikiem
    doszukiwania się na siłę dziury w całym - jeśli negatywnego wpływu filtra
    nie widzę, to uznaję, ze dla moich potrzeb jest OK.

    >Natomiast co do flar , to różnica nie była znacząca.
    >[...]

    W/g mnie jednak była - zobacz zdjęcia z testu do którego link podawałem.
    Ale... były to flary o innym charakterze niż w przypadku zwykłych filtrów -
    potrafiły się np. nasilić po przymknięciu przysłony, co przy zwykłym filtrze
    raczej się chyba nie zdarza.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 99. Data: 2010-06-23 08:53:49
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-06-23 09:09:15 +0200, K <podazaj_za_adresem_w_@_stopce.pl> said:

    > Zastanawiam sie czy nie byloby z korzyscia dla jakosci, gdyby wykrecac
    > tez przednia soczewke.

    ROTFL! ;-)

    de Fresz

  • 100. Data: 2010-06-23 08:58:53
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-06-23 08:11:07 +0200, Janko Muzykant <j...@w...pl> said:

    > No właśnie chodzi o to, że nie miałbym tu żadnego kółeczka.

    Nigdy nie zauważyłeś że na samych soczewkach obiektywów też się robią
    flary? Czy to jeden z tych nielicznych z głęboko schowaną przednią
    soczewką?

    de Fresz